Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse rift i gore-tex skalljakke


Terka

Anbefalte innlegg

Den ene jakka mi har fått en horisontal rift oppe på brystpartiet. (1 cm åpen + et par cm nesten rivnet (synlig arr i stoffet))

Materialet er: GORE-TEX® Pro 80D

Hva er bedre måte å fikse/lappe dette på selv? (Har det kommet nye remedier på markedet de siste årene?)

me_tupilak_jacket_mens_citronelle.jpg.6ba7b7b83ece84c98bb85f67605adcb0.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TearAid på begge sider har funket greit for meg og er vel av de minst synlige også. 

 

Har gjerne smurt litt StormSure på innsiden før lappen der settes på etter at lappen utenpå er satt på. Jeg er ikke veldig kritisk på om det blir butikkpent på turtøyet... 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

StormSure

Jeg pleier å bruke Aquasure, som er (bortimot) samme greia. Setter på en vanlig tape(slik tynn blank sak til husholdningsoppgaver) på innsida for å holde det sammen. Smører et tynt lag med Aquasure på utsida, og fjerner tapen igjen når det har herdet. Funker som bare det, og er skikkelig solid, men blir ikke så veldig pent. Litt usikker på om det estetiske hovedsakelig skyldes at undertegnede er en kladdsmed, eller om det rett og slett ikke har potensiale for å se bra ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Larix skrev:

Jeg pleier å bruke Aquasure, som er (bortimot) samme greia. Setter på en vanlig tape(slik tynn blank sak til husholdningsoppgaver) på innsida for å holde det sammen. Smører et tynt lag med Aquasure på utsida, og fjerner tapen igjen når det har herdet. Funker som bare det, og er skikkelig solid, men blir ikke så veldig pent. Litt usikker på om det estetiske hovedsakelig skyldes at undertegnede er en kladdsmed, eller om det rett og slett ikke har potensiale for å se bra ut. 

Jeg brukte denne til å lappe teltet etter jeg oppdaget noen mystiske hull i duken. Veldig fornøyd, solid som pokker, men det var ikke så enkelt å få til et tynt lag med den børsten som fulgte med, for den var relativt stiv og grov. Nå betyr ikke det så mye på teltet, men det skal vel kanskje være mulig å få til noe bedre med en finere pensel vil jeg tro, men tynnere belegg betyr vel også svakere holdbarhet antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Avsporing i egen tråd er vel lov? 😄

Go-jakka frå -98 som har vore med på/igjennom særdeles mykje lever no eit tilbaketrukke liv i skapet.

Er det noko å fikse på, er det på tide med gravøl, eller finnes det aldersheimar for slike (ein stad dei føler seg nyttige etter eit langt liv i fjellheimen)?

20181130_180436.thumb.jpg.a2cfbc27b5e57b828a555c8d49999cba.jpg

20181130_175725.thumb.jpg.9102937e9c3c3a6f8a5c5560d24483c1.jpg

20181130_180516.thumb.jpg.a0bc80918ef59f543e5b42dc7ecbe88a.jpg

20181130_175816.thumb.jpg.5e056e627551a4db50bc0c777e849d57.jpg

20181130_175824.thumb.jpg.db29dbec8f896f198e4c15a122fda355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Avsporing i egen tråd er vel lov? 😄

Go-jakka frå -98 som har vore med på/igjennom særdeles mykje lever no eit tilbaketrukke liv i skapet.

Er det noko å fikse på, er det på tide med gravøl, eller finnes det aldersheimar for slike (ein stad dei føler seg nyttige etter eit langt liv i fjellheimen)?

20181130_180436.thumb.jpg.a2cfbc27b5e57b828a555c8d49999cba.jpg

20181130_175725.thumb.jpg.9102937e9c3c3a6f8a5c5560d24483c1.jpg

20181130_180516.thumb.jpg.a0bc80918ef59f543e5b42dc7ecbe88a.jpg

20181130_175816.thumb.jpg.5e056e627551a4db50bc0c777e849d57.jpg

20181130_175824.thumb.jpg.db29dbec8f896f198e4c15a122fda355.jpg

Klipp ut brukbare stykker og sy skallvotter av dei. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på litt fiksing. Typisk isolerte vinterbuksa er beregnet for slalomsko og snowboard sko. Funker dårlig for skisko og vanlige sko, da de er så sykt vid nede. Har blant annet en Bergans bukse til junior, og en røldal som rett og slett er så vid nede at man tror på disse:/ tenker å sy/lime borrelås nede, slik at man får strammet de rundt skoene. Noen tips her til hvordan dette kan gjøre, enklest mulig, med ett helt ok resultat? Og hvor man kan få kjøpt nødvendig borrelås/stoff.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ViktorS skrev:

Siden vi er inne på litt fiksing. Typisk isolerte vinterbuksa er beregnet for slalomsko og snowboard sko. Funker dårlig for skisko og vanlige sko, da de er så sykt vid nede. Har blant annet en Bergans bukse til junior, og en røldal som rett og slett er så vid nede at man tror på disse:/ tenker å sy/lime borrelås nede, slik at man får strammet de rundt skoene. Noen tips her til hvordan dette kan gjøre, enklest mulig, med ett helt ok resultat? Og hvor man kan få kjøpt nødvendig borrelås/stoff.?

Borrelås koster deg noen få kroner og fåes kjøpt i alle sybutikker. Det er det minste problemet.

Problemer er å få det festet pent og praktisk 😂 man bør jo ikke perforere stoffet pga vanntettheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Borrelås koster deg noen få kroner og fåes kjøpt i alle sybutikker. Det er det minste problemet.

