Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter inspirasjon på oppbevaring av turutstyret i huset.


Marius Johansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan evt ta noen bilder av gjesterommet mitt om litt. Rommet brukes også til oppbevaring av friluftsutstyr. Løsninger for oppbevaring er konstant under utvikling. 😅

Ellers då kan du sikkert finne en del tips her (fokus på klatreutstyr): 

https://instagram.com/weighmyrack?utm_source=ig_profile_share&igshid=11gb3i4lx2t8s

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delt opp lagringen stort sett. Har kjellerbod hvor jeg har større sekker, kano, teltene, liggeunderlag, kniver, sager og ting som er utenfor sesong. Klær og støvler oppbevares sammen med andre klær, turmat i skap på kjøkkenet, soveposer i klesskap. Så er ting som dagstursekker, en brenner, gassboks og litt på gjesterom. Om det blir så enkelt, tja, har da tingene der jeg har lignende ting. Unngår da også bokser stappa med ting jeg må lete gjennom hver stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt i et rom, diger bokhylle med bokser i til de små tingene, alle sekker på kroker på veggen og telt og skumunderlag oppe mot taket - soveposer og oppblåsbare liggeunderlag henger i et garderobeskap. Er under konstant utvikling her også  - oppdelingen av innholdet i boksene endres litt etter hva jeg finner er praktisk, men det begynner å bli ganske bra system ut av det synes jeg. Veldig fornøyd med å ha alt på et enkelt rom, så slipper jeg å løpe huset rundt etter ting når jeg skal pakke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må selv lage meg ett skikkelig arrangement i boden. Nå kommer jeg snart ikke inn..

Noen anbefalinger til skinne/oppheng-systemer og hvilke butikker som har godt utvalg av dette? Skiene forblir nok ute i garasjen men ryggsekker, fiskestenger osv må opp på veggen, så får det bli hyller med plastkasser tipper jeg å sortere forskjellig type utstyr i. Greieste er kanskje bare å kjøpe godt med hylleknekter og noen meter med hobby-plater og tilpasse det utformingen av boden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Johanks skrev:

Må selv lage meg ett skikkelig arrangement i boden. Nå kommer jeg snart ikke inn..

Noen anbefalinger til skinne/oppheng-systemer og hvilke butikker som har godt utvalg av dette? Skiene forblir nok ute i garasjen men ryggsekker, fiskestenger osv må opp på veggen, så får det bli hyller med plastkasser tipper jeg å sortere forskjellig type utstyr i. Greieste er kanskje bare å kjøpe godt med hylleknekter og noen meter med hobby-plater og tilpasse det utformingen av boden.  

Før hadde Smartstore som Bauhaus,Coop, Clasohlson,Europris Maxbo osv et skinnesystem son het Wall for boks men ser ut til utgått nå. Uansett så er bokser finne stable oppå hverandre og ellers hylleknekt og hobbyplater er brukt i  boden her og sammen med bokser . 10 års garanti bokser, mange forskjellige str , de har lokk som sitter fast med klips godkjent til mat osv ikke slipper ut luft osv hendig til bilpleie og kjemikalier osv som kan avgi lukt men må stå frostfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Ellers liker jeg å ha så mye som mulig godt synlig så man har best mulig oversikt.

Flott og ryddig det der!

Jeg syns det er veldig OK med faste hyller slik du har der. Vi har et par sånne trådnetthyller som IKEA har, men de er ikke gunstig for oppbevaring syns jeg.

Vi sliter litt med dårlig bodplass for tiden, og derfor har vi litt her og litt der, men ser frem til å få orden på dette en vakker dag..

Det var også noen tips i denne tråden..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Memento mori skrev:

Flott og ryddig. Men pulverkaffen ødelegger image ditt! Burde i det minste satt en pose kokekaffe foran den for å skjule den!

Bryr meg ikke så mye om image altså, men kan jo gjøre det enda værre med å si at jeg faktisk ikke drikker kaffe :o :P #cocacola4ever

Den ble kjøpt tilfelle man skulle falle for fristelsen å teste på en tur, men slik ble det altså ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian J. Vabø Du burde ha sovepose løst inni skapet siden du har så god plass. De har ikke noe godt av å bli lagret sammenpakket. Mange soveposer blir betydelig bedre etter en vask, da det virker som det blir mere spenst i fyllet.

FC541B15-A937-4535-A53F-9A151F995A52.thumb.jpeg.249ded601190b6e9a1ae3d840d6c89d8.jpeg

Her er mitt system i påvente av bygging av et walk in skap til turutstyret. Legg merke til at mat ikke er i samme kasse som real. 

