Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny primus


Uvær

Anbefalte innlegg

Hei! Har en toppmontert gassbrenner som har sett sine bedre dager. Tenker derfor å skaffe en ny, som hovedsakelig skal kunne brukes til matlaging på vår/sommer/høst. Har samtidig lyst til å prøve noen overnattinger ute i vinter (tenker korte skiturer i nærområdet med en overnatting i første omgang). Pga penger tenker jeg da at det kanskje kan være greit å prøve å få tak i en som kan fungere for begge deler: som skal benyttes mest om sommeren, men som også kan virke på vinteren dersom jeg ser an værmeldinga (si for eksempel max -10). Og deretter eventuelt skaffe en ren vinterløsning dersom jeg får mersmak etter å ha vært ute i vinter. Har sett litt på Optimus Vega (640 kr hos outnorth med rabattkode), men også et Trangia-sett med Trangia multifuel X2 (Får det til 1500kr etter rabatt hos outnorth, med trangia 27-5 HA fra røvertråden her). Litt usikker på kriterier, annet enn at det skal fungere for matlaging og at det da er greit å kunne justere ned effekten ved bruk av stekepanne. I tillegg er det kanskje greit å gå over til en som ikke er toppmontert for at det blir litt lavere tyngdepunkt og lavere flammer. Andre forslag eller noen som tror en av disse kunne funket for mitt bruk? 

Noen spørsmål jeg har i tillegg:

  • Dere som har multifuel, er denne i bruk på sommeren eller er det en ren vinterbrenner for dere (evt. hvorfor)?
  • Har søkt litt på forumet, og det virker nesten ikke som noen bruker Trangia med rødsprit, men benytter gass eller multifuel i den. Noen som har en kort forklaring på det, dersom det stemmer?
  • Vil en gassbrenner som Optimus Vega e.l. være dårligere på sommeren i forhold til vanlige gassbrennere (er det noen kompromisser for at de skal fungere i minusgrader)?

Takk på forhånd😀

Edit:

Så at de bare hadde en igjen på lager av Vega, så la inn en bestilling på den. Kan alltids returnere på angrefrist om den ikke passer til mitt bruk, så hadde fortsatt vært veldig greit med noen tips her! 

Endret av Uvær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en del råd å komme med, men greit å få avklart et par ting.

Hva slags matlaging gjør du, mest real og kaffikoking? Hvor viktig er pris?  Hva har du av kjeler og panner fra før? Hvor viktig er vekt sett i forhold til st den skal være god å steike med?

Trangia x2 er ikke et spesielt bra valg, mangler en kran ved brenneren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Har en del råd å komme med, men greit å få avklart et par ting.

Hva slags matlaging gjør du, mest real og kaffikoking? Hvor viktig er pris?  Hva har du av kjeler og panner fra før? Hvor viktig er vekt sett i forhold til st den skal være god å steike med?

Trangia x2 er ikke et spesielt bra valg, mangler en kran ved brenneren. 

Matlaging: lager ting som egg og bacon, pølser, gryterett/suppe og lignende i begynnelsen, og går så over til real og fisk. Har som oftest med litt ekstra kos helt i starten. Har ikke vært noe særlig ute på vinterstid før, og det kommer som sagt sekundært, men da vil jeg tro det kun blir snøsmelting/vannkoking og real

Kjeler og panner: Har et gammelt sett med to kjeler uten håndtak som passer oppi hverandre (tror det er 1 liter på hver av de), en gammel kaffekjele og en stekepanne jeg kjøpte i sommer, fra Eagle tror jeg det var.

Pris: Kan sette 2000 som max, enten for ett system som kan brukes sommer og ned i noen få minus, eller for to systemer totalt som er til hver sin sesong. Er villig til å betale mer for noe som passer mitt bruk bedre, men som jeg skriver over: har ikke vært noe ute på vinteren før, så hovedbruk er vår/sommer/høst. Nå i vinter er det snakk om turer i nærområdet på kun 1 overnatting, så kan i grunn klare meg uten brenner i det hele tatt, og heller kjøpe inn en vinterløsning om jeg får lyst til å dra på flere vinterovernattinger etter å ha prøvd det

Vekt: Vet ikke hvor tunge de tyngste er i forhold til de letteste. Vekta er en av de minst viktige tingene, da jeg kun har brukt den toppmonterte gassbrenneren tidligere. Får heller investere i noe lettere når jeg har litt mer erfaring og vet hvilke kriterier som er viktige for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Du kan kjøpe både Optimus Vega og Nova innenfor budsjettet ditt. Da har du topp brennere for alle situasjoner :-)

 

Hvordan tror du Vega funker til sommerbruket mitt? (fisk, egg, pølser, bacon i stekepanne). Skal sjekke ut Nova

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uvær skrev:

Hvordan tror du Vega funker til sommerbruket mitt? (fisk, egg, pølser, bacon i stekepanne). Skal sjekke ut Nova

 

Fungerer strålende. Meget god brenner :-) Jeg har prøvd mange forskjellige brennere de siste årene før jeg endte opp med Vega som sommerbrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er jo ganske optimal når det blåser, men spritbrenner har for liten effekt.

