Gå til innhold
  • Bli medlem

Spole FireLine på Cardinal STX 40 for første gang


kbruaz

Anbefalte innlegg


Jeg har kjøpt dette settet, og skal spole på FireLine for første gang. Har ingen erfaring med dette (har pleid å bruke mye billigere og enklere utstyr før, hvor senen (mono) har vært spolt på snellen på fabrikken). Etter litt lesing ser jeg at det er mer komplisert enn jeg trodde, og vil gjerne forsikre meg om at jeg gjør det riktig, slik at det ikke oppstår problemer senere. 

Er det noen som har gode tips og råd til en nybegynner? Eller som kan peke meg i retning av en detaljert guide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sportsforretning med respekt for seg selv har utstyr til å spole på line.  Om du har kjøpt linen på nettet hjelper de deg sikkert, evt mot en liten godtgjøring. Bor du i Oslo kan sikkert Oslo Sportlager hjelpe deg, og bor du i Vestfold vil du garantert få hjelp hos Villmark i Larvik

Når jeg har gjort det på egen hånd har jeg festet enden i spolen og gått rett frem, f eks på en fotballbane eller i lyngen, til alt er ute. Deretter spolet jeg inn og unngikk dermed tvinn.  

Endret av Tom42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør omtrent som i videoen her, men legger på en liten bit elektrikertape over seneknute så sikker ikke sene spinner på spolen. Fester så rull med sene innpå en skrutrekker i skrustikke og ellers som i videoen holder stramt mens sveier på. Sene legger seg fint på ikke hatt problem med metoden på mange bytter flere sneller. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tom42 said:

Når jeg har gjort det på egen hånd har jeg festet enden i spolen og gått rett frem, f eks på en fotballbane eller i lyngen, til alt er ute. Deretter spolet jeg inn og unngikk dermed tvinn.  

Dette er nok den beste metoden å spole snøre på snella. Man kan også gjøre det i ferskvann fra en båt eller noe annet som flyter sånn noenlunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang lært at når man skal spole snøret direkte fra rullen og inn på spolen, så er beste løsning å legge rullen på gulv/mark med etiketten opp, feste den i spolen (teip e.l. over knuten støttes!) og sveive den innpå med litt motstand. I sener med litt "hukommelse" vil man da legge "spiralen" samme vei på spolen som på rullen, bare litt trangere. Dersom man ved en feil skulle legge rullen med etiketten ned, får man trøbbel med vridning/løkker på senen - da ender man med å forsøke å tvinge "spiralen" på plass motsatt vei.

Ellers har jeg også brukt "fotballbane"-metoden, men det var da jeg skulle snu NanoFil-senen min, så jeg fikk den oppflisede ytre delen innerst, og den ubrukte ytterst :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en billig og enkel holder med sugekopp. Bare sett den på nærmeste benk, og sveiv inn. Blir ikke like mange skritt på telleren som med fotballbane-metoden da, men :)

https://www.ebay.com/itm/Fishing-Line-Reel-Spooler-Winder-Spool-System-Tackle-Tool-Perfect-Metal-Sucker/292201970505?hash=item4408983b49:g:iw4AAOSwubRXHd0r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. 

Nå har jeg så smått begynt å prøve meg frem her. Hittil har jeg festet elektrikertape (ihvertfall solid, seig teip) til spolen, og jeg har festet FireLine til spolen med spoleakselknuten som er vist her. (Tror ihvertfall jeg knytte den riktig.) Men er denne knuten solid nok til FireLine? (Forutsatt at jeg knytte den riktig.) Bør jeg gjøre noe ekstra for å forsterke den, bortsett fra å bruke elektrikertape oppå, som jeg ser at flere anbefaler?

Stanga skal forresten i all hovedsak brukes i fjellvann hvor jeg i aller beste fall kan håpe å få fisk (ørret) på kanskje rundt 3 kg (noe som er svært usannsynlig, men fisk på over 1 kg er slett ikke utenkelig). Så jeg vet selvsagt nå (etter å ha lest litt) at 0,17 mm FireLine egentlig er unødvendig tykt, men det var nå engang denne tykkelsen som fulgte med settet. (Det kan btw godt hende at jeg også bruker den litt i sjøen (fra land), f.eks. etter sjøørret.) 

