Gå til innhold
  • Bli medlem

Det perfekte telt, en kombinasjon av Hilleberg Unna og Soulo?


eehgil

Anbefalte innlegg

Fikk en liten "hang-up" på telt. Studerer litt og tenker at det hadde vært fint med et kuppeltelt som har direkte inngang til innerteltet og full åpning på ene langsiden (som Hilleberg Unna) og inngang via fortelt på andre langsiden (som Hilleberg Soulo).

Usikker på om det er praktisk mulig at den 3. stangen stopper på toppen av teltet, eller om det må bli et telt med to stenger der man må plugge ut forteltet (som Hilleberg Rogen/Niak). Men hadde absolutt foretrukket en fullstendigs selvstående løsning med 3 stenger.

Da hadde man hatt en godværsinngang som gir lett og direkte tilgang til innerteltet på "Unna-siden". Her vil man da også ha full åpning og kanon utsikt fra teltet. På andre siden har man en "styggeværsinngang" og plass for sekk og sko.

Tenker ikke nødvendigvis at det skal være et 1-mannstelt, dette vil vel være en løsning som er mest hensiksmessig på 2 og 3-mannstelt.

Forteltet må gjerne være langt større enn det som er på Hilleberg Soulo

Finnes noe slikt?

 

 

DSC01823-1.jpg

unna-webl.jpg

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, eehgil skrev:

Tenker ikke nødvendigvis at det skal være et 1-mannstelt, dette vil vel være en løsning som er mest hensiksmessig på 2 og 3-mannstelt.

Forteltet må gjerne være langt større enn det som er på Hilleberg Soulo

Finnes noe slikt?

DSC01823-1.jpg

unna-webl.jpg

Det du snakker om ligner veldig på Allak 2 eller 3:  Fullt frittstående.  To fortelt som er større enn Soulo-forteltet.   To dører med veldig god utsikt.   Det du ikke får er mulighet for full åpning langs hele siden.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser: Helsport mil 1lt med "fortelt" på ene siden er vel nesten det jeg spør etter! Skal lese gjennom tråden. Men det førsteinntrykket er at teltet er noe lavt og ukomfotabelt, enkel duk? Det er vel også ganske kostbart og ute av produksjon?

Luesveis: Nettopp! Et Allak 2/3, men "Unna-løsning" på ene langsiden, hadde ikke det vært noe? Det lages jo utrolig mange varianter at telt med små forskjeller, så rart at ikke dette finnes. Helsport Reinsfjell er vel også tilnærmet samme, her kunne også forteltet på ene siden vært sløyfet, og vips en ny teltmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, eehgil skrev:

Luesveis: Nettopp! Et Allak 2/3, men "Unna-løsning" på ene langsiden, hadde ikke det vært noe?

På "Unna-siden" ville man mistet et fortelt, men om man bruker teltet alene, spiller det kanskje ikke noen rolle.  Hva med firedørs Allak, for maksimale luftemuligheter? :-)

Jeg har lurt på om et Soulo 1.5, kanskje i black label-materialer, ville vært ideelt.  Slitesterkt telt med romslig plass for en person.  Men det ville ikke blitt så god lufting som Unna eller Allak...

Alle telt er kompromisser.  Selv har jeg pådratt meg fire telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine tanker rundt et slikt telt er ganske likt hva jeg selv har på ønskelisten. Etter å ha fiklet med tanker og tegninger i lengre tid tok jeg kontakt med Helsport i 2017. Tanken og ønsket mitt var at de ville tenne på ideen, noe de ikke gjorde. Tror ikke de så noe potensiale i det og for alt jeg vet kan markedet for et slikt telt være for smalt.

I januar 2018 kom jeg tilfeldigvis over en annonse fra MSR hvor de presenterte MSR Hubba Tour og på bildene så dette veldig interessant ut.

Teltet leveres i 1, 2 og 3p. utgave og 2 og 3p. teltet har tilnærmet den løsningen du beskriver, men er ikke 100% selvstående.

Legger link her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eehgil skrev:

Blaser: Helsport mil 1lt med "fortelt" på ene siden er vel nesten det jeg spør etter! Skal lese gjennom tråden. Men det førsteinntrykket er at teltet er noe lavt og ukomfotabelt, enkel duk? Det er vel også ganske kostbart og ute av produksjon?

Luesveis: Nettopp! Et Allak 2/3, men "Unna-løsning" på ene langsiden, hadde ikke det vært noe? Det lages jo utrolig mange varianter at telt med små forskjeller, så rart at ikke dette finnes. Helsport Reinsfjell er vel også tilnærmet samme, her kunne også forteltet på ene siden vært sløyfet, og vips en ny teltmodell.

Se om du får tak i et brukt Helsport Storsylen eller lignende modell. Disse var akkurat slik du forespeiler ;-)

https://images.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fcrossingaotearoa.files.wordpress.com%2F2015%2F05%2Fgrunnriss_storsylen_xtrem.png&imgrefurl=https%3A%2F%2Flostinthehills.com%2F2015%2F05%2F03%2Fhelsport-storsylen-x-trem-2%2F&docid=2V30AgkTalBPHM&tbnid=XzYaVC17faMUuM%3A&vet=1&w=595&h=595&hl=nb-no&source=sh%2Fx%2Fim

edit: Ser du vil ha utgang på begge sider, men fortelt bare på ene. 

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ost skrev:

Snakker du egentlig om Helsporr Svalbard High med tre i stedet for fire stenger?

Nei, egentlig ikke. Tenker et rent kuppeltelt. Med mye mindre fortelt enn Svalbard High camp. Og to innganger til innerteltet.

 

23 minutter siden, rayun skrev:

Dine tanker rundt et slikt telt er ganske likt hva jeg selv har på ønskelisten. Etter å ha fiklet med tanker og tegninger i lengre tid tok jeg kontakt med Helsport i 2017. Tanken og ønsket mitt var at de ville tenne på ideen, noe de ikke gjorde. Tror ikke de så noe potensiale i det og for alt jeg vet kan markedet for et slikt telt være for smalt.

I januar 2018 kom jeg tilfeldigvis over en annonse fra MSR hvor de presenterte MSR Hubba Tour og på bildene så dette veldig interessant ut.

Teltet leveres i 1, 2 og 3p. utgave og 2 og 3p. teltet har tilnærmet den løsningen du beskriver, men er ikke 100% selvstående.

Legger link her

Dette er vel det nærmeste jeg har sett ja! Det jeg så for meg inne i hodet mitt hadde ikke så stort fortelt. Ser også i overkant komplisert ut å slå opp? Mer et campingtelt enn et fjelltelt?

 

 

6 minutter siden, whistler skrev:

Dette har vel ikke to innganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, eehgil skrev:

Dette er vel det nærmeste jeg har sett ja! Det jeg så for meg inne i hodet mitt hadde ikke så stort fortelt. Ser også i overkant komplisert ut å slå opp? Mer et campingtelt enn et fjelltelt?

Ikke komplisert hverken å slå opp eller ta ned, tvert i mot. Er vel ikke ment som et reint fjelltelt for de tøffeste forhold, men takler vel like mye eller lite som et allround telt av andre merker. 

Har 1p. teltet og har brukt det i skogen, på fjellet og til sykkelturer nå i år. Teltets store forse er et gedigent fortelt som rommer alt du måtte ha med deg og i tillegg er det plass til å sitte i forteltet og kokkelere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, eehgil skrev:

Nei, egentlig ikke. Tenker et rent kuppeltelt. Med mye mindre fortelt enn Svalbard High camp. Og to innganger til innerteltet.

 

Dette er vel det nærmeste jeg har sett ja! Det jeg så for meg inne i hodet mitt hadde ikke så stort fortelt. Ser også i overkant komplisert ut å slå opp? Mer et campingtelt enn et fjelltelt?

 

 

Dette har vel ikke to innganger?

En inngang, ja. Og ingen "åpen side"-løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Sky sitt Chinook 2P har en slags løsning på det du spør etter. Nemlig at tredje stang er frivillig å sette opp. Jeg er usikker på om du lett bare kan hekte av hele fronten mens du har i tredje stanga, men det kan du jo spørre de om. Det går hvertfall an med litt modifikasjoner og hvis du godtar at stanga titter frem foran åpningen der.

big-sky-chinook-2p-tent-iso-ss-my-door-open-mn-door-open-detail.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Venus har tre stenger, to på langs av liggeretningen og en på tvers, og sistnevnte går ikke ned til bakken. Dermed kan man åpne hele langsiden om man vil (den festes ellers vanligvis med en plugg for å lage fortelt). Veldig deilig synes jeg :-) 

Det er litt overheng av ytterteltet over innerteltet, så litt regn går fint om det ikke blåser. Innerteltet har myggnetting i hele døra (som kan dekkes av hel vindavstøtende duk), så utsikten er sikret selv om myggen er på krigsstien (dette er en fordel fremfor Unna, som bare har myggnetting øverst i døra, og hvor det blir vått på innerteltet om ytterduken er åpen og det regner).

image.thumb.png.ce93ac90423c8be9e9caf7ff0bcef54e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.