Gå til innhold
  • Bli medlem

75mm skisko såle på fjellstøvler!


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sjekker rundt litt diverse og finner ingen skistøvler av lær som er like høye som mine Alfa Jerv, og er svært glad i dem. Hittill som skibind har jeg brukt en modifisert Kandahar binding som gjør at jeg uten problemer kan bruke vanlige fjellstøvler i dem, ikke bare m77 støvlene. 

Jeg driver å lager en forbedret variant av skibindingen min men innser at det er like lett å gå over til Voile 3 pin og 75mm binding. Problemet er da at jeg ikke finner skistøvler av den sort jeg ønsker. 

Så kom jeg inn på tanken om å bytte såle på fjellstøvlene mine, noen som har vært borti dette før? skiskosåle på fjellstøvler? Jeg ser at de selger et par såler for 75mm på skinnlåven sin nettbutikk. 

Hvordan vil skoa være å gå med som sko om sommeren? med 75mm klossen på fronten av skoa? vil de slite med samme problem som mange andre 75mm sko? altså knekt tupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også null demping i selve 75mm-sålen, så om du skal stifte dem på en sko til vanlig bruk må du ha en mellomsåle mellom.

Jeg har selv permanent skadet noen nerver under ene fotsålen etter å ha måttet evakuere Jostedalsbreen østover, med påfølgende lange gåtur på asfalt ut dalen uten mobildekning, med 40kg+ på ryggen og 75mm på beina inntil vi fikk haik. Aldri igjen, da ville jeg heller gått josten på stompeski.

På hardt underlag ble det svært unaturlig ganglag, og med dårlige innersåler etter mange års skibruk ble det en smertefull affære. 

Rent praktisk tror ikke du får festet 75mm på noen god måte mot en myk mellomsåle da den er altfor stiv, så skjøten vil ryke eller ødelegge mellomsålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.