Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill på valg av nye fjellstøvler


KristofferB

Anbefalte innlegg

Skal pensjonere et par trofaste, men dessverre utslitte, Skarpa Ladakh. De sitter fremdeles som et skudd, men sålen har gått helt i oppløsning. Har både Crispi Skarven 2.0 og Alfa WK advance i samme størrelse hjemme på test nå, men blir ikke helt klok. Skarven oppleves litt i overkant romslige i tåboksen. Walk King sitter som et skudd, men skulle ønske de var en anelse høyere i skaftet ettersom sekken ofte blir svært tung på lange turer når jeg gjerne bærer for flere enn meg selv. Altså: skarven virker til å ha bedre ankelstøtte, mens alfa sitter bedre på foten men er redd de kan mangle noe ankelstøtte med tung oppakning. 

Noen som har erfaring med Walk King og tung sekk over flere dager til fjells? Evt. tips til andre modeller jeg bør teste? Har kikket så vidt på Alfa Glittertind, men også lest at de kan bli litt vel myke i skaftet etter en tids bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Hmm. Begynner jo å tenke at jeg bør gå for to par selv om det koster litt. Eksepelvis et par walk king og ett par bever med høyere skaft til tyngre bører. 

Noen som har erfaring med Glittertind over tid? Ser jo bra ut på papiret og bør jo sitte bra mtp at passform skal være lik walk king, men leste som nevnt noe om at de kunne bli litt slappe og myke i skaftet over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skoene jeg til dags dato har hatt best ankelstøtte i, var et par Hagløfs Grym. Bare synd de tok inn vann etter knappe halvannet år... Har selv svake ankler og bra erfaring med Skarven, men om de ikke passer din fot blir det ikke noe særlig. 

Kan også skryte av både ankelstøtte og vanntetthet på Lundhags Syncro. For meg var de noe trøblete å gå inn, men det er nok individuelt. De er dessuten relativt lette for høyden siden de er rene skall - sko uten for. 

Likte ellers godt tipset om å montere nye såler! Gjenbruk er gull 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips med resåling, det skal sjekkes ut. Men tror nok disse skarpaene er gått forbi punktet hvor resåling gjør susen, og heller nok mot nye støvler.

Lundhags Syncro har jeg hørt mye bra om, men aldri hatt uisolerte fjellsko før.

Ingen som har erfaringer med Alfa Glittertind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KristofferB skrev:

Ingen som har erfaringer med Alfa Glittertind?

Jeg har det blant annet, og det er svært gode fjellstøvler. Jeg har bred fot, og har hatt Ladakh før også. L er vel gått ut av prod noe som er synd.

Passform, snøring og ankelstøtte er suveren på Glittertind. 

På en av de første turene med disse skoene gikk jeg med i en sur myr, og skoene ble sure. De tørker jo generellt sakte disse goretex skoene som er foret, så jeg har bare akseptert at skoene er sure. Har de på hytta. Jeg har lest meg opp på diverse tråder om eddik, nedfrysing ol, men glemmer det og sokkene er rett og slett gallesure etter en dag med de skoene. Det er nok ikke produsenten sin feil, men heller en brukerfeill

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 400-550 har jeg betalt for resåle, da 2 forskjellige skomakere østland og vestland men like godt resultat 😊 Ikke alltid lett finne støvler som passer godt og når sliter såler pga fotstilling/tråkk så er det greit ennå fins flinke skomakere kan bevare støvlene lenger.

Har noen North Face gtx sko sleit med vond luft prøvde mye i før fikk bort lukt, vasket de da med galletvål, så zalo antibac sko sto i dusjen en stund med blanding i og deretter tørk med mye bytte av avispapir inni så vart de luktfri .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Alfa Walk King og bruker de både med tung og lett sekk på lange turer. Har gått ut en del par og har ikke hatt mer enn ett eneste gnagsår. Ankelstøtten har jeg aldri sett på som et problem, men så har jeg ikke noe annet å sammenligne med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til deg som trenger litt bredere støvler.  

Jeg kjøper skotøy på Ortopediteknikk,  fordi jeg trenger spesiallagrede fotsenger, og dermed  må sko og støvler være noe bredere enn de man kjøper i sportsforretninger/tilsvarende.  (Jeg har ingen bindinger til firmaet)

Og stort sett er skotøyet der vanlig handelsvare som er gjort litt bredere.  Bl a kjøper jeg New Balance joggesko der.  Og blant støvlene finnes mange kjente merker.  

Og det fine ved det hele er at alle kan handle der.

------------------------------  

Samtidig vil jeg også tilføye at om du har problemer med føttene og har vanskelig med  å finne passende skotøy anbefaler jeg deg å ta kontakt med OT. De har tilgang til ortoped som kan anbefale overfor NAV at du trenger tilpasset skotøy. 

Jeg var så "heldig" at jeg tilfredsstilte kravene og har vedtak om to par sko/støvler i året.  Og for disse betale jeg ca kr 650 pr par.  Så har du problemer med vanlig handelsvare kan en besøk/telefon til OT eller tilsvarende firmaer være en god ide.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andre paret med Alfa WK, og selv med utstrakt bruk av minkolje som gjør dem "smørmyke" så har de reddet meg med overtråkk med tung sekk. Har fått med meg at det ikke nødvendigvis er anbefalt å bruke minkolje da skoene blir litt i overkant myke, men for meg er dette gull da de former seg skikkelig etter foten etter litt bruk.

Er 197cm høy og har båret sekk i 25-28 kg området mange ganger uten problemer, selv når jeg tråkker over, og jeg har kanskje over snittet høyt tyngdepunkt når jeg går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Heller nok litt mot WK her ettersom passformen virker til å være prima for mine føtter. Det blir jo mange turer med lett oppakning også, men så er det som regel også flerdagsturer med ca. 30kg på ryggen både sommer og høst, og det er her jeg kjenner behovