Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt Alene - Ny serie på NRK


whistler

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Memento mori skrev:

Fin serie, men jeg må være et ufølsom menneske! Pleier hverken være sur ☹️eller grine 😭på tur 🤣😂

 

Du får prøve å dra på tur alene over lang tid da, uten mobildekning og nett . Tar ikke så mange ukene før man får merkelige følelser

Jobbet 10 uker alene i fjellet i sommer, og svingningene i følelsene mine var det jeg blei mest overrasket over, enda jeg hadde forventet at man kunne få reksjoner. Utrolig små ting som kunne vippe humøret begge veier. Men moro å ha kjent på dem 😀

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Truant76 skrev:

Selv lurte jeg litt på den røykpakken han fant, pent plassert ved en vedsekk med en lighter oppå, og samme merke som han selv "hadde" røykt. Hadde han den med selv og barer pyntet på 

Da kunne han vel bare latt være å filme denne sigarettpakka? 🤔😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Truant76 skrev:

Dronefoto kan vel strengt tatt avtales over en walkie talkie el. slik at han kan ta dronen opp når det passer uten at de har kontakt utover det, ruten var jo relativt planlagt. 

Er ingen skarp kritikk fra min side. Jeg likte serien! Dronefotoene var bare en berikelse for min del. Men kan jo stusse over enkelte formuleringer og vinklinger fordet. Han la f.eks. vekt på å være ekstra forsiktig når han hogde ved siden han var langt fra folk, og helt alene. Selv om både han (og vi som ser på) visste at det var en dronefotograf i nærheten. Uavhengig av om de hadde daglig kontakt eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne utført dronefoto selv, men interessant at han ikke gjorde det. Jeg fikk også en liten følelse av at han kanskje ikke var like alene hele tida som det ble gitt inntrykk av ;-) 

Kanskje kan hovedpersonen selv oppklare om han fortsatt er aktiv på forumet 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, whistler skrev:

Da kunne han vel bare latt være å filme denne sigarettpakka? 🤔😉

Da hadde han jo ikke fått sneket inn noe egenreklame for motstandsdyktighet mot fristelser.

 

Du må ikke glemme at en god konspirasjonsteori må bygge på den minst plausible forklaringen samt kognitiv svikt ;)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, unirune skrev:

Er ingen skarp kritikk fra min side. Jeg likte serien! Dronefotoene var bare en berikelse for min del. Men kan jo stusse over enkelte formuleringer og vinklinger fordet. Han la f.eks. vekt på å være ekstra forsiktig når han hogde ved siden han var langt fra folk, og helt alene. Selv om både han (og vi som ser på) visste at det var en dronefotograf i nærheten. Uavhengig av om de hadde daglig kontakt eller ikke. 

Nei, ingen kritikk fra min side heller, fin serie. Jeg tenker litt sånn at helt alene kanskje mest innebærer at man klarer turen alene uten hjelp til mat, forflytning ol. og at det tross alt skal lages TV av dette med uerfarne mennesker. Kaia var jo på ingen måte helt alene på sine fjellturer heller, noe som sikkert er vanskelig på T-stier mot DNT hytter mm.

 

Så er det jo også et signal aspekt her, få inn litt praktisk og nyttig info til mennesker som kan la seg inspirere til slike turer, forsiktighet med øks er jo bare en av mange ting å tenke på. Selv ble jeg ekstra påpasselig med å krysse steinurer ol. da vi var ved Vonsjøen i 2017, brukket fot eller forstuet ankel der oppe hadde blitt en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall bra at vi er skeptiske, men samtidig er det litt synd.

At man ikke kan "stole" på NRK lenger. Jeg mener.. Når man ser disse programmene om Big-Foot og leting etter Hitler og alskens annen møl på History kanalene, så vet man jo at det er bare surr og vas, men når man ser program på NRK har man stolt på at det man så og ble fortalt var sant. Ville jo mistet en del illuasjoner om det plutselig var en fotograf med i Monsen i Canada på tvers f.eks.. 

men det er vel en del av dette "fake news" greierne.. Folk sier de har vært hist og pist, men så har de ikke vært det allikevel..(Insta,facebook)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært ganske enkelt å kalle serien for noe annet enn "helt alene" om de faktisk ikke er det. Blæh. Hadde de sagt helt alene så hadde det jo vært helt greit (og kanskje direkte forventet) med noen triks for å få bedre filming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kjell Iver skrev:

At man ikke kan "stole" på NRK lenger. 

Den beste beskrivelsen på dette er vel det som skjer på YouTube. Jeg gir alltid tommel opp 👍eller tommel ned 👎- det er det jeg kan velg i. 

C2269D4C-0977-402E-958F-5744C5F0BDD8.thumb.jpeg.9a1cd1f641f76d5c25dd33faa3e712c2.jpeg

Kravet for å få tommel opp 👍er at bilde som blir vist er med i filmen, at tittelen stemmer med innholdet. Er det norsk tittel skal den være på norsk, er det engelsk tittel så skal innholdet være engelsk ikke noe kvasi greier med teksting. Har ingen tekniske krav, til hverken lyd, filming eller øvrig innhold. 

