Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv - truet kulturarv


Memento mori

Anbefalte innlegg

At måten å bruke bilder på har endret seg  betyr lite for meg. Jeg kjøpte mitt første fotoapparat 12år gammel , for mer enn 50 år siden nå. Helt til for noen år siden ble bilder jeg tok  samlet i album som ble hentet fram fra tid til annen for å glede meg selv eller andre. Nå havner ikke turbilder i album lenger , men blir delt med venner og kjente på sosiale medier isteden. Jeg ser i grunn ikke noe negativt med dette. Jeg har det fortsatt like kjekt i fjellet , og liker godt å se bilder fra andre som liker det samme som  meg. Om de deler dem facebook eller Fjellforum . Jeg liker bilder. Bilder er minner og opplevelser . 

 

 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Robinson skrev:

At måten å bruke bilder på har endret seg  betyr lite for meg. Jeg kjøpte mitt første fotoapparat 12år gammel , for mer enn 50 år siden nå. Helt til for noen år siden ble bilder jeg tok  samlet i album som ble hentet fram fra tid til annen for å glede meg selv eller andre. Nå havner ikke turbilder i album lenger , men blir delt med venner og kjente på sosiale medier isteden. Jeg ser i grunn ikke noe negativt med dette. Jeg har det fortsatt like kjekt i fjellet , og liker godt å se bilder fra andre som liker det samme som  meg. Om de deler dem facebook eller Fjellforum . Jeg liker bilder. Bilder er minner og opplevelser . 

 

 

 

 

 

Det gjør jeg også og er selv forholdsvis ivrig i sosiale medier. Forskjellen jeg prøver å få frem er om målet med turen er å ta bilder eller om man tar bilder når man er på tur. Ingenting galt med noen av delene men det er en vesentlig forskjell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Harvest innlegget:

"Sjelden har friluftsliv vært mer populært - aldri har det vært mer truet. Norsk friluftsliv er blitt overfladisk, kommersielt, rosa, kunnskapsløst og glattere enn mobilskjerm og glattetang."

 

Den første påstanden er i det minste sann - når det gjelder resten av utsagnene, er jeg langt mer i tvil om de representerer  situasjonen slik den er i dag.

Jeg har også lest de andre innleggene i tråden, og det som slår meg, er at ingen dokumenterer, eller på annen måte viser til "fakta". Det er ren synsing....

 

Og det er jo greit, men hva ønskes "endret" (Antakelig ønskes det at ingen ting skal endres, at verden skal bli som den alltid har vært. Det er ikke en gang ønsketenking, men ren dagdrømming)

For egen del treffer jeg svært mange på mine turer, både de turene som går lokalt og de som går i heia. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ALDRI har truffet "arten" "instagram-menneske" som det blir påstått har overtatt naturen.

Den største forskjellen er at noen har svært liten erfaring med turliv, og noen av disse nok ikke helt opptrer i følge de "normale" normene. (Men hva er galt med det) De fleste, selv de med liten erfaring, oppfører seg godt innenfor "normalen"

Verden vil endre seg, enten vi ønsker det eller ei - og jeg må dras inn i den nye tid - skrikende og protesterende - som alle andre....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, REJOHN skrev:

Sakset fra Harvest innlegget:

"Sjelden har friluftsliv vært mer populært - aldri har det vært mer truet. Norsk friluftsliv er blitt overfladisk, kommersielt, rosa, kunnskapsløst og glattere enn mobilskjerm og glattetang."

 

Den første påstanden er i det minste sann - når det gjelder resten av utsagnene, er jeg langt mer i tvil om de representerer  situasjonen slik den er i dag.

Jeg har også lest de andre innleggene i tråden, og det som slår meg, er at ingen dokumenterer, eller på annen måte viser til "fakta". Det er ren synsing....

 

Og det er jo greit, men hva ønskes "endret" (Antakelig ønskes det at ingen ting skal endres, at verden skal bli som den alltid har vært. Det er ikke en gang ønsketenking, men ren dagdrømming)

For egen del treffer jeg svært mange på mine turer, både de turene som går lokalt og de som går i heia. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ALDRI har truffet "arten" "instagram-menneske" som det blir påstått har overtatt naturen.

