Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Abisko Lite 3 - Første inntrykk og første testnatt


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for bilder og detaljer! Det virker som prisen gjenspeiler kvaliteten, og ikke bare Fjellreven-logoen.

De ser fine ut i blå! Det er vel fargen på innerteltet som har mest å si for hvordan det oppleves innvendig når innerteltet er lukket, men fargen på ytterduken kan jo skinne gjennom uansett i noen telt. Ser ut som innerteltet også har blåfargen her (eller blå-grønn?) - hvordan opplevde du det å våkne eller bare det å være inne der, i forhold til andre farger?

28 minutter siden, Memento mori skrev:

Gjennomført kvalitet, lett, men litt lavt og litt liten liggelengde for meg på 194. Men det er sjelden bra avstand mellom inner og ytterduken, så soveposen ble ikke våt på enden slik dom jeg hadde trodd. Er mere et 2 manns telt enn et 3 manns i mine øyne, men det gjelder det fleste telt.

Hva slags turer kunne du tenkt å bruke det til? Har sett du har mange lettvekter-alternativer, så interessant hvilket bruksområde du eventuelt vurderer det til og hva du synes om vekt/innvendig volum-forholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

At det kan åpnes i begge ender etc tar jeg ikke med, da det er mere en gimmick på insta enn praktisk bruk etter min mening. 

20E41CA4-4281-455A-BDA6-F0110ABFA046.jpeg

Selv har jeg Abisko shape 3, som er litt høyere innvendig. Jeg kan si med en gang at å kunne rulle opp fotenden absolutt ikke er en gimmick. Det gir en fantastisk god luftgjennomstrømning i teltet, virkelig kjempeforskjell sammen med god lufting i forteltsenden. Samtidig som at meshen i fotenden blir forvandlet til ett stort vindu. På varme dager/netter gjør dette virkelig stor forskjell, prøv det! 👍

På abisko lite kan du rulle opp begge forteltsdørene, og lage en baldakin/skygge med det som er igjen.

4 timer siden, Memento mori skrev:

 

A6BE3FAB-1F2C-4428-AB95-205F3DE4415B.jpeg

Bare en strammer, hadde ønsket 2 stk, da kan du surre bardunen rundt pluggen og er litt lettere å justere, men veier mere. Enkelt å sette inn en cleamcat til.

CA570674-E8E3-4961-8159-BA6E57995B60.jpeg

 

På ett silnylon telt synes jeg det er en stor fordel med bare èn bardunstrammer, for da er det mye lettere å sette inn ett strikk i den enden uten strammer. Silnylon strekker seg betydelig når det blir vått. Da har du ett telt som står merkbart strammere i vind og når duken strekker seg. Vinterstid kan man bruke bardunfester/-anker i snøen som ikke låser bardunen eller gjør at den fryser fast, så får man stramt telt om vinteren også.

Og du har helt rett i at innertelter er stramt, puster godt, og ikke kommer i kontakt med ytterduk. (Fjellreven var vel verdens første produsent av to-duks telt med pustende innertelt?).

Takk for fin omtale og bilder 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Uvær skrev:

hvordan opplevde du det å våkne eller bare det å være inne der, i forhold til andre farger?

Det er omtrent som andre farger, er vel bare rødt som jeg syns skiller seg ut, spesielt i telt med bare en duk slik som Hilleberg Rajd.

3 timer siden, Uvær skrev:

Hva slags turer kunne du tenkt å bruke det til? 

Dette havner i testkategorien, har ikke eid et Fjällräven telt før, og fikk tak i dette til en pris du bare finner på finn. 

Det er lett, og skal tåle mye. Litt alla Nallo men litt lavere innvendig høyde. Skal tåle litt snø også. Har hatt Nallo 2 og det var veldig bra, Nallo 3 blir høyere, men det har jeg ikke testet. Ofte kan et telt til 2 være helt knall, mens det til 3 ikke er fullt så bra. 

