Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment tupilak pants


Terka

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med  TUPILAK skallbuksen fra  MOUNTAIN EQUIPMENT?

Vurderer ny bukse til vinterbruk som omfatter alpin bruk, isklatring, toppturer, og pulkturer og denne buksa tikker av på mange av punktene på lista. (Muligens litt smale nederst på bena ift randoneesko.)

20180912_225442.thumb.jpg.119c98e7700b84eb25b90a5d41787287.jpg

https://www.mountain-equipment.co.uk/tupilak-pant

https://www.riseandsummit.co.uk/knowledge-hub/gear-reviews/mountain-equipment-tupilak-pants/

https://www.ukclimbing.com/gear/clothing/legwear/winter_mountain_overtrousers-9918

Om noen har erfaring med denne buksa så tar jeg gjerne i mot noen omtaler. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Mountain Equipment tupilak pants
Annonse
2 hours ago, Hammer said:

Manglende dropsete og ingen god løsning på gamasjer. Samt ingen lommer på lår.

Årets modell har (bildet i første innlegg er av forrige modell).

  • Fully adjustable braces with drop seat
  • Zip-out internal snow gaiters

Lommer er ikke er must for min del, bruker sjelden lommene på skallbukser. (For klatring så vil jeg helst ikke ha stæsj i lommer på lår som kan hindre bevegeligheten. 😊)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

Årets modell har (bildet i første innlegg er av forrige modell).

  • Fully adjustable braces with drop seat
  • Zip-out internal snow gaiters

Lommer er ikke er must for min del, bruker sjelden lommene på skallbukser. (For klatring så vil jeg helst ikke ha stæsj i lommer på lår som kan hindre bevegeligheten. 😊)

Da er det vel bare å peise på da? Hehe 👍

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Prebb, har kkke prøvd Freke selv, men Freke veier nesten dobbelt så mye dom Tupilak. Tupilak veier ca en halv gang mer en f.eks. Norrøna Falketind GTX, men virker mye mer hardfør.

Tupilak buksa har glidelås langs hele utsiden som jo gir luftmuligheter. sjekk evt omkrets på bena ift toppturskoa siden buksa er noe smalere i bena rene "skibukser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg forsøkt Tupilak. Min konklusjon er at denne buksen ikke egner seg for ski-alpinisme. Den er laget av, for det meste, gore-tex pro og er fryktelig stiv. I str. M som var passelig for meg i både lengde og bredde så kunne jeg ikke sette meg ned (knebøy) helt. Siden det er en vanntett isklatrebukse har den heller ingen lommer (ikke overrasket over dette altså), men den har heller ingen lufting. Da må en i så fall bruke glidelåsen på siden og zippe av fra toppen. Den henger riktignok igjen på en puslete knapp. Fordelen med dette er jo selvsagt drop-seat-funksjonen.

Bredden rundt ankelen er nok tilstrekkelig for en litt smal rando-sko, men har man veldig kjøreorienterte sko så kan det bli et problem.

Denne buksen er nok litt for spesialisert for å kunne ha et bra all-around potensial.

 

Jeg vet at denne tråden ikke spesifikt handler om ski-alpinisme, men siden det er nevnt tenkte jeg kort å oppsummere mine betraktninger for andre besøkende til tråden:

Pros:
- Drop seat
- Gode bukseseler
- Høy i livet: Du får ikke snø i buksen så lett.
- Innebygd gamasjer/snølås på beina som kan zippes av.


Cons:
- Ingen lommer
- Lufting er kun mulig med å zippe av helt fra toppen. Sårbart når du er i bevegelse.
- Ingen fleksibilitet i stoffet. Relativt smal passform gjør det vanskelig å bevege seg i buksen. Spesielt knebøy/squat, høye knær, etc.
- Noe smal nederst. Bør prøves over din støvel.


Nøytral:
- Buksen kan tas lett av og på uten å ta av sko.

