Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold, MSR Hubba Hubba


Megalep

Anbefalte innlegg

Hubba Hubba-bobla, kjøpt i 2007, trenger sårt litt stell og pleie. Sømmene er teipa på innsiden av duken, og denne teipen er nå skjør og flasser / brekker av i flak. Hele ytterduken er noe klebrig på innsiden. Det lekker vann fra sømmer og der duken ligger i klem mot stanga i taket. Ytterduken er i ripstop nylon, 1500mm PU/silikon-belagt. I heftet som fulgte med står det at «if any problems develop, seam seal the specific area only. Seam seal the inner, coated, shiny side of the area only. Use a syringe for accuracy. Allow the seam sealer to dry, then apply baby or talcum powder to prevent the seam sealer from sticking to the rest of the shelter». Her er mesteparten av søm-teipingene i oppløsning. Jeg bør vel børste av alt løst før det påføres nytt seam-sealer? Og er det riktig at det ikke skal impregneres med noe på yttersiden av duken? Har noen tuber med seam-sealer, men finnes det spray som funker til det samme? Ser for meg mye klin med talkumet.. Er det noen her som har gjort denne prosessen? 1510B27E-94A6-4324-A888-9372383FFAA1.thumb.jpeg.02b31977aed33148fce161deaf3b745a.jpegF120BCFC-9959-4ADD-975F-547FB08F694D.thumb.jpeg.bc7c81b0c43c815fc3005baeff56034c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen? Er det beyond repair? Det har blitt oppbevart bra, men har jo fått en god del døgn i sola de siste 10 åra. Det er teipinga som virker å være hovedutfordringa, men noe bør gjøres med selve duken i taket også. @Memento mori , funker sprayen du nevnte i en annen tråd her? 

Planen er vel egentlig å selge det, men jeg vil ikke selge det som det er nå - og så er spørsmålet om det er noe særlig å få for et såpass gammelt og slitt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Megalep skrev:

, funker sprayen du nevnte i en annen tråd her?

Den funker overraskende bra etter min erfaring, men er usikker på hvordan det funker her hvor det er/(var) tapede sømmer. Ville ha prøvd og spraye og så testet med vann etterpå. På selve duken tipper jeg det vil gå helt fint. Men sola og sand er telts værste fiender.

Men det går også og ha på seamseler på utsiden, men da må du ha på det først og det blir ikke pent, men funksjonelt. 

Så hadde det vært mitt telt, hadde jeg testet med spay på et lite område nederst, funker det vet du svaret, før du går videre. 

Men litt vanskelig å gi gode råd uten å ha sett på det i det virkelige liv. 

1500 mm vannsøyle er ikke så mye når teltet har fått noen år på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett brukt Mountain Hardwear Kiva tidligere i år. Da jeg slo det opp hjemme første gang kjente jeg at innsiden av teltet var litt klebrig, men ellers så det bra ut.

Etter 2 gangers bruk (3 netter) så hadde stort sett all tape sprukket eller løsnet helt, der blant annet vinduet hadde løsnet helt siste natt. I tillegg var innsiden blitt så klebrig at jeg måtte nærmest slite stoffet fra hverandre når jeg skulle pakke sammen teltet siste gang. 

Jeg hadde litt av samme tankene som du har, men endte opp med å kassere teltet siden det hadde forfalt så mye iløpet av ett par turer.  😕

 

Fikk heldigvis en morsom historie ut av fadesen. På morgenen siste gang teltet ble brukt, etter ei forholdsvis regnfull natt, så vekket den nest minste jentungen meg og følgende dialog fulgte:

- "Pappa, det flyter ting inne i teltet" 

- "jaja da e no heilt normalt at da flyt litt av ting og tang i teltet, spesielt når vi e så mange på tur" (vi var 4 i teltet)

- "Jammen pappa, det flyter oppå vannet"

- "Hæ? Korsn vann?

- "Der, se selv!"

Og jammen hadde hun ikke rett, Var vel ca 10 liter med vann i fotenden, der pakkposer og klær lå og fløt. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut @Walle , ytterteltet her har også blitt mer og mer klebrig på innsiden. Må jobbe for å få det fra hverandre. Ser ikke helt hvordan påføring av seam-sealer oppå de gamle teip-restene og så talkum oppå der vil bidra positivt, men får prøve i et lite område og se hvordan det oppfører seg.

Tenker at teltet kan få leve videre som leketelt for kidsa og til korte turer med garantert bra værmelding.. innerteltet funker jo fortsatt fint, og kan brukes som myggtelt under tarp. Antar at bruksverdien slår det lille jeg kunne fått for det ved et salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver nok en gang å svare, kanskje det går nå. 

Siden teltet nesten er avskrevet har du ingen ting å tape og du kan kanskje strekke bruken et par år til.

På innsiden: Børst av så mye du kan av den sprø teipen og påfør seamsealer på sømmene, innvendig, siden det blir penest. Jobb den godt inn i sømmene. La det herde helt ferdig før du pakker det sammen.

På utsiden: Utvendig kan du spraye med f.eks. Nikwax tent & gear. Dette er best å gjøre når teltet er satt opp så stramt og pent du får det.. "Vask" teltet (utvendig) med en svamp og rent rennende vann. Spray Nikwax på duken (kan med fordel gjøres mens duken fortsatt er våt) og bruk den fuktige svampen til å vaske / fordele middelet jevnt utover så hele duken blir dekket. Sørg for at sømmer og der stanga går blir ordentlig mettet. La det hele tørke godt. 

