Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur med kajakk


MarcusW

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er 2 stk som hadde tenkt oss på en kajakktur nå før vinteren setter inn, helgen 19-21 oktober. Vi har tidligere i sommer hatt to fine turer på Hardangervidda og i Rondane men ønsker nå å teste ut en oppblåsbar kajakk av typen West System AdvancedFrame Convertible Kajakk  (https://www.westsystem.no/p/12326/advancedframe-convertible-kajakk). Jeg har sett for meg "småvannene" i Femundsmarka eller vannene innover Østmarka, men jeg har aldri vært ute med kajakk eller kano, så håper på tips fra noen kjente padlere eller turgåere her. Ønsker å kunne padle til et sted hvor det er mulig å slå opp telt og fyre opp et bål og ikke alt for lange avstander da dette kun er en helg++.

Bilde av kajakken:

ae1007g01.jpg

Takker for tips!:thumbsup:

Endret av MarcusW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, sofasliter skrev:

Du skriver ikke hvor du holder til, men Fjorda i Oppland er et flott område for en slik tur. Her finner du både opparbeidede teltplasser og muligheter for telting utenom. Det kan være mye folk der, så helt alene bli dere neppe.

 

https://www.ut.no/artikkel/1.8331020/

Beklager! Jeg holder til i Oslo, så Oppland er absolutt innenfor rekkevidde. Jeg skal ikke si jeg ikke er glad i folk, men jeg setter pris på områder hvor det er mindre sannsynlig å måte på andre. Det trenger ikke nødvendigvis å være opparbeidede teltplasser, men mulighet for å kunne slå opp et telt langs vannkanten er å foretrekke. Takk for svar uansett, skal sjekke ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorda i Oktober og finvær kan være knallfint. 🖒

De to siste årene har jeg padlet kajakk på Fjorda siste halvdel av oktober, enten solotur eller med et par venner. For to år siden begynte det å legge seg is siste dagen og i fjor la isen seg uka etter. Møtte kun møtt en annen person i kajakk på en av de turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Fjorda i Oktober og finvær kan være knallfint. 🖒

De to siste årene har jeg padlet kajakk på Fjorda siste halvdel av oktober, enten solotur eller med et par venner. For to år siden begynte det å legge seg is siste dagen og i fjor la isen seg uka etter. Møtte kun møtt en annen person i kajakk på en av de turene.

Ser veldig fint ut i Fjorda. Det er ikke så mye plass i den kajakken, også ser jeg at Fjorda er landskapsvernområde og da ikke tillatt og felle trær. Hadde håpet på å kunne samle brensel på stedet. Tar fort mye plass hvis jeg må fylle kajakken med vedsekker. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MarcusW skrev:

Ser veldig fint ut i Fjorda. Det er ikke så mye plass i den kajakken, også ser jeg at Fjorda er landskapsvernområde og da ikke tillatt og felle trær. Hadde håpet på å kunne samle brensel på stedet. Tar fort mye plass hvis jeg må fylle kajakken med vedsekker. Noen tanker?

Man skal vel ikke felle trær noen sinne noen sted for bål. Trodde nå jeg da 🤔 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MarcusW skrev:

Tar fort mye plass hvis jeg må fylle kajakken med vedsekker. Noen tanker?

Som Gittiamo nevner så er det ikke love til å felle trær, uansett om området er værnet, eller ikke i.h.t. lov, uten å få tillatelse av grunneier.  Og i alle populære kano/kajakk områder, som bl.a. Fjorda og Femunden, er det lite brensel å finne langs vann. Så du må nok bassere deg på å medbringe ved. Fåes kjøpt i Vestfjorden. Ring dem for sikkerhets skyld, det er seint på året.

Hvis dere basserer dere på å lage mat på et medbrakt "kjøkken" og bruker bål kun som kos etter at det er blitt mørkt, bør dere ha nok ved med en sekk. Dere kan også drøye veden, ved å splitte (øks, el. batonering) den noe mer og holde bålet lite. Mange brenner opp veden raskt fordi de har på for mye ved om gangen. Mate bålet med mindre vedstykker og før bålet dør ut, så drøyer en veden. Og ikke tenne opp, før det begynner å bli mørkt. I tilegg er det mye furukongler i området, lite lys av dem, men gløder og varmer bra.

