Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt


GeezerB

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare evne et eksempel på hva som er litt typisk meg:

For et par uker siden tok vaskemaskina kvelden. Har alltid pleid å komme hjem med hvitevarer med masse funksjoner og dill dall, og prisklasse deretter. Denne gangen sa jeg til kona at svarte heller: nå kjøper jeg den første og billigste vaskemaskina jeg finner, feks. denne LG'en til 4000.

For å gjøre en lang historie kort, så har vi nå en Siemens vaskemaskin....med WiFi.

Så til telt-spørsmålet.

Tanken var at jeg skulle ha et forholdsvis enkelt, rimelig og LETT tomannstelt (som tar forholdsvis lite plass i sekken) som junior (10 år) og jeg kunne ha når vi er på tur, siden det stort sett er vi to i familien som er på tur. Helst et som er såpass lett at vi kanskje kan ta det med selv om vi ikke planlegger overnatting også, men kan ta det med og slå det opp på en dagstur også, da det er litt stas med telt. Tenkte først på et Salewa LiteTrek 2: det er jo enkelt og stødig, lett og tar forholdsvis lite plass (20x40cm). Imidlertid er det liten vestibyle på det, så det kan bli trangt med en 85-liters Gregory pluss en 50-liters Osprey der. Deretter ble Salewa Sierra Leone Pro 2 vurdert: 2 vestibyler med litt størrelse, men 2.55 kilo....det er litt nært opptil Marmot Limelight 3P-teltet jeg allerede har, sånn vektmessig. Hvis jeg først legger i noen tusenlapper vil jeg gjerne ha noe som er betydelig lettere enn de ca 3.1 kiloene det teltet veier (men det tar en del plass i sekken da, ca 20x52 cm). Tenker også på at teltet skal være med hvis jeg tar meg en solo-tur på fjellet.

Var innom GMax forleden og sto der med et Hubba Hubba NX i hånda...på størrelse med en stor termos og ca 1.7 kilo.....da ble man jo bitt litt av basillen, og tankene begynte å surre rundt Helsport SL-serien (Hubba Hubba, med innertelt i mesh blir for luftig). Jeg har vel identifisert både Reinsfjell 2SL, Fjellheim 2 SL Camp  og Fjellheim 3 SL Camp som mulige kjøp, forsåvidt kunne jo kanskje Fjellheim 2SL (den varianten med forholdsvis liten vestibyle) være aktuell også (Fonnfjell SL også kanskje, men virker som om folk er misfornøyd med ventilasjonen her, pluss at man i verste fall må klatre over sidemannen for å komme ut) . Slik jeg har forstått det har alle disse teltene kurant med plass til 2 personer, spesielt hvis en av dem er et barn (skulle vel i teorien gå an å ha 2 x 60 centimeters liggeunderlag i alle disse).

Ser for meg bruk av teltet hovedsaklig vår, sommer og høst, men hvem vet om man kanskje får lyst til å prøve seg på en natt ute om vinteren også, men da i skog/mark, ikke oppe på fjellet liksom.

Salewa-teltene er vel prismessig inne rekkevidde som ny-kjøp, for evt. kjøp av Helsport måtte det bli noe brukt eller fra outlet. Merker at jeg liker Reinsfjell og Fjellheim Camp ganske godt, men tror kanskje Salewa-teltene står seg best i litt kraftigere vind. Kjøper jeg et Reinsfjell 3 så er det *kanskje* stort nok til å erstatte Marmot Limelight-teltet, slik at dette kan selges (skjønt Marmoten er noe større). Fordelen med et Fjellheim 2 SL igjen er at det er ekstremt lett (1,4kilo?), men er usikker på hvordan Fjellheim generelt takler vind. Så en video hvor et Fjellheim-telt la seg flatt ved vind i 60km/t, men dette var en tidlig utgave av teltet (2013?), vet ikke om dagens utgaver (2016-2018 feks). Ikke at man har tenkt å oppsøke kraftig uvær, men man vet jo aldri. Salewa-teltene på sin side er testet opp til 100km/t.

Noen som har vært i samme situasjon og har gjort seg noen erfaringer? Jeg tenker at det mest solide teltet ville vært et Salewa Sierra Leone Pro 2. Blir også billigst, men det blir da et "tungt" telt, og det tar vel noe mer plass i sekken enn SL-teltene også. I tillegg er Salewa et forholdsvis ubeskrevet blad, med unntak av en litt lengre tråd her på forumet. SL-teltene  er kanskje noe mer skjøre, men holder seg kanskje bedre i pris, er tildels mer praktiske (spesielt Reinsfjell, med sine to åpninger og vestibyler) pluss at det er lett å få god service hos Helsport om man skulle trenge det (hvis man feks. trenger reparasjoner eller ønsker modifikasjoner)

Ender vel opp med et Hilleberg....med WiFi

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bestemma deg om det er lett telt eller bunkers du vil ha. Telt er eit kompromiss. MEN kjem du til å vera ute på overnatting på eksponerte plasser når det blåser storm styrke? Har ikkje Reinsfjell men det er ein del folk her som kan snakke om det teltet her i tillegg ligg dte ein del turerfaring på bjarnes turlogg. Har hatt mange tunneltelt og har vore ute i mykje vind på vidda, og har aldri vore i nærleiken av at teltet ikkje toler veret. F eks vil eit fjellheimen (har eigd eit tidlegare) kunne brukast til alt ver som er i norge på sommerstid med mindre du går på teltur med ungane når det er ekstremvarsel, det er min erfaring. Og det er alt for lite fokus på kva telt heller enn valg av teltplass.

 Har ikkje prøvd ULvariantane til helsport så kan ikkje sei noko om det men det ligg masse info om slikt her.

Det finnes ein del lette 2mannstelt, f eks her er eit som er rimeleg og ok lett 

 

eller du kan gå for hilleberg nallo eller anjan 2 eller 3, desse er lette, solid og dyre. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Så betyr det at du kan starte vaskemaskinen fra teltet nå? 🤔

Det verste er at det betyr faktisk det :-D

Det betyr også at jeg kan sitte på jobb og trolle kona ved å slå av vaskemaskina hver gang hun setter den på.

Til mitt forsvar må det sies at den vaskemaskina var på tilbud til halv pris (og ja: de økte faktisk prisen igjen påfølgende mandag, til min store overraskelse, så det var ikke luretilbud en gang), og det er faktisk ganske kjekt å få melding når maskina er ferdigkjørt, eller når det er tid for å kjøre trommel-rens eller når det snart er tomt for vaskemiddel/skyllemiddel. I det hele tatt: enda en ting jeg ikke visste jeg trengte :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.