Nesten alt kan tilpasses inn i Trangiaen.

Gassbrenneren til trangia, og kopiene med forvarmingsbøyle er ganske greie, og du kan snu gassboksen og tyne ut noe også når det er litt kaldere.  Har ikke prøvd vintergass, men alt tyder på at det er et brukbart produkt.

Må innrømme at hvis vind er et aktuelt problem så er trangia og gass førstevalget på sommerstid.  

Har av likevel et par andre ting jeg liker: 
Coleman Apex ii er en bensinbrenner med slange som er stille, lett og regulere og som har passende effekt.  Her må man evt bruke en vindskjerm av aluplate/folie.  Med egen-bygget adapter funker den bra på gass også.

Optimus Nova går bra på parafin, tennvæske, whitespirit og primusbensin, eller blanding. (fyller på det jeg har)
Igjen foretrekker jeg vindskjerm.

Hvorfor gass om sommeren? Lettvint, og jeg fikk 50 bokser gratis så ....

 

dsk
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Uvær skrev:

Dere som har multifuel, er denne i bruk på sommeren eller er det en ren vinterbrenner for dere (evt. hvorfor)?

Jeg har endel brennere, men bruker bare gass på en kort 3 sesongersbruk på multifuelbrennere med Berniedawg stillebrenner CAP. Da blir de like gode som en god gassbrenner.  Reine gassbrennere er et godt valg for 3 sesongers bruk, med vintergass funker det greit ned til minus 10 grader uten å snu boksen. Noen mener det fungere lengere ned, men da får du redusert effekt. Noen bokser står det -27 grader på. 

11 timer siden, Uvær skrev:

Har søkt litt på forumet, og det virker nesten ikke som noen bruker Trangia med rødsprit, men benytter gass eller multifuel i den. Noen som har en kort forklaring på det, dersom det stemmer?

Rødsprit gir lavere effekt, og ved matlaging går brenneren tom for rødsprit, og du må og bør vente med og etterfylle og retenne den. Har hvert mye ulykker med dette. Ligger en egen tråd på forumet om dette. Litt dumt om du lager pannekaker Feks. Litt mere tungvint å regulere effektene, siden du må flytte på et justeringslokk.

11 timer siden, Uvær skrev:

Vil en gassbrenner som Optimus Vega e.l. være dårligere på sommeren i forhold til vanlige gassbrennere (er det noen kompromisser for at de skal fungere i minusgrader)?

Nei

11 timer siden, Uvær skrev:

Og deretter eventuelt skaffe en ren vinterløsning dersom jeg får mersmak etter å ha vært ute i vinter. 

Til snøsmelting og vann til real er det msr xgk som er minst skummel til bruk inni telt. Den avgir minst kullos. 

Når det kommer til valg av brennersystem/vindskjerm er det to religioner:

Trangia som @dsk beskriver bra. Har selv begge typer av trangia settene. Jeg liker best hardanodisert vindskjerm, nonstick panne og helst duossal kjeler (NON stick kjeler som nr 2) se egen tråd på forumet om disse settene.

Trangia er stabilt, tåler en del vind, utrolig slitesterk vindskjerm løsning, kjøper du dette har du et sett livet ut, med unntak av nonstick panna, som er som andre nonstick panner og må byttes etter en tids bruk. Har brukt 2 panner på 20 år. Mye hard varme knekker de  på null komma null, særlig på brennere med med spiss flamme. Det er bra avstand mellom brenner og steikepanne på trangiasystemet, så varmefordelingen blir bra. 

Hvilke brenner du skal ha i Trangia: Trangia gassbrenner eller eBay varianten? Begge er omtrent like gode. eBay varianten koster ca 120kr. Har en av hver.

Med et bra trangia sett med gassbrenner og vintergass, dekker du 100% av bruken du normalt har sagt du kommer til å bruke sette. Ulempen er at det veier litt mere, men ikke mye, har en del mere volum når det er nedpakket. Dette gjør at en del vegrer seg mot Trangia system. Tipper at jeg personlig bruker dette sett på rundt halvparten av mine overnattingsturer.

Det som ikke er i religion til Trangia går for et lett system med ekstern vindskjerm. For matlaging er de med et bredt hode best. Dette gjelder både gass og multifuel.

Disse pakker mindre i volum, men endel har vindskjerm som brettes/rulles rundt en flaske, eller et hengslet system (det veier mere igjen, men holder lengere) bare vindskjermen kan veie 250 gram.  Jo tyngere vindskjerm jo bedre står den i vinden. 

