Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av kano for langtur


Synnøve

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nettopp kommet tilbake fra en ukes padletur på Isteren. Vi hadde med oss to hunder i en Apache 16, telt, og oppakning med proviant og utstyr til 5 dager. Det ble mye pikk og pakk, og vi pakket om noen ganger underveis da vi følte vi liksom aldri klarte å fordele vekten riktig.

Vi kom oss gjennom ferien uten problemer og hadde en helt fantastisk nybegynneropplevelse på Isteren.

Det vi nå etterlyser er noen pakketips for neste kanotur. Og da kan dere se bort fra dette med vanntette beholdere osv, for det er vi klar over. Vi ønsker rett å slett å lære mer om fornuftig plassering av utstyr i kanoen. Noen som kan hjelpe?

Vi kan forøvrig anbefale Isteren som en fin ukestur. Mange flotte leirplasser underveis, og for oss som hadde hunder med hadde vi et utall av små holmer hvor vi kunne slå leir og bare la hundene løpe fritt. Alle som har hund vet at det er en befrielse! Men vær obs på vind som kommer plutselig på Isteren og Femunden. Vi ble liggende landfaste i flere dager pga meget sterk vind som overhodet ikke var meldt på forhånd! Kan også gi tips om gode startpunkter om noen skulle være interessert. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,var akurrat en tur rundt Femundstunet i juli,overveldende natur ! Ble dessverre bare en dagstur,men neste ferie vil jeg reise opp igjen,og være der en uke garantert,kansje to. Er det noe særlig med småelver som renner ut i Isteren,som det er mulig å padle litt oppover i ? Hadde satt veldig pris på om du hadde hatt noen bilder å legge ut av Isteren området,gode leirplasser etc.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi hadde oss en flott tur på Isteren, og jeg kan anbefale det på det varmeste. Bare vær obs på vinden som kommer svært så brått.

Vi startet først fra Rønningen camping som ligger nordvest på Isteren. Her padlet vi ut elva Sømåa, og den nedre delen som vi padlet er stille flott uten stryk eller strømmer. Vi fulgte denne til den munnet ut i Isteren. Turen uttok vel en time. Ute i Isteren er det mange flotte leirplasser. her er både små og store holmer og øyer, mange med flotte sandstrender hvor det er perfekt å slå leir. Siden sjøen er stor og leirmulighetene mange, er det alltid mulig å finne en plass for seg selv hvor du hverken ser eller hører andre folk. Det var imidlertid ikke mye folk på vannet uansett.

Andre turen la vi ut fra Gløtberget som ligger like ovenfor Isterfossen på østsiden. Her var det også vakkert og en glimrende plass å legge ut kanoen. Man kan parkere bilen på campingen mot en liten døgnpris. Like ved Gløtberget munner elva Gløta ut som forbinder Femnden og Isteren. Vi så mange padlere som kom nedover her fra Femunden, men jeg aner ingenting om hvordan strykene er nedover der.

Jeg vet ikke så mye mer om elver rundt Isteren, fordi vi har hunder med oss på tur og oppsøker ikke akkurat de utfordringene da. Men jeg kan iallefall si at vi hadde en fantastisk uke i et padleparadis, så bare se å kom deg oppover!!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Høres ut som flotte turer!

Du spør om pakking. Jeg skal ikke prøve å framstå som noen ekspert, og bikkjer har jeg aldri hatt med meg i kanoen. Men vi fant etterhvert ut hva som fungerte for oss (mamma, pappa og to unger).

Aller først: Prøv å holde antall kolli nede, særlig hvis det blir bæringer. Før vi fikk ungene greide vi oss i prinsippet med to ryggsekker til klær, telt og soveposer, en matkasse og en svipptursekk til kokesaker (kasseroller, primus, bestikk mv). Da kunne vi være ute et par ukers tid. Da vi etterhvert fikk unger som skulle være med, økte vi med en diger bag i tillegg, som rommet deres klær, soveposer og telt.

Vi syns det var veldig greit å ha alt som hadde med matlaging å gjøre pakket separat. Når vi skulle stoppe for lunsj kunne vi bare legge til land og grabbe matkassen og svipptursekken med kokeutstyret. Enkelt og greit.

Regntøy hadde vi i sekkelokkene, raskt tilgjengelig. Det vi hadde ellers av klær lå nederst i sekkene, altså under telt og soveposer. For når vi slo leir skulle jo teltet opp aller først, og andre klær trengte vi eventuelt først etter kveldsbadet.

Pakkingen i kanoen ble et kompromiss av tilgjengelig plass og behovet for trimming. Standardpakkingen vår er vist under (bildet er fra ca. 1990):

- Svipptursekken med kokesakene under forreste sete.

- Matkassen bak kokesakene.

- To rammeløse ryggsekker (foret med søppelsekker knytt igjen på toppen) på tvers der kanoen er bredest.

- Et liggeunderlag på tvers som ungene kunne sitte på.