Den største forskjellen er at noen har svært liten erfaring med turliv, og noen av disse nok ikke helt opptrer i følge de "normale" normene. (Men hva er galt med det) De fleste, selv de med liten erfaring, oppfører seg godt innenfor "normalen"

Verden vil endre seg, enten vi ønsker det eller ei - og jeg må dras inn i den nye tid - skrikende og protesterende - som alle andre....

Det finnes nok noen få instafolk, som gjør det kun for bildene. Men disse er gjerne folk som tjener penger på det (typisk influencere). Men de fleste går på tur for turens skyld. 

Alle har kamera lett tilgjengelig og alle har lik mulighet for å ta kule bilder. Og med tilgang på å ta bilder, og å dele, så har mye av synergien i dagens samfunn endrer seg drastisk. 

Men bildene lyver veldig ofte og gjør ting mye mer spektakulært enn det det egentlig er. Og spektakulære bilder tiltrekker folk. Jeg vet selv jeg lett lar meg påvirke av bilder og tenker «shit så vakkert. Dit må jeg også dra». Og når jeg er der vil jeg ha enda mer spektakulære bilder enn alle andre, fordi jeg har da noe konkurranseinstinkt i meg. Og så legger jeg de ut og så får andre se det og tenke «shit så vakkert, dit må jeg dra» og så går det som det går. 

Kule naturbilder tok helt av på Instagram en stund, og det var et rotterace på å ta de beste bildene. Men det virker som at dette roer seg ned nå. Alle de feiteste bildene er allerede tatt, og jeg tror det hele vil dabbe av snart. Folk er lei av splitthopp på trolltunga og kaffekopper fra teltåpningen.  Snart kommer en ny hype og tar over. Og slike endringer skjer kontinuerlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi kaller friluftsliv er jo en moderne oppfinnelse, og sånn sett en ny "kulturarv". Vi har 10 000 års tradisjon knyttet til det å være ute for å høste av ressursene i naturen. Dette såkalte friluftslivet er vel maks 200 år, og de første 100 kun drevet av noen få fra aller øverste samfunnslag. I hele den perioden dette friluftslivet har eksistert, har det vært folk ute i naturen som har fortsatt tradisjonen med høsting og produksjon der ute, uten at dette har vært friluftsliv. Skogsdrift, jakt, fiske, bærplukking, utmarksbeite osv. Gjennom lange tider har vi gradvis redusert verdien av utmarka som produksjonslandskap og er i ferd med å gjøre den til et rent rekreasjonslandskap, blant annet gjennom friluftslivet (Harvest har vel vært en bidragsyter selv her..). Jeg kan ikke se at det er så mye til kulturarv å bevare.

La oss heller slå et slag for den dype kulturarven som er knyttet til høsting og produksjon i utmarka. Den er virkelig truet!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2018 den 22.12, whistler skrev:

Du forstår ikke at den ene grupperingen er friluftsfolk og den andre grupperingen vil fremstå som friluftsfolk? Selvfølgelig og gledelig er det at en del av sistnevnte blir glad i friluftslivet av å være ute, men en stor gruppering særlig på Instagram bryr seg ikke særlig om friluftslivet og naturen. Det er det spektakulære bildet som er eneste mål og mening med de gjør. 

Jeg sier ikke at den ene eller andre grupperingen har mer rett til å bruke naturen, men det er ikke friluftsliv etter mine begreper å reise rundt utelukkende for å få et bilde å legge ut på Intagram. 

Alle får ha sin egen mening, men det der er noe av det mest latterlige jeg har lest her inne.

Motivet for å bruke naturen har da ingenting med det å være "friluftsfolk" å gjøre.
Du kan da være vel så mye "friluftsfolk" selv om du får betalt for å være der og har ett oppdrag.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, whistler skrev:

Det gjør jeg også og er selv forholdsvis ivrig i sosiale medier. Forskjellen jeg prøver å få frem er om målet med turen er å ta bilder eller om man tar bilder når man er på tur. Ingenting galt med noen av delene men det er en vesentlig forskjell. 

Ja, er mye mer nobelt å være i naturen bare for å ta bilder, enn å bruke den som en slags lekeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

58 minutter siden, Rosander skrev:

Alle får ha sin egen mening, men det der er noe av det mest latterlige jeg har lest her inne.

Motivet for å bruke naturen har da ingenting med det å være "friluftsfolk" å gjøre.
Du kan da være vel så mye "friluftsfolk" selv om du får betalt for å være der og har ett oppdrag.