 

Om formålet er skialpinisme/topptur så ble jeg anbefalt å sjekke ut Mountain Equipment sine bukser som er laget for dette formålet: Spectre i softshell, eller vanntett Diamir. De har også noen bukser uten seler, men de har jeg ikke tatt med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Prebb said:

Om formålet er skialpinisme/topptur så ble jeg anbefalt å sjekke ut Mountain Equipment sine bukser som er laget for dette formålet: Spectre i softshell, eller vanntett Diamir. De har også noen bukser uten seler, men de har jeg ikke tatt med her.

For ski har du også Havoc:

https://www.mountain-equipment.co.uk/havoc-pant

 

Mer innpå senere herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei Mountain Equipment Spectre (soft shell), og jeg må slite for å få den over støvlene (scarpa maestrale). I gå-modus må jeg løfte buksa over plastkanten på støvelen, og bare ha den over innerstøvel.

Når det er sagt: Buksa er deilig å ha på og har mange gode løsninger. Rart de har valgt å lage bena så trange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2018 at 11:00 AM, Terka said:

Mer innpå senere herfra.

En liten sammenligning herfra ut fra de buksene jeg har nå som er aktivt i bruk.

Fra venstre mot høyre: Mountain Equimpent Tupilak, Sweet Protection Monkeywrench pants, Burton [AK] pants, Norrøna Falketind Gore-Tex Pants (3 siste er eldre modeller)

20181003_130110.thumb.jpg.46061f350b57b4ef900af1c8ef792412.jpg

Mountain Equimpent Tupilak

  • Hel glidelås langs ytterside
  • Fullverdig dropseat
  • Beskyttelse for stegjern og stålkanter(ski)
  • Beskyttelse for isskruer i klatresele
  • Snøgamasje, justerbar i diameter + feste for lisse under sko
  • Ingen lommer
  • GORE-TEX® Pro 80D. Virker solid i ytterstoff, noe stivt stoff når ny.
  • Innvendig omkrets nede på fot: 48 cm

Sweet Protection Monkeywrench pants

  • Glidelås for lufting på innside av lår
  • Ingen dropseat
  • Beskyttelse for stegjern og stålkanter(ski)
  • Snøgamasje,
  • Liten lomme på mage, to lommer i lårhøyde, store cargolommer på lår
  • 3L Gore-Tex. Den tyngste og mest solide skallbuksa jeg har hatt.
  • Innvendig omkrets nede på fot: 54 cm

Burton [AK] pants

  • Glidelås for lufting fra utside avhofte og frem på lår.lår
  • Ingen dropseat
  • Ingen beskyttelse for stegjern og stålkanter (Laget for snowboard)
  • Snøgamasje
  • Netting lomme på mage, to lommer i lårhøyde, små cargolommer på lår
  • Gore-Tex XCR. Utrolig myk og behagelig bukse. Forholdsvis slitesterk (Ikke noe å utsette ift mange års bruk)
  • Innvendig omkrets nede på fot: 54 cm

Norrøna Falketind Gore-Tex Pants

  • ¾ glidelås i siden. (Fra utside avhofte og ned)
  • Ingen dropseat
  • Innvendig beskyttelse for stegjern og stålkanter(ski)
  • Gamasjekrok nede i buksekant
  • Netting lomme på mage, to lommer i lårhøyde, små cargolommer på lår
  • #L GORE-TEX® med strikket interlock backer. Myk og behagelig bukse, den minst slitesterke av nevnte bukser.
  • Innvendig omkrets nede på fot: 43 cm.

