Gå til innhold
  • Bli medlem

Den norske fauna


tshansen

Anbefalte innlegg

Er det noen god bok som tar for seg Norge og den norske fauna? Jeg tar meg selv i å ha sjokkerende vaklende kunnskap på planteliv, skog, sopp osv! Hva kan spises? hva bør man holde seg unna? Hva kan fungere som "medisin"?

Jeg husker jeg hadde en hakkespett bok når jeg var guttunge. Her stod det alt mulig rart. Finnes det noe slikt for oss voksene også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Larix said:

"Norges dyr":mrgreen:

Fra spøk, og flisespikking, til revolver.   Dette var regnet som referansen når jeg studerte skogbruk en gang i forrige århundre. Lieds flora: https://www.adlibris.com/no/bok/norsk-flora-9788252160291

Lids flora er selve Floraen med stor F. Jeg var helt oppslukt av den i ungdommen, kunne den nesten utenat.... :D
Men den er ikke spesielt egnet for de som ikke har en over gjennomsnittet interesse for planter.

Av soppbøker er det to som skiller seg ut: Norsk Sopper, og Sikre Sopper. Begge er grundige og med godt presentert informasjon, og svært gode bilder. Førstnevnte er omfattende med et stort utvalg sopper, mens "Sikre Sopper" er best egnet for de fleste. Forvekslingsmulighetene med giftige/uspiselige sopper er grundig beskrevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Larix said:

 Ikke er den spesielt feltvennlig heller.

Det kan man si. 1230 sider, vekt 1,4 kg!
Interessant at det er den eneste floraen uten farger, alle tegningene er i sort-hvitt. Likevel er det enklere å artsbestemme planter med den, enn i andre floraer. Men det skyldes at de fantastiske tegningene er laget av blomstertegneren Dagny Tande Lid - kona til Johannes Lid, som skrev boka.
En mer feltvennlig flora for fjellfanter er den lille boka "Fjellflora" av Olav Gjærvoll, også illustrert av Dagny Tande Lid. Den har solgt 325000 siden den kom ut i 1952. Den er fin å ha i jakkelomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet veldig mange bøker på markedet de siste årene om sopp og andre spiselige vekster i naturen.

For medisinplanter har jeg inntrykk av at denne er bra.

Soppbøker er det mange av! Jeg har brukt denne mye:

IMG_20180914_105254940.thumb.jpg.d31045e3bf8931c17a1fe8bf859e43f0.jpg

Det viktigste med en soppbok er at den ikke er gammel. Kunnskapen rundt hva som er giftig og hva som er trygt å spise, utvikler seg hele tiden. 

Av bøker om spiselige vekster liker jeg godt denne. Men det er mange å velge blant her også. Denne er også bra. Men jeg irriterer meg litt over oppskrifter som tar opp plass i boka. For min del ville jeg heller likt å lese mer om plantene, og så kan jeg finne oppskrifter et annet sted. Men det er smak og behag.

Endret av Snutemor
Link falt ut
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under studiene og til hjemmebruk er nevnte Norsk flora fra Lid suveren. Ellers bruker jeg den hvite, lille Fjellflora, men har også blitt glad i miniheftet fra Naturen i lomma-serien: Den lille fjellfloraen. De bakerste sidene med informasjon om vekstvilkår og plantesamfunn er super. Det finnes et hefte om geologi/glasiologi, og et om meteorologi/fjellvandring også, som jeg prøver å få tak i. Fant heftet jeg har på en turistforeningshytte en gang.IMG_0404.thumb.JPG.7f548187dd70f5d5cb8a016ced600e7d.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.