Det er vel få som ikke mener Lars Monsen bedriver friluftsliv selv om han lager betalte serier av det. Det som her problematiseres er at friluftsliv er blitt et motefenomen med særlig Instagram som en motor. 

Personlig liker jeg Instagram veldig godt som inspirasjonskilde, men styrer unna kontoer med mye produktplassering og når bildene blir for upersonlige og reklamekatalog-perfekte. :-) 

Endret av RoyN
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, RoyN skrev:

 

Det er vel få som ikke mener Lars Monsen bedriver friluftsliv selv om han lager betalte serier av det. Det som her problematiseres er at friluftsliv er blitt et motefenomen med særlig Instagram som en motor. 

Personlig liker jeg Instagram veldig godt som inspirasjonskilde, men styrer unna kontoer med mye produktplassering og når bildene blir for upersonlige og reklamekatalog-perfekte. :-) 

Enig. Var slik jeg leste innlegget til Wistler også. 

De som tar bilde fordi det er en hype. Ikke fordi de har lyst å føle seg som en ekte frilufter. Det er noen av de. Men ikke så veldig mange heldigvis. De bare synes bedre innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosander skrev:

Alle får ha sin egen mening, men det der er noe av det mest latterlige jeg har lest her inne.

Motivet for å bruke naturen har da ingenting med det å være "friluftsfolk" å gjøre.
Du kan da være vel så mye "friluftsfolk" selv om du får betalt for å være der og har ett oppdrag.

Det er mulig jeg ikke uttrykker meg forståelig. Jeg har ikke noe i mot noen av delene, egentlig og jeg prøver ikke å "ta noen", men jeg tillater meg å kritisere en gruppe som kun reiser ut for å ta bilder fordi det er populært. De overnatter nødvendigvis ikke engang, de setter opp teltet på en fjellhylle for å få et kult bilde. Det må de gjerne gjøre, men det er ikke friluftsliv etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosander skrev:

Alle får ha sin egen mening, men det der er noe av det mest latterlige jeg har lest her inne.

Trenger vel ikke å skrive at det er latterlig om du er uenig vel? Slike innlegg er så useriøse at det ikke fortjener svar en gang, synes jeg, men jeg klarer ikke å dy meg...

Jeg skjønner hva @whistler mener, jeg - og jeg synes slett ikke det er latterlig. Personer som går opp på et fjell for å slå opp teltet og ta bilde av det i solnedgangen, bare for et bilde å dele på sosiale medier, uten å overnatte, bedriver ikke et friluftsliv jeg ønsker å følge på sosiale medier. Har jeg noe i mot det? Slett ikke! Synes jeg at de er latterlige som drar på tur bare for å sanke likes på sosiale medier? Slett ikke!

Folk må få gjøre som de vil, er det dette som skal til for at de bruker naturen, så greit, «but it’s not my bag, baby». For å sitere Austin Powers 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjellis skrev:

Trenger vel ikke å skrive at det er latterlig om du er uenig vel? Slike innlegg er så useriøse at det ikke fortjener svar en gang synes jeg, men jeg klarer ikke å dy meg...

Jeg skjønner hva @whistler mener, jeg - og jeg synes slett ikke det er latterlig. Personer som går opp på et fjell for å slå opp teltet og ta bilde av det i solnedgangen, bare for et bilde å dele på sosiale medier, uten å overnatte, bedriver ikke et friluftsliv jeg ønsker å følge på sosiale medier. Har jeg noe i mot det? Slett ikke! Synes jeg at de er latterlige som drar på tur bare for å sanke likes på sosiale medier? Slett ikke!

Folk må få gjøre som de vil, er det dette som skal til for at de Bruker naturen, så greit, «but it’s not my bag, baby». For å sitere Austin Powers 😊

Jeg forstår også hva han snakker om, men jeg forstår ikke problemet og jeg synes ingenting om denne "du er ikke som oss" holdningen som @whistler viser.
Det er ingen som tar seg en topptur med telt i sekken for bare å slå det opp og ta det ned igjen, da snakker vi i såfall om ett antall du kan telle med dine egne fingre. 
Uansett så hadde personen i ditt eksempel faktisk gått opp fjellet samt kunnskap om å slå opp teltet, så hvorfor er ikke denne personen ett friluftsmenneske om dette er turer som gjentas flere ganger i løpet av året? Selv om målet til denne personen er ett bilde av solnedgangen og ditt mål kan være stillhet under stjernene så er veien dit den samme.