En slik natt med vind og litt regn sier mye om et telt, 30-50 netter med den sommeren vi har hatt på Østlandet gir deg ikke mye mere info enn et oppsett i stua/hagen. 

3 timer siden, Uvær skrev:

vekt/innvendig volum-forholdet

For 2.2 kg faktisk vekt inkl plugger, må dette være et veldig bra telt for lett fire sesonger bruk. Men velger du Nallo 3 får du litt mere takhøyde og et par hundre gram mere vekt, men også et telt som er mer utsatt for vind. Her er nok bruken, hvor høy du er når du sitter og personlig preferanser veldig viktig. Så umulig å si hva som er best. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Uvær skrev:

Hva slags turer kunne du tenkt å bruke det til? 

Det var ikke meg du spurte, men siden jeg har brukt Abisko Shape en del, som i prinsippet er samme teltet, men 5 cm høyere og med stort fortelt.

Jeg bruker det til helårsbruk. På sommeren gir det som sagt svært god ventilasjon om du ruller opp begge endene av ytterteltet. Og siden du har full myggdør kan du ha full gapahukutsikt og ingen mygg inne i teltet.

Vinterstid er det utstyrt med to høye ventiler som ikke snør igjen (Nallo sin lave ventil er uegnet i snøen). Den lengste stangen i Abisko teltene er tykkere (sterkere), enn i Hilleberg Red label serien, så den skal i terorien stå stødigere og tåle mer juling.

Duksammensetningen gjør at pakkvolumet blir lite ifht. sammenlignbare telt (eks. Hilleberg red Label). Her kan vel noen kanskje gjøre en sammenligning? Har du andre tilsvarende telt i boden @Memento mori? :)

Myggnettingen i ventilene stopper snø fra å drive inn, men myggnettingen kan ikke åpnes (om det skulle være ønskelig).

Har opplevd kuling på Hardangervidda Vinterstid. Det var bare kos i det teltet, rett og slett. Skal du på ekstremturer, i ekstremt vær, så ville jeg satset på ett mer ekstremt telt ;) Eks. Fjellreven Keb, Hilleberg Black Label, Helsport x-trem etc.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Duksammensetningen gjør at pakkvolumet blir lite ifht. sammenlignbare telt

51E4BD14-FEAD-4A72-8DB5-52B4CBE770B5.thumb.jpeg.0bc1c97bcab3db0f4500c4694ad883e4.jpeg

Her er det 1,5 Solo, Trolltind 2 SL , Abisko Lite 3 og Nordmarka 2

ECCD30E5-F87A-4604-9F3B-1C8EEE96B026.thumb.jpeg.2822bd9c2d2eae6c19dc306a63068068.jpeg

Pakkvolumet er veldig lite, selv om bildet lyver litt, siden Fjällräven har strammere på sin pakkpose. 

1F417F87-69F4-4AF5-B33A-3B64EA9E5C77.thumb.jpeg.c872af6d46b8faff8cf5df336c82da56.jpeg

Der er også en snor i taket, samt fester til et gearloft. 

B4CC4F6F-797A-486D-966F-5E7B2F524C7C.thumb.jpeg.9a37a3044f0e41ee9cd5109a256d296b.jpeg

En viktig detalj for mange, er at det ikke er metall som skrangler i vinden. Nok et pluss.

ECCD30E5-F87A-4604-9F3B-1C8EEE96B026.jpeg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

51E4BD14-FEAD-4A72-8DB5-52B4CBE770B5.thumb.jpeg.0bc1c97bcab3db0f4500c4694ad883e4.jpeg

Her er det 1.5 Solo, Trolltind 2 SL , Abisko Lite 3 og Nordmarka.

Av disse tre er det bare Helsport trolltind jeg har igjen. Resten ble solgt på finn, men spesielt Fjällräven var et artig bekjentskap og det lager meget gode telt. Det oppgraderte Nordmarka 2 gikk også på finn.

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Har du brukt teltet i vinter?