IMG_0221.JPG.4500305a9b6506f9aa92f285ff7f9c0a.JPG

Du kan da bruke de kjelene du har. 

Skal du få et bra system som takler både gass og bensin i samme brenner har du ikke mange valg som funker bra. 

Optimus Polaris har ikke dysebytte og gir mindre effekt på gass, men har et bra system for dyserens. Brenner ikke helt rent på bensin i mine øyne. Funker dårlig med parafin. Nova/nova+ går ikke på gass. Har alle disse tre med stillebrenner CAP.

Primus omnilite har dysebytte, men har dyser som går tett på spesielt bensin. Du kan da få bensinstråle som bommer på flammesprederen, noe jeg har opplevd. Funker fint på gass. Bensin kan løses med en stillebrenner CAP fra Berniedawg og litt triksing med dyser. Du kan da bruke samme dyse på gass og bensin. Men du sprekker på budsjettet ditt. Jeg har montert mitt i det lille Trangiasettet og har verdens beste trangiasett etter min mening. Krever i så fall et ekstra hull i vindskjermen. Men dyrt. Brenner helt rent syns jeg. Har kran på både brenner og flaske noe som kreves på bensin for godkontroll ved matlaging. 

Primus Omnifuel moren til omnilite, stabil driftsikker både på parafin, bensin og gass. Har dysebytte. Funker enda bedre med Berniedawg stillebrenner CAP.  Har denne løsning i det store trangiasettet, krever også et ekstra hull i vindskjermen. Brenner 100% rent i mine øyer. Et trygt og godt valg som er innenfor ditt budsjett. Men har ikke et innebygget dyserensesystem. Anbefales. 

MSR whisperlight Universal går på både gass (oppned modus) og bensin. Denne har jeg bare hatt i et par dager og har ikke testet den ferdig. Brenner ikke helt 100% rent i mine øyne, og har en historie med kullosforgiftninger rundt seg. 

3 timer siden, dsk skrev:

Coleman Apex ii er en bensinbrenner med slange som er stille, lett og regulere og som har passende effekt.  Her må man evt bruke en vindskjerm av aluplate/folie

Denne er en klassiker på bensin, og er vel noe av det beste på bensin og matlaging. Jeg har også denne i min samling, men er nok et colektors item.

Reine gassbrennere med slange, funker alle jeg har prøvd, som har et stort brett hode. Det er en fordel og kunne snu gassboksen til opp/ned modus. Du kan da bruke det i et betraktelig større temperatur område.  Men er ikke mitt valg, og har solgt de jeg har testet. 

Msr windpro som @Tessatroll foreslår ser bra ut, men har ikke selv test denne. Har både oppned modus og forvarmingsbøyle. Er nok et bedre valg enn Vega brenneren pga et større hode og litt mere avstand til panna. Men veier litt mere og er litt dyrere. 

IMG_0218.thumb.JPG.de3f9dc49caafc0bd55a13be5b13f50c.JPGIMG_0219.JPG.0cd52fe039fa96e84161662f190160f6.JPG

Primus Gravety III er også en brenner med bøyle og stor hode. Men kommer ikke med noe bøyle for oppnedmodus. 

IMG_0220.JPG.62e04734960310ca649b38931fdf3ac0.JPG

Edit: Skal se om jeg kan få inn litt flere bilder og lenker i løpet av helga, men har ikke PC her nå. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

 

MSR whisperlight Universal går på både gass (oppned modus) og bensin. Denne har jeg bare hatt i et par dager og har ikke testet den ferdig. Brenner ikke helt 100% rent i mine øyne, og har en historie med kullosforgiftninger rundt seg. 

Hm.

Fellestrekkene var vel her at brenneren var plassert inni en jotun malingsboks som var moddet som vindskjerm, og at det sto en kjele med varmeveksler oppå? 

Det er greit å ha respekt for CO, men whisperlite produserer ikke spesielt mye av det på bensin når den blir brukt på forsvarlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ArveS skrev:

Fellestrekkene var vel her at brenneren var plassert inni en jotun malingsboks som var moddet som vindskjerm, og at det sto en kjele med varmeveksler oppå? 

Dette er hentet fra Friluftsliv vinter 2012 artikkel om kullos

IMG_0223.PNG.b5abfe562e8b486617ae6ffd698f6c26.PNG

Vindskjerm som er tett er ikke bra om det er et moda jotun spann eller en tett vindskjerm. 

IMG_0222.PNG.190efc2c7db041a923935b1dd925b183.PNG

Tror denne tabellen er uten at det er kjele på brenneren, med kjele på blir det høyere verdier. 

