Gå til innhold
  • Bli medlem

Deler til primusser av tradisjonell/gammel type


dsk

Anbefalte innlegg

Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.
96_1815703429.jpg
Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  

På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.140.jpg140.jpg

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de fleste fabrikknye brennerne man finner på ebay er laget i India. desverre er de fleste bråkebrennerne nesten ubrukelige på grunn av at de som har hardloddet setet til dysa, ikke har tatt seg bryet med å justere den slik at den peker rett opp mot plata. Dette ender i en VELDIG skjev flamme. Stillebrennerne er litt mindre følsomme på dette punktet og mange fungerer greit.

Det som er så synd, er at de er så ->.<- langt i fra å lage noe som faktsikt er bra, men ikke gidder.

Gjengene er trolig forskjellig fra hva som ble brukt av Optimus, Primus og andre anerkjente fabrikanter, så regn med å måtte anskaffe en litt spesiell gjengebakke eller tapp som den lokale sjappa antageligvis ikke har. I værste fall er gjengene så forskjellig at det ikke er mulig å bruke gjengeverktøy overhodet. Etter det jeg vet, har gjengene faktiskt variert opp igjennom tidene hos enkelte fabrikanter, også. På min russiske "Rekord" hadde jeg flaks, siden gjengene på brennerhodet (India) var 14,3x0,75 og gjengene i halsen/nakken på rekorden var 14x0,75mm, så jeg bruke en tilsvarende bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.