Jeg har forresten tilgang på et gårdsbruk med jorder hvor jeg kan dra ut og spole på hele sena. 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, unirune skrev:

Multifilament er veldig glatt. Berkley selv anbefaler Uni-knuten: http://www.berkley-fishing.com/Berkley-ae-how-to-tie-a-uni-knot.html


Takk. Jeg brukte uni-knuten. Imidlertid glemte jeg å tape over knuten (lagde dog en trippel kjerringknute "oppå" uni-knuten). Jeg spolte opp hele sena ute på et jorde her (et jorde som forøvrig er mye kortere enn 270 meter), men den ble altfor slakk (klønete av meg), så jeg må ta av hele igjen, og skal selvsagt huske å tape over knuten denne gangen. 

Men nå er det for mørkt ute (selv med hodelykt), og jeg vil gjøre jobben innendørs. (Også fordi det er meldt mye regn i dagene fremover, og jeg kun har tid i kveld.) Noen som har gode tips og triks når jeg må ta av igjen hele sena, eller kanskje først og fremst når jeg skal spole den opp på nytt -- innendørs? Vil det funke å sette "rullen" oppå et sylinderformet objekt som står vertikalt og er forankret til et fast underlag, mens jeg spoler opp sena og holder den så stramt som mulig inntil stanga ved å bruke et lommetørkle, en hanske e.l.? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape er ikke for å sikre knuten , men for at lina ikke skal kunne gli rundt på spolen senere når den blir våt. Eneste lure løsning er å kle på seg og fikse det med å gå på jordet. Begynne å rulle rundt ting og sånn ender opp med knuter på sånn sene er min erfaring. 

Legg på stramt og bruk gjerne en hansker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Jeg har en gang lært at når man skal spole snøret direkte fra rullen og inn på spolen, så er beste løsning å legge rullen på gulv/mark med etiketten opp, feste den i spolen (teip e.l. over knuten støttes!) og sveive den innpå med litt motstand. I sener med litt "hukommelse" vil man da legge "spiralen" samme vei på spolen som på rullen, bare litt trangere. Dersom man ved en feil skulle legge rullen med etiketten ned, får man trøbbel med vridning/løkker på senen - da ender man med å forsøke å tvinge "spiralen" på plass motsatt vei.

Ellers har jeg også brukt "fotballbane"-metoden, men det var da jeg skulle snu NanoFil-senen min, så jeg fikk den oppflisede ytre delen innerst, og den ubrukte ytterst :) 

Blir samme måte jeg gjør skulle presisert bedre  :har ei lita hobby skrutvinge kan tilte, fester den i kjøkkenbenken, så skrutrekker vertikalt gjennom drar den til bremser litt og spole med sene som du sier med etikiett. Står da et stykke unna følger med og strammer og opp mens sveiver inn . Enkel og grei måte opplevd mer banning og tull ute pga vind osv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, a_aa said:

Jeg har en gang lært at når man skal spole snøret direkte fra rullen og inn på spolen, så er beste løsning å legge rullen på gulv/mark med etiketten opp, feste den i spolen (teip e.l. over knuten støttes!) og sveive den innpå med litt motstand. I sener med litt "hukommelse" vil man da legge "spiralen" samme vei på spolen som på rullen, bare litt trangere. Dersom man ved en feil skulle legge rullen med etiketten ned, får man trøbbel med vridning/løkker på senen - da ender man med å forsøke å tvinge "spiralen" på plass motsatt vei.

Jo, dette er en gammel "sannhet", men er det nå så sikkert at alle produsenter av fiskesnøre limer etikken på samme side i forhold til retningen snøret er spolt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å tre en penn/skrujern eller lignende gjennom hullet i spolen som jeg støtter med en fot på hver side, så trer jeg sena gjennom den nederste (største) stangringen og inn på snella. Sveiver så på med ikke alt for hard brems, og styrer motstand med hvor hardt spolen presses ned mot underlag av beina.