Nei, brukte det bare ei natt. Jeg blir for lang for dette teltet.

6 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Hvordan er et slikt telt på høyfjellet vinterstid?

Det mangler glidelåser på ventiler slik at du kan ta vekk mesh. Du kan ikke lukke innerteltet helt, da det bare er mesh der. I tillegg er forteltdelen for liten til å fyre bensinprimus etter min mening. 

Det er et bra telt, men mangler mye i forhold til et vintertelt for høyfjellsbruk  ved dårlig vær etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Hei,

Har du brukt teltet i vinter? Hvordan er et slikt telt på høyfjellet vinterstid?

Jeg har brukt Abisko Shape på mange vinterturer (og regnfulle sommerturer i høyfjellet i masse vind). Det er samme teltet, men med større fortelt og 5 cm ekstra i høyden.

- Du kan ikke ta vekk meshen i ventilene, men det er ikke viktig synes jeg, fordi at da føyker jo snø inn om det blåser. Under spesielle forhold er set sikker hyggelig å kunne åpne meshen helt, men du har en god 3. ventil øverst i døren til ytterteltet uten mesh (på Abisko Shape, på Abisko Lite må du lufte via en av dørene hvis du trenger ventil uten mesh).

- Det er en del øverst i fotenden av innerteltet som er mesh og ikke kan lukkes helt. I -20 grader og kuling, eller -30 og vindstille er det allikevel meget lunt, og varmt med brenner i gang. (Ytterventilen lukkes fra innsiden om man ønsker å stenge helt). Står glidelåsen åpen her har du lufting i innerteltet i fotenden uten mesh.

- Det er ikke ett rendyrket vinterstelt, men jeg har mange vinterdøgn på høyfjellet i Shape og har ingen klager. Pakkvolum og vekt gjør at det passer flott i sekk også - det er jo laget for å være lite lett og vindstabilt - ikke stort og romslig og tyngre.

- Forteltet på Abisko Lite, som er teltet du spør om, er for lite til vinterbruk etter min smak. Jeg har slått opp Abisko Lite i stuen.

- Teltet kan sammenlignes med Hilleberg Red Label i styrke, men midterste stangen i Fjellreven Abisko serien er litt tykkere.

- Du kan ha dobbelt stangsett hvis du vil (må være i tilfelle "ekstremvær"). Men jeg aner ikke om det er særlig mye poeng i når teltet ikke er ett ekstremtelt med ekstremduk?..

- Her får du se teltet i vind, teltet står svært stabilt. Jeg har montert strikk på bardunene i enden uten strammer. Med snøanker og karabinkrok fryser ikke bardunen fast, og da er det en bedre løsning enn to strammere siden strikken tar opp evt. slakk i silnylon som kommer med endring i fukt og temperatur 👍

 

Fra en tidligere tur langs Hallingskarvet. Fikk veldig dårlig vær, og prøvde oss fram med levegg - den kom litt for nært teltet.

IMG_0038.thumb.JPG.2363fdb3e44f6691445b634faca4a39b.JPGIMG_0021.thumb.JPG.41b2dab419a6f438358d47dd7af1a0e4.JPG

36CFBF90-7069-4919-A895-CD8DEEC07CCC.thumb.jpeg.dffec974dd1d489e10cd7c6c1aee899b.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Plukker opp denne tråden igjen. Kikker på Abisko Lite 2, Anjan 3 og Nallo 2, og lurer på hva andre ville valgt og hvorfor. Har allerede et Helsport Lofoten Pro 3 Camp, men dette er tungt når vi skal dra på lengre turer i f.eks jotunheimen (kun på sommeren). Abisko lite veier litt mer enn Anjan 3 og har litt lavere takhøyde, men duken går helt ned og det er en stor ventil. Nallo 2 lurer jeg på om litt trang med to sekker i forteltet? Vi er to på ca 170 og bruker Exped str. M liggeunderlag

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julie_G skrev:

