Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til overhaling/rep av Fjellpulken Xplorer


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skaffet meg en eldre modell av Fjellpulken Xplorer, denne er ca 190cm i lengden og iallefall halvannet tiår gammal. En pulk med flere arr enn en bil som har vært i kontakt med skurtreskern. 

For å si det som det er, så er bunnen så full av riper, at om du drar fingeren fra ende til ende, så føles det som å dra den over grus. Ja så ille ser det ut. Trekket er greit, men har også sett bedre dager, alle stropper var slitt og opprevne, dermed kappet av og skal byttes. Trekket har noen rifter så nærme skroget at det ikke er mulig å sy. Trekket overlever en sesong til, men må nokk byttes det også.

Så, til saken:

Hvordan skal jeg gå frem for å jevne ripene? bare få av dem er dype, altså lurer jeg på om jeg kan smøre voks over hele skroget og polere det? vil ripene bli jevnet ut da? med mange mange lag voks altså?Meiene er også ille, men forhåpentligvis kan jeg skaffe nye gjennom Fjellpulken, dem ser ut til å være laget av teflon, så kan det være en ide å bruke strykejern på meiene for å jevne dem ut? 

Trekket skal byttes ut om jeg først setter igang med overhaling av pulken. Så jeg er i tenkeboksen på hvordan jeg vil lage åpningen/lukkesystemet. Hvordan tror dere at det kan bli med stretch-materiale som duk og med én lang glidelås på midten? Cordura/Bevernylon/Seilduk istedenfor stretch? Kom gjerne med forslag! 

Noen som har gjort noe slikt før? enten rep av bunn eller skift av trekk, med glidelås? 

All hjelp er god hjelp! men jeg ønsker å gjøre prosjektet selv, så trenger ikke tips om hvem som gjør slike jobber. 

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Bunnen tror jeg rett og slett du må sparke/pusse/fylle med gelcoat/topcoat for å få bra. Fylling med voks blir veldig midlertidig, jeg tror ikke voksen varer så lenge.

Takk for tipset! kan gelcoat/topcoat påføres med poleringsrondell påmontert vinkelslipern? eller bør jeg gjøre dette med god talmodighet og masser av papir/kluter og skrape? 

 

2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Bilder hadde vært fint :)

Er det ikke skinner som har tatt unna litt for slitasjen som også kan byttes?

Det er veldig kurant å få dette til, og om du legger litt jobb i det kan du få den helt slett som om den aldri har vært brukt.

Jo, meiene under har tatt imot en del, men en del har ikke vært nokk for denne pulken.. jeg lurer fælt på hva dem som brukte den før har brukt den til... den ser jo ikke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AmundJS skrev:

Bilder av skadene:

 

Jo - der har du litt å klipe i.

Personlig ville jeg byttet skinnene, (kontakt fjellpulken eller sjekk hjemmesiden).

Alternativt ville jeg vurdert acapulka sine utskiftbare skinner - 920-9-8.jpg

For meg ser det ut til at det bare er top-coat'en som er skadet, og det trengs en del polering i tillegg til ny topcoat. Det kan hende det ser verre ut enn det egentlig er.

Det er i grunnen en kjempefordel med glassfiber sånn sett - du kan jo fikse slik at det ser ut som nytt, uansett hvor skadetv det er. Vill også lagt på nytt Cordura stoff, og det kan jo hende acapulca skaffer det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jo - der har du litt å klipe i.

Personlig ville jeg byttet skinnene, (kontakt fjellpulken eller sjekk hjemmesiden).

Alternativt ville jeg vurdert acapulka sine utskiftbare skinner - 920-9-8.jpg

For meg ser det ut til at det bare er top-coat'en som er skadet, og det trengs en del polering i tillegg til ny topcoat. Det kan hende det ser verre ut enn det egentlig er.

Det er i grunnen en kjempefordel med glassfiber sånn sett - du kan jo fikse slik at det ser ut som nytt, uansett hvor skadetv det er. Vill også lagt på nytt Cordura stoff, og det kan jo hende acapulca skaffer det også..

Altså:

Først rense skråget, så legge på nytt topcoat, så polere. Samt bytte trekket, der anbefaler du cordura? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AmundJS skrev:

Altså:

Først rense skråget, så legge på nytt topcoat, så polere. Samt bytte trekket, der anbefaler du cordura? 