- Den digre røde/hvite bagen inneholderer ungenes klær/soveposer/telt. Jeg får plass til ett bein på hver side! Oppå bag'en ligger kartmappa.

- Alle sekker er sikret til kanoen med stropper.

- Kanotralla er bundet fast over som en ytterligere lås.

Det ser mer kaotisk ut enn det er ...

Dersom det var vind å ta hensyn til, hendte det at vi måtte gjøre litt om. I medvind måtte vi flytte mer vekt bakover, og i motvind mer vekt framover. Standardoppsettet (særlig med ungene og deres utstyr) var i utgangspunktet baktungt, men likevel akseptabelt om ikke vinden ble for sterk. For manøvreringen sin del foretrakk vi å ha en lettere baug inntil motvinden tvang oss til noe annet.

Kanoen er en 17' Grumman.

Grumman1990aCropped.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og takk for svar!

Det er en stund siden jeg har sett på siden, som du sikkert skjønner.

Det var flotte tips du kom med, og det stemmer overens med våre tanker. Flott bilde også, men jeg må innrømme at jeg stiller meg spørsmålet om hvor i alle dager alle familiemedlemmene sitter??? Det så liksom ikke ut som det var så mange sitteplasser der.... Eller har dere to kanoer? Eller har jeg misforstått et eller annet?

Ha en fin helg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg må innrømme at jeg stiller meg spørsmålet om hvor i alle dager alle familiemedlemmene sitter???

Ja, det kan du jammen spørre om! Det ser heller trangt ut, og det var det også. Men ikke verre enn at det altså lot seg gjøre, denne turen varte iallefall ei uke. (Det ville vært verre i dag, for de søte små er nå store slamper på nærmere to meter!) Her ser du et bilde tatt fra kapteinplassen. Som du ser har jeg en bag mellom beina, framfor den er guttene, og så er ho mor baugpadler. Akkurat her tror jeg liggeunderlaget ungene sitter på også fungerte som skjerm for litt lett sommerregn fra styrbord. Beklager det digre bildet.

Grumman1990cSmall.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi klar til å ta av på en 9 dagers tur. Ungene sitter trygt og godt.... Det meste er mulig med litt fornuftig pakking og rolig elv... Artig å høre at dere bruker stor bag for det gjorde vi også.

Bruker dessuten vadebukse når jeg padler. På den måten kommer man seg raskt ut av kanoen i evt styrk og man kan lett stabilisere båten og evt styre og trekke over steiner mm. Fungerte veldig greit.

Legger også til et bilde fra en litt artig situasjon. Tordenvær og regn hører med, og her ligger vi under kanoen mens det tordner og braker rundt oss. Spennende for ungene.

post-1539-13347443852_thumb.jpg

post-1539-133474438522_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Hei!

Vi har nettopp kommet tilbake fra en ukes padletur på Isteren. Vi hadde med oss to hunder i en Apache 16, telt, og oppakning med proviant og utstyr til 5 dager. Det ble mye pikk og pakk, og vi pakket om noen ganger underveis da vi følte vi liksom aldri klarte å fordele vekten riktig.

Vi kom oss gjennom ferien uten problemer og hadde en helt fantastisk nybegynneropplevelse på Isteren.

Det vi nå etterlyser er noen pakketips for neste kanotur. Og da kan dere se bort fra dette med vanntette beholdere osv, for det er vi klar over. Vi ønsker rett å slett å lære mer om fornuftig plassering av utstyr i kanoen. Noen som kan hjelpe?

Vi kan forøvrig anbefale Isteren som en fin ukestur. Mange flotte leirplasser underveis, og for oss som hadde hunder med hadde vi et utall av små holmer hvor vi kunne slå leir og bare la hundene løpe fritt. Alle som har hund vet at det er en befrielse! Men vær obs på vind som kommer plutselig på Isteren og Femunden. Vi ble liggende landfaste i flere dager pga meget sterk vind som overhodet ikke var meldt på forhånd! Kan også gi tips om gode startpunkter om noen skulle være interessert. :x

Hei

Så at du hadde vært på Isteren. Var der en uke i beg. av aug. i år. Det begynte med regn og vind, men etterhvert ble det et nydelig vær. Vannstanden var ganske lav så vi måtte hele tiden passe på for ikke å gå på store steiner. Vi leide en 3 manns alumkanoe på Femund Canoe Camp. Den var ganske vippen synes jeg, og etter at vi hadde padlet de første åretakene ut snudde vi å dro til land og pakket om. Da passet vi på å få det som var tyngst nederst og de lette sakene som presenning til gapahuk etc. øverst. Da fungerte det greit. I forbindelse med en kryssing på ca 1-1,5 km. i et nydelig vær blåste det plutselig opp en fryktelig kuling. Vi la baugen mot vinden og fosspadlet til land. Været skifter utrolig fort der oppe. Men når det gjelder pakking, så er min erfaring at det viktigste er å få vekten ned i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.