Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye søppel i fjellet


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er jo helt tragisk at man skal bruke ressurser, personnell, drivstoff, etc. for å rydde opp etter oss, som burde være de som  aller mest vil etterlate naturen urørt! Skjerpings, folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er jo dette et problem over alt. 
Men, jeg har håp for framtiden. Det er mye mer fokus på dette nå enn det var før. Man skal ikke veldig mange år tilbake før det var allmenn akseptert at søppel, det graver vi bare ned. 

Jeg har unger i barnehage og barneskole. Der har de klart noe som de ikke klarte når jeg var i samme alder. De har solgt inn miljøperspektivet på en virkelig god måte. Mine unger, og mine ungers venner har en "selvfølgelig" holdning til at søppel skal ikke finnes andre plasser enn i søppelbøtten. Håper (og tror) at mange av dagens unger tar med seg denne holdningen opp igjennom oppveksten. Det fordrer at vi foreldre ikke ødelegger innsalget barnehage og skole har gjort. Da er det jo bra at barna passer på oss voksne :D

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.10.2018 den 10.23, Hammer skrev:

Jeg har unger i barnehage og barneskole.
Der har de klart noe som de ikke klarte når jeg var i samme alder.
De har solgt inn miljøperspektivet på en virkelig god måte.
Mine unger, og mine ungers venner har en "selvfølgelig" holdning til at søppel
skal ikke finnes andre plasser enn i søppelbøtten.
Håper (og tror) at mange av dagens unger tar med seg denne holdningen opp igjennom oppveksten.
Det fordrer at vi foreldre ikke ødelegger innsalget barnehage og skole har gjort.
Da er det jo bra at barna passer på oss voksne :D

Jeg mener det samme kan sies om samlivsbrudd, inkassogjeld, personlige forhold og økonomi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 22.07, Trond Monkvik skrev:

Det er jo helt tragisk at man skal bruke ressurser, personnell, drivstoff, etc. for å rydde opp etter oss, som burde være de som  aller mest vil etterlate naturen urørt! Skjerpings, folkens!!

Forsvaret bruker jo dette for å rydde etter seg i skytefelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Yngve skrev:

Eldre er jeg,sporløst går jeg,gamle var de som oppdro meg,uendelig takknemlig er jeg.

Mangt og meget i moderne friluftsliv forundrer meg,ok,men,forsøpling gjør meg direkte trist,da mangler man noe direkte grunnleggende.

 

Det er sjokkerende mange som mangler det grunnleggende som du sikter til. Vi klarer jo ikke rydde etter oss i "byen" heller. Hvorfor skulle vi være noe flinkere i naturen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Yngve skrev:

Eldre er jeg,sporløst går jeg,gamle var de som oppdro meg,uendelig takknemlig er jeg.

Mangt og meget i moderne friluftsliv forundrer meg,ok,men,forsøpling gjør meg direkte trist,da mangler man noe direkte grunnleggende.

 

De eldre (våre forfedre) kasta bra mye søppel de også. Men det var stort sett metall og tre. Det ligger noen kilo hermetikk og piggtrå å ruster der ute. Fordelen er at det forsvinner lenge før plast. Men det er ikke mange år siden søppel ble slengt borti en krok hjemme på tomta. Eller under en stein på tur. 

Jeg tror ikke folk i dag kaster mer søppel enn våre forgjengere. Det er bare et annet antall mennesker og en annen type søppel.  Mennesker ubrukelighet er en konstant faktor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,mitt lille innlegg var igrunn intet forsvar av de eldre som sådan,eller gamle dager generelt,kun en hyllest til en samling eldre friluftsmennesker som omgav meg i min oppvekst,og dermed gav meg verdifull input i barndom/formingsår.

Jeg skal ikke direkte motsi deg,så allvitende er jeg dog ikke,kan kun trekke veksler på egne erfaringer,men,opplevet ikke å se så mye søppel tidliger,uoppgjorde leirplasser,drite i hytt og vær osv osv.Mao synes det å være økende,det er adskillig flere mennesker ute å traver pr idag,samt, profilering av landet vårt i turistøyemed,bringer med seg noen merklige holdninger,vet ikke helt om jeg skal le eller gråte.Jeg,du,vi kan jo påvirke på våre ferder i naturen,i den grad det synes nødvendig,på en rolig og "saklig"måte,aggresjon har jo en tendens til å avle aggresjon.

Så har vi landbruket da.Å eie ett stykke Norge betyr ikke det nødvendigvis at man kan gjøre hva fanden man vil,som jeg ser det innebærer de faktiskt ett forvaltningsANSVAR,og personlig har jeg hatt mang en samtale rundt det tema,ganske sårbart egentlig,har flere ganger fått beskjed om å dra ett visst sted,Akk ja,konstanten er kansje konstant,men,er der ikke von i hengandes snøre da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har masse søppel som flyter på tomta vår etter den "gamle generasjonen" - det verste er at vi ikke får lov å gjøre noe med det pga forurensningsfare og kan få bot hvis vi gjøre noe - hehe

Det er jo nesten litt koselig å høre all praten om plast, forurensing og miljøet av de samme folkene som bare kaster bæsjeposene ukritisk langs promenaden og turstien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en mulighet som vi må ta vare på. Alle de som får samfunnstraff isteden for den straffen de egentlig skulle hatt kan settes til denne søppelplukkinga. De kommer ut i naturen og langt vekk fra sitt daglige miljø. Det er ikke alltid det nytter med forebygging og å skylde for vanskelig oppvekst for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Her har vi en mulighet som vi må ta vare på. Alle de som får samfunnstraff isteden for den straffen de egentlig skulle hatt kan settes til denne søppelplukkinga. De kommer ut i naturen og langt vekk fra sitt daglige miljø. Det er ikke alltid det nytter med forebygging og å skylde for vanskelig oppvekst for disse.

Oslos gater blir holdt frie fra sneiper og søppel av byens slitne gutter. Jeg aner ikke hva slags program de er under men de er supersøte. Slår gjerne av en prat mens de går der og peller søppel etter oss. De koser seg på jobb. Håper de får turer i skogen også. 

Og når vi først er inne på det, så er det også en totalt krise med alle de løkskallene som kaster ølbokser på jorder. Flere storfe dør årlig av at magesekkene blir skjært opp innvendig fordi de får små aluminiumsbiter med i grovfôret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Oslos gater blir holdt frie fra sneiper og søppel av byens slitne gutter. Jeg aner ikke hva slags program de er under men de er supersøte. Slår gjerne av en prat mens de går der og peller søppel etter oss. De koser seg på jobb. Håper de får turer i skogen også. 

Og når vi først er inne på det, så er det også en totalt krise med alle de løkskallene som kaster ølbokser på jorder. Flere storfe dør årlig av at magesekkene blir skjært opp innvendig fordi de får små aluminiumsbiter med i grovfôret.  

Dette er jo en annen gjeng veit du. De er stolte av jobben sin og at vi tar dem på alvor. Litt samme gjengen som selger =Oslo. Nei, med yngre lovbrytere så må de bort fra miljøet de har vanket i og kanskje for første gang møte voksne som setter grenser. Hvis de da ikke melder oss til menneskerettighetsdomstolen. Tror ikke det er noen bra løsning å sette 14-15 åringer i fengsel, men vi kan ikke bare la de gå heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.