I dette tilfellet ville det bli tommel ned,👎 siden tittel er «helt alene» og at det faktisk ikke er tilfelle. Forøvrig noe av det beste jeg har sett på lenge. 

Endret av Memento mori
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra programinfoen til NRK: "...utfordringene som kommer må de håndtere helt på egen hånd - de har ingen å spørre, og ingen å snakke med..."

Førstemann hadde tekniske utfordringer, han sendte SMS til fotografen som var i området. Dama fikk dårlig samvittighet og snakka med flere andre i fjellet om situasjonen til dama som gikk alene. Sistemann gikk vel knapt nok alene i det hele tatt da mesteparten av ruta var ved trafikerte veier og stier, og forbi bebodde hus, kiosker og bensinstasjoner.

Jeg tror på at de gjorde turene sine for egen maskin (bar egen sekk osv) og jeg ser frem til sesong to, men reklamen fra NRK passer liksom ikke helt.

 

Endret av unirune
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, unirune skrev:

reklamen fra NRK passer liksom ikke helt.

Ja, og dette syns jeg de med fordel kunne vært litt mer åpne om. Det hadde ikke gjort noe om han i første episoden tok seg en durabelig fest med han Kvernmo. Det ville vel egentlig bare gjort serien bedre, for slik er jo det virkelige livet. Man kan ha som intensjon å gå 4 uker alene, men realiteten ble noe annet. Da får man være åpne om det og det er greit nok.

Men usikker på om folk flest (hvem det måtte være), bryr seg nevneverdig.. Det er detaljer..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, unirune skrev:

Han la f.eks. vekt på å være ekstra forsiktig når han hogde ved siden han var langt fra folk, og helt alene.

Jeg ble litt skeptisk til dette med sikkerheten da han ga seg til å spore en bjørn. Ikke sikkert at bjørnen hadde satt pris på et eventuelt møte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del koker det ned til en stor tommel opp til NRK som sender denne type programmer og ikke minst til disse, i hvertfall så langt, unge mennesker som hver for seg hiver seg uti det. Imponerende bruk av kamera viser de også og med gode klippere blir det riktig så severdig syns jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en samfunnsmessig uting, at ting som blir  lagt ut i større og større grad blir «litt usant». 

Det overhode ingen tvil om at dette er en god serie, men både tittel og ingress stemmer ikke i dette tilfelle. NRK burde gå foran og være ærlige i sin fremferd. 

Fenomnenet «litt usant» er slik på primuser som skal grei alt av flytene væsker, oppgitte mål på telt som er for store, vekta for liten, soveposer som skal greie lavere temp i forhold til vekt... Lista er lang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig det, kunne kalt det noe annet enn "Helt Alene". Kunne kalt det "30 dager" eller noe lignende. Med beskrivelsen: "Turene har de valgt selv, utfordringene som kommer må de håndtere helt på egen hånd - de har ingen å spørre, og ingen å snakke med." Men når de har noen å spørre og noen å snakke med og ikke håndterer utfordringene helt selv, så blir det litt misvisende. Men finfin serie, bare kunne kalt det noe annet :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes enkelte her kanskje er litt vel kritiske og tolker tittel og beskrivelse litt vel bokstavelig. 

Å prate med noen ang en person som sliter med å komme ned ett fjell ødelegger vel ikke illusjonen? 

At det er en kameramann med ekstra utstyr i området betyr også lite. Alternativet ville jo vært en dårligere produksjon eller at turen ble avsluttet. Dette er også eneste episoden med en del droneopptak så det var nok reellt at det foregikk innspilling i nærområdet. 

De virkelige utfordringene virker å være håndtert helt alene, da han i 1 og 2 episode satt fast i gjørma, da han måtte bære kanoen, da han oppdaget bjørnespor. Eller hun på fjellet som tok sjanser på snøen og sleit med å sette opp teltet. Eller han I 4 episode som var ute i mørket å gikk. 

Det eneste jeg anser som ikke "helt alene" var å kjøpe hamburger på tur. 

Med kriteriene for å kunne si at man er alene på tur som skisseres i noen av innleggene her så er man jo ikke alene på tur før man er 10 mil ute på vidda. 

Det legges heller ikke skjul på at det faktisk er en kameramann i området, at det spises på bensinstasjon eller at det finnes andre folk i fjellet. 

Om du ser mot serier som feks naked and afraid så skjules det veldig mye  "behind the scenes". Det som skjer i "helt alene" er helt innafor etter min mening. 

 

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 sin serie Alene som også tittelen til NRK spiller på satte vel en standard og de var vel virkelig «helt alene»

Denne høsten starter det et helt nytt konsept på TV 2: Ti personer flytter ut i villmarka i Nord-Norge for å overleve helt alene – uten verken mat eller kontakt med omverdenen.

