Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey DrySack


Fjellskald

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye pakkeposer. Er veldig fornøyd med det jeg har av Osprey og tenkte å kjøpe Drysack i forskjellige størrelser i dag. Søkte litt på youtube for å se diverse reviews.. Kom over noen nederlendere som var veldig misfornøyd. De hadde kjøpt dagen før de dro på tur og viste i videoen hvordan regnvannet hadde lekket inn. Kan jo være produksjonsfeil på akkurat den de kjøpte. Men ville spørre før jeg kjøper; er de å anbefale? Er det god erfaring med Osprey DrySack her inne?

Takker og bukker for svar: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det til sekk? Isåfall. Jeg bruker en stor pakkpose i Cuben Fiber fra Zpacks til sovepose og klær. Den er 100% vanntett. Til resten bruker jeg stort sett ziplock-poser og lignende produkter til ting som ikke er dønn avhengig av være helt vanntett. Min erfaring med pakkposer er at mange av dem ikke er i nærheten av vanntette, spesielt over tid. Jeg brukte de ofte før, men nå eier jeg ikke eneste en lenger uten den fra Zpacks, De holder bare ikke mål over tid med mye nedbør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til sekk. Er på hjemmesiden deres nå, og ser ut som de fleste posene heter rett og slett medium, large, small stuff sack.. Antar det er de jeg ser på nå du henviser til. 

Takk for innspill og tips! Skal samtidig kjøpe sekk på fjellsport, og tenkte å få med meg noen poser samtidig som frakten blir inkludert i prisen. Så da er det å finne ut om zpacks selges der. 

Forresten, enig der, ziplock-poser er en fin ting : )

Endret av Fjellskald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut Silva sine gjennomsiktige poser? De er helt vanntette. Jeg har fylt en helt full med vann for å teste. De veier mer enn disse tynne i nylon, men de er garantert vanntette. Jeg har en til bruk for blant annet elektronikk. 

Ziplock fra ikea funker også veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en lett liner er disse fine. Kopi av hva her du kjøpt nå tråden

Da kom de ultra lette Nylofume plastsekkene på 28 gram. De er 20"x37" som blir 51x 95 cm. Veldig sterke og egentlig laget for å oppbevare mat, de har hold en trough hike på AT/PCT. Skal bruke de inne i Zpacks Arc blast sekken, som liner. Kostet 22 kr PR stk og 18kr i porto.

IMG_5339.thumb.JPG.fa5370f3692e45a29cf2a53995c52113.JPG

Det er bare Zpacks som selger Zpacks sine produkter. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen ting med skarpe kanter oppi sekken, og de kan skade vanntette pakkposer o.l. (har for eksempel fått pakkposer ødelagt av pakker med Real Turmat..). Veldig lette og tynne poser, som cuben (eller hva det nå heter for tiden) er nødvendigvis noe mindre motstandsdyktige mot rift og mekanisk slitasje. For meg blir det da en avveiing mellom pris og soliditet. De litt tykkere er ofte litt rimeligere også. Plastsekker, som vist over her, kan være et godt alternativ til å fore sekken med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 og 8 liters (99%) vanntette pakkposer fås billig, billig på eBay og Aliexpress. Men dersom de skal holde fukt og væske ute og ikke inne i posen, er de mer enn gode nok. Disse har jeg testet og de er lette, smarte, myke og sterke. 

Her, for eksempel: https://www.ebay.com/itm/15L-Camouflage-Waterproof-Bag-Dry-Sack-Camping-Hunting-Canoe-Kayak-Boating-Pouch/292027344212?var=591019112471&hash=item43fe2fa554:m:myrcrPOrkaIvGyMeMNbOSAw

eller her: https://www.aliexpress.com/item/8L-Large-Capacity-Waterproof-Dry-Bag-Storage-Pouch-for-Clothes-Phone-Stuff-Canoe-Kayak-Rafting/32711945675.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3fad4c4db1Umpp .

 

8 l.JPG

pakkposer, 15 og 8 l.jpg

Endret av 2_o'Clock_Man
Redigert tekst.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ whistler 😁 Når jeg først gjør handel med sekk på fjellsport, skal jeg ta med meg en eller to og teste de ut. Kjøpe færre enn jeg tenkte først for å prøve de andre også. Annet jeg har kjøpt av Osprey har vært fantastisk så verdt å teste. Takk for innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjellskald skrev:

@ whistler 😁 Når jeg først gjør handel med sekk på fjellsport, skal jeg ta med meg en eller to og teste de ut. Kjøpe færre enn jeg tenkte først for å prøve de andre også. Annet jeg har kjøpt av Osprey har vært fantastisk så verdt å teste. Takk for innspill!

Høres lurt ut. Som andre er inne på lever ikke disse lette posene evig, men jeg fornøyd med slitestyrken på mine.  Har hatt en del StS Ultrasil og de har det gått hull i ganske raskt. Har en 20 liter Osprey jeg bruker til klær og den er like fin enda. De andre i 3 og 5 liter får mer juling men greier seg også bra foreløpig. Tror jeg har hatt dem 2-3 år og ganske mange turer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, whistler skrev:

Som andre er inne på lever ikke disse lette posene evig

Et triks for å få ting til å vare, er og ikke stresse posene. Har du ting med kanter/spisser prøv og pakke de vekk, og gjerne bruk en tykkere pose på disse tingene. 

Ikke stapp posen hardt, da blir de mere slitt, og værre og pakke i sekken. Ha heller litt større poser, og press ut lufta når du pakker i sekken isteden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Memento mori skrev:

Et triks for å få ting til å vare, er og ikke stresse posene. Har du ting med kanter/spisser prøv og pakke de vekk, og gjerne bruk en tykkere pose på disse tingene. 

Ikke stapp posen hardt, da blir de mere slitt, og værre og pakke i sekken. Ha heller litt større poser, og press ut lufta når du pakker i sekken isteden. 

Jepp. Jeg gjør det samme og pakker spisse ting i vanlig plastpose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Memento mori skrev:

Et triks for å få ting til å vare, er og ikke stresse posene. Har du ting med kanter/spisser prøv og pakke de vekk, og gjerne bruk en tykkere pose på disse tingene.

Her er jeg 100% enig :)
Men slikt handler vel om sunn fornuft?
Folk må vel slutte å klage over holdbarhet på endel ting og se på materialer ting er lagd av!
Altså, når man kan se igjennom stoffet så kan man ikke putte kniv uten slire i det uten at det blir hull !

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et velment råd og jeg kan forsikre Dem, Monsiuer Memento, at jeg gjør så😊

Må til slutt nevne at en pakkepose jeg kjøpte for kanskje 15 år siden fortsatt er i bruk. Merket er WxTex. Kan ikke huske å ha lagt merke til det merket siden, kanskje ikke så ofte det kjøpes i Norge- vet ikke. Men god kvalitet:)

Takk for all hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

....prøver blåse liv i denne tråden igjen, da jeg er ute etter samme greien. Ser Fjellsport innimellom har tilbud på Drysacks fra Osprey, og lurte på om det er en god invistering?  Ser det har komt en del nye varianter siden innlegget opprinnelig ble slrevet. Planlagt bruk er i sekk, for å holde utstyret tørt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.