Må man ha ett edelt motiv for å kunne klassifiseres som dette? 
Er det ett visst antall døgn under åpen himmel som kreves?

Jeg er generelt i mot at det skal finnes ekstra oppkonstruerte kriterier for å kunne tilhøre en gruppe, med slike kommentarer som "de er ikke ekte friluftsfolk" skinner det gjennom en holdning som for meg antyder at noen her inne er bedre enn andre fordi dems motiv og fremgangsmåte er mer riktig enn andres.

Som jeg har nevnt tidligere (og for å spore inn på topic igjen) så burde ikke diskusjonen ligge rundt motivene for å gå på tur eller om man bruker moteriktig tøy eller ikke men hvordan man oppfører seg mens man er på tur, og der er folk like flinke (og dårlige) uavhengig av hvorfor de er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosander skrev:

Som jeg har nevnt tidligere (og for å spore inn på topic igjen) så burde ikke diskusjonen ligge rundt motivene for å gå på tur eller om man bruker moteriktig tøy eller ikke men hvordan man oppfører seg mens man er på tur, og der er folk like flinke (og dårlige) uavhengig av hvorfor de er der.

Enig! Når flere og flere, av ulike grunner, begynner å bruke naturen er det viktigere å spre gode holdninger. Allemannsretten gir oss privilegier som mange andre land ikke har, men de kommer også med ansvar og plikter. For å spore litt av 😊

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi dropper å henge oss opp i motivasjonen for å komme seg ut (det er vel bare bra at folk er på tur uansett?), og fått folk til å få fokus på hvordan folk bruker naturen, så hadde det gjort meg litt mer optimistisk.

  • Forbruke vs "låne"  naturen (prinsipper om sporløs ferdsel).
  • Egne mål først vs respekt for at man delet natur/område med andre.
  • Evne til å vurdere egen kompetanse og ferdigheter slik at man ikke utsetter andre (andre turfolk, redningsarbeidet, ..) for unødvendig fare.
  • Osv.
Endret av Terka
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest "tradisjonelle" friluftslivet jeg driver med er vel reinsjakta - med villmarksopplevelser, overnatting i duk og trekoppen. Likevel har jeg med kameraet og liker å lage fotocollage og film fra jakta. Så jeg er vel litt i "begge leire".

Om folk vil gå på fjellet og ta bilde av lys i teltet - for så å gå ned igjen - er meg komplett likegyldig så lenge de praktiserer sporløs og hensynsfull ferdsel.

En mye viktigere debatt er hva hvermansen forventer av tilrettelegging i villmarka. Er du imot klopper er du en brems. Liker du ikke at terrengsyklister spinner over myra etter regnvær er du et fossil. Skjønner du ikke vitsen med enda en T-sti ignoreres du i debatten. Har ikke løypelaget preparert trikkeskinnene før påska er ferien ødelagt. Har ikke hytta to etasjer, varmekabler og badstu er det ikke verdt det.

Det er dette som truer naturarven vår, synes jeg. Ikke rosa anorakk og fancy insta-bilder.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om man ikke bekymrer seg for kommersialiseringen og de rosa reklameplakatene, så gir kanskje dette grunn til bekymring:

Ny rapport: Kommune-Norge prioriterer ikke friluftslivet og folkehelsa
"Norske kommuner har høye ambisjoner når det gjelder å få innbyggerne opp av sofaen og ut på tur. Intensjonene er gode, men utførelsen får strykkarakter, viser ny forskning". "www.nrk.no/trondelag/ny-rapport_-kommune-norge-prioriterer-ikke-friluftslivet-og-folkehelsa-1.14265928

Norges mest brukte "idrettsanlegg" når ikke opp
"Den lokale turveien er landets mest brukte aktivitetsarena – og et av de viktigste og billigste "idrettsanleggene" for folkehelsa. Likevel taper slike anlegg gjennomgående kampen om kroner og arealer, ifølge en fersk NMBU-studie."    www.nmbu.no/fakultet/landsam/aktuelt/node/35845

"Les sammendrag med anbefalinger, og hele rapporten : Studie av kommunal og fylkeskommunal planlegging for NÆRTUR. (format PDF / 2 MB)"
www.nmbu.no/download/file/fid/34608

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.