A65A9432-204B-4F1F-9305-5C4F9BC41B96.thumb.jpeg.8d47ba0c4bbfb64b3c2a80be1de126ed.jpeg

liker ikke tette plastkasser, bedre med papp som puster littegrann i det minste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2018 den 18.09, Memento mori skrev:

Mange soveposer blir betydelig bedre etter en vask, da det virker som det blir mere spenst i fyllet.FC541B15-A937-4535-A53F-9A151F995A52.thumb.jpeg.249ded601190b6e9a1ae3d840d6c89d8.jpeg

Dette er faktisk noe jeg ikke har tenkt over, vinterposen min som er rundt 15 år gammel er ikke akuratt så effektiv lenger. Den skulle vel være komfortabel ned til -18, men i fjor var jeg kald med ullundertøy i posen på rundt 0 grader.. 

Dette er en fiberpose fra helsport, vil du tro å vaske den etter anvisning vil hjelpe å øke isolasjonen litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bendikb skrev:

 

Dette er en fiberpose fra helsport, vil du tro å vaske den etter anvisning vil hjelpe å øke isolasjonen litt? 

Ja, det har hjulpet på alle de jeg har prøvd. Men det er viktig å ha en stor nok trommel for å få tørket den riktig. Vinterposer i fiber, har jeg tatt ut av trekket, lagt de i en stor pose og levert til vask. Kostet 300kr lokalt, og siden di ikke har pakkposen, får du den igjen i full størrelse. 

Du kan rulle ut den før vask og måle hvor høy den er sånn ca, og også måle etter. Du vil bli forbauset over hvor mye det utgjør. 

Har noen bilder på dette, men fant de ikke igjen i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

Du kan rulle ut den før vask og måle hvor høy den er sånn ca, og også måle etter. Du vil bli forbauset over hvor mye det utgjør. 

Takk for tips, skal få vasket og tørket den før tur til neste helg. Trommelen tar dynene våres fint, så da regner jeg med den skal ta posen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 7.01, KimH skrev:

Før hadde Smartstore som Bauhaus,Coop, Clasohlson,Europris Maxbo osv et skinnesystem son het Wall for boks men ser ut til utgått nå. 

Jeg måtte innom en del butikker (Clas Ohlson) før jeg fikk kjøpt inn nok skinner men var verdt det. Hadde boksene stablet oppå hverandre tidligere, og det var et lite pes å måtte flytte, løfte, stable, flytte, løfte, stable for å få ut de tingene man skulle ha.  

Smartstore boksene er superb til lagring. Veldig fornøyd med oppsettet nå, der det bare er å dra ut esken, hente ut det man skal ha, og smokke boksen på plass i "hylla".

EE13F559-C03C-495F-BE82-2B0CA309834C.thumb.jpeg.559845f0c89b059439e706b6d2f5d4f8.jpeg

 

Forrige huseier gjorde en bra jobb med plassutnyttelsen, og lagde en "hyllebodseksjon" over soverommet på loftet. Passer perfekt til å ha alt dunet liggende i.

DF1D79CF-3B63-4F66-9F1E-5051212AEC1B.thumb.jpeg.f623463c55c895a28c211967ebd91305.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dunposer, dunjakker og et Exped-underlag ligger i store oppbevaringsposer i garderobeskap på soverommet. Her er også ulltøy og de fleste mellomlagsplagg. I kottet i gangen henger de to sekkene som oftest er i bruk, en stor pakksekk med pakkposer og et nett med de hyppigst brukte tur-tinga: dopapir, førstehjelpspakke, hodelykt, fyrstikker, gassbrenner om sommeren osv. Yttertøy som er hyppig i bruk er også her. Termoser og drikkeflasker er i kjøkkenskap. 