Og som Terka nevner, så er det nok ikke mye folk der oppe i Okt.. Det er langt utenfor sessongen. Er kanskje noe hyttefolk, men er nok ikke mange. Så mest trolig får dere området for dere selv. Men husk, bra med varme klær! God tur - uansett hvor det blir. :)

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gittiamo skrev:

Man skal vel ikke felle trær noen sinne noen sted for bål. Trodde nå jeg da 🤔

Ble litt voldsomt med felling av trær. Tenkte mer på kvister og annet dødt, tørt og nedfall som kan brukes til fyring.

Får se hvor mye jeg får plass til i kajakk, er redd den er litt for liten for min turplan😄

Endret av MarcusW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MarcusW skrev:

Får se hvor mye jeg får plass til i kajakk, er redd den er litt for liten for min turplan😄

Hvis dere er tidlig ute ved annkomst, så kan dere padle tilbake og hente ved, etter at dere har slått leier. Tar ikke lange tiden med en kajakk (selv ikke med en kano). Eller kan dere leie en kano i stedet, da får dere plass til mye ved. :)

Men for kun 2 overnattinger, er det vel ikke mye dere trenger å ha med dere. Så, dere får nok plass til en sekk ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent i området, men jeg drar aldri med meg ved på tur, med mindre jeg skal fyre i lavvoovn og trekker pulk. Det er litt som å gå over etter bekken etter vann ;-)

I mye brukte områder må du bare gå litt lenger. De fleste gidder ikke gå særlig langt innover i skauen, så langs vannet er det gjerne rimelig støvsugd, men bare noen hundre meter innover i skauen finner du alltid ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, whistler skrev:

I mye brukte områder må du bare gå litt lenger

I følge Bjoneroa.no er det 12000 overnattingsdøgn på Fjorda i en sårbar natur. Så det er nok et sted rådet om kjøpeved er lurt. Blir mye jobb for å skaffe ved i deler av området. Jeg hadde med ved når jeg var der.

Edit: Ser du på kartet er det mye smale øyer, og en del myr. Så topografien her er litt spesiell.IMG_0282.thumb.PNG.45a6eb0f30d31b9dd59a4f01e2785463.PNG

Endret av Memento mori
La til kart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Memento mori skrev:

I følge Bjoneroa.no er det 12000 overnattingsdøgn på Fjorda i en sårbar natur. Så det er nok et sted rådet om kjøpeved er lurt. Blir mye jobb for å skaffe ved i deler av området. Jeg hadde med ved når jeg var der.

Hehe. OK, da er det mulig mitt generelle råd er mindre bra ;-) Men det er alltid mulig. Det blir en avveiing på om det er verdt å gå ett stykke eller slepe med seg en sekk eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, har når undersøkt litt og vurderer Fjorda eller Hajern/Øksne. Sistnevnte ser også spennende ut med noen store vann og noen smale områder, haken her er at det må bæres noen 100 meter mellom hvert vann. Kajakken skal visst ikke veie mer enn rundt 25kg så dette bør ikke være noe problem, tanker her? Og er det noen som har erfaring med Hajern/Øksne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MarcusW skrev:

haken her er at det må bæres noen 100 meter mellom hvert vann

Hvordan pakker du i kajakken? Når du skal bære, så må gjerne kajakken tømmes for ting og tang, og da kan det være mest hensiktsmessig å ha med ryggsekk. Dette går greit i kano, men ikke nødvendigvis like enkelt i kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, sofasliter skrev:

Hvordan pakker du i kajakken? Når du skal bære, så må gjerne kajakken tømmes for ting og tang, og da kan det være mest hensiktsmessig å ha med ryggsekk. Dette går greit i kano, men ikke nødvendigvis like enkelt i kajakk.

Du har et poeng der. Vil tro jeg må la de letteste tingene ligge i kajakken og heller gå 2 turer med det som må tas ut. Ikke helt optimalt, men overkommelig med mellom 100-200 meter bæring mellom vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En litt sen oppdatering. Det ble Femundsmarka denne gangen. Startet i Synnervika og padlet oss rundt Femundsåsen gjennom Langtjønna. Videre ned Feragselva til en sykkel vi hadde plassert helt øst i Håsjøen. Utrolig fin tur så sent på året og helt stille vann, anbefales. Turen kan også utvides så man kan padle helt ned til Røros, men da er man avhengig av to biler eventuelt annen transport. Legger ved noen bilder.

DSC01669.jpg

DSC01750.jpg

DSC01710.jpg

DSC01697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.