Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Powerframe eller Bergans Alpinist 110?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg stor ryggsekk, og det står mellom disse to. Akkurat nå koster de omtrent det samme i en viss nettbutikk. Noe av det mest avgjørende for meg er maksimal lastekapasitet. Sånn sett kan man vel tenke seg at valget er lett (Powerframe), men jeg ser at minst 1 erfaren forumskribent (og forfatter) har opplevd at Powerframe revner når man har f.eks. 40+ kilo i den. Jeg har testet Powerframe såvidt i en fysisk butikk, men da var det ikke vekt i sekken, så det er vanskelig å si hvordan det vil føles når jeg er ute i naturen på langtur. Sekken skal ikke brukes til jakt, men jeg har veldig stort og tungt telt som helst bør bæres oppi selve sekken (ikke festes utenpå), og skal dessuten ofte ha med en del fiskeutstyr, deriblant oter (som naturligvis er ganske stor og tung). Jeg er ganske kort (ca 177-178 cm), så jeg er bare såvidt innenfor anbefalt høyde for Powerframebrukere. Jeg kommer sikkert også til å ta med meg en del ved på mange turer, siden skog er fraværende på høyfjellet her, og siden det regner mesteparten av året, slik at ved man finner i naturen er ubrukelig som brensel. 

Jeg er altså fullstendig klar over at den ene sekken er en rammesekk mens den andre ikke er det. Hva bør jeg velge, gitt at prisen er lik og at jeg jevnt over kommer til å laste sekken med kanskje 20-30 kilo på de fleste turene? I hovedsak er det snakk om høyfjellsturer på maks 3 overnattinger, hvor jeg har teltet stående på samme sted hele tiden, og hvor det ikke er snakk om mer enn 20ish km gåing til sammen, tur/retur. Unntak fra denne regelen kan forekomme etterhvert, men i første omgang blir altså ikke turene kjempelange. Kjøper uansett sekken for å ha den i mange år fremover. 

Jeg har naturligvis lest en del om begge sekkene, men tar gjerne imot flere erfaringer fra brukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye erfaring har du med langturer og såpass stor og eventuelt tung sekk?

Det er kjekt med en stor sekk for de litt kortere turene men jeg ville ikke basert meg på å bruke samme type sekk til lange turer.

Jeg vurderer selv en litt kraftig og stor sekk til helgeturer med barn, men det vil da dreie seg om veldig enkle turer og fast leir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite erfaring med langturer, noe jeg håper skal endre seg snart. Men for å snevre inn temaet litt kan jeg jo spørre om noen vet hva som forårsaket Marius Nergård Pettersens problemer med sekken? Kan det tenkes at de to sekkene som røk var feilvarer? Eller at de var en eldre, dårligere modell?

For jeg ser jo også at en del folk angivelig har brukt Powerframe i årevis, uten problemer, selv om de etter sigende har puttet opptil 70 kg i sekken fra tid til annen. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, uendelig skrev:

For jeg ser jo også at en del folk angivelig har brukt Powerframe i årevis, uten problemer, selv om de etter sigende har puttet opptil 70 kg i sekken fra tid til annen.

Er mange som bruker Power Frame til reinsdyrjakt og der bærer de jo ofte 35kg+.
Men selv om sekken tåler det så er figuren som bærer sekken som setter begrensningene som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.