Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på telt


ozprey

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nytt telt. Har bestemt meg for modell, men ikke farge.

Noen som har formening om rødt, grønt eller brunt? Og da tenker jeg ikke på favorittfargen deres, men fordeler og ulemper ift bl.a. lys inne. Blir et rødt hilleberg irriterende lyst en solfylt sommermorgen? Er det grønne ukoselig mørkt osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil vel uansett være en del smak og behag. Jeg synes det blir en sjuk farge inni de røde Hilleberg-teltene, og nevnte det som en av ulempene med mitt Allak for en som vurderer det. Det viste seg at fargen inne i teltet var en av de tingene han derimot likte med det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag, men veit at flere syntes den rød fargen kan bli slitsom for øynene.. den "nye" grønnfargen til hilleberg syntes jeg gir et veldig behagelig lys.

Derimot syntes jeg hilleberg røde telt tar seg veldig godt ut på bilder utenifra 😎👍

Sandfargen er vel mer brun i fargen.. har ikke nok erfaring til å si noe om den ennå.. har ikke hørt noe negativt om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noe å beklage, om ikke lenge er den nyeste tråden 3 år gammel og det blir byttet ut farger med jevne mellomrom😉 her har alle lik råderett til å starte nye tråder! 

Selv synes jeg det hadde vært artig med et custom-made Hilleberg Niak med en side Sand og en side Rød. Kunne bruke fargene mot de ulike elementene. Rød del mot morgensol kanskje, Sand mot sol på ettermiddag/kveld så men ikke koker når man skal inn i det. Vil men ha litt mer camo kan man sette Sand mot der man forventer folk vil ferdes forbi på en viss avstand, mens det kanskje kan være lurt å snu teltet så det er den Røde siden som vises når du skal komme tilbake til basecamp etter en dagstur! Bare noen tanker etter noen lørdagsbajere😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ozprey said:

Skal kjøpe meg nytt telt. Har bestemt meg for modell, men ikke farge.

Noen som har formening om rødt, grønt eller brunt? Og da tenker jeg ikke på favorittfargen deres, men fordeler og ulemper ift bl.a. lys inne. Blir et rødt hilleberg irriterende lyst en solfylt sommermorgen? Er det grønne ukoselig mørkt osv.?

Fargen på innerteltet er viktigere for hvordan fargen oppfattes innvendig. Nå er mange telt varmgule innvendig - med god grunn., de fleste oppfatter det som varmt og lunt.
Jeg har et telt med lyseblått innertelt, det gjør at eventuelle samboere i teltet ser bleke og alvorlig syke ut :)
Noen amerikanske telt har grå eller sølvfargete innertelt, og Helsport har noen telt med blek lys gul farge. Trist i mine øyne, men det er helt klart en subjektiv oppfatning.
Fargen utvendig velger du ut fra hva du synes er mest tiltalende, men røde telt vises godt i terrenget, noe som kan være fordel og ulempe, alt ettersom. Mørkegrønne og sandfargede telt går mer i ett med terrenget og er vanskeligere å få øye på, både for deg selv og andre.
Og det er et poeng at røde telt absolutt gjør seg best på bilder!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den teltfargen jeg liker best er den blåfargen Helsport bruker på sine superlight-telt. Det ser pent ut i terrenget, og gir - sammen med den lysegule fargen på innerteltet - et trivelig lys innvendig. 

Har også røde og grønne telt, og det fungerer bra det også. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje gammel tråd? Jeg har tre telt. Ett orange og mørkeblått og et grønt. Det grønne liker jeg best. Roligere farge inni. De to andre har gule innertelt og det er noen ganger som om det er tredve lyskastere på teltet. Jeg må ha sovebriller om jeg skal på tur med ett av disse to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.