Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i sekken?


Terka

Anbefalte innlegg

På tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger på forumet. 🤔😁

 

Bakgrunnshistorie

For to uker siden så gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lånt video fra nettet for å vise traversen). 

20180916_010815.jpg.9acb57c80690ec7708589556a1251a52.jpg

Denne kameraten jeg var på tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del høye topper på andre kontinenter, så denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen.

Sekkene ble pakka 80% kvelden før for å være klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket på morgenen.

Mens vi pakka sekkene så var denne kameraten veldig fokusert på å kun ta med det nødvendige.

Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nøttepirker på deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isøks og  stegjern.

Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brødskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han 😄) , og en tom 1L flaske som han fylte på ved siste drikkbare vann. 

Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unødvendig. Kun det som var nødvendig i sekken.

1 ekstra kg i sekken utgjør 1 time ekstra på 1000 høydemeter mener han. Dette kommer fra en som bærer Helsport Svalbard 5 telt på tur, dvs ikke en lettpakker.

Siste 10 årene har jeg selv gått turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 årene før det en del turer hvor jeg enten har vært turleder eller en av de mest erfaring og dermed følt litt ekstra ansvar for å få til en bra tur for alle.

Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med å ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", både til meg selv og før å kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klær, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++  Sekken min ble ikke fullt så minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg på det.

Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blåste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brødskiver av meg på returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vær og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt å ha siste årene).

Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst på dette igjen. Derfor... 

Spørsmål:

Hvilke type turer går du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke å ta med i sekken på spesifikke turer, og hvorfor?

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt litt på dette. Det kommer nok litt ann på hvor du bor, og i tillegg hvilke erfaringer du har gjort.

Jeg har ALLTID med gore-tex jakke og bukse. Selv i sommer med to måneder uten nedbør lå disse i sekken. (Ikke den tyngste jakken og en skikkelig lett bukse...)

I tillegg har jeg med ekstra ullbluse, sokker og ragger, og (det er ikke tull) lang under i syntetisk materiale. Jeg trenger antakelig ikke å nevne at selvsagt er det med to par tynne vanter og luer?

(I tillegg kommer også litt førstehjelpsutstyr og kompass)

For egen del er dette ikke hva jeg kaller "sikkerhetsutstyr", men ting som erfaringen har lært meg er nødvendig.  Mye av dette er knyttet til risikoen for å bli våt og kald. Noe som kan skje selv på den varmeste delen av året i mitt område. Selv noen ganske få timer i kaldt regn med vind, er nok til å bli nedkjølt, for ikke å snakke om hvor ubehagelig det er....

Endret av REJOHN
ordfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig flink å ta med ting som vi sjeldent eller aldri bruker. Ja, men det er jo kjekt å ha! Har vi gått 100 fjellturer, også får vi bruk for en ting en gang... så skal vi ha med dette hver eneste gang, for vi har jo gjort oss en erfaring på at slikt kan være nødvendig når "noe" skjer. Noe kan alltid skje, men hvor ofte skjer det? Hvor nøye er vi å planlegge turen i hvilket terreng i forkant? 

Jeg har med det som er nødvendig for den turen jeg går den dagen. (avhengig av lengde og vær) kortere turer unner jeg meg langt mere luksus enn de lengre turene. Det er flott å være på tur med andre, men skal man ha med utstyr til alle andre for å hjelpe så blir det fort tungt. Hva lærer turfølget ditt av at du er barnevakten deres på tur. Folk må få lov å lære seg på den tunge måten hva naturen og fjellet krever. Jeg har blitt flinkere å pakke sekken etter antall turer gått, ikke for noen har fortalt meg det, men erfaringen jeg har gjort meg på turer jeg går. Det skaper grunnlag til hvordan sekken blir pakket før tur. 

Men, sekk, primus, kaffe, turkopp, kart, kompass, ekstra skolisse, lue, regnponcho ligger alltid ferdig pakket i sekken. Så tilfører jeg nødvendig klær/utstyr avhengig av tur :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har i sekken (eller i lommene) er knyttet til type tur, men som basisutstyr har jeg alltid med dette: Egenkomponert førstehjelp, toalettpapir og antibac, refleksvest, mobil, spot, gps, kart og kompass, lite forstørrelsesglass, briller, superlett skalljakke m/hette, litt ekstra å tygge på samt vann.

Dagsturer i mine hjemtrakter foregår i store skogsområder med varierende mobildekning og hvor du i praksis er dønn alene og jeg har derfor ekstra fokus på egen sikkerhet. 

På fjellturer er jeg også stort sett alene og de foregår sjelden i områder som krever mer enn godt fottøy.

Så utover basisutstyret vil innholdet i sekken variere etter årstid, vær og vind samt type tur. Typisk fokus for meg blir derfor: Varm, tørr og mett. 

Jeg har sluttet å ta med ekstra i tilfelle andre trenger noe, med unntak av turer hvor fruen, eller barna er med, men som sagt er jeg oftest alene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde møtt på andre som var i nød - kunne dere ha hjulpet dem? 

Jeg jobber med å redusere/ta vekk ting fra sekken min. Men så lenge jeg er på tur med barn eller områder hvor ting kan gå galt, prøver jeg alltid å ha med noe som fjør at jeg kan holde varmen også om jeg må holde meg i ro. Det høres ut for meg som om kameraten din forutsatte at han ville være i bevegelse hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg med over Uranostraversen 😂 men fysøren så digg det var også. 

Ellers har jeg alltid et lite førstehjelpssett, en sånn nødvindpose og varmeelementer og et lite sitteunderlag. Med dette kan jeg hjelpe andre og meg selv. Har alt i en liten pose og den veier nok sikkert en kilo.  