Still samme spørsmålet til Fjellpulken, så har de sikkert noen gode råd og evt. produkter og trekk du kan bruke hvis du ikke vil sy helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Still samme spørsmålet til Fjellpulken, så har de sikkert noen gode råd og evt. produkter og trekk du kan bruke hvis du ikke vil sy helt selv.

God ide! får vel ta en telefon imorra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AmundJS skrev:

jeg lurer fælt på hva dem som brukte den før har brukt den til... den ser jo ikke ut

Et par kontrollspørsmål som kan være lurt før du starter et slikt prosjekt. Den har en størrelse som tyder på virkelig langtur.

Hva skal du bruke den til når du er ferdig? En så sliten pulk, selv om den er pusset kraftig opp, kan ha indre skader, og skal du på langtur, hadde jeg fått undersøkt den meget nøye.

Lage et budsjett før du gjør noe som helst. Demontere du den har den null verdi, men kan brukes som hytte pulk. 

Hva koster skinnesett? Normalt 15-1800kr

Hva koster nytt trekk? Normalt 17-1800kr

Hva koster gelcoat, og alt rundt det? Blir fort 1-2000kr

Popnagler, fester, etc. Blir også fort noen hundrelapper. 

Er dragfestene slitt? Må de byttes koster det 200kr for et par og du må ha 3 på en så stor pulk. 

Så blir det noen timers jobb. Er du uheldig blir kostnadene nærmere 6000kr og skroget er fortsatt like gammelt innvendig. 

Har vært gjennom en del prosjekt i min tid, så meningen er ikke å være negativ til et pulkprosjekt, men en plan og et realistisk budsjett før du starter kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

Et par kontrollspørsmål som kan være lurt før du starter et slikt prosjekt. Den har en størrelse som tyder på virkelig langtur.

Hva skal du bruke den til når du er ferdig? En så sliten pulk, selv om den er pusset kraftig opp, kan ha indre skader, og skal du på langtur, hadde jeg fått undersøkt den meget nøye.

Lage et budsjett før du gjør noe som helst. Demontere du den har den null verdi, men kan brukes som hytte pulk. 

Hva koster skinnesett? Normalt 15-1800kr

Hva koster nytt trekk? Normalt 17-1800kr

Hva koster gelcoat, og alt rundt det? Blir fort 1-2000kr

Popnagler, fester, etc. Blir også fort noen hundrelapper. 

Er dragfestene slitt? Må de byttes koster det 200kr for et par og du må ha 3 på en så stor pulk. 

Så blir det noen timers jobb. Er du uheldig blir kostnadene nærmere 6000kr og skroget er fortsatt like gammelt innvendig. 

Har vært gjennom en del prosjekt i min tid, så meningen er ikke å være negativ til et pulkprosjekt, men en plan og et realistisk budsjett før du starter kan være lurt.

Du sier noe der ja.. blir fort nesten samme pris som en ny pulk 🤔 får nok tenke helt igjennom detta før jeg setter igang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje utgiftene til gelcoat er litt overdrevet, man får 0,25 og 1 kilo på biltema for 99/250kr.

Men selve poenget til @Memento mori er noe å tenke på ja, det kan fort bli noen kroner. Men jeg tror absolutt prosjektet lar seg gjennomføre om man går for billigste løsning hele veien.

Trenger man pulktrekk? Eller har man noen bagger man kan bruke som pulkbagger i stedet? Da trenger man kun noen strikk til å holde bagene på plass, og det er jo denne løsningen mange bruker. Eller bare sy noen lapper på trekket eller bruk det som det er?

Fjellpulken fester får man faktisk billig nye om de skulle være gåen, men det er ikke sikkert de er ødelagt.

Puss ned meiene så godt det lar seg gjøre og polèr. Selve skroget kan kanskje bare pusses og poleres også? Hvis ikke sparkler man igjen med noe som kan pusses over. Kanskje det enkleste er å kjøpe en sprayboks med (2-komponent) klarlakk og spraye over undersiden til slutt?

Dette finner nok du best ut av selv, ved å prøve deg fram. Men sluttresultatet trenger ikke å være 100% for å få en 100% brukbar pulk som glir 95%.

