Gå til innhold
  • Bli medlem

God hodelykt til norge på langs.


Alexandersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvordan tenker du å lage NPL opplegget?

1 - Men hviledager jevnlig med mulighet til å lade? Da kan du bruke oppladbare batterier av 18650 typen og lade de når du har hviledag.

Siden du starter i mai, kan anker 21 Watt solpanel være en god løsning hvis du er heldig med været.

2 - Bruk og kast batterier av AA typen. Men blir dyrere totalt sett.

1 time siden, Alexandersen skrev:

godt med lys i mørket. 

Jo mer lys - jo mer batterier. Hvis du ikke skal gå med lys er det ikke mye du trenger, nesten hva som helst vil duge. 

Hvor mye teller pris?

Endret av Memento mori
La til pris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Memento mori her. Kan jo også ha flere stk oppladbare 18650 batterier slik at du har litt å gå på om det blir lite lademulighet på et anker sol panel. Er nok den mest fleksible løsningen selv om det innebærer muligens litt ekstra vekt. Evt en powerbank som lades via solcelle panelet er også en mulighet. 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor du skal vandre og hvor mye lys du trenger , men denne veier 88gr ink. 3 batterier og holder i opptil 175 timer (30 timer med full output). Med såpass lav egenvekt burde det gå greit å ha ekstra AAA-batterier i sekken. Koster rundt 300 kroner. Har ikke denne lampa selv , men en sammenlignbar lykt fra Led Lenser, og den fungerer helt fint til vandring i mørket. Neste gang blir det nok denne. 

https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/headlamps-and-lanterns/spot-BD620634_cfg.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ola Sundli skrev:

Usikker på hvor du skal vandre og hvor mye lys du trenger , men denne veier 88gr ink. 3 batterier og holder i opptil 175 timer (30 timer med full output). Med såpass lav egenvekt burde det gå greit å ha ekstra AAA-batterier i sekken. Koster rundt 300 kroner. Har ikke denne lampa selv , men en sammenlignbar lykt fra Led Lenser, og den fungerer helt fint til vandring i mørket. Neste gang blir det nok denne. 

https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NO/headlamps-and-lanterns/spot-BD620634_cfg.html

Det stemmer ikke helt. BD og Petzl er litt lure når de oppgir brenntid. Du har full fres i kort tid etter å ha slått på lykta, og så tusler og går den på en lavere styrke etter det. Oppgitt brenntid er tiden det tar å synke til 10% av opprinnelig verdi. Har en spot også, og den er konsekvent på max med mindre batteriene er ferske.

En ting angående lumen til ts: det er et mål på total lysmengde som kommer ut. Med andre ord vil formen på lyskjeglen påvirke hvor sterkt lyset opppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Det stemmer ikke helt. BD og Petzl er litt lure når de oppgir brenntid. Du har full fres i kort tid etter å ha slått på lykta, og så tusler og går den på en lavere styrke etter det. Oppgitt brenntid er tiden det tar å synke til 10% av opprinnelig verdi. Har en spot også, og den er konsekvent på max med mindre batteriene er ferske.

En ting angående lumen til ts: det er et mål på total lysmengde som kommer ut. Med andre ord vil formen på lyskjeglen påvirke hvor sterkt lyset opppfattes.

OK. Var ikke klar over det. Ser at den har vunnet mange tester, og er som sagt fornøyd med denne typen lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en Spot vil gi et visst lys i gudvethvormangetimer stemmer forsåvidt, men ikke i nærheten av full styrke. Til sammenligning: Første gangen på tur med Nitecore HC60 satt jeg den på ultralow (1 lumen) fordi det var omtrent så mye lys jeg var vandt med fra spotten. 1 lumen er nok noe mindre enn det spotten gav, men low (38 lumen) var langt mer enn jeg generelt fikk fra spotten. 