D6485589-C28A-498E-B9A0-12E52A1A6940.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ost said:

Spørsmålet ditt er feil stilt @Terka. Hvis dere hadde møtt på andre som var i nød - kunne dere ha hjulpet dem? 

Og det igjen er jo et særdeles vanskelig spørsmål. Hvor mye skal man kunne sikre seg selv eller andre ift potensielle nødsituasjoner?

Jeg har noe erfaring&kursing fra Røde Kors  Hjelpekorps (+ annen kompetanse/erfaring fra tidligere) og kunne nok hjulpet til i en del situasjoner ut fra hva vi hadde med. (Jeg hadde bla også kniv, flece jakke og en vindtett primaloft jakke i sekken min. )

Men hva skal man garantere seg mot? Kuttskader? Slag/bruddskader? Nedkjøling? (Ofte resultat av annet)? 

Slag, hjerteatakk, osv.?

På selve turen så er det store områder som er uten mobildekning, så med stor sannsynlighet så kunne vi ikke ringt etter hjelp eller uthenting.

Dette er kanskje tema for egen tråd? (Tror vi har en slik på forumet.)

 

Ang. kameraten min så forutsatte han nok at ting gikk rimelig greit ja (Vi tok pauser hvor vi fant le for vinden). Selve turen var jo langt innenfor hans kompetanse og erfaringsnivå. Og vi gikk på løpelde sikring på de mer ekponerte partiene selv om de var klatremessig å anse som 2/2+ i vanskelighetsgrad (lett), nettopp for å unngå store konsekvenser ved eventuelle uhell.

Men om vi havna i en større ulykke så kan vi fort ha vært dårlig utstyrt ja.

Jeg stusser selv over dem som løper opp til Galdhøpiggen fra Spiterstulen iført tights, lett vindjakke, og en drikkesekk på 3 liter når værmeldingen sier der vil regne og blåse en del utover dagen. Særdeles små marginer ift uhellet/ulykker/værendringer.

Interessant å lese andres synspunkter og erfaringer! Takk for at dere svarer. 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir egentlig helt uungåelig å ikke spore inn på førstehjelp, remedier man trenger/ikke trenger og diverse kunnskap når man diskuterer slik @Terka

når det kommer til slag/infarkt pasienter, er det ikke mye du kan ha med deg for å unngå/forebygge dette 😉

lurer på om det var @REs som så fint nevnte i en annen post hvor mye man egentlig skal overlate til de som har rett utstyr og kunnskap. Førstehjelpsskrinet mitt inneholder små ting til kutt, gnagsår og Thats it! 

Kunnskap er vel det man kan ha med seg ubegrenset mengder av! Ta seg tid til å lære om de forskjellige problemstillingene man kan komme borti også bruke litt tid på å se for seg hva man ville gjort i eventuelle problemer! 

Hva gjør man om været snur brått? 

Hva gjør man om man brekker en fot/arm? 

Hva gjør man om kutter seg med kniven? 

Hva gjør man om man brenner seg i bålet eller på andre ting? 

Vi tar jo alle en kalkulert risiko hele tiden! Hva jeg anser som viktig kan være bagateller for deg. Men å tørre, prøve, feile, lære og ikke minst være kreativ! 

Hvor mange av oss her inne setter klare begrensninger for seg selv? Kan man gå til alle fjelltopper? Bare man tar seg god tid?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Terka skrev:

1 ekstra kg i sekken utgjør 1 time ekstra på 1000 høydemeter mener han. Dette kommer fra en som bærer Helsport Svalbard 5 telt på tur, dvs ikke en lettpakker.

Spørsmål:

Hvilke type turer går du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke å ta med i sekken på spesifikke turer, og hvorfor?

 

 

1 kg ekstra i sekk utgjør en time ekstra på 1000 høydemeter høres ut som et tall tatt ut fra, tja, løse lufta. Da burde jeg vært fremm før jeg startet i helga. Hadde med hagle og ammo i tillegg til det som er med på andre teltturer. 4 timer på 1000 hm opp og 300 ned før teltet ble satt opp. Halge og ammo blir vel 4-5 kilo. 

Men til saken. Har med minst mulig, men går for varmt, tørr, mett og komfortabel under alle forhold som kan forventes for årstiden. Så er det høyt i fjellet er det med vind/skalljakke, siden det er kjedelig når vinden blåser tvers gjennom alt. Ellers stort sett samme "grunnutstyr" i sekken uavhengig av tur, og så utstyr som er nødvendig for type tur (topptur, bratt, ski, jakt, fiske, padling, osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å ha plaststrips i tursekken og fotosekken. Store 30cm lange som kan åpnes igjen, og små 15cm.. ca 10 stk av hver. Veier jo ikke noe særlig og kan brukes til alt mulig fiks, til og med førstehjelp :)

Utenom standard utstyr for bo/sove, kjøkken/mat/drikke og klær så er som regel alltid dette med i sekken, uansett fjell- eller skogstur:

- Førstehjelpssett (med sysaker og en rull sportstape).
- Jerven Fjellduk
- Kniv m/tennstål
- Leatherman (brukes oftest ved fisking)
- Hodelykt & liten lommelykt
- Fyrstikker & 2 lightere
- Strips
- Solbriller
- Telys
- Sort søppelsekk og vanlig plastpose.
- Gammel avis (ikke for lesing :p )

(En lighter og liten lommelykt er som regel plassert i en bukselomme, andre lighter sammen med kjøkkenutstyr)
IMG_9820.jpg.6d825345ac2eca7e0a8127c0ca0210ec.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.