Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg film om telt for lange personer


Memento mori

Anbefalte innlegg

Mye bra i denne filmen, men syns «Hilleberg» ikke er helt ryddig her. Værst på insta. 

Starter med ligge i et Kaitum 2

68790932-74CA-49A0-8F83-07BC6152E1B4.jpeg.1452a92b5fab866fa44cc09b47109d5e.jpeg

Når han skal reise seg, har det plutselig blitt et Kaitum 3 som er høyere..

Hvor mange sover uten pute? Blir feil i mine øyene!

97F80C63-AD28-4BC2-ADD1-ABBBDCA0AD77.jpeg.af01d386882edaab9e4d6fc802fbe996.jpeg

Ikke ryddig!

055F32A0-913A-44C1-B116-D3E7C802F389.jpeg.2310995dca6379ac24e67aee00a4f801.jpeg

Nallo 3 har samme liggelengde som 2 og 4

1A01AAAF-7902-490E-BBAC-57807A9FC0D6.jpeg.e9c075c65b7d586ddb9de8ac2fa76eb3.jpeg

Ikke et ord om at de har forskjellige høyde!

B1CFE59E-1686-4611-AEE7-B916B1913097.jpeg.600ada4b85ac89772876ac8f8826b602.jpeg

Litt mere ærlig på slutten, men dette ligner ikke Hilleberg... særlig når de sier at 1.90 er målene som har blitt brukt for å lage de. 

Er første gangen jeg er skuffet over Hilleberg.

Endret av Memento mori
Glemte puta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk denne på Facebook siden min i dag. Nå synes jeg jeg du er ganske kritisk, mannen er to meter høy og gir en bra informasjon om hvordan det er å lever med Hillerbergs telt for de som er over gjennomsnitts høyde. Som videoen også sier, det er Rolf Hilleberg på 190 cm som ofte er målestokken. Synes ikke du skal dømme ut denne videoen bare fordi den ikke har med måleparameter du hadde ønsket deg. Nå er jeg bare 187 cm da så jeg får uansett plass. Det er vel ofte en smak sak og en personlig preferanse hvor mye plass vi trenger. Jeg bruker ofte Helsport Ringstind 1-2 og synes jeg har god plass mens andre her synes dette teltet er klaustrofobisk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Fredrik skrev:

 synes jeg jeg du er ganske kritisk, mannen er to meter høy og gir en bra informasjon om hvordan det er å lever med Hillerbergs telt for de som er over gjennomsnitts høyde.

Når du ser på telt-tråder her på forumer, er høyden i teltet en gjenganger. Det samme er mange telt som blir solgt på finn. 

For meg blir det feil, når de skal vise hvordan en på to meter passer i telt, og ikke viser hvordan det er i realiteten. Hvem sover uten hodepute? Det er utrolig få, men da løftes hode, og det kommer nærmere innerteltet, og det vil de ikke vise. 

Når du sitter i et telt, sitter du med ryggen någelunde rett, han sitter med bøyd rygg. Triksing mellom telttyper når han skal reise seg.

Så mitt ønske er at han faktisk viser hvordan høyden er, ikke en salgsversjon slik dette blir framstilt. 

For meg er dette helt nye takter fra Hilleberg, og ulikt alt annet jeg har sett fra den kanten. Er det nye koster i sving der? 

Husk gode selgere ser aldri problemer, det er det det nerdene på bakrommet som må løse i etterkant. 

Hilsen teltnerd på bakrommet som har/hatt/testet sikkert 30 telt oppigjennom, og er vanligvis på Hillebergs side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes filmen virket grei nok jeg. Selv rager jeg 187 cm over bakken og kan ikke huske jeg har vært plaget med våt pose i fotenden, men så ligger jeg på sida med lett knekk i knærne og ikke på ryggen 😊 synes de var litt vel positive til sittehøyde, jeg liker høyde nok til å sitte oppreist greit og finner mitt Akto litt i det laveste laget, men i mitt Soulo og Nammatj synes jeg høyden er tilstrekkelig 😊 

Endret av Kjellis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan folk får sove flatt uten pute. Er ikke bare jeg som er rar hehehe. Men dette er kanskje uvesentlig for folk som er under 195, men for oss som raver over 2 meter har disse små detaljene veldig mye å si. 5 cm kan være det som fra å investere 10.000 i nytt telt og trives. Nei, dette syns jeg var dårlig av hilleberg, men greit at du bevisstgjør oss. Jeg hadde lett blir lurt av noe slikt uten å sette meg for godt inn i det selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo vært artig å finne ut hvor høye de som er 190 eller høyere er når di sitter uten underlag.Følgende er lange som jeg vet om  @whistler @tshansen @SnorreL

Jeg er 194 og 95 cm når jeg sitter, han brukte et 7 cm underlag, du synker normalt litt nedi, men jeg bør minimum ha 100 cm takhøyde.