Har selv en gammel glassfiberpulk fra 70-80 tallet, som helt sikkert holder min levetid 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette er den varianten som heter Fjellpulken Explorer 188 i dag. Tidligere het disse pulkene andre navn, og fantes i to utgaver i hver lengde, ekspedisjonsutgaven hadde utbyttbare meier. De på 188 har ca 440 liter volum ved 50 cm pakkehøyde. Så med et slik volum er det normalt ikke bare en helgetur vi snakker om. 

061A13F7-ABB0-43A6-99F1-1CE5B939D2B6.thumb.jpeg.b933a55f2a1d42045065007f2c50c3ac.jpeg

Ang meier er det viktig at du går for samme meier som sitter på den i dag. Meiene er poppet fast utallige steder, med gjennomgående hull. 

Bytter du til et annet system må alle disse hullene tettes, ellers blir ikke pulken vanntett. Det er viktig at den er vanntett om du må gå på isen hvor det er overvann eller krysse åpne bekker.  

Normalt ved rep av slike overflater trengs mere en bare litt gelcoat, for et topp resultat. Det er pussepapir i div graderinger, ansiktsmasker, engangshansker, primer, toppcoat og div påføringsremedier hvorav sprøyte gir best resultat. 

Du kan lese litt i denne tråden Male båt om prosessen. 

Men det viktigste er å sjekke skroget på pulken, slik at du har et sikkert og uskadet pulkskrog når du er ferdig.

En pulk er tung å dra, og det er flere her inne som polerer opp pulken under, blant annet @Espen Ørud, tipper at de som polere også passer bedre på pulken sin generelt sett. Jeg avsluttet med keramisk coating for toppresulta. Du er vel da i enden av pulknerd skalaen. 

DE15783C-F241-4878-A0C6-5D32311A4EA7.thumb.jpeg.645d1419ef2c0b3907f419126373907c.jpeg

Men den glir veldig bra. Har en parispulk til gruspulk.

75B7D2FC-BB90-4004-BA86-B2F86BA29CA4.thumb.jpeg.b490aa30304674c7e48a0e69aeafe310.jpeg

Legg merke til speilbilde av varmelampe i taket! 

Edit: Uansett hvordan du tar prosjektet videre, hadde det vært fint med en tilbakemelding på hvordan det ble! 

Hvor går langturen hen? 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Memento mori skrev:

Tipper dette er den varianten som heter Fjellpulken Explorer 188 i dag. Tidligere het disse pulkene andre navn, og fantes i to utgaver i hver lengde, ekspedisjonsutgaven hadde utbyttbare meier. De på 188 har ca 440 liter volum ved 50 cm pakkehøyde. Så med et slik volum er det normalt ikke bare en helgetur vi snakker om. 

061A13F7-ABB0-43A6-99F1-1CE5B939D2B6.thumb.jpeg.b933a55f2a1d42045065007f2c50c3ac.jpeg

Ang meier er det viktig at du går for samme meier som sitter på den i dag. Meiene er poppet fast utallige steder, med gjennomgående hull. 

Bytter du til et annet system må alle disse hullene tettes, ellers blir ikke pulken vanntett. Det er viktig at den er vanntett om du må gå på isen hvor det er overvann eller krysse åpne bekker.  

Normalt ved rep av slike overflater trengs mere en bare litt gelcoat, for et topp resultat. Det er pussepapir i div graderinger, ansiktsmasker, engangshansker, primer, toppcoat og div påføringsremedier hvorav sprøyte gir best resultat. 

Du kan lese litt i denne tråden Male båt om prosessen. 

Men det viktigste er å sjekke skroget på pulken, slik at du har et sikkert og uskadet pulkskrog når du er ferdig.

En pulk er tung å dra, og det er flere her inne som polerer opp pulken under, blant annet @Espen Ørud, tipper at de som polere også passer bedre på pulken sin generelt sett. Jeg avsluttet med keramisk coating for toppresulta. Du er vel da i enden av pulknerd skalaen. 

DE15783C-F241-4878-A0C6-5D32311A4EA7.thumb.jpeg.645d1419ef2c0b3907f419126373907c.jpeg

Men den glir veldig bra. Har en parispulk til gruspulk.

