Gå til innhold
  • Bli medlem

Termoskopp/liten termos - utskilt fra: Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Memento mori

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Mest fordi jeg ikke har med termos på sommeren.

Jeg har med en liten 0,5 L neverlost thermos på de fleste turer. AB451302-A97D-4BD8-B81F-15B92E40C019.thumb.jpeg.23a8806ba2904679b858c597cb07dd8e.jpeg

Har 2 stk, den ene er utrolig slitt. Har noen et tips om en liten .35-.5 liter lett thermos som holder bra på varmen tar jeg gjerne et tips. Veldig kjekt en bittelitt varm kaffe selv på småstopper syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har med en liten 0,5 L neverlost thermos på de fleste turer. AB451302-A97D-4BD8-B81F-15B92E40C019.thumb.jpeg.23a8806ba2904679b858c597cb07dd8e.jpeg

Har 2 stk, den ene er utrolig slitt. Har noen et tips om en liten .35-.5 liter lett thermos som holder bra på varmen tar jeg gjerne et tips. Veldig kjekt en bittelitt varm kaffe selv på småstopper syns jeg. 

Jeg har hatt denne noen år; Lifeventure Thermal Mug 

Youtube varmetest her.  

 

Godt fornøyd med den, men den har ikke kopp så du må drikke rett ut av beholderen, så jeg deler normalt ikke innholdet med noen. Plass til tepose/pulver i lokket. Vet ikke hva du anser som god holdbarhet, men den er vel ca. 50 grader etter 8 timer i youtube videoen.

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg har hatt denne noen år; Lifeventure Thermal Mug 

Youtube varmetest her.  

 

Godt fornøyd med den, men den har ikke kopp så du må drikke rett ut av beholderen, så jeg deler normalt ikke innholdet med noen. Plass til tepose/pulver i lokket. Vet ikke hva du anser som god holdbarhet, men den er vel ca. 50 grader etter 8 timer i youtube videoen.

 


 

Har også Lifeventure og liker den godt. Men, den holder ikke 8 timer. Et par timer holder den kaffen i grei lunk, men det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Jeg har med en liten 0,5 L neverlost thermos på de fleste turer. AB451302-A97D-4BD8-B81F-15B92E40C019.thumb.jpeg.23a8806ba2904679b858c597cb07dd8e.jpeg

Har 2 stk, den ene er utrolig slitt. Har noen et tips om en liten .35-.5 liter lett thermos som holder bra på varmen tar jeg gjerne et tips. Veldig kjekt en bittelitt varm kaffe selv på småstopper syns jeg. 

Thermos Light&Compact 0.35l

Veier 290g, holder veldig bra på varmen.

Fant ikke tråden (den er enten om thermos eller termokopp), der la jeg ut resultatet av en test jeg gjorde. Men om jeg ikke husker helt feil var vanntemperaturen 72° etter 5 timer i -6°.

Om du vil kan jeg kjøre ny test ved å enten bruke fryseren eller kjøleskapet.

Endret av Omnilite
Byttet om tiden og temperaturen for å få det riktig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverlost 0,5 l som jeg har veier 300 gram. Holder ok minus på varmen, kjenner at den blir lunka på toppen. 

11 minutter siden, Omnilite skrev:

Thermos Light&Compact 0.35l

Veier 290g, holder veldig bra på varmen.

Fant ikke tråden (den er enten om thermos eller termokopp), der la jeg ut resultatet av en test jeg gjorde. Men om jeg ikke husker helt feil var vanntemperaturen 72° etter 6 timer i -5°.

Om du vil kan jeg kjøre ny test ved å enten bruke fryseren eller kjøleskapet.

Høres bra ut, du husket rett Camelback om vinteren tråden  var innlegget i.

Den er bedre enn den jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, whistler skrev:

Har også Lifeventure og liker den godt. Men, den holder ikke 8 timer. Et par timer holder den kaffen i grei lunk, men det er det. 

Målingene i videoen så jo noe ustabile ut, så kan godt hende du har rett, jeg har egentlig aldri brukt min til å holde noe varmt over lengre tid, det handler stort sett om å lage en stor kopp kaffe som jeg har en stund. Kaffe i den "klassiske" store bjørn plastkoppen som jeg bruker til det meste annet blir så fort kald at der super jeg innpå for å unngå at det blir lunken/kald kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Truant76 skrev:

Målingene i videoen så jo noe ustabile ut, så kan godt hende du har rett, jeg har egentlig aldri brukt min til å holde noe varmt over lengre tid, det handler stort sett om å lage en stor kopp kaffe som jeg har en stund. Kaffe i den "klassiske" store bjørn plastkoppen som jeg bruker til det meste annet blir så fort kald at der super jeg innpå for å unngå at det blir lunken/kald kaffe.