Resten er i "friluftsboden" i garasjen: her har mannen snekra hyllesystem på begge lang-vegger, fra gulv til tak. Hyllene rommer 2 Ifco-kasser i høyden, nederst mot gulvet 1. Utstyret ligger sortert i kassene; ei kasse med brennere, bensin og gass - ei kasse med kjeler, steikepanner, stormkjøkken - ei kasse med annet kjøkkenstæsj (kopper, spisesett, bestikk, mat-oppbevaring - ei kasse med bål-utstyr, kniver, økser og sager - ei kasse med yttertøy - ei kasse med diverse pakkposer og småplagg - ei kasse med smurning og preppestæsj for ski (langrenn) - ei kasse med feller, søkestenger, goggles, snøbørste, tisseflaske og annet spesielt for vinteren - ei kasse med fiskeutstyr - ei lita kasse med reparasjonssaker, hygiene-stæsj og bruksanvisninger - ei kasse med elektronikk (hodelykter, gps, diverse - ei kasse for drikkesystem og vannoppbevaring - og ei kasse for oppsamling, til sortering. På øverste hylla ligger liggeunderlag utslått. Nest øverst er Ally-kanoen stua inn, samt padlevester, årer og litt forskjellig annet. Telt ligger løst i ei hylle. På motsatt side av rommet står skotøy i ei hylle, og sekker i ei hylle. Pulker står oppetter kortveggen, innerst i rommet. Ski og staver henger flatt oppunder taket i selve garasjen, i et hyllesystem mannen har snekra.

Vi har gamle syntet-poser og endel annet vinterutstyr oppe på kald-loftet i huset. 

Ny-teltet får bo inne i klesskapet mitt. Det funker sikkert å ha det ute i garasjen, men jeg synes det er tryggest inne. Dette er også stedet for ny-kjøp jeg ikke er helt klar for å avsløre for mannen ennå... 

Kan legge ved bilder i morra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele husløsningen tegnet inn i et  som heter RoomSketcher, så da passet det å ta ut noen bilder av min løsnig.  (Finnes også versjon man betaler for med mer funksjonalitet, men gratisversjonen holder for mitt bruk.)

Jeg har gjesterommet like innenfor inngangsdøren, så det ble et passende sted å oppbevare turutstyr. Rommet og løsning er under langsom endring, ut fra de erfaringer jeg gjør, og sesong. F.eks. på vinteren så blir pulkene stående på dette rommet klar til å hentes ut. En del klær og sko oppbevares også andre steder, enten i skap på soverom eller i inngangsparti for det som er i aktivt bruk til enhver tid. Ski som brukes ofte står på eget sted i gangen igjennom vintersesongen for lett tilgjengelighet. (100ish meter til skibakke/nærmeste lysløype/skog).

Nåværende møblering/løsning

1974241009_Asis1.jpg.ff652b814471c4c6093efa051a9794a6.jpg

175643242_Asis2.jpg.c715831e50e8a49da0e3a4a2fae6b320.jpg

1801723609_Asis3.jpg.1b4cce4dbd267605d7443d825b194261.jpg

 

Planlagt møblering/løsning

Planen er å møblere med full rekke av underskap/skuffeseksjoner for kjøkken langs vindusvegg med en benkeplate over. (Mye fint IKA skapløsninger som gis bort på finn.no 

Capture2-1.PNG.686c4fe29f55cc11c57fec28a64a92f4.PNGCapture2-3.PNG.03d3b92a3c316646a335b9318b06f2e9.PNG

 

Planskisse

(med planlagt rekke av underskap/kjøkkenseksjoner)

679911935_Rommskisse2.PNG.68533338c44db5e1d29a8a86d5e610e0.PNG

 

 

Endret av Terka
test
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Memento mori skrev:

Har du et detaljbilde? Hviler hylleknekten i underkant av kanten opp?

Dessverre tror jeg det er vanskelig å få tak i skinnene og knektene. Jeg var innom flere Clas Ohlson butikker i oslo øst og etter litt masing på betjeningen så var de på "lagret" og sjekket og jammen lå det ikke ett eller to sett med knekter eller skinner som ikke var registrert på lager. 

Har nok til å sette opp to rader til på motsatt side av boden, men der står det foreløpig litt for mye stæsj som må omplasseres først 😬

 

7F3D2336-EBAD-4BAB-9056-5028ECCB9E90.thumb.jpeg.078b9bd2dd3730e7d82c81057fbcf4d7.jpeg

6952CD23-AC05-47F6-A660-8991E845B410.thumb.jpeg.cb5f59c5db06d084d3bd075c9813f0c6.jpeg

B38417DB-10D1-4395-8119-5D914F2A879D.thumb.jpeg.69c7bfdea285e0c2686ad50ce54e9231.jpeg

5106C72E-D11E-454A-BFBD-38B737FDD3F8.thumb.jpeg.2762d58eb0a7a06ec1b4dee062e03de5.jpeg

EC66920F-D705-439C-9411-A6F918DD7B15.thumb.jpeg.3adfe406b1f6aa371e574f3994345718.jpeg

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.