IMG_6810.thumb.JPG.8e433ae54a6a2f84a32fbdf71f2949f2.JPG

Her er test med gass nå i uka som var, er et gul skjær i flammebilde selv på gass. Relativ kort avstand mellom brennerhode og kjelestøtte også. Skal få tatt noen bilder i løpet av vinteren på de som jeg personlig syns brenner renest, og det er Omni brennerne og xgk. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil, pluss litt tekst til tabell
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit                                                                                                                                                        Luktar og sett smak på maten. Det seiast at tilsetningane er ufarlege. Kjennest ikkje ufarleg for meg. Vert svimmel. Æsj. Hadde rein etanol hatt ein akseptabel pris i Norge hadde eg sikkert hatt ein Evernew ovn. Fordelen med sprit er jo at 

Gass                                                                                                                                                                    Må innrømme at eg har berre ein gassbrenner. Det er den lille oppå boksen typen. Soto Amicus. Bruka den lite, men funka fint. Har både vanleg blanding on vintergass. Berre til nødbruk for min del.

Er veldig glad i ved då 😉, så personleg ville eg i din situasjon, med mindre du skal over tregrensa(gjer det likevel eg, evt, firebox mini med nokre få kullbrikettar) brukt ein Silverfire Scout enten med Dragon Pot til større ting eller den lille MSR potta til mindre ting. Ovnen kan lett pakkast ned i begge.  Enkelt, trygt, gratis i bruk og fint lite som kan gå galt. Med Dragon Pot,så er et eit lukka system. Ingen synleg flamme, veldig effektiv og vindskjermen er innebygd. LItt hi-jack og digresjon der, men synest berre den er så bra.

Ja. Kald mat er jo egentleg greit. Litt havregryn, knekkebrød, tørka frukt og kjøtt(spikjklubb). Funka fint det. Bedre enn butikkjøpt frysetørka IMO, lite imponert, men litt av poenget med ein kort tur er vel å teste utstyr for lengre turar, eller? Eg kan førøvrig gå ganske langt på Mercola protein pulver med banansmak, som eg brukar til dagleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Dette er hentet fra Friluftsliv vinter 2012 artikkel om kullos

IMG_0223.PNG.b5abfe562e8b486617ae6ffd698f6c26.PNG

Vindskjerm som er tett er ikke bra om det er et moda jotun spann eller en tett vindskjerm. 

IMG_0222.PNG.190efc2c7db041a923935b1dd925b183.PNG

Tror denne tabellen er uten at det er kjele på brenneren, med kjele på blir det høyere verdier. 

IMG_6810.thumb.JPG.8e433ae54a6a2f84a32fbdf71f2949f2.JPG

Her er test med gass nå i uka som var, er et gul skjær i flammebilde selv på gass. Relativ kort avstand mellom brennerhode og kjelestøtte også. Skal få tatt noen bilder i løpet av vinteren på de som jeg personlig syns brenner renest, og det er Omni brennerne og xgk. 

Min Whisperlite Universal brenner noe gult også, men jeg stresser ikke med det. Bruker den sommerhalvåret, både på gass og bensin og bytter til XGK EX til bruk i telt vinterstid med snøsmelting.

Jeg liker virkelig Whisperliten, synes den er god å kokkelere på både med bruk av gass og bensin 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de forutsetninger som er nevnt ville jeg gjort følgende:

Sommersesong:

Optimus Vega (som du skriver du kan få til 640,- + frakt hos Outnorth, alternativt 799,- hos XXL om du kan hente i butikk.) for vår, sommer og høst.

Funker også med vintergass, snu boksen opp-ned ETTER at du har tent på og forvarmingsrøret er varmet opp, om du vil teste på vinteren. Dvs du kan teste ut hvor kaldt temperatur du synes gass fungerer for deg. (Personlig synes jeg likevel den har merkbart dårligere effekt et stykke ned på blå grader ettersom gassboksen tømmes.)

Vintersesong:

MSR Wisperlite på bensin til kr 600,- på finn.no Denne kan fint brukes hele året om du vil. Har ikke denne selv men har vært på tur med andre som har den. Fin brenner. (Om du finner ut at du likevel ikke kommer til å kokkelere på vinteren, eller gassbrenneren fungerer bra nok, så selger du denne til omtrent samme sum.)

Er budsjettet et max 2000,- så har du da noen kroner til overs til lett vindskjerm ++ (Har du kokekar/stekepanne?)

Selv så skiller jeg konsekvent på å bruke enten gass eller bensin på brennerene mine, noen med kun bensin og noen med kun gass. Enkelt slik. Men jeg forstår også dem som kun vil ha en brenner og bytte dyse ut frå drivstoff.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Memento mori skrev:

Msr windpro som @Tessatroll foreslår ser bra ut, men har ikke selv test denne. Har både oppned modus og forvarmingsbøyle. Er nok et bedre valg enn Vega brenneren pga et større hode og litt mere avstand til panna. Men veier litt mere og er litt dyrere. 

