Gå til innhold
  • Bli medlem

Hennessy Explorer - beste hengekøye?


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Annonse

Oj.. Her kan du komme til å få en del ulike svar.. Som med alt annet kommer det an på både tiltenkt bruk,  egne erfaringer og preferanser. Hva er det beste turkjøkkenet? Hva er det beste teltet? Osv..

Hvis jeg tolker formuleringen din riktig er du fersk i hengekøyeverden? HH Explorer er da et av de "bombesikre" valgene, da mye kommer i en pakke (køye, opphengstau og tarp), og det er solide materialer. Jeg har en Explorer selv, men den er nå lite i bruk. Jeg bytta riktignok tidlig ut både opphengstauet med Whoopie Slings (lettere og enklere å justere), og tarpen (med en lett 3x3 meters). 

Nå bruker jeg oftest en Chameleon i veldig tynt stoff. For meg er det den mest behagelig og praktiske køya jeg har prøvd. Bytter mellom myggnett på sommeren, og top-cover i kaldere sesonger. Varierer med sommertarp fra DD, og vintertarp fra WB. Underquilt fra HG.

Anbefaler å lese/studere litt på youtube før du kjøper første og beste over disk i Norge. Med unntak av motebølgen med hengekøye nå i sommer er ikke markedet her så stort ennå. Over dammen er det mange gode produsenter av både køyer og tilbehør.

Ellers er det mange ressurser her på forumet. @Humbug har skrevet mye god info på norsk på hengut.no

Disclaimer: Har, og har brukt køyer fra HH, DDhammocks, TTTM og DutchWare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med Hennessy og er godt fornøyd med den. Solid og en praktisk pakke, som unirune sier. Det hender jeg ønsker at jeg kunne ta myggnettingen helt av. Men ikke sterkt/ofte nok til at jeg gidder å bytte den ut eller vurdere alternativer. Ellers er tarpen som følger med ganske liten, selv om den har blitt litt større i versjoner som har kommet etter min. Jeg har en 3x3 tarp som jeg pleier å ta med meg i stedet.  

Når det er sagt, så er det sikkert mye annet bra på markedet. Lykke til med valget. 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Ticket To The Moon med diverse addons i noen år. Kjøpte en Amok Draumr i fjor, men solgte den videre til en kollega i sommer, og skal kjøpe en Warbonnet Blackbird XLC når det blir black friday i høst.

Hva som er best er både subjektivt, og avhenger en god del av hva du skal bruke den til. Om du skal henge en kort tid ved stranda eller lignende og kanskje overnatte en gang eller to så fungerer Ticket To The Moon veldig bra. Godt utvalg, og ofte greie priser. Men skal du primært bruke den til camping så vil tillegg av myggnetting, tarp og bedre tau etc ofte koste mye ekstra, og ta mer plass sammenlignemt med løsninger som er mer tilpasset camping-køyer.

Når det kommer til overnatting så er det også forskjell på hva slags overnatting du skal bruke den til (sommer/helårs), primært leir eller om du skal gå lengre avstander så vekt&størrelse er viktig, eller om raskt oppsett er primærbehov (lange vandredager, eller raske småutflukter på sparket). Grunnen til at jeg solgte min Amok var at jeg synes det ble litt mye ekstra styr med liggeunderlaget som måtte blåses opp og pakkes ned igjen (so er mindre viktig om man drar et sted og setter opp leir for en stund), samt litt større pakkvolum, og mindre egnet med vinter-tarp.

Jeg har aldri brukt en Hennessy før, men hva jeg har lest så er den helt grei, men måler seg ikke opp mot mye av det som kommer fra spesial-forhandlere. Jeg ville tatt en titt på kanalen til «Shug» for en del info om hengekøye-bruk, og sett meg litt rundt på hammockforums for mer info om hva som finnes der ute før du gjør et valg. Amok er ganske populære over dammen, så det er mye info om den der også.

De jeg har sett mest på er Warbonnet (som jeg tenker å kjøpe selv), Dutchware (lager mye bra «bling» til køyer også), Dreamhammocks (ikke sett så mye på de selv, men de dukker hele tiden opp i anbefalinger) og Amok (norske, og ganske anderledes enn de fleste andre køyene på markedet).

Spesialting koster en del mer, men man får også mye igjen for det i form av vekt og volum. Tarpen min fra Warbonnet (Superfly) har mindre vekt og pakkvolum enn begge de andre tarpene jeg har som er mindre i areal. En god dun-quilt veier mindre og pakkes mer sammen enn tilsvarende temp-rating på syntetisk. Det blir en vurdering av kostnad mot komfort.

Om du ikke skal ha med en gang er det ofte gode tilbud på Black Friday. Du kan sikkert høre om noen FF-medlemmer med køyer bor i nærheten så du kan prøve ut/se på forskjellige modeller før du bestemmer deg også.