75B7D2FC-BB90-4004-BA86-B2F86BA29CA4.thumb.jpeg.b490aa30304674c7e48a0e69aeafe310.jpeg

Legg merke til speilbilde av varmelampe i taket! 

Edit: Uansett hvordan du tar prosjektet videre, hadde det vært fint med en tilbakemelding på hvordan det ble! 

Hvor går langturen hen? 

Kan godt stemme at denne pulken ikke er beregnet på vanlige helgeturer, jeg er ikke den personen som drasser kun på lettvektsutstyr heller, så en stor pulk må til. Jeg har gått 10 dager på finnmarksvidda med pulk på ca 50 kg, detta var pariserpulken, det gikk supert, men til alenetur på den lengden trenger jeg mye større pulk. 

Hvilken pulk er det du bruker? egenprodusert i karbonfiber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AmundJS skrev:

Hvilken pulk er det du bruker?

Det er Fjellpulken sin karbonpulk. Ligger en tråd om den Extrem vs Paris vs veteran. Det er pulken jeg brukte på turen fra Gjøvik og hjem til Sundvollen

Forøvrig en meget bra pulk, spesielt i løs snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blir til at jeg legger prosjektet på is inntil videre, innser at dette blir et dyrt prosjekt for å få istand en alt for stor pulk. Muligens at jeg heller går for pariserpulken eller fjellpulken 155 varepulk imellomtida. 

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AmundJS skrev:

Blir til at jeg legger prosjektet på is inntil videre, innser at dette blir et dyrt prosjekt for å få istand en alt for stor pulk. Muligens at jeg heller går for pariserpulken eller fjellpulken 155 varepulk imellomtida. 

Du kan jo bare gå for billigste metode? Puss over med sandpapir og stryk over med litt bilvoks. Hullet i trekket er ikke stort nok til at pakkposene faller ut, men det hullet kan lappes.

Kanskje den glir mer enn godt nok da? Det skal ikke mye til for å få en bedre pulk enn pariser, spør du meg 😉

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kajakkar som har vore meir harva enn dette som har blitt bra att etter ein runde med gelcoat og topcoat, evt noko glassfiber for å forsterke særleg skadde områder. 

Med mindre du skal ut i ekstremt krevjande terreng som tek knallhardt på pulken ville eg ikkje sett mørkt på å shina opp denne, føresett at der ikkje er voldsomme skader på innsida, men sjøl det kan ein forsterke/fikse til det aller meste av terreng og turar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 11.07, AmundJS skrev:

Blir til at jeg legger prosjektet på is inntil videre, innser at dette blir et dyrt prosjekt for å få istand en alt for stor pulk. Muligens at jeg heller går for pariserpulken eller fjellpulken 155 varepulk imellomtida. 

Vil du vurdere å selge den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kor mykje kva? 

Altså kor mykje arbeid for deg å puser opp eller pris på pulk? 

Kommer mest ann på om hvor mye den er verdt i nåværende stand. Brukbar er den jo, men godt gli er usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AmundJS skrev:

Kommer mest ann på om hvor mye den er verdt i nåværende stand. Brukbar er den jo, men godt gli er usikker på. 

Ok. For meg er det moglegens aktuelt å kjøpe den som det den er, eit oppussingsobjekt. 

Eg vil nok ikkje betale vanleg "bruktpris" for den. Til det ligg deg for mange timar med arbeid, i oppvarma og godt ventilert rom. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Ok. For meg er det moglegens aktuelt å kjøpe den som det den er, eit oppussingsobjekt. 

Eg vil nok ikkje betale vanleg "bruktpris" for den. Til det ligg deg for mange timar med arbeid, i oppvarma og godt ventilert rom. 

 

Har sendt PM

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress og fikse denne :) ikke så alt for dyrt heller.. Skjønner ikke hvor folk har fått de sinnsyke prisene som er skrevet om i dette innlegget.. Er plast mekaniker og dette er fort gjort :) Ikke selg den og ta jobben selv, er det noe du lurer på kan du ringe meg eller ta kontakt på sms da jeg ikke er her inne så ofte.. Mitt tlf er 93047447 andre kan også gjøre det hvis de har andre "plast" prosjekt

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.