IMG_0218.thumb.JPG.de3f9dc49caafc0bd55a13be5b13f50c.JPGIMG_0219.JPG.0cd52fe039fa96e84161662f190160f6.JPG

Primus Gravety III er også en brenner med bøyle og stor hode. Men kommer ikke med noe bøyle for oppnedmodus. 

IMG_0220.JPG.62e04734960310ca649b38931fdf3ac0.JPG

 

Windpro dukkar innimellom opp til ein tusenlapp. Såg seinast for eit par sagar sida. 

Hadde Gravity før. God brennar det og. At det vart Windpro no og ikkje ny Gravity var tilfeldig, det første eg dukka på til under ein tusenlapp. 

Ser likevel no at eg likar betre Windpro. Mindre klumpete/omfang og eg innbiller meg at han er hakket mindre grådig på gassen men dette er synsing alldeles. Enklare og mindre dill som kan bli ødelagt. Mtp at eg har MSR både toppmontert brenner og bensinbrenner så ser eg eit mønster her. Driftssikker, enkelt å skru, lite dill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tessatroll skrev:

Msr windpro? Stort brennarhovud, mogleg å snu gassboksen, solid uten å vere voliminøs. 

14 timer siden, Memento mori skrev:

Msr windpro som @Tessatroll foreslår ser bra ut, men har ikke selv test denne. Har både oppned modus og forvarmingsbøyle. Er nok et bedre valg enn Vega brenneren pga et større hode og litt mere avstand til panna. Men veier litt mere og er litt dyrere. 

IMG_0218.thumb.JPG.de3f9dc49caafc0bd55a13be5b13f50c.JPGIMG_0219.JPG.0cd52fe039fa96e84161662f190160f6.JPG

Primus Gravety III er også en brenner med bøyle og stor hode. Men kommer ikke med noe bøyle for oppnedmodus. 

Fikk som sagt Optimus Vega til 640 kr og gratis frakt ved å bestille noe helt annet jeg trenger i tillegg. Ser ut som jeg må ut med rundt 1000 for Gravity eller Windpro. Hvor stor er forskjellen på brennerhodet/bredden på flammen og avstanden til panna på de i forhold til Vega, og utgjør det mye med tanke på matlaging med stekepanne? Hvordan vil du si disse funker i forhold til Trangia med gassbrenner fra Ebay (483 kr for 27-5 HA og rundt 120 for gassbrenner)?

16 timer siden, dsk skrev:


Optimus Nova går bra på parafin, tennvæske, whitespirit og primusbensin, eller blanding. (fyller på det jeg har)
Igjen foretrekker jeg vindskjerm.

dsk
 

1 time siden, Terka skrev:

Sommersesong:
Optimus Vega (som du skriver du kan få til 640,- + frakt hos Outnorth, alternativt 799,- hos XXL om du kan hente i butikk.) for vår, sommer og høst.

Vintersesong:
MSR Wisperlite på bensin til kr 600,- på finn.no 

Tror nok jeg helst vil ha en til gass og en til bensin som du sier, @Terka. Er det så kort slange på alle bensinbrennere som den på Finn? Må nok betale for frakt for den også, det blir nok fort 150 kr siden det følger med to flasker. Så ut som et bra alternativ i hvert fall! Sjekka priser litt på nettet nå, og ser at jeg kan få tak i MSR XGK EX til 1240,- med rabatt og Optimus Nova til 1040,- med rabatt. Vet ikke om brennerne kommer med forskjellig effekt eller lignende, siden det fort kan være 1000 kr i prisforskjell mellom to butikker på tilsynelatende det samme produktet?

Edit:

Så Outnorth også hadde denne, som kommer på 1508,- med rabatt:

Omnifuel II

@Memento mori Er det den du pratet om i innlegget ditt?

12 timer siden, Memento mori skrev:

https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/fjellforum/monthly_2018_09/IMG_0222.PNG.190efc2c7db041a923935b1dd925b183.PNG

IMG_0222.PNG.190efc2c7db041a923935b1dd925b183.PNG

Tror denne tabellen er uten at det er kjele på brenneren, med kjele på blir det høyere verdier. 

Ser at noen av brennerne har høyere CO-utslipp på lav effekt mens andre har det motsatt. Er det høy effekt som er det mest naturlige å gå ut fra ved vinterbruk? Ser også at XGK EX ikke har noen tall på utslipp ved lav effekt, er dette fordi den kun kan fyres på høy effekt? (bra brenner ved vannkoking som du skrev over)

14 timer siden, Memento mori skrev:

Trangia som @dsk beskriver bra. Har selv begge typer av trangia settene. Jeg liker best hardanodisert vindskjerm, nonstick panne og helst duossal kjeler (NON stick kjeler som nr 2) se egen tråd på forumet om disse settene.