Bare så det er sagt; Det viktigste er at man er fornøyd med lampa man har. Men om TS går for en lykt som går på 18650 batterier, pass deg for de billigste kinalyktene. Vet XXL solgte en fra rossignol som var en rebranda tullelykt i fjor. Sport outlet har gjort det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ola Sundli skrev:

Ser at den har vunnet mange tester

Dessverre er det ikke slik at selv om den har vunnet mange "tester" og "priser" at det nødvendigvis er et bra produkt. Verden er blitt litt slik at testvinnere selger bra, og det blir gjort ganske mye fra enkelte produsenter for å få et slik stempel på pakka. 

Les revewis fra andre brukere, og test gjerne litt selv. Vanntette lykter som ikke tåler vann, urealistiske oppgitte tall er vanlig. 

14 timer siden, Alexandersen skrev:

erfaring og tips

En annen viktig ting du bør ta med er vekt, og det gjelder på absolutt alt du skal ha med deg. Jo lettere sekk, jo bedre reise.

IMG_0265.JPG.83452dd8dbf6e69adb2efabaa24f1a3b.JPG

Jeg bruker Petzel e light på den lyseste delen av sesongen. Holder normalt frem til rundt 15 september.  Veier 26 gram, og bruker lite batteri. CR 2032 batteri er å få på alle vanlige butikker. 

Det er også mye mere viktig at lampa kan lyse lite, enn maks styrke. Inni teltet blir det veldig ubehagelig med mye lys. 

Kopierer inn fra hva har du kjøpt nå tråden

IMG_1247.thumb.JPG.1fb792812e7908a3149b1c39a97ef973.JPG

Det ble en Zebralight H600Fw Mk IV 18650 XHP35 Floody Neutral White  som er vel lik den som @a_aa har. Grunn til valget var ønske om en vanntett lykt, uten ledning og som hadde både god lysstyrke, men ikke minst kunne justeres veldig langt ned. Når jeg er på tur om kvelden trenger jeg ikke mye lys. Men liker ikke spotlys, og veldig kaldt lys. Tittet på armytech, men de tåler ikke så mye vann som oppgitt, så de gikk ut. Nitecore kan ikke programmeres til så lite lys jeg ønsket. Zebralight har et bra utvalg, og er kjent for høy kvalitet. Pris var i dette tilfelle ikke et kriterie, men funksjoner og brukervennlighet sto i høysete. Tror dette blir billigere på sikt, da det har gått med en del AA batteri gjennom tiden. 

  • Light Output (runtimes) 
    • High:        H1  1358 Lm (PID, )   or  H2 849 Lm (PID, )/487 Lm (PID, )/256 Lm ()
    • Medium:  M1  124 Lm ()   or   M2 55 Lm ()/22.2 Lm ()/8.3 Lm ()
    • Low:         L1  2.8 Lm ()  or  L2 0.9 Lm ()/0.26 Lm ()/0.07 Lm 

Valgt gode 18650 batteri fra Olight på 3600 mAh. Disse har den nødvendige beskyttelsen som @SnorreL gjorde meg oppmerksom på. Kjøpte 3 stk, slik at det bør holde til en normal tur på 10 dager. 

For å få ladet de, ble det en Nitecore F2 lader/batteribank i ett som jeg fikk et tips av i tråden til @Bjørn J. Da har jeg også en nødlander på oppgitte 8200 mAh.

For å beskytte batteriene kjøpte jeg fra eBay Silicone Sleeve Protective Cover Case For 18650 Battery Pouch 

Dette systemet har fungert bra, både som lader og powerbank, men blir et kostbart system i innkjøp sammen med anker 21 watt panelet. Med har lader både mobil, GPS og lyktebatterier med dette systemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

 

En annen viktig ting du bør ta med er vekt, og det gjelder på absolutt alt du skal ha med deg. Jo lettere sekk, jo bedre reise.

IMG_0265.JPG.83452dd8dbf6e69adb2efabaa24f1a3b.JPG

Jeg bruker Petzel e light på den lyseste delen av sesongen. Holder normalt frem til rundt 15 september.  Veier 26 gram, og bruker lite batteri. CR 2032 batteri er å få på alle vanlige butikker.