Så på søndag skal jeg ut å se på 3 millorghytter på skauen, med en ex lensmann - Den dekkende tittelen etter det «nye systemet» tror jeg blir :

«Ultimate extrem outdoor WW2 millorg tour -guidede by a x-cop» 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK har nok en annen terskel for risiko enn andre kringkastere, de ville nok ikke likt å være bekjent av en type Ed Wardle historie hvor deltakeren havner i helsetrøbbel pga utfordringene. Det jeg likte med dette konseptet er at det er mannen i gata som gjør dette, ikke personer som Monsen som har tiår med erfaring bak seg, og derfor blir jo også forventningene deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

TV2 sin serie Alene som også tittelen til NRK spiller på satte vel en standard og de var vel virkelig «helt alene»

mja, var de egentlig det da, med daglig kontakt med "base camp", samt leger/team som kommer for å sjekke helsa en gang i uken?
https://www.tv2.no/a/9324883

Men et sted må jo grensa gå, for i en slik produksjon må jo uansett sikkerheten ivaretaes, så noe form for kontakt vil det uansett være.

En ting som skuffet meg på den serien (norske Alene/Tv2), var hvor "kort" mange av de var der før de trakk seg. Sammenlignet med den amerikanske utgaven, så var jo dette vannet et ferieparadis å regne, også uten noen reel fare for rovdyr. 
(..selv om jeg mistenker at Jens hadde klart seg enda lenger om ikke den andre hadde gittt seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episode 4 syns jeg var på grensa mange ganger!

Veldig artig en slik tur i bynære strøk. Håper der gir inspirasjon til andre også til å gå rundt ting. Vi burde hatt en egen tråd: «Hva har du gått rundt nå»

Denne turen kunne jeg ha tatt selv, men hadde nok gått rundt vanna/hatt med en packraft i stedet. 

Det må være mange timer med filming på en slik tur. Må si jeg syns NRK er utrolig flinke til å formidle, selv om tittel er litt feil i mine ører.

Noen som har et forslag til en bedre tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Memento mori skrev:

Episode 4 syns jeg var på grensa mange ganger!

Veldig artig en slik tur i bynære strøk. Håper der gir inspirasjon til andre også til å gå rundt ting. Vi burde hatt en egen tråd: «Hva har du gått rundt nå»

Denne turen kunne jeg ha tatt selv, men hadde nok gått rundt vanna/hatt med en packraft i stedet. 

Det må være mange timer med filming på en slik tur. Må si jeg syns NRK er utrolig flinke til å formidle, selv om tittel er litt feil i mine ører.

Noen som har et forslag til en bedre tittel?

"Byfolk på tur" ;)

Men ja, episode 4 var ikke helt alene, men de tre første synes jeg holdt seg innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hammer skrev:

Synes det er et utrolig "press" på at så lenge man møter folk, så er man ikke alene. Det er jo (unnskyld språket) noe forbanna tull!

image.png

Man kan ikke definere seg bort i fra tittelen. De har selv valgt tittelen og profileringen, og den er ikke delvis innafor en gang, men jeg har vel inntrykk i av at de fleste i dette emnet er overbærende med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ganske stor forskjell på om man tilføyer "helt" til noe, eller ikke. Er man noe, så kan det være tilnærmet, men når man har føyd til "helt", så betyr det for meg helt og fullt. Definitivt, liksom. Hva er ellers vitsen med det ordet? 

Jeg registrerer jo at andre mener noe annet, men om man presiserer "helt" om hva som helst til meg, så ville jeg oppfattet det som uten forbehold. Men jeg kan godt forstå at folk som snakker om "alene" og "helt alene" på samme vis i samme innlegg mener noe annet. De samme ville jeg nok heller ikke stolt _helt_ på, i likhet med NRK, som jeg stoler litt mindre på for hver gang de gjør sånt. Ikke helt, nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt min greie, så har bare sett første episode enda. Foretrekker program som ikke har for mye "plot" i forkant, bare turglede, som det med Kvernmo i vinter. 

Men til saken, så ut som om det ikke ble filmet med drone så mye som det kan gi inntrykk av. Samme klipp ble jo brukt flere ganger, som det der kanoen nærmet seg et par øyer. 

Ellers helt på linje med Hammer. Karen i første episode var jo alene på tur, selv om han kanskje så et par personer mens han var på tur. Er jo slik for oss andre også som går alene på tur. Vi springer ikke og gjemmer oss som det skulle komme noen forbi. Da slår vi av en prat før vi fortsetter i hver vår retning. Men da er vi kanskje ikke alene på tur?

Men tittel og ingress er selvsagt bare oppkonstruert bullshit for å få det til å høres mer spenstig ut. Vanlige folk på tur er jo kjedelig, så må jo lage en dramaturgi og stemning som får det til å høres mer dramatisk ut..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.