Har tilgode å oppleve trøbbel med tvinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 13.59, Bsv skrev:

Jeg pleier bare å tre en penn/skrujern eller lignende gjennom hullet i spolen som jeg støtter med en fot på hver side, så trer jeg sena gjennom den nederste (største) stangringen og inn på snella. Sveiver så på med ikke alt for hard brems, og styrer motstand med hvor hardt spolen presses ned mot underlag av beina.

Har tilgode å oppleve trøbbel med tvinn.

Takk. Dette var sånn ca metoden jeg endte opp med å bruke. Det ble bedre enn forrige gang, men fortsatt kanskje litt for slakt. Jeg lurer på om 270 meter FireLine 0,17 kanskje er for mye line for Cardinal STX 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 21.27, uendelig skrev:


Men nå er det for mørkt ute (selv med hodelykt), og jeg vil gjøre jobben innendørs. (Også fordi det er meldt mye regn i dagene fremover, og jeg kun har tid i kveld.) Noen som har gode tips og triks når jeg må ta av igjen hele sena, eller kanskje først og fremst når jeg skal spole den opp på nytt -- innendørs?

Dersom du har en ledig snelle, og om du bare skal ta snøret rett av og på, funker det greit å bare overføre snøret til den tomme snella, og så gjøre det på nytt igjen motsatt vei (sette fiskestengene mot hverandre, og sveive i vei)

18 timer siden, uendelig skrev:

Takk. Dette var sånn ca metoden jeg endte opp med å bruke. Det ble bedre enn forrige gang, men fortsatt kanskje litt for slakt. Jeg lurer på om 270 meter FireLine 0,17 kanskje er for mye line for Cardinal STX 40. 

Så lenge snøret sitter stramt nok til at du kan ta et kast med det, så legger det seg nok uansett bra etter det første kastet. Hvis du tror det er stor sjanse for at det kan krølle seg dersom du prøver på et kast, ville jeg funnet en stor plass og gjort følgende: fest en sluk uten krok eller et blylodd e.l. i enden av snøret, åpne snella sånn at snøret kan gli ut, og gå deretter av gårde med fiskestanga for at snøret skal dras ut. Når du har gått langt nok, burde det tunge du har i andre enden være nok til at du kan "fiske" det inn på vanlig måte og få det stramt. Kan godt hende det er for mye snøre for snella, og da ville jeg kuttet av litt av snøret.

Dagens sneller er så bra at det går greit nesten uansett, så lenge du får det stramt nok på. Når jeg skal feste snøret for første gang, er det som oftest fokuset å få det stramt nok, og da pleier jeg å gjøre det sånn her:

Dersom det er en ring som snøret kan gå gjennom på hovedstangleddet som snella er festet i, så bruker jeg kun dette leddet (fordi denne metoden blir mye enklere med så kort stang som mulig). Noen stenger har kun snella på hovedleddet, men ingen ringer. Hvis det ikke er ringer på hovedstangleddet, så bruker jeg hovedstangleddet og ett ledd ekstra. Trer kun snøret gjennom den største ringen, og så fester jeg snøret sånn du sier du har gjort over. Tar en blyant eller lignende og stikker gjennom hullet i spolen, og så setter jeg meg i stolen og holder spolen med føttene. Spolen står på høykant mellom føttene mine (med den smale siden mot ansiktet mitt og den brede siden mot hver fot), og så presser jeg føttene mot spolen for å justere hvor stramt det skal være når jeg sveiver. Har gjort dette så lenge jeg kan huske, og har aldri hatt noen problemer med snørene

Endret av Uvær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 13.59, Bsv skrev:

Jeg pleier bare å tre en penn/skrujern eller lignende gjennom hullet i spolen som jeg støtter med en fot på hver side, så trer jeg sena gjennom den nederste (største) stangringen og inn på snella. Sveiver så på med ikke alt for hard brems, og styrer motstand med hvor hardt spolen presses ned mot underlag av beina.

Har tilgode å oppleve trøbbel med tvinn.

Det enkle er ofte det beste. Aldri hatt problemer med denne metoden jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.