Plukker opp denne tråden igjen. Kikker på Abisko Lite 2, Anjan 3 og Nallo 2, og lurer på hva andre ville valgt og hvorfor. Har allerede et Helsport Lofoten Pro 3 Camp, men dette er tungt når vi skal dra på lengre turer i f.eks jotunheimen (kun på sommeren). Abisko lite veier litt mer enn Anjan 3 og har litt lavere takhøyde, men duken går helt ned og det er en stor ventil. Nallo 2 lurer jeg på om litt trang med to sekker i forteltet? Vi er to på ca 170 og bruker Exped str. M liggeunderlag

Abisko Lite (og shape) har to store ventiler, ikke bare en.

Hvis du skal ha to sekker med alt utstyr i forteltet synes jeg det det er greit med stort fortelt (som Abisko Shape 2/3). Evt. går det an å ta med en søppelsekk og hive sekkene utenfor, og bare ta inn det du trenger?

Evt. vurder kuppeltelt med to innganger og fortelt. Har brukt denne løsningen på kajakktur, og den har sine fordeler (og ulemper) ifht. tunneltelt. Skal jeg mye ut og inn av teltet liker jeg to innganger og to fortelt.

Jeg banner nok i kirken når jeg sier dette, men Naturehike Colud Peak tomanns kuppeltelt er ett billig og lett telt jeg faktisk har lyst på! Hørt bare positive ting om det. To innganger og fortelt store nok til matlaging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Julie_G skrev:

Plukker opp denne tråden igjen. Kikker på Abisko Lite 2, Anjan 3 og Nallo 2, og lurer på hva andre ville valgt og hvorfor. Har allerede et Helsport Lofoten Pro 3 Camp, men dette er tungt når vi skal dra på lengre turer i f.eks jotunheimen (kun på sommeren). Abisko lite veier litt mer enn Anjan 3 og har litt lavere takhøyde, men duken går helt ned og det er en stor ventil. Nallo 2 lurer jeg på om litt trang med to sekker i forteltet? Vi er to på ca 170 og bruker Exped str. M liggeunderlag

Er man to på tur så går det jo fint å fordele vekten på to sekker. Ta repset-plugger og stenger i den ene sekken og teltduk i den andre. Med de foreslåtte teltene så sparer dere kun omtrent en kilo. Eller 500 gram på hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg bur fint i Nallo 2 med 2 sekker :)

Det er fordi sekk + @Tessatroll = lengde på innertelt i Nallo 😁

...eller fordi me alle har ulike preferanser på rom og korleis vi løyser oppgaver i telt (matlaging, klesskift, organisering av ting.)

Endret av Terka
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Terka skrev:

Det er fordi sekk + @Tessatroll = lengde på innertelt i Nallo 😁

...eller fordi me alle har ulike preferanser på rom og korleis vi løyser oppgaver i telt (matlaging, klesskift, organisering av ting.)

Eg legg sekk i fortelt eller utanfor. Ser ikkje poenget med å dra hverken pulk eller sekk inn i telt, med mindre ein likevel har plass av andre årsaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forsinket svar siden vi var på Blefjell i helgen. En veldig fin og ikke minst myggfri helg :P Med de forslagene jeg hadde så sparer jeg nesten 1.5 kg, det syntes jeg er en grei reduksjon av vekt (pluss at man klarer ikke å fordele vekten på teltet perfekt 50:50 så min reduksjon blir større enn 500g). Tror kanskje Anjan 2GT hadde blitt en bedre løsning med tanke på at den har en større roteseksjon (altså fortelt). Av en eller annen grunn så liker jeg ikke kuppeltelt like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte anjan 2 i Femundsmarka forrige uke og det var helt supert for bikkja og meg. Ikke noe problem å bo to i dette teltet. Ventilasjonen var veldig god og det med at teltduken ikke går helt ned til bakken er nok bare en ulempe i helt spesielle situasjoner. Dette blir nok mitt sommertelt fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.