Hammockforums: http://www.hammockforums.net
«Shug»: https://www.youtube.com/user/shugemery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med Hennessy som jeg ser det etter noen års bruk:

Solide køyer og «alt i en pakke» til en fornuftig penge. 

Lett tilgjengelig i Norge med norske kjøpslov på Xxl og i nettbutikker. 

 

Viktig å kjøpe lang nok køye for å kunne ligge noenlunde flatt og de på xxl (Hennessy Expedition) duger bare for de opp til 175-180aktig. Lengre køyer (Explorer feks) i nettbutikker. Synes også Chameleon-køya som nevnes over her ser flott ut men har ikke testet denne. 

 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første køye var en Hennessy Safari, den største køya de hadde (har?). Den fungerte helt greit, men den er tung, stoffet er glatt og plastaktig og jeg fant aldri helt "the sweet spot". Hvis jeg skulle kjøpt en køye i dag ville jeg valgt en Dutchware Chameleon eller Half-zipped, eller Darien 11' fra Dream hammocks.

Amok Draumr er et imponerende stykke ingeniørarbeid, men jeg ligger ikke bedre i den enn i 11-fotskøyene mine, og 1,3kg køye er jeg for lat til å drasse på.

Vær obs på at mange gir råd av typen "x er best! Ingen over, ingen ved siden" uten å egentlig ha et sammenligningsgrunnlag :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, belowyn skrev:

Jeg har brukt Ticket To The Moon med diverse addons i noen år. Kjøpte en Amok Draumr i fjor, men solgte den videre til en kollega i sommer, og skal kjøpe en Warbonnet Blackbird XLC når det blir black friday i høst.

Hva som er best er både subjektivt, og avhenger en god del av hva du skal bruke den til. Om du skal henge en kort tid ved stranda eller lignende og kanskje overnatte en gang eller to så fungerer Ticket To The Moon veldig bra. Godt utvalg, og ofte greie priser. Men skal du primært bruke den til camping så vil tillegg av myggnetting, tarp og bedre tau etc ofte koste mye ekstra, og ta mer plass sammenlignemt med løsninger som er mer tilpasset camping-køyer.

Du må vel være noenlunde fornøyd med liggekomforten i Ticket To the Moon hvis du har brukt den noen år (enkel eller dobbel)? Eller har det vært lite turer? 

14 timer siden, RoyN skrev:

Fordelene med Hennessy som jeg ser det etter noen års bruk:
Solide køyer og «alt i en pakke» til en fornuftig penge. 
Lett tilgjengelig i Norge med norske kjøpslov på Xxl og i nettbutikker. 

Viktig å kjøpe lang nok køye for å kunne ligge noenlunde flatt og de på xxl (Hennessy Expedition) duger bare for de opp til 175-180aktig. Lengre køyer (Explorer feks) i nettbutikker. Synes også Chameleon-køya som nevnes over her ser flott ut men har ikke testet denne. 

Hengekøyer som er tilgjengelig i norske butikker er vel kanskje enklere å selge brukt også, da jeg vil tro det er mange flere som har hørt om dem (er vel i hovedsak de som har brukt hengekøye en stund som kan litt om de hengekøyene man må importere selv)

24 minutter siden, Humbug skrev:

Min første køye var en Hennessy Safari, den største køya de hadde (har?). Den fungerte helt greit, men den er tung, stoffet er glatt og plastaktig og jeg fant aldri helt "the sweet spot". Hvis jeg skulle kjøpt en køye i dag ville jeg valgt en Dutchware Chameleon eller Half-zipped, eller Darien 11' fra Dream hammocks.

Amok Draumr er et imponerende stykke ingeniørarbeid, men jeg ligger ikke bedre i den enn i 11-fotskøyene mine, og 1,3kg køye er jeg for lat til å drasse på.

Vær obs på at mange gir råd av typen "x er best! Ingen over, ingen ved siden" uten å egentlig ha et sammenligningsgrunnlag :-)

Hva er det du generelt ser etter i hengekøya? (eks. liggekomfort, pakkvolum/vekt, stoff som ikke er glatt/plastaktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Uvær skrev:

Du må vel være noenlunde fornøyd med liggekomforten i Ticket To the Moon hvis du har brukt den noen år (enkel eller dobbel)? Eller har det vært lite turer? 

Jeg har en dobbel TTTM. Den er grei, men ikke optimal. Jeg har sett etter mer camping-vennlig køye en stund, men har drøyd litt pga økonomi. Har også vært frem og tilbake på hva jeg skulle kjøpe. Det har ikke vært allverdens med turer heller, men det har delvis vært fordi jeg ikke har vært helt fornøyd med oppsettet. Noe med køya, men mer med temperatur på underquilt og pakkvolum.