Problemer er å få det festet pent og praktisk 😂 man bør jo ikke perforere stoffet pga vanntettheten. 

Behøver ikke være så sykt vanntett nederst på buksebenet på Røldal buksa, som allikevel er over uteskoene. Mulig jeg må innom den lokale systua å få de til å hjelpe meg, for mine sykunnyskaper er begrensede haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ViktorS skrev:

Behøver ikke være så sykt vanntett nederst på buksebenet på Røldal buksa, som allikevel er over uteskoene. Mulig jeg må innom den lokale systua å få de til å hjelpe meg, for mine sykunnyskaper er begrensede haha.

Det er mine også. Sikkert derfor jeg har en rull med borrelås godt pakka vekk 🤔😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ViktorS skrev:

Siden vi er inne på litt fiksing. Typisk isolerte vinterbuksa er beregnet for slalomsko og snowboard sko. Funker dårlig for skisko og vanlige sko, da de er så sykt vid nede. Har blant annet en Bergans bukse til junior, og en røldal som rett og slett er så vid nede at man tror på disse:/ tenker å sy/lime borrelås nede, slik at man får strammet de rundt skoene. Noen tips her til hvordan dette kan gjøre, enklest mulig, med ett helt ok resultat? Og hvor man kan få kjøpt nødvendig borrelås/stoff.?

Jeg har lagt opp skallbukser ved å bruke dobbelsidig monteringstape. Har holdt i lang tid uten å løsne. Kanskje du kunne prøvd å feste borrelåsen med noe slikt? Monteringstapen kjøpes i jernvarebutikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, norexp skrev:

Jeg har lagt opp skallbukser ved å bruke dobbelsidig monteringstape. Har holdt i lang tid uten å løsne. Kanskje du kunne prøvd å feste borrelåsen med noe slikt? Monteringstapen kjøpes i jernvarebutikker.

Men blir det ikke stivt? Stive «skjøter» er jo like irriterende som sokker som sklir i skoa *grøss* 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, norexp skrev:

Jeg har lagt opp skallbukser ved å bruke dobbelsidig monteringstape. Har holdt i lang tid uten å løsne. Kanskje du kunne prøvd å feste borrelåsen med noe slikt? Monteringstapen kjøpes i jernvarebutikker.

Dette var ikke dumt, har noen  bukser som må legges opp også, så dette skal testes!:) Takk for gulltips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men blir det ikke stivt? Stive «skjøter» er jo like irriterende som sokker som sklir i skoa *grøss* 😳

I grunn ikke. Tapen er tynn og føyelig. Buksa har glidelås og borrelåsstramming nederst, og disse funksjonene forsvinner. Betyr ikke så mye for meg, men kan være av større betydning for andre. I så fall er det mulig å legge opp høyere på benet. 

Bretteskjøten har jeg limt fast med sømtape, slik at foten ikke hekter seg fast i innbrettet stoff.

Endret av norexp
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, norexp skrev:

I grunn ikke. Tapen er tynn og føyelig. Buksa har glidelås og borrelåsstramming nederst, og disse funksjonene forsvinner. Betyr ikke så mye for meg, men kan være av større betydning for andre. I så fall er det mulig å legge opp høyere på benet. 

Bretteskjøten har jeg limt fast med sømtape, slik at foten ikke hekter seg fast i innbrettet stoff.

Så bra. Jeg er for enkle løsninger 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Terka skrev:

Nå synes jeg jakketråden min sklir ut litt!

 

 

 

😁

For å spore inn igjen, så har jeg med hell benyttet spinnakertape på hull i skallklær. Har også brukt det på båtkalesje, og det har holdt i allslags vær i mange år.

Kjøpes på båtutstyrsforretninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 8.44, Terka skrev:

Den ene jakka mi har fått en horisontal rift oppe på brystpartiet. (1 cm åpen + et par cm nesten rivnet (synlig arr i stoffet))

Materialet er: GORE-TEX® Pro 80D

Hva er bedre måte å fikse/lappe dette på selv? (Har det kommet nye remedier på markedet de siste årene?)

me_tupilak_jacket_mens_citronelle.jpg.6ba7b7b83ece84c98bb85f67605adcb0.jpg

Bør enkelt kunne fikses med sømtape som man stryker på fra innsiden. Hvis du ønsker en enda sterkere løsning kan du sy over med tett zigzag før taping, eller du kal legge litt tynt med aquasure på utsiden etter taping. En slik reperasjon bør holde ut jakkens levetid og tar ikke skade av vasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden allerede er grundig avsporet, fortsetter jeg. Klarte å rive et lite hull i padletørrdrakta. Denne har en form for tynn mesh som ligger helt inntil (og sitter nesten fast i) membranen på innsiden. Hvordan gjør dere med lapping av sånt? Er det bare å sause på aquasure og slenge på en lapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@esw - for å klargjøret hos DIY-orakelet. 

Borrelåser, slik som den hos @Terka i post fra 30. november. Sprette av gammel borrelås, sy på ny og lime/tape sømmen på baksiden for å sikre mot vanngjennomtrenging? Eller holder det med aquasure på sømmen? Har en (egentlig veldig fin) gammel jakke fra Norrøna hvor borrelåsene på begge enden av jakkeermene er borte, Norrøna ville ikke fikse det ikke da jeg sendte jakka inn til reparasjon, men jeg har ikke hjerte til å kaset en så fin jakke bare på grunn av det.  

Er det ellers noe måte å forsterke tynnslitte områder på? Samme jakka fungerer flott som by/helgeturjakke, men skulderpartiene er tynnslitt etter mange års bruk og vann lekker inn når jeg bruker sekk over lengre tid. Impregnering gir ikke god nok løsning. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.