Gå til innhold
  • Bli medlem

godtur.no = ut.no =?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Her for en ukes tid siden ble nyheten sluppet om at Friluftsrådene, statskog og DNT skal samarbeide om å ha en felles nasjonal turportal. Det ser ut som at de har landet på ha benytte ut.no 

Det er lenge siden det gikk rykter om dette samarbeidet, og det blir spennende å se hva de får til. https://www.friluftsrad.no/b/4450/nasjonal-turportal

 

Sitat

Partenes felles ambisjon er at UT.no skal være hele Norges turplanlegger og bidra til å fremme turglede, folkehelse og sikkerhet. Tjenesten skal være gratis, både for brukeren og de som bidrar med innhold.

Personlig har jeg likt det mangfoldet vi har hatt mhp turplanleggere, med lommekjent som den aller beste (syns jeg) og godtur.

Jeg er litt redd for at ut.no blir for mye info på ett sted, og at man ikke klarer å få til en brukervennlig løsning og app, samt at det kan bli for mye fokus på dnt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å finne alt på ett sted jeg da, og syntes i grunnen ut.no tapte seg litt når de sluttet å lage artikler osv. Så jeg tenker det kan bli bra med en felles turportal, forutsatt at de får til dette med funksjonalitet, brukervennlighet og slikt selvsagt. Jeg bruker mest ut.no (hvis jeg skal se på kart, stinettverk, hytter osv.) og lommekjent (tegne egne gpx. spor) også syntes jeg lommekjent oppsummerer turer på en veldig fin måte (lengde, høydemeter osv.) Forutsetningen for at dette skal bli bra er jo selvfølgelig at turer som blir lagt inn og er søkbare inneholder nok og korrekt informasjon og hvordan de skal kvalitetssikre det er jeg litt spent på. Sånn det er nå syntes jeg det er et litt vilt sammensurium av dårlige, gode og halvgode turbeskrivelser, og mye googling for å finne noe brukbart. 

Jeg tenker en side med oversikt over både Statsskogs hytter, DNT sine hytter, stinettverket (gjerne både DNTs og det som ligger i norgeskart) og gode turbeskrivelser (mulig det må være en mal her for hva som må med før man får publisert dem)  kan bli bra. Så hvis de kan få inn funksjonen "tegne egne gpx. spor" også så er jeg ganske fornøyd. For min del kunne man gjerne fått med infoen fra inatur også :D (jeg er som du skjønner ikke så redd for sider med mye informasjon, men liker ikke dårlige søkefunksjoner)     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det tvertom er bedre at ting lokaliseres et sted! Det å spre dette over flere forskjellige tjenester, alle med forskjellige interfacer, standarder og brukergrensesnitt ender ofte med 4 halv dårlige tjenester som har delevis overlappende funksjonalitet.

Det å samle slike tjenester i en felles portal og med et felles grensesnitt mener jeg er lurt, det viser jo også historikk på slike tjenester. Ved å samkjøre så får man også mer ressurser som kan fokusere på en tjeneste, det sikrer langvarig støtte og support til plattformen og gjevnlige oppdateringer for å holde følge med utviklingen.

Et ønske jeg har er at de kunne åpnet flere fornuftige API’er til tjenesten. Det kan gjøre at 3dje parts utviklere kan lage spesialsydde applikasjoner og få tilgang til all den verdifulle dataen som samles her. F.eks Topokart apper til telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.