Trangia er stabilt, tåler en del vind, utrolig slitesterk vindskjerm løsning, kjøper du dette har du et sett livet ut, med unntak av nonstick panna, som er som andre nonstick panner og må byttes etter en tids bruk. Har brukt 2 panner på 20 år. Mye hard varme knekker de  på null komma null, særlig på brennere med med spiss flamme. Det er bra avstand mellom brenner og steikepanne på trangiasystemet, så varmefordelingen blir bra. 

Hvilke brenner du skal ha i Trangia: Trangia gassbrenner eller eBay varianten? Begge er omtrent like gode. eBay varianten koster ca 120kr. Har en av hver.

Med et bra trangia sett med gassbrenner og vintergass, dekker du 100% av bruken du normalt har sagt du kommer til å bruke sette. Ulempen er at det veier litt mere, men ikke mye, har en del mere volum når det er nedpakket. Dette gjør at en del vegrer seg mot Trangia system. Tipper at jeg personlig bruker dette sett på rundt halvparten av mine overnattingsturer.

16 timer siden, dsk skrev:

Trangia er jo ganske optimal når det blåser, men spritbrenner har for liten effekt.

Nesten alt kan tilpasses inn i Trangiaen.

Gassbrenneren til trangia, og kopiene med forvarmingsbøyle er ganske greie, og du kan snu gassboksen og tyne ut noe også når det er litt kaldere.  Har ikke prøvd vintergass, men alt tyder på at det er et brukbart produkt.

Må innrømme at hvis vind er et aktuelt problem så er trangia og gass førstevalget på sommerstid.  

dsk
 

Må innrømme at Trangia-settet ser fristende ut, litt fordi det ser så stabilt ut i forhold til mye annet, men også at alt kommer samlet. "Problemet" jeg har hatt i forhold til turkjøkkenet har vært at det pakker så stort: stekepanna har eget trekk og tar like stor plass som diameteren sin, de to kjelene jeg har passer oppi hverandre, men jeg får ikke gassflaska (har brukt billig fra Biltema) oppi der, og til slutt kaffekjelen som heller ikke får plass oppi noe av det andre, men som har plass til brenneren inni (nesten). Har fire "kolli" (stekepanne, kjeler, gassflaske og kaffekjele), i tillegg kommer asjett/bestikk/kopper. Tenker kanskje at en av gassbrennerne nevnt over kan være greit å kjøpe nå, da Trangia 27-5 HA kanskje blir litt lite for mer enn 1 person (en av de mindre gassbrennerne kan kanskje være bedre for aleneturer)? Og heller kjøpe Trangia 25 senere, som et tillegg til de to jeg planlegger her, for muligheten til å lage mat for flere da jeg får større kjeler samtidig da. Hvilken løsning har du på gass i trangiasettet @dsk

2 timer siden, Odd-Arne skrev:

Er veldig glad i ved då 😉, så personleg ville eg i din situasjon, med mindre du skal over tregrensa(gjer det likevel eg, evt, firebox mini med nokre få kullbrikettar) brukt ein Silverfire Scout enten med Dragon Pot til større ting eller den lille MSR potta til mindre ting. Ovnen kan lett pakkast ned i begge.  Enkelt, trygt, gratis i bruk og fint lite som kan gå galt. Med Dragon Pot,så er et eit lukka system. Ingen synleg flamme, veldig effektiv og vindskjermen er innebygd. LItt hi-jack og digresjon der, men synest berre den er så bra.

Ja. Kald mat er jo egentleg greit. Litt havregryn, knekkebrød, tørka frukt og kjøtt(spikjklubb). Funka fint det. Bedre enn butikkjøpt frysetørka IMO, lite imponert, men litt av poenget med ein kort tur er vel å teste utstyr for lengre turar, eller? Eg kan førøvrig gå ganske langt på Mercola protein pulver med banansmak, som eg brukar til dagleg.

Skal ikke over tregrensa på turene i nærområdet, så kan jo selvfølgelig fyre opp bål på turene nå i vinter 😄 Helt glemt at det eksisterer etter tørkeperioden vi har hatt i sommer! Bruker du kun kvistbrenner når du skal lage mat? Så litt stor ut den Dragon Pot'en

Endret av Uvær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uvær skrev:

illegg. Ser ut som jeg må ut med rundt 1000 for Gravity eller Windpro. Hvor stor er forskjellen på brennerhodet/bredden på flammen og avstanden til panna på de i forhold til Vega, og utgjør det mye med tanke på matlaging med stekepanne? Hvordan vil du si disse funker i forhold til Trangia med gassbrenner fra Ebay (483 kr for 27-5 HA og rundt 120 for gassbrenner)?

Himla stor forskjell, på grensa til ikkje samanliknbar. Har sjeldan brukt så mykje gass som når eg prøvar lage typisk steikemat over lite brennar hovudet, typisk til dømes trangia gassbrenner. 