Innenfor lette lykter så er Nitecore Nu25 populær inne på diverse lettpakkesider om jeg husker rett. Har dog innebygd batteri som ikke kan skiftes ut, så fungerer mer som et supplement til @Memento mori sitt system om man vil kutte litt vekt på lykta, da den må lades med panel/powerbank på tur. Det finnes og en del lykter med formfaktor som Zebralighten nevnt ovenfor, som bruker batterier av typen RCR123/16340, som er omtrent halve lengden av 18650, men bare 1/4-del av kapasiteten, samme som Nu25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er mulig akkurat den lampa ikke duger, men synes uansett kombinasjonen lav pris, mulighet til å dimme lyset, utskiftbare batterier og vekt på 88 gram inkludert batteri virker fornuftig og relativt ukomplisert. Men alt kommer jo an på brukerens behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får av å til litt skallebank av å gå med hodelykter(sikkert et svakt hode😜), så jeg vil prøve meg på lykt som man fester på caps bremen. Bestilte denne lille krabaten fra xxl igår

https://www.xxl.no/olight-s1-mini-baton-lykt-fiolett/p/1155708_1_style

oppladbar,magnet,vanntett, powerboost 600 lumen deretter 450 og ned til 0,5 lumen, vekt håper jeg er lav nok til å ha på caps med sine 43 gram! Synes også en sånn lykt har et større bruksområde ellers da den er så liten at den alltid kommer til å være i messenger bagen ellers (skulder veska høres så jævli femi ut for en man😂). Var 375kr på xxl igår så jeg gir det et forsøk. Har til nå brukt en Petzl tikka 2 så gir ut 80/50 lumen max noe jeg synes blei litt lite, især med batterier som ikke var nye. Har ikke erfaring med bruk av lykter på capser, men kanskje andre her har? Ser jo på YouTube at det er jo ikke helt uvanlig med et slikt oppsett. Å skal du gå NPL burde du uansett ha en powerbank type Anker 20000 mha eller lingnede med deg for oppladning av duppedingser å da tror jeg ikke en sånn lykt er det som sluker mest.

Uansett, lykke til med valg av lykt og NPL tur👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå om vår/sommer/høst trenger du minimalt med lys. Vi bruker petzl actik og det har holdt i massevis. Skal vistnok ha 60 timer batteritid på full styrke, men det tror jeg ikke stemmer.

Vi er på vei mot Nordkapp nå og har igjen 19 dager. Brukte nesten ikke hodelykt før vi var i Troms, nå brukes de på kvelden i teltet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Black Diamond Spot og Revolt, har hatt både første og andre generasjon. Elsker at Revolt er oppladbar med Micro usb, bare å koble til solcellepanel eller powerbank ved behov. 

Pleier å ha en Petzl E+lite i førstehjelpskitet som backup. Den duger til belysning i camp og klyving i mørket. 

Endret av Forsakencowboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par setninger om batterier og nødladere: Innsiden av alle/de fleste nødladere består av 18650-batterier. Å bære løse batterier og den overnevnte F2-laderen som fungerer som både nødlader og batterilader gir et veldig fleksibelt system. En lykt som f.eks. Petz Nao bruker et 18650 batteri innkapslet i litt ekstra plast. Det samme gjelder f.eks. den oppladbare batteripakken til BD Icon og mange andre(f.eks. batteriet til Tesla som består av omtrent 7000 stykker). 

Black Diamond sine ReVolt batterier er visst ikke så gode. Om AA/AAA-batterier er ønskelig er det mer hensiktsmessig å bruke f.eks. Panasonic Eneloop /Eeneloop Pro, som er de som anses som de beste(Produseres under mange ulike merkenavn). Disse får du til og med på Ikea(Sannsynligvis forrige generasjon pro). Om hodelykta kunne ladet alle typer NiMH batterier ville den vært et kjekt valg, men den godtar kun BD sine ReVolt batterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.