Det finnes sikkert mange merker som gjør det samme, men jeg bruker denne og synes resultatet blir bra:

IMG_0816.thumb.JPG.b97d4c2f14e30a14a85f1e6893be3dc8.JPG

Sømtetting gjorde jeg som jeg viser her nedenfor:

Hubba Hubba sømtetter du på under halvtimen og utvendig spraybehandling ca 15-20 minutter. Ikke lange tiden set, visst teltet kan få en ny vår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @rayun for detaljert beskrivelse av prosessen! Det virker ikke så avskrekkende, og er verdt forsøket. Men er det noen spesiell grunn til at jeg ikke bør bruke en av de mange seam—sealer tubene jeg har, i stedet for å blande sjøl? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Megalep skrev:

Takk @rayun for detaljert beskrivelse av prosessen! Det virker ikke så avskrekkende, og er verdt forsøket. Men er det noen spesiell grunn til at jeg ikke bør bruke en av de mange seam—sealer tubene jeg har, i stedet for å blande sjøl? 

Du kan fint bruke tubene du har. Men man blander gjerne inn White Sprite for å gjøre silikonen tynnere og lettere å påføre, samt at den herder/tørker fortere.
At @rayun bruker en større pakke med baderoms silikon, handler om pris, tror jeg ihvertfall, det gjør det for meg ihvertfall.
De lille tubene med Seam Sealer man kjøper fra ymse friluftsrelaterte butikker, er mye dyrere enn en 350 ml silikon patron i god kvalitet som funker akkurat like bra.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Megalep skrev:

Takk @rayun for detaljert beskrivelse av prosessen! Det virker ikke så avskrekkende, og er verdt forsøket. Men er det noen spesiell grunn til at jeg ikke bør bruke en av de mange seam—sealer tubene jeg har, i stedet for å blande sjøl? 

Sømtetting er en veldig enkel affære og tar ikke lange tiden. Og som @Walle sier så går det helt greit å bruke den sømtetteren du har. Jeg har aldri brukt, ei heller sett konsistensen på kjøpetetteren, men det er helt klart at en smidig konsistens er lettere å jobbe godt inn i sømmene. 

Fordelen med å blande selv er at du kan bestemme konsistens etter behov. Sømtetteren er også velegnet til å tette mindre hull og rifter i duken. Varier konsistens etter behov, og/eller påføres i flere lag til du får det resultatet du ønsker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de Seam Sealer tubene jeg har kjøpt og brukt, så er silikonen bare litt tynnere i disse enn silikon fra patroner kjøpt på en trelast eller baderoms butikk.

Så for å få ett fint resultat, så burde man blande inn litt White Sprite for å kunne påføre det smidig og lett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sømmene, så er det vel "bare" å fjerne gammel løs teip og sette på ny teip, eller bruke sømforsegler.

Den klebrige innsiden av duken bør nøytraliseres/stoppes på en måte. Hva med en vask med mild såpe i en balje, og henge det opp til tørk? Se om det stopper klebrigheten.

Når du så har fått gjort dette, og ser at dukmaterialet fortsatt er vanntett, så ville jeg påført teltimpregnering.

Da har du ett telt med tett sømmer, tett duk som ikke klebrer, og nyimpregnert ytterduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt talkum i flere sammenhenger, som f.eks. gummiert beskyttelse/grep rundt kikkerter, foto,film, ting som ligger i futteral etc. Noen ganger vil dette over tid føles seigt, eller klebrig. Bruker en liten (male)kost som jeg henter opp talkum med og pensler på gummien. Tørker/blåser av overskytende og det er som regel nok. Er det ikke nok, masseres talkum inn med hendene og en tørr ren fille til slutt fjerner det som måtte være overflødig.

Jeg vil tro talkum også løser klebrig innerside av teltduken. Den vil i hvertfall ikke skade. Legg duken med innsiden opp og dryss på talkum. En kost eller tørr fille vil egne seg til å fordele talkumet godt utover duken. Rist duken og avslutt eventuelt forsiktig med en tørr ren fille.  

Velger du hele prosessen blir det: Børste av gammel løs teip, påføre sømtetter innvendig som skal herde ferdig. Talkumbehandling av duken innvendig. Vask (rent vann) av ytterduk utvendig og påføre Nikwax. La det tørke helt før det pakkes sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Ristenag skrev (23 minutter siden):

Dette er akkurat den samme utfordringen jeg har! Er spent på om du prøvde det og hvordan det gikk med reprasjonen @Megalep? Er det verdt å bruke tid på?

Jeg må dessverre melde at jeg la prosjektet dødt. Innerteltet brukes med tarp over i lavlandet, og har ikke lufta seg på fjellet siden ytterduken begynte å lekke og flasse. Har vært i kontakt med Varri og kan kjøpe separat yttertelt derfra hvis jeg vil. Ytterduken ligger fortsatt i boden, løkkene er demontert - klart til kast eller reimpregnering hvis ånden kommer over meg. Ting Tar Tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en seam sealer som jeg synes fungerte fint. Lett å legge.
https://webshop.dacon.no/produkter/gearaid/ga-seam-grip-fc-fast-cure-seam-sealant-with-brush-applicator-6mc10603-p0000116951

Ellers er Gear Air Seam grip +WP grei. har også brukt den på noe.
På duk har jeg brukt Nikwax som er avbildet lenger opp i post. Satt opp telt i hage og vasket over med en svamp og vann. Lot det torke før jeg sprayet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan meddele at jeg brukte første dagen på ferien på dette, suksess! Takk for utfyllende instrukser fra denne tråden 😄 Det jeg angrer på var at jeg slo opp ytterteltet når jeg skulle sømforsegle. Siden ytterteltet til MSR hubba hubba klipses rett på teltstengene så sølte jeg unødvendig mye. Måtte bruke tid på å vaske teltstengene etterpå...

Men var ute med teltet i regnvær i helga og den holdt seg tørr innvendig 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.