Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sekk 70-80 L


fjellkaren

Anbefalte innlegg

Min meget velbrukte gamle Helium sekk gikk mer eller mindre i oppløsning i sommer etter årelang mye bruk, så da er det duket for my sekk til neste års strabaser.

Erfaringene med Helium er at det er en god sekk, men den er litt for liten. Jeg kunne tenke meg en som er større, 70-80 L. Bærevekt ca 15-18 kg.

Men det er et krav at den den må være lett. Helium vier ca 1 kg, så den bør ikke veie så mye mer. Behøver ikke være beinsolid, men heller ikke slaskete.

Fant denne etter litt leting på nett:

https://scandinavianoutdoor.com/haglofs/gear/backpacks-and-bags/large-backpacks/matrix-70/

Lett sekk, men allikevel i tyngste laget. Noen som har tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at det ligger en Snota 55L på outletten til Helsport nå til kr 799, hvis denne ikke blir for liten til deg da. Men større enn det bør ikke sekken være hvis du vil ned på den vekta du skisserer.

https://www.helsport.no/snota-45-55l-black-55l-outlet

Jeg har en 45L selv som jeg brukte på en ukestur i Børgefjell i sommer. Den veier 1,1 kg og bærekomforten er veldig bra, etter min mening. 

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å finne såpass romslige sekker som er så lette om man ikke skal gå for amerikanske lettvekts-sekker som HMG og Zpacks som blir relativt dyre. Eneste jeg kommer på er Berghaus Expedition 80 på 1.5 kilo men som ser ut til å være utgått fra produksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en HMG Windrider 4400 som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt rundt 23’ish kg i den ved turstart, noe jeg syntes var helt alright.

Rulletopp lukkingen gjør at sekken fint kan "komprimeres" og dermed slipper man at sekken skrangler selv om man bare har 50 liter med bagasje i den. 

Men en sekk på 70 liter som veier under kiloen må nødvendigvis ha noen bakdeler, og det er at alt av materialet er tynnere, lettere og dermed mindre slitesterkt en hva man får fra en tyngre sekk. (Har selv skiftet bunnen i sekken min pga at det gikk hull på cuben etter skjødesløs pakking fra min side, nå har jeg lært, tror jeg ihvertfall)

I tillegg ligger sekken plant med ryggen, så det blir varmt, klamt og svettig.

Om man akseptere dette, er det bare å gunne på. Jeg synes ikke prisen er så avskrekkende sammenlignet med hva man betaler for en større sekk laget av konvensjonelle materialer.

Når min sekk tar kvelden, kommer jeg nok med stor sannsynliget til å gå for en lik eller en lignende sekk. Det sagt, så kan rifter og hull lett repareres med "cuben tape", og derav forlenge levetiden betraktelig.

https://www.packrafting-store.de/Packs/HMG-4400-Windrider-Pack-70l::509.html?language=en&MODsid=2ost0t82353es8f79ssk4csiu0

B43489D7-376D-4766-9111-1B9E17E16B40.thumb.png.11cc750e82200742af8ae9cc25e0abad.png

 

Bilde av min sekk (sko i str 44)

11CA6722-E462-4074-8DBF-7B742DC5BCD9.thumb.jpeg.cd601174ed3772c3242a5b259cf981d8.jpeg

9DC61118-8CB5-4F52-97A2-D093725DDBEA.thumb.jpeg.72247e1d0fdf43a511bf6db323192763.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.