Oppgitt høyde på Hilleberg er (uthevet er med i filmen):

   93 cm : Akto, Enan

  95 cm : Soulo, Nammatj 2,

100 cm : Unna, Kaitum2, Nallo 2, Niak

105 cm Staika, Allak 2, Keron 3, Nammatj 3, Kaitum3, Nallo 3

110 cm : Keron 4, Kaitum 4,

115 cm : Nallo 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Memento mori skrev:

Kunne jo vært artig å finne ut hvor høye de som er 190 eller høyere er når di sitter uten underlag.Følgende er lange som jeg vet om  @whistler @tshansen @SnorreL

Jeg er 194 og 95 cm når jeg sitter, han brukte et 7 cm underlag, du synker normalt litt nedi, men jeg bør minimum ha 100 cm takhøyde.

Oppgitt høyde på Hilleberg er (uthevet er med i filmen😞

   93 cm : Akto, Enan

  95 cm : Soulo, Nammatj 2,

100 cm : Unna, Kaitum2, Nallo 2, Niak

105 cm Staika, Allak 2, Keron 3, Nammatj 3, Kaitum3, Nallo 3

110 cm : Keron 4, Kaitum 4,

115 cm : Nallo 4

Av teltene du har prøvd, hvilke er det du har kunnet ligge rett ut i, uten å treffe duken med føttene? Ser ut som han kommer til å treffe duken i alle teltene utenom Keron/Kaitum/Tarra, dersom han rører så vidt på seg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Uvær skrev:

Av Hilleberg sine er det bare de som har rette endevegger, som blir i praksis lange nok. Av andre telt er det Nigor Spix, Zpacks Duplex og Helsport Patagoinia. Er du lang er ekte tunneltelt absolutt å foretrekke. 4D1D99B3-CA06-474D-B7C9-3DA301784936.thumb.jpg.2ff659fe506b32820ce7961041245a04.jpg

Veldig mange teltprodusenter, er ikke ærlige når det kommer til målskissene. Skissa med mål viser nesten rette endevegger, mens bilde under viser hvordan det faktisk er.  Når det da i praksis bør være 40 cm mellom gulv og vegg, blir den reelle liggelengde betydelig kortere. Så når du da slår opp teltet for første gang blir du skuffet. 

Edit: legger du bildene overhverandre blir det slik

F17CB2F8-A96A-4618-8B8A-0CCF0E00A0C4.thumb.jpeg.0bd3b9df3c4707620556c0a1251d17c4.jpeg

De fortegner hvordan teltet faktisk ser ut, det er ikke samme skala på lengde og bredde på skissa. 🙈

Endret av Memento mori
La til overlay skissa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, tshansen skrev:

Når jeg sitter 90 grader inn til en vegg er jeg 100cm høy @Memento mori Men når man sitter normalt er man jo alltid litt krom i ryggen å er litt kortere? eller? 

Fikk hjelp av konemor og sjekket. Når jeg sitter inntil vegg er jeg 97 cm og når jeg sitter normalt er jeg 94,5 cm. Legger du til et liggeunderlag og sitte på og det blir noen cm til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kaitum 2 GT, Nallo 2 GT og Akto, jeg er 196 cm høy, og jeg kan gå god for alle disse 3 modellene. Kaitumen er suveren, skal jeg pirke på noe så er det kanskje lengden på 5 meter og vekt? 3,7 kg? Jeg holdt på velge Allak istedet for Nallo, men rykter sier at Allak kommer til neste år i en 3 mann versjon som er litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, polar13 skrev:

Jeg har Kaitum 2 GT, Nallo 2 GT og Akto, jeg er 196 cm høy, og jeg kan gå god for alle disse 3 modellene. Kaitumen er suveren, skal jeg pirke på noe så er det kanskje lengden på 5 meter og vekt? 3,7 kg? Jeg holdt på velge Allak istedet for Nallo, men rykter sier at Allak kommer til neste år i en 3 mann versjon som er litt større.

Det er vel ikke bare rykter, men bekreftet fra Hilleberg?
http://no.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/allak-3/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 14.34, Bsv skrev:

Allak 3 er 5cm høyere og 5cm lengre enn allak 2. Bør være et bra telt for 2 personer.

Allak 2p er jo et ypperlig solotelt for oss rundt 195.

Hvordan passer du inn i Allak 2, i liggelengde og sittehøyde? Hvor høyt er det omtrent under taket hvis du sitter ved den ene åpningen (som om dere var to personer i teltet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Uvær skrev:

Hvordan passer du inn i Allak 2, i liggelengde og sittehøyde? Hvor høyt er det omtrent under taket hvis du sitter ved den ene åpningen (som om dere var to personer i teltet)?

Sittehøyden er bra, 105cm midt i teltet oppleves romslig.

Liggelengden er litt knapp, men går akkurat. Skulle gjerne hatt 5-10cm lengre liggelengde, men til solobruk med litt skrå liggestilling blir det riktig så komfortabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.