På familietur med to brenner ar enda det med å vere rein "kokebrennar". Svaret pannekaker på midt, evighet å få gjennomsteikt og mykje gassbruk som følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Min Whisperlite Universal brenner noe gult også, men jeg stresser ikke med det. Bruker den sommerhalvåret, både på gass og bensin og bytter til XGK EX til bruk i telt vinterstid med snøsmelting.

Jeg liker virkelig Whisperliten, synes den er god å kokkelere på både med bruk av gass og bensin 😊

Er du fornøyd med XGK, er det ren snøsmeltemaskin? Hva er grunnen til at du ikke bruker Whisperlite på vinteren? Og bruker du den med gass eller bensin på sommeren avhengig av tilfeldigheter/hva du har lyst til, eller er det en grunn til at du veksler mellom bensin/gass på sommeren?

22 minutter siden, Tessatroll skrev:

Himla stor forskjell, på grensa til ikkje samanliknbar. Har sjeldan brukt så mykje gass som når eg prøvar lage typisk steikemat over lite brennar hovudet, typisk til dømes trangia gassbrenner. 

På familietur med to brenner ar enda det med å vere rein "kokebrennar". Svaret pannekaker på midt, evighet å få gjennomsteikt og mykje gassbruk som følge. 

Finner ingen mål på hvordan Vega sammenligner på bredden av brennerhodet. Hvis det er så stor forskjell betaler jeg gjerne mer for å slippe å irritere meg over det. Nå er ikke pannekaker, som krever jevn varme over hele flaten, så aktuelt for meg, men med brenneren jeg har hatt har jeg i mange tilfeller måttet steke med lokk for å få det varmt nok til å få det resultatet jeg ønsket. Var nok for dårlig effekt på den, men den hadde ikke bredt brennerhode

 

Edit:

I den testen av Optimus Vega på tursiden.net som ble linket til over, påpekte forfatteren at det ble varmetap ved bruk av kjele på liten diameter (på grunn av stor avstand mellom brennerhode og kjele, i tillegg til bredden på brennerhodet), men at ved bruk av panne med større diameter var dette bare en fordel for bedre varmefordeling. Det er kanskje ikke noe problem for Vega, da?

Endret av Uvær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Uvær skrev:

Er du fornøyd med XGK, er det ren snøsmeltemaskin? Hva er grunnen til at du ikke bruker Whisperlite på vinteren? Og bruker du den med gass eller bensin på sommeren avhengig av tilfeldigheter/hva du har lyst til, eller er det en grunn til at du veksler mellom bensin/gass på sommeren?

 

Jeg er veldig for øyd med XGK EX, jeg liker den så godt at jeg ofte kan finne på å ta den med om sommeren også.

Det er tilfeldigheter som avgjør fuel på Whisperlite om sommeren, men jeg liker best bensin. Det er ingenting i veien for at jeg tar med Whisperlite på vintertur. Men siden jeg har begge velger jeg XGK EX for at den er snillere mtp CO.

Hadde jeg ikke hatt litt for stor intresse for brennere (og turutstyr generelt), skulle jeg ha klart meg utmerket med XGK EX til min bruk hele året🙈

Ørretpanne på XGK EX:E7AD5575-0D8E-4983-ABF2-D8E1E13D7794.jpeg.bdf59298cf13329ce87b640123de9940.jpeg

 

Kaffekok på XGK EX:

948ECC9E-9C3C-4571-BD8A-EFB21E4F02D5.thumb.jpeg.0e040a7afe928e5729355bd049dcf1f8.jpeg

 

Whisperlite Universal i forteltet:

B225B321-0146-49C4-8046-E44D36AC577B.thumb.jpeg.b799a8457425226fbffcbe6b0bec9476.jpeg

 

😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uvær skrev:

 

yre opp bål på turene nå i vinter 😄 Helt glemt at det eksisterer etter tørkeperioden vi har hatt i sommer! Bruker du kun kvistbrenner når du skal lage mat? Så litt stor ut den Dragon Pot'en

Ja. Dragon Pot er for stor til 1 person med mindre du skal vaske e.l.. Når den er med brukar eg sjølvsagt tomrommet til andre ting. Ovene pasar oppå og de gjer vel mesteparten av maten og relatert utstyr også. Oven passar og som sagt i den lille og populære MSR panna også. Passar berre akkurat, men plass til sammenleggbart bestikk, lighter, ferro rod etc.. i midten.

Ja, bortsett frå kjappe toppturar om vintere, så gjer eg det. Har pellets og litt småved i bilen og tek gjerne med bittelitt kull og Firebox Nano opp på høgfjellet for å grille. Ting veg så lite i dag likevel, så eg har vanlegvis med skikkeleg mat på høgfjellet og brukar breen som kjøleskap.

Skal du berrre varme litt vann o.l. , så kan det hende den minste Solo Stoven, men ein liten kopp ala Solo Stove sin egen 900 er meir praktisk. Vil du småkoke ei stund, så er det Silverfire. 

