Gå til innhold
  • Bli medlem

Synes du?


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Den flotteste tiden å ferdes i fjellet er høsten. Med alle skiftene i vær og lys, myggfritt og ikke for varmt så er det en flott tid.

 

Dette er også en tid før jakt for mange. Derfor er det enda mindre grunn til å kamuflere seg når man er på tur. Heng gjerne en lett og fargesterk pakksekk utenpå sekken så synes du på god avstand.

 

 

received_251548168880828.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grei forholdsregel det.

Apropos:

Siden jeg styrer med den lokale fjelltrimmen er vi prisgitt grunneiere som er velvillige til merking, økt ferdsel og tilrettelegging på eiendommene de eier. Jeg snakket med en her om dagen og jeg nevnte også dette med jakt; at de måtte si i fra om vi skulle annonsere at de jaktet eller at de måtte skilte langs veien om de drev med elgjakt. 

Det var kontant NEI! De som jegere var 100% ansvarlige for hva de skjøt på, og en jeger som ikke så forskjell på en elg eller en rype i forhold til et menneske hadde ikke noe bak et gevær å gjøre! Det kom ganske kontant så det virket gjennomtenkt..

Så JA - greit nok at man skal gå med signalfarger, men man bør forvente at jaktutøvelse ikke begrenser andre brukeres friluftlivsopplevelser på noen måte, og ansvaret er klart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Kjell Iver, men i "mine" skoger er det svært uoversiktlig og i tillegg er det ikke mye stier å følge. En beveger seg da kanskje på steder en jeger ikke forventer folk og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker meg på skautur under elgjakta.

Det blir derfor få turer på meg under jakta og de jeg er på er alltid med refleksvest. Det blir jo på en måte en fattig trøst at jegeren burde se forskjell på meg og elgen visst jegeren ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjell Iver skrev:

En grei forholdsregel det.

Apropos:

Siden jeg styrer med den lokale fjelltrimmen er vi prisgitt grunneiere som er velvillige til merking, økt ferdsel og tilrettelegging på eiendommene de eier. Jeg snakket med en her om dagen og jeg nevnte også dette med jakt; at de måtte si i fra om vi skulle annonsere at de jaktet eller at de måtte skilte langs veien om de drev med elgjakt. 

Det var kontant NEI! De som jegere var 100% ansvarlige for hva de skjøt på, og en jeger som ikke så forskjell på en elg eller en rype i forhold til et menneske hadde ikke noe bak et gevær å gjøre! Det kom ganske kontant så det virket gjennomtenkt..

Så JA - greit nok at man skal gå med signalfarger, men man bør forvente at jaktutøvelse ikke begrenser andre brukeres friluftlivsopplevelser på noen måte, og ansvaret er klart.

En jeger skal være ganske rask på avtrekkeren for å skyte før han eller hun har sett hva de sikter på. Det bør egentlig være umulig, da de tross alt skal vite hvor de skal treffe på dyret for å jakte på en human måte, og de har ingen anelse om hvor de treffer hvis de ikke en gang vet hva de sikter på. Men som alt annet i livet, så kan det "umulige" skje. Det er ingen som tenker at de kommer til å krasje når de setter seg i bilen, men de aller fleste av oss er fornuftige nok til å bruke bilbelte, selv om det sikkert er noen som kun gjør det fordi det er påbudt.  Det er mye som er utenfor vår kontroll når vi ferdes ute på veiene, selv når vi er sjåfør,  og det er enda mer som er utenfor vår kontroll når vi er passasjer eller tar bussen. Ansvaret er klart her også, men hvilken rolle spiller det når det er uskyldige deg som ender opp med varig mén eller i grava?

En ting jeg har tenkt på flere ganger, er hvor stor effekt kamuflasje har ift. synlighet blant dyr: Har for eksempel en elg det vanskelig for å oppdage en vanlig grønn kamuflasjebukse i forhold til en vanlig kamuflasjebukse, men med nyansene av rødt i stedet for grønt? Og er signalfarger for oss, også signalfarger for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Uvær skrev:

En ting jeg har tenkt på flere ganger, er hvor stor effekt kamuflasje har ift. synlighet blant dyr: Har for eksempel en elg det vanskelig for å oppdage en vanlig grønn kamuflasjebukse i forhold til en vanlig kamuflasjebukse, men med nyansene av rødt i stedet for grønt? Og er signalfarger for oss, også signalfarger for dem?