Det som tipper meg over på WB BBXLC er følgende ting: Integrert myggnetting, så slipper man å styre med den massive til TTTM utenpå, og som samtidig holder kantene på plass, så det ikke blafrer så mye i det når det er vind, som henger sammen med at den er lengre med smalere enn TTTM, så det er mindre ekstra stoff i veien for utsikt ut av køya. For å balansere det har de laget en fotboks så man skal få ligge mer flatt selv om den er smalere enn en dobbel TTTM. Det er tieouts på myggnettingen så den blir fjernet vekk fra ansikt, en hylle til utstyr (legge vekk topquilt når man sitter i køya/skal inn og ut, ha bok, klær eller lignende om natta etc), mønesnor som er montert på for å henge opp utstyr i toppen, winter top cover som add-on, som holder mer varme, samt underquilt protector som add-on som beskytter mot vind. Alt kan settes sammen som man ønsker. Alt dette får man også til med en TTTM, men da med mye mer mikk-makk og ekstra ting istedenfor noe som er laget for å fungere optimalt sammen.

38 minutter siden, Uvær skrev:

Hengekøyer som er tilgjengelig i norske butikker er vel kanskje enklere å selge brukt også, da jeg vil tro det er mange flere som har hørt om dem (er vel i hovedsak de som har brukt hengekøye en stund som kan litt om de hengekøyene man må importere selv)

Det vil vel variere veldig fra person til person. Kjenner du noen med mer avansert køye, eller velger å gjøre research på forhånd så bør det ikke spille noen stor rolle. Men ja, jo dyrere det er i utgangspunktet, jo større risiko er det for å "tape" mer penger på videresalg.

38 minutter siden, Uvær skrev:

Hva er det du generelt ser etter i hengekøya? (eks. liggekomfort, pakkvolum/vekt, stoff som ikke er glatt/plastaktig)

Liggekomfort, pakkvolum/vekt og at det ikke er så mye styr å rigge opp/ned. I den rekkefølgen. I sommer når det var på det varmeste tok jeg køya og stakk ut litt spontant rett før leggetid når det var for varmt hjemme. Da var liggeunderlaget i Draumr'en litt mye hassle for min del når det var ut etter 10, rigge køye, sove, pakke rundt 6 om morran og dra hjem. Det er også fordel å få alt ned i en grei sekk for helgeturer og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tanken var å få kjøpt inn før vinteren kommer for fullt slik at det ble noen høstnetter i spetakkelet.

Jeg hadde allerede bestilt en Hennessy Explorer før jeg spurte, vi har jo angrerett og kunne raskt returnere hvis det var et tåpelig valg. Men virker som at det er det tryggeste og enkleste, som ikke krever innsats, research, toll og moms etc., også regner jeg med at spetakkelet lett kan selges på Finn etter 10 netter hvis det ikke er greia for meg.

Har en god del telt fra Helsport, og cubenfiber fra USA, så får vi se om dette blir en spennende innretning som gjør skog-camping litt mer interessant for meg. Har tenkt å hive det i sekken litt sent på kvelden, og stikke opp på skoghaugene over huset for å se på solnedgangen, lese en bok, og hjem igjen tidlig om morgenen. De samme stedene har ikke så gode teltplasser å by på, eller så fin utsikt rett fra teltåpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet alt av hammock utstyr fra Ali, først å fremst fordi jeg ville prøve det ut før jeg kjøpte dyrt utstyr. Etter 2 netter i køya fant jeg ut at jeg hadde det ganske komfortabelt, så handlet til slutt resten av utstyret der også. Hengekøye, stropper, underdyne, tarp, myggnetting, paracord, teltplugger, ++++ mye annet 😁 Så lenge kvaliteten er bra, så ser jeg ikke noen grunn til å velge noe annet.. 

Men nå har jeg jo heller ikke prøvd noe annet heller...

IMG_5106.thumb.jpg.fd6dc96c6ac07bf7f5e970e04b34ad57.jpgIMG_20180823_214323_174.thumb.jpg.bd5fa83365b9972dd819379cea643b27.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dream hammock. Er en køy som gjentatte ganger slår andre køyer i ligge comfort rundt på nettet og youtube. Og det er eg enige i. Koster litt, men man får virlelig det man betaler for. Eller lag en selv. Koster deg rundt 1000 lappen. Alt etter hvilke stoff du velger.

Håper jo du blir fornøyd med køya du har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun testet Hennessy Explorer. Brukt den 2 netter siste ukene nå og veldig fornøyd, uten mye å sammenligne med. Men sov godt både på rygg og på side. Superenkel å henge opp og å ta ned (med snakeskins). Knytt fast en Carabinkrok i hver ende og hengeoppsettet til TTTM så var det ca 2 min å henge opp og justere perfekt.

Men har en Amok XL i bestilling som kommer i April så får vi sammenligne da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.