Skal du uansett fyre bål heile tida, så treng du vel egentlig ingen ovn i det heile tatt. I sånn veit/veit ikkje situasjon, så er jo ein Firebox Nano Titanium så lett og liten at det tell egentlig ikkje som vekt, synest eg i alle fall. Kull høyrest kanskje litt rart ut på fjellet, men med denne lille boksen kan eg grille ein biff med berre 3-4 brikettar. Skal skaffe meg ein pose Binchotan, og om eg klarer å få fyr på det, antageleg med litt vanleg kul i bunn, så er jo potensialet enormt.

Er definitivt hekta på denne type løysning, men det er sjølvsagt ein del type fjell og vinterturar då dette ikke er så pjaktisk. Lite tid og høg effekt bør kanskje ikkje vere fokus,men synest den lile Solostoven lett konkurrerar med med ein liten gassbrenner på tid. Den brukar opp veden raskt, men du får og full effekt av den. Det er ikkje mange flisene som skal til for å varme ein liter vann. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjellis skrev:

Jeg er veldig for øyd med XGK EX, jeg liker den så godt at jeg ofte kan finne på å ta den med om sommeren også.

Det er tilfeldigheter som avgjør fuel på Whisperlite om sommeren, men jeg liker best bensin. Det er ingenting i veien for at jeg tar med Whisperlite på vintertur. Men siden jeg har begge velger jeg XGK EX for at den er snillere mtp CO.

Hadde jeg ikke hatt litt for stor intresse for brennere (og turutstyr generelt), skulle jeg ha klart meg utmerket med XGK EX til min bruk hele året🙈

Ørretpanne på XGK EX:E7AD5575-0D8E-4983-ABF2-D8E1E13D7794.jpeg.bdf59298cf13329ce87b640123de9940.jpeg

 

Kaffekok på XGK EX:

948ECC9E-9C3C-4571-BD8A-EFB21E4F02D5.thumb.jpeg.0e040a7afe928e5729355bd049dcf1f8.jpeg

 

Whisperlite Universal i forteltet:

B225B321-0146-49C4-8046-E44D36AC577B.thumb.jpeg.b799a8457425226fbffcbe6b0bec9476.jpeg

 

😊

Er det MSR keramisk 1,3liters kjele du kjører på Whisperlite der? Var å så på Whisperlite på xxl men synes den virket stor for en 1,3L kjele. Så det blir nok en Primus Omnilite på meg sammen med MSR kjelen du har. Der går også brenneren ned i kjelen, usikker på det mht Whisperliten? Å du er fortsatt fornøyd med kjelen? Det som frister med kjelen er at den skal være brukans til enkel steking av egg/bacon også takket være det keramiske belegget. Noe kanskje du kan bekrefte eller avkrefte? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Er det MSR keramisk 1,3liters kjele du kjører på Whisperlite der? Var å så på Whisperlite på xxl men synes den virket stor for en 1,3L kjele. Så det blir nok en Primus Omnilite på meg sammen med MSR kjelen du har. Der går også brenneren ned i kjelen, usikker på det mht Whisperliten? Å du er fortsatt fornøyd med kjelen? Det som frister med kjelen er at den skal være brukans til enkel steking av egg/bacon også takket være det keramiske belegget. Noe kanskje du kan bekrefte eller avkrefte? 😊

Det er en eldre kjele jeg har, mener å huske den het Quick Solo pot pg består av hardanodisert alminium og ikke kjeramisk. Den er på 1,3 liter og passer godt oppe på Whisperlite synes jeg. Har tilgode å pakke brenneren i kjelen da jeg som oftest pakker en snyltekopp, noe krydder og en liten flaske smør/olje i den, så jeg kan ikke svare deg på om det er plass til brenneren i kjelen. Jeg kan prøve å se om det går når jeg kommer hjem om du ønsker 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Er det MSR keramisk 1,3liters kjele du kjører på Whisperlite der? Var å så på Whisperlite på xxl men synes den virket stor for en 1,3L kjele. Så det blir nok en Primus Omnilite på meg sammen med MSR kjelen du har. Der går også brenneren ned i kjelen, usikker på det mht Whisperliten? Å du er fortsatt fornøyd med kjelen? Det som frister med kjelen er at den skal være brukans til enkel steking av egg/bacon også takket være det keramiske belegget. Noe kanskje du kan bekrefte eller avkrefte? 😊

Jeg har både whisperlite og quick solo pot. De er ypperlige valg begge to, men brenneren går ikke oppi. Pleier å ha mat, spork og lignende der. 

Tenk gjerne over prisforskjellen på gass og miljøbensin. Bruker du se små søte gassboksene koster det fort 70 kroner å koke 4 liter vann på tur. Med bensin blir prisen ca 10. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.