Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen ganger: Pass deg for det lille ordet "SKAL"


Tom42

Anbefalte innlegg

I en tråd siterer @Truant76" Paul Kirtley som sier:   "jeg uttaler meg ikke om et produkt bare fordi jeg har kjøpt det og sett på det. Jeg kjøper produkter etter å ha hørt på mennesker som allerede har testet det og gjort seg opp en mening"

Meget kloke ord som etter min mening står i kontrast til produktomtale jeg ofte ser i friluftsrelaterte magasiner, hvor anmelsene,er gjort på en snedig måte . 

Ikke for å henge ut "Villmarksliv", et blad jeg setter meget høyt, men har du lagt merke til hvordan disse små notisene ofte om nyheter er skrevet.  Og som åpenbart er kjøpsfremmemde.  

På den den ene siden blir disse produktene fremstilt på en meget positiv rolle som tilsynelatende ser ut som en anabefaling,.  Men om du finleser, er det skrevet på en måte som frikjenner journalisten, hvor han fraskriver seg produktets fordeler ved hlep av ordet "SKAL"

F eks på sidene 38:  FISKEUTSTYR, i siste nr av "Villmarksliv kan vi lese:  

Om en ørretsnelle som er laget i et lettvekstmateriale, "som skal gjøre den solid".   Hadde han virkelig testet snella hadde han utelatt ordet skal

Samme ordlyden finner du i omtalen av Flytepasta.  Vedkommende skriver at produktet "fører til at flua  skal få en høyere og lenger flyteevne- - ".  PÅ samme måte her, hadde han testet produktet trengte han ikke å bruke ordet "skal".

Eller om en Keramisk kniv hvor det  står:  "En lett kniv med keramisk blad som skal gjøre kniven dobbelt så skarp som vanlig stål"

Til journalistens forsvar forstår også jeg at han umulig har tid til å teste ut et hvert produkt, men det ville være mer renslig å skrive "etter hva produsenten oppgir"

Dette i sterk kontrast til f eks Randulfs testlab.  Hvor objektiv den i virkeligheten er kan jeg ikke uttale meg om, men her er hvert fall produktene testet og det er gjort seg opp en mening

--------------------------------

 Kanskje trenger vi en tråd som heter:  "Dette har jeg kjøpt nå, men det holdt ikke mål"?

Endret av Tom42
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tråd om "produkter som ikke holdt mål, og hvorfor" kunne vert interessant å se. Det blir jo en slags erfaringstråd som er mer samlet, i stedet for å lage individuelle tråder, men hvordan dette utvikler seg i praksis er noe annet. Om det blir for mye diskusjon i tråden så blir det litt mot sin hensikt av hva jeg ser for meg, men en tråd hvor terskelen for å dele (negative) erfaringer er lav, er derimot spennende.

Mulig en positiv tråd også hadde vert på sin plass som motstykke, haha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.