"Dyr" er jo en svært mangfoldig gruppe, og fargesynet varierer fra art til art. Men generelt sies det vel at fargesynet er dårligere hos veldig mange dyr enn hos mennesker og jo mer nattaktive jo dårligere fargesyn. Hjortevilt f.eks sies vel å være "fargeblinde" altså at de ikke ser  rødfarger som noen spesielt skrikende farge. De reagerer vel langt mer på kontraster og bevegelse, så da er vel kamuflasjebukse lurt, men fargen spiller ikke så stor rolle så fremt den ikke danner veldig kontrast mot omgivelsene. Artikkel om pattedyrs fargesyn

Pleier å putte på meg den knall-oransje lua mi når jeg beveger meg der jeg vet de jakter. Ikke for at jeg er så veldig bekymra for å bli skutt etter, men ser ingen grunn til å la være. Er forøvrig helt enig med grunneieren Kjell Iver omtaler i innlegget sitt, men vet jeg hvor de holder på legger jeg like gjerne turen et annet sted om jeg kan, ser ingen grunn til å vase midt oppe i et drev.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit for oss jegere når folk som beveger seg i terrenget synes godt. Ikke fordi vi skal unngå å skyte på dem. Det skal vi ha kontroll på før vi løsner skudd, uansett! Men fordi det gjør at vi ikke trenger å bruke tid på å bedømme det vi uansett ikke jakter på. Også finnes det dessverre fortsatt en del jegere som bruker kikkertsiktet til å observere. Det er en fordømt uting, men det skjer. Og det slipper vi i større grad hvis folk synes. For da blir folk lettere "sjekket ut av saken" uten kikkertbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Joachim V skrev:

Nei!

Ingen jegere som skal legge føring for mine fargevalg. 

 

 

Behøver ikke velge klesfarger basert på synlighet, man kan alltids ha med seg en lett og kompakt refleksvest. Dersom det er en risiko for å bli skutt, på samme måte som det er en risiko for å bli påkjørt i mørket, så synes jeg det er en relativt enkel forholdsregel å ta på seg en refleksvest i begge tilfeller. Det er tydelig hvem som har skylda dersom det skulle skje noe i begge disse scenarioene, men som skrevet over, så er det en mager trøst dersom uhellet er ute.

56 minutter siden, Heriks skrev:

"Dyr" er jo en svært mangfoldig gruppe, og fargesynet varierer fra art til art. Men generelt sies det vel at fargesynet er dårligere hos veldig mange dyr enn hos mennesker og jo mer nattaktive jo dårligere fargesyn. Hjortevilt f.eks sies vel å være "fargeblinde" altså at de ikke ser fargen rødfarger som noen spesielt skrikende farge. De reagerer vel langt mer på kontraster og bevegelse, så da er vel kamuflasjebukse lurt, men fargen spiller ikke så stor rolle så fremt den ikke danner veldig kontrast mot omgivelsene. Artikkel om pattedyrs fargesyn

Pleier å putte på meg den knall-oransje lua mi når jeg beveger meg der jeg vet de jakter. Ikke for at jeg er så veldig bekymra for å bli skutt etter, men ser ingen grunn til å la være. Er forøvrig helt enig med grunneieren Kjell Iver omtaler i innlegget sitt, men vet jeg hvor de holder på legger jeg like gjerne turen et annet sted om jeg kan, ser ingen grunn til å vase midt oppe i et drev.   

Takk, interessant lesning! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Uvær skrev:

Behøver ikke velge klesfarger basert på synlighet, man kan alltids ha med seg en lett og kompakt refleksvest. Dersom det er en risiko for å bli skutt, på samme måte som det er en risiko for å bli påkjørt i mørket, så synes jeg det er en relativt enkel forholdsregel å ta på seg en refleksvest i begge tilfeller. Det er tydelig hvem som har skylda dersom det skulle skje noe i begge disse scenarioene, men som skrevet over, så er det en mager trøst dersom uhellet er ute.

Klær, utstyr, ekstrautstyr. Eksempelvis kjøpte jeg meg ny sekk med tilhørende regntrekk her. To alternativ den ene desidert styggere enn den andre. 

Dersom det er en risiko ja, i følge NJFF så er ikke dette noe tema. 

Sitat

 

2. Er jakt farlig for meg?
Nei.  Det er ikke farlig å gå i skogen selv om det er jakt. Jegerne vet utmerket godt at du er der og vet hva de skyter på. Vi kjenner ikke til at noen bærplukkere, sopplukkere eller andre turgåere har blitt skutt under jakt.  

3. Må jeg ha rød topplue?
Nei, det må du ikke, men dersom du føler at det gir deg en trygghet så ta den nå for all del med.

4. Hvorfor har jegerne signalbekledning?
Jegerne har ofte signalbekledning for å være tydelige ovenfor de andre jegerne på jaktlaget hvor de er til enhver tid. Det er ikke noe krav om slik bekledning, men det er vanlig brukt der flere jegere jakter sammen.

 

 

Hva gjør du når du møter en jeger i skogen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ridd stor brun hest i skogen i mange år, så lærer du deg å bruke refleksvest i skogen og å synge «jeg er ikke elgen». Jeg spedde også på med en bjelle fra juletreet hengende rundt halsen på hesten. Jegerne satte pris på at vi var synlige. 

Og vi ryttere lærte brutalt da vi ble møtt av to menn med børsa siktende rett på oss... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Joachim V skrev:

Nei!

Ingen jegere som skal legge føring for mine fargevalg. 

 

 

Dette med synlighets debatt er jo ofte tema på trøsykkel, motorsykkel og andre aktiviteter hvor man lett skader seg i møte med andre som spiller på samme banehalvdel. Slik er det nok i skogen også. 

Hvordan man beveger seg, hvor man beveger seg har også mye å si. Blir det slik at jeg må gå med fluoriserende klær i fjellet for at det er jakt, er det vel strengt talt jegeren som bør få seg nye føringer :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tshansen skrev:

Blir det slik at jeg må gå med fluoriserende klær i fjellet for at det er jakt, er det vel strengt talt jegeren som bør få seg nye føringer :-) 

99,9% enig :)
Men om man med enkle tiltak kan gjøre seg mer synlig så synes jeg ikke at det er spes vanskelig.
For en haglejeger så bør det ikke være spesielt vanskelig å sørge for at det skytes i sikker
retning men for reinsdyrjegere som bruker våpen der prosjektil går mange kilometer så blir det litt anderledes. Vrient å se en person ikledd riktig kamuflasje på 3km.

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

reinsdyrjegere som bruker våpen der prosjektil går mange kilometer

Skal ikke spille noen rolle. Selv om det ikke alltid er så enkelt å få til på fjellet, så skal en alltid ha sikker bakgrunn før en løsner skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synlighet er en god ting. 

Og det handler ikke nødvendigvis bare om å ikke skyte noen/unngå å bli skutt.

Når jeg jakter rype f.eks og blir oppmerksom på andre i terrenget så gjør jeg så tidlig som mulig f.eks endringer i retning, knekking av børsa osv for at andre skal føle seg trygge eller rett og slett ikke engang registrere at jeg/vi er i nærheten.

 

Angående hva dyr ser: Jeg mener å ha sett en test på av fargerik kamuflasje på en eller annen utendørskanal på TV for en del år siden der de testet klær med forskjellig prikkemønster. Det utgjorde i grunn ingen forskjell om prikkene var fargerike eller i naturfarger som matchet omgivelsene. Hovedfunksjoner var at de hjalp til med å bryte opp den menneskelige fasongen. Så i følge den undersøkelsen så skal fargerik kamuflasjemønster være like effektivt som naturfarger og mye bedre enn helfarget grønn f.eks....

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Larix skrev:

Skal ikke spille noen rolle. Selv om det ikke alltid er så enkelt å få til på fjellet, så skal en alltid ha sikker bakgrunn før en løsner skudd.

Ja, i teorien så er jeg selvfølgelig enig med deg :)
Men gjør man som @Espen Ørud så er alle sikre.
Uansett hvor forsiktig man er så kan vådeskudd skje selv om det heldigvis er ekstrent langt i mellom de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tubbs skrev:

kan vådeskudd skje

Dessverre har du rett i det, men da er det ikke sikkert det hjelper å ha oversikt over folk rundt seg. Det som kjennetegner et vådeskudd er jo at det ikke var planlagt avfyrt. Men forhåpentligvis så vil kontroll på andre mennesker likevel bidra til å redusere farene ved eventuelle vådeskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Larix skrev:

Dessverre har du rett i det, men da er det ikke sikkert det hjelper å ha oversikt over folk rundt seg. Det som kjennetegner et vådeskudd er jo at det ikke var planlagt avfyrt. Men forhåpentligvis så vil kontroll på andre mennesker likevel bidra til å redusere farene ved eventuelle vådeskudd.

Ikke stol på at jegere har kontroll. 

Selv har jeg opplevd å møte jegere, med børsa retta rett mot meg i skogen, på en ridetur. 

Selv om man i realiteten skal og bør føle seg trygg, så gjør ikke jeg det. 

Men nå på høsten rir man uansett med refleksvest (og generelt såpass mye reflekser på både hest og menneske) slik at man lyser opp som et juletre selv midt på lyse dagen. Brått har mørket tatt en igjen og da er jo bilistene potensielt livsfarlige for oss de også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Larix skrev:

Jeg er helt sikker på at bilistene, i sum, er langt farligere for hestefolket enn jegerne er.

Garantert mye farligere med biler, og også derfor reflekser nok for en hel armada. Men det føles bedre å ha de på i skogen også pga jegere. Har møtt jeger på privat grunn ved stall der barn rir alene (fordi barn kun skal ri på trygge steder) med børsa klar. 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.