 

Komentarer:

  • Mellom 1998 og 2008 hadde jeg fra seksti til hundre dager på ski pr år, heisbasert, toppturer ut fra heissystemer i alpene og rene toppturer i Norge, eldre bukser er derfor hovedsakelig brukt til dette. (Barn i 2008 og 2009 = mindre fleksibilitet ift prioritere hardt mot fjell&snø 😊)
  • Falketindbuksa går såvidt over frikjøringsorienterte topptursko som Technica Cochise Pro light, på mer gå rettede topptursko som f.eks. Atomic Backland/Scarpa F1 passer den fint, mens på rene alpinsko som Nordica Dobberman er den for smal. (Skomodeller nevnt ut fra hva jeg har brukt selv.)
  • Falketind buksa har jeg brukt året rundt, for fjellturer til fots og toppturer på ski når det er mildt vintervær. Denne buksa er myk og behagelig å gå i, men slites fort ift de andre. (Hull og slitasjeskader på lår fra diverse, og kutt fra stålkanter (ski).
  • Både Monkeywrench og AK buksa er i overkant baggy i bena ift hva jeg foretrekker. Dette gir veldig god bevegelighet, men mye løst stoff til klyving og skikjøring.
  • AK buksa oppleves omtrent like myk som Falketind, men med mye mindre synlig slitasje. Veldig behagelig bukse. Jeg skulle gjerne hatt enda bedre lutemuligheter på denne.
  • Monkeywrench buksa er den markant tyngste buksa, men samtidig den som isolerer/beskytter best når temperaturen kryper nedove mot tyve minus. Brukes mest midtvinters. Skulle gjerne hatt enda bedre lutemuligheter på denne også.
  • Tupilak buksa er fortsatt uprøvd. Kjøpt ut fra å brukes primært isklatring/vinterklyving i tiden fremover for å spare andre bukser. Kommer også til å teste den ut på flerdagers turer i vinterfjellet. Jeg har ingen problemer med å sette meg helt ned (knebøy) i denne slik @Prebb opplever (Str L), skyldes antagelig at vi har forskjellig kroppsbygning? :)

 

Total avsporing herfra... men jeg holdt ihverfall ord om å kommentere litt mer. 😂

Støtter @Prebb sin konklusjon om at dette ikke er en bukse rettet mot ski-alpinisme, men dekker det primære bruksområdet (isklatring) jeg har kjøpt den for. For ski-alpinisme ville jeg valgt enten Havoc med bib og dropseat, eller Diamir av Mountain Equipment sine bukser. (Jeg foretrekker rene skallbukser, andre foretrekker mer softshell.)

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

 

  • Tupilak buksa er fortsatt uprøvd. Kjøpt ut fra å brukes primært isklatring/vinterklyving i tiden fremover for å spare andre bukser. Kommer også til å teste den ut på flerdagers turer i vinterfjellet. Jeg har ingen problemer med å sette meg helt ned (knebøy) i denne slik @Prebb opplever (Str L), skyldes antagelig at vi har forskjellig kroppsbygning? :)

 

Total avsporing herfra... men jeg holdt ihverfall ord om å kommentere litt mer. 😂

Støtter @Prebb sin konklusjon om at dette ikke er en bukse rettet mot ski-alpinisme, men dekker det primære bruksområdet (isklatring) jeg har kjøpt den for. For ski-alpinisme ville jeg valgt enten Havoc med bib og dropseat, eller Diamir av Mountain Equipment sine bukser. (Jeg foretrekker rene skallbukser, andre foretrekker mer softshell.)

 

 

 

Mulig det skyldes kroppsbygning, eller at jeg hadde på meg en størrelse for liten. Jeg prøvde ikke L. Følte uansett at M var mer enn lang nok.
Nå er det skibaluba til helgen så jeg får se hva som dukker opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har tolket det riktig så er benlengen uavhengig av størrelsen (målte selv M-Regular og L- Regular til å være like lange).

20181003_162601.thumb.png.7cae988975d671256c2519693e0028b5.png

Egentlig en ganske fin løsning å kunne tilby ulik benlenge uavhengig av "livvidde". Tror dog de fleste butikkene kun kommet til ta inn "Regular" og andre benlengder må bestilles.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.