Samme her. Lager opp kaffe, heller på Lifeventurekoppen og heller derfra. Funker veldig bra og har innimellom hatt kaffen stående et par timer og den fortsatt drikkende, men etter 2-3 timer i kaldt vær er det slutt ;-) Ikke akkurat vitenskaplig, men en pekepinn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som flere over også Thermos Light & compact (0.5 liter), og det er den termosen jeg har vært borti som holder best på varmen. Åpnemekanismen (trykk-knapp) er også veldig kjekk, helt tett og ganske grei å rengjøre. Jeg har hatt den i ganske mange år nå (8-10?).

Termosen var helt super helt til noen satte seg på sekken min... Såpass hardt at det ble bulk i termosen og utsiden kom i kontakt med den indre beholderen, og da holdt den jo ikke på varmen særlig lenge. Det fikset jeg ved å lime en liten pinne inni bulken (med lynlim) og dra den hardt utover, dermed fikk termosen riktig form igjen og var like god som før :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Kjører forøvrig kun varmtvann på de største termosene for å holde dem "smaksfrie".

Jeg har, på grunn av dette aspektet, endt opp med to Light & Compact på 1 liter og to på 0,5 liter. Der en av hver størrelse er øremerket vann, mens de to andre brukes, hovedsakelig, til kaffe. Har også enhåndsen til Stanley, faktisk. Den imponerer:thumbsup: Mangler i grunnen bare en bil med store nok koppholdere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun min Stanley One-hand termokopp. Den redder meg hver dag og holder kaffen varm fra 06:30 til 11:00 om da ikke innholdet er borte før den tid. 

Veier en del og er et skikkelig slagvåpen, men den tåler skikkelig juling. Denne falt veldig langt og hardt (ned loddrett fjellvegg) men endte opp kun med noen små riper og en bulk. 

 

01DA348E-3075-40FE-8DB7-9E772E87A6A8.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Larix said:

Har også enhåndsen til Stanley, faktisk. Den imponerer:thumbsup: Mangler i grunnen bare en bil med store nok koppholdere:D

Forrige bilene mine hadde store nok koppholdere, men den snusfornuftige stasjonsvoga jeg har nå er skikkelig måteholden også når det kommer til koppholdere i midtkonsollen. 

Det finnes koppholderinnserts for å omgå problemet ift midtkonsollen, men i min bil kan jeg ha Stanley koppen i dørsiden i stedet (heldigvis 😁😞

81Ys-Xj7pKL._SL1500_.thumb.jpg.dabdbd48afa7cf2205eab8df27d5430a.jpg

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, RoyN skrev:

Kaffe som har stått gloheit lenge på termos lenge smaker så som så uansett 😉 

Det er helt sant, men man kan ha varmt vann i termosen og lage kaffe når man vil.

Kaffe lagd på kokende vann er heller ikke optimalt. Det helt ideelle er vel noe sånt som 92 grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Lompa said:

Det er helt sant, men man kan ha varmt vann i termosen og lage kaffe når man vil.

Kaffe lagd på kokende vann er heller ikke optimalt. Det helt ideelle er vel noe sånt som 92 grader..

Siden vi spinner videre på varmtvann i termosen og kaffe, så et aeropress en fin ting for den som gidder å dra med litt mer en pulverkaffe på tur. 😊

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv også Stanley sin. Har 591ml versjonen kjøpt i USA, men tror den kanskje nå kan anskaffes i den størrelsen i Norge også.

Så langt ganske fornøyd med den. Klarte å knuse lokket, men resten overlevde så det var bare å kjøpe nytt lokk.

2018-09-27 17.22.00.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt glad i min Camelbak Forge 0,4L slutt på kald kaffe om morgenen hvis man ‘’glemmer’’ den litt. Hvis koppen er varmet opp fra før holder kaffen glatt 3-4 timer, man merker ikke noe tempfall de 2 første timene ihvertfall selv om kaffen stort sett er vekk før den tid😉. Kjekt med mulighet til å feste den til en karabiner på buksa, liker også self-seal funksjonen på den. Alle deler går i oppvaskmaskin. Blitt et sånt ‘’brukes daglig produktk’’ for meg igrunn uten at jeg har tenkt på det, men det er i den kaffen går vær morgen.

Ser ut som Sportamore har 30% på den nå også blant masse annet👍

https://www.sportamore.no/produkt/88757-camelbak-forge-self-seal-4l-grabla/377834

D0247553-ACE1-4F4E-8E4F-DAE83DE46CE4.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.