Gå til innhold
  • Bli medlem

Når skjer dette med Besseggen og Trolltunga?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Jeg er jo for å samle masseturismen på noen få steder, og heller slite ut disse, fremfor å slite litt på alt. I hvert fall slik det er nå. Men før eller siden må det bli stopp. Og man ser flere og flere land si stopp ovenfor turister. 

Nå også Phi Phi i Thailand for å bevare naturen. Ser ut som turisme på verdensbasis er i sterk endring  

https://www.dagbladet.no/tema/the-beach-stranda-stengt-pa-ubestemt-tid/70277868#_ga=2.259578570.1553028174.1534749020-1061953276.1518023783

Så da kan man lure på hva som skjer med oss nå som de mest kjente turistmål stenges av for turister. Vil vi få flere hit? Fordi folk reiser like mye/mer? Og fordi vill natur er «the new Black»? Og steder som for eksempel Trolltunga tydeligvis er ett av verdens mest spektakulære steder atm? 

Eller vil vi få mindre fordi folk vil roe ned på reisingen sin? Fordi folk faktisk innser at vi må bevare jorda vår? 

Jeg håper på det siste selv om jeg både har ralla over Besseggen og bada på «The beach» (for mitt eget forsvar. Begge deler var på 90-tallet). Men jeg tviler på at naturen får være mer i fred fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du er inne på noe viktig. Vi bør begrense turiststrømmen til faste steder. Rett og slett få "no go" soner for masseturismen. Da får vi på noen steder det som vil ligne på Fjellreven classic som holdes i Kungsleden. Når jeg ser på det på Youtube så er det tydelig at mange trivs med å gå sammen i flokk. Så får vi samlet slitasjen på noen faste steder og så blir det lettere å plukke søppel, for søppel blir det. Prismekanismen bør vi nok også bruke mer. Jeg ledet et prosjekt i Uganda for noen år siden, der var det helt andre priser for tilreisende enn for de lokale. Kanskje noe vi kan prøve her også. Noe av det første jeg ville gjort var å stenge de cruise skipene som fyrer med tungolje ute fra fjordene våre. Universitetet i Bergen har laget en studie på denne forurensningen, det er ingen lystig lesning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruisebåter er til for late turister. Er man så lat at man må fraktes rundt sånn, så er man for lat for å oppleve verden 😤 

Det har lenge vært snakk om ar vi må leve av turisme når oljen forsvinner. Føles som vi er halliker på landets vegne. Men noe turisme er jo faktisk bare bra for oss. Bare ikke horder av latsabber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere svært reiseglade venner som argumenterer med at "flyene går uansett om de er med". De gjør jo virkelig ikke det 😊 Som med annet er det tilbud og etterspørsel som gjelder. Tror vi vil tenke ganske annerledes om turisme om noen år med tanke på miljøbelastning og karbonavtrykk. 

I USA løser man belastningen i populære fjellområder med at man må søke om tillatelse som er begrenset i antall. Det vil kanskje vokse fram her i Norge og med friluftslivets voksende popularitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarsfraskrivelse på lik linje med de som mener pels er greit som nøkkelring og dusk i lua, fordi dyret uansett er dødt 🤦🏼‍♀️ Mennesker altså. 

Ja jeg håper faktisk man må ha tillatelse på enkelte områder.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et løsningalternativ:

https://localadventurer.com/famous-hiking-trails-hardest-permits-us/

...og om alle andre var som meg så ville vi alle unngått de stedene hvor det kryr av andre folk. 😂 (Dvs. jeg liker å oppleve naturen, menneskene oppsøker jeg andre steder.)

#barelittfolkeskyaltså

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på NRK at områdene rundt Trolltunga dro inn 300 millioner kroner på ett år. I overnatting, mat, transport.

Dette er et satsningsområde for kommuner, staten, turistforeningen, fylket og reiseliv. Jeg fikk også med meg at det var et nytt kjempeprosjekt i gang. Møysalen, Beseggen, Trolltunga, Kjerag og noen få steder til ble nevnt som et satsningsområde, og at de ventet nye store midler neste år.

Mulighetene for tilrettelegging er uante. Det vil alltid være muligheter for tilrettelegging.

Hvorfor skal det være så kupert og bratt dette landet? Hvorfor bygger vi ikke en Sherpasti eller en tretrapp på steder det aldri har ferdes folk før?

Hvorfor ikke bygge en gondol til den nærmeste fjellknausen - det er penger å tjene. 

Eksemplene er bare alt for mange, også lokalt, men det er vel fremskrittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg fikk også med meg at det var et nytt kjempeprosjekt i gang. Møysalen, Beseggen, Trolltunga, Kjerag og noen få steder til ble nevnt som et satsningsområde, og at de ventet nye store midler neste år.

Så det der, Nasjonale turiststier. 

Formålet med tilskuddsordningen er i første omgang å dekke akutte behov i områder som har opplevd ekstraordinær økning av internasjonale besøkende. Midlene skal gå til nødvendige tiltak som kan gjennomføres i 2017 og er tiltenkt et begrenset antall områder med dokumentert stort besøk.  

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2017/Februar-2017/Gir-tilskudd-til-nasjonale-turstier/

https://www.facebook.com/Nasjonaleturstier/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joachim V skrev:

Så det der, Nasjonale turiststier. 

Formålet med tilskuddsordningen er i første omgang å dekke akutte behov i områder som har opplevd ekstraordinær økning av internasjonale besøkende. Midlene skal gå til nødvendige tiltak som kan gjennomføres i 2017 og er tiltenkt et begrenset antall områder med dokumentert stort besøk.  

Ja - prosjektet er sikkert bra og viktig det. Jeg håper ikke neste fase blir at de stedene som vi selv har som fristed plutselig blir oppdaget av massene. Det har vært tendenser til det.

Kostnadsnivået i Norge har vel kanskje  såpass høyt at det har begrenset turiststrømmen en del. Men jeg ser ikke helt gleden i å stå i kø på Kjerag eller gå i kø på Besseggen. Det blir kanskje desto viktigere å holde perlene for oss selv.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kjell Iver said:

Så på NRK at områdene rundt Trolltunga dro inn 300 millioner kroner på ett år. I overnatting, mat, transport.

Dette er et satsningsområde for kommuner, staten, turistforeningen, fylket og reiseliv. Jeg fikk også med meg at det var et nytt kjempeprosjekt i gang. Møysalen, Beseggen, Trolltunga, Kjerag og noen få steder til ble nevnt som et satsningsområde, og at de ventet nye store midler neste år.

Hvor/hva er kravet til dem som tjener på poularitieten ift å bidra (økonomisk/personell/..) til å ivareta helse/sikkerhet til "turistene" og naturen som da er hoveårsaken til at de da har denne intjeningen? Har dette bedret seg de siste årene, eller havner dette fortsatt mye på "frivillige" som Rødekors Hjelpekorps osv?  (Vet at det er satt opp sikringsbu + at guiding tilbys)

12 hours ago, Kjell Iver said:

Mulighetene for tilrettelegging er uante. Det vil alltid være muligheter for tilrettelegging.

Hvorfor skal det være så kupert og bratt dette landet? Hvorfor bygger vi ikke en Sherpasti eller en tretrapp på steder det aldri har ferdes folk før?

Hvorfor ikke bygge en gondol til den nærmeste fjellknausen - det er penger å tjene. 

Eksemplene er bare alt for mange, også lokalt, men det er vel fremskrittet. 

Denne har en del interresante bilder ift tilrettelegging av område rundt trolltunga:  http://www.fylkesdelplan-hardangervidda.no/uploads/2014_Friluftsliv i Odda kommune_Rolf Boen.pdf 

- Egentlig ikke så ille det som er vist her (om en ser bort fra skissene over gondolbanealternativ),  men hvem ivaretar balansen mellom tilrettelegging/forbedring av framkomlighet (som ogås kan redusere slitasje) og inngrep i naturen? 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

men hvem ivaretar balansen mellom tilrettelegging/forbedring av framkomlighet (som ogås kan redusere slitasje) og inngrep i naturen? 

Er det ikke grunneier?

Hvis grunneier står steilt på at de ikke ønsker merking og tilrettelegging er det ofte vanskelig å få til. Da må man legge løypene andre steder, om det da ikke er et nasjonalt anliggende selvsagt.

Er det noen som har tenkt på mulighetene for å starte butikk av dette? Guiding, bæring, klatring, utleie av utstyr osv? Jeg så f.eks. at hjemme var det stor etterspørsel etter havkajakker og utleie til turister. Hotellet skaffet kajakker gratis, men det var ingen som kunne forestå utleien.. 

Sesongene er korte, men at det kan være mulighet for et leverbrød med dette er jeg ikke den minste i tvil om. For de som kunne ønske seg det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
27 minutter siden, Viggo skrev:

Jeg så netop dette uge gamle indslag i dansk avis.

https://newsbreak.dk/danskere-reddet-fra-vandmasser-paa-vej-mod-norsk-klippe/

Det fremgår ikke helt om turisterne her gjorde noget ufornuftigt. Men kan der være nogle nye ekstraudgifter i redningsaktioner, som ikke helt regnes med ellers?

Informasjonen til turister har blitt mye bedre og det har vært nedgang i redningsaksjoner i år. Heldigvis. 

Her er en liten oversikt over 2018

https://www.nrk.no/hordaland/redningsaksjonar-ved-trolltunga-1.13121091

***

Og så er jeg spent på hva Bergen sier til redusert cruise-trafikk. Noen ønsker å begrense det til maks fire skip i døgnet. Jeg som trodde fire skip i uka var aaaaalt for mye. Cruise-turister er jeg ikke særlig imponert over 🙈 late turister (heldigvis har de belyst overvekt på slike turstier i Hellas når det gjelder å bruke esler for å slippe å gå trapper. Det er ingen menneskerett å se turistattraksjoner). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.