Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om klatring


BJB

Anbefalte innlegg

Har klatret ett par år nå og begynner å få lyst til å klatre på naturlige sikringer. Er det noen som kan komme med noen tips til hva slags utstyr jeg bør kjøpe og hvordan jeg lære å bruke det?

-Joakim-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kiler er er det første du kan anskaffe, en knippe med forskjellige størrelser.

Etpar slynger, kanskje to 120cm slynger og ei 60 slynge.

Expresslynger har du kanskje, men for å gå ei "normal" taulengde trengs kanskje 10-12 stk.

Tre skrukarabiner er greit å ha, og brems. Regner med du har noe..

Et 6 mm halvstatisk tau på 3-4 meter som er skjøt sammen er veldig praktisk til "linke" sammen sikringer i en god utlignet standplass.

Trenger ikke så mye utstyr i starten, behovet kommer dessverre etter hvert :P

Finnes mange kileklatre kurs rundt omkring, lærer mye av å ta et slik.

Eller så er det selvlæring, da lønner det seg å finne en plass som man kan bevege seg oppover uten å konsentrere seg om klatringen. Sett sikringer, og legg fokus på plassering.

Kan forsåvidt trene å settte sikringer på flat mark, da kan man også teste hvor godt de sitter.

Mine erfaring er at sikringene plasseres godt når man er ny, problemet oppstår helst i taudrag da det kan være vanskelig å forutse videre fremdrift i taulengden. Et lite tips er å bruke en lang expresslynge på første mellomforankring, og prøve legge sikringene i en viss linje oppover. Lange expresslynger kompanserer for evt svinger, overheng man passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verre en det i begynelsen altså... Har det meste av det heldigvis, untatt kilene så klart :P. trenger ikke kamkiler sån helt i begynelsen altså? De koster jo litt har jeg sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamkiler er greie de. Er ofte uunværlige på enkelte ruter, så behovet kommer nok.

Vanligvis klarer man å sikre greit med kiler. Hvis du vet at du skal fortsette å klatre, kan du gjerne kjøpe kamkiler med en gang, Hexer er også et billigere alternativ.

Kamkiler er dyre leketøy, men effektive :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke merker bør man holde seg til eller holde seg unna når det gjelder kiler og kamkiler? Noen har anbefalt meg DMM Wallnuts (1-10) når det gjelder kiler og BD Camalots (1-2-3) når det gjelder kamkiler. Jeg tenkte å prøve å få med meg noe sånt hjem fra Italia når jeg nå flytter hjem igjen om noen dager, men DMM Wallnuts er ikke å oppdrive her jeg bor. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Standard settet fra BD med 10-12 kiler er helt greit,har vunnet eller faatt meget bra karakter i Rock and Ice og andre tester.- Faas billig fra Junaiten.Backcountrygear.com osv.

Har sjael bestilt det meste derfra og samler opp en liten liste hvor jeg planlegger litt framover da trenger jeg ikke betale porto mere enn en gang eller to i aaret.Suverent.

Guddloekk.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det selvlæring, da lønner det seg å finne en plass som man kan bevege seg oppover uten å konsentrere seg om klatringen. Sett sikringer, og legg fokus på plassering.

Kan forsåvidt trene å settte sikringer på flat mark, da kan man også teste hvor godt de sitter.

Mine erfaring er at sikringene plasseres godt når man er ny, problemet oppstår helst i taudrag da det kan være vanskelig å forutse videre fremdrift i taulengden.

Tillat en gammel grinebiter å vifte litt med pekefingeren :) Etter det meget gode rådet fra Odin følger en påstand som ikke stemmer helt med mine erfaringer. De forteller at av alle klatreres ulike måter å bringe seg selv i ulykka på, er det tre som spesielt har sammenheng med lite øvelse: Steinsprang (selvutløst), bruk av taubrems og plassering av naturlige sikringer. Altså: Gjør som Odin sier, og gjør det på ruter der du har meget god margin klatremessig - så skal du få klatre lenge i landet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøv å klatre teknisk. Da lærer du virkelig å sette sikringer, og får et mye bedre grunnlag for å vite hvilke sikringsplasseringer som holder.

Det å sikre en vanlig led på en rute godt under ditt eget maksnivå er grei praksis, du vil lære deg å finne plasseringer. Men problemet er at du aldri faller på så lette ruter og dermed aldri tester disse plasseringene med ordentlig belastning. Du kan dermed i teori og praksis gjøre mange feil på sikringene, men dette blir ikke avslørt fordi du ikke faller på dem! Slik kan man bli forledet til å tro at man er erfaren på naturlige sikringer. Og til en viss grad er du det også.

Med teknisk klatring får sikringene heller ikke samme belastning som man får ved fall på vanlig led, men når man hopptester plasseringene blir belastnigen høy nok til å gi en mye mer realistisk test på hvor godt den sitter.

Resultatet er at du setter bedre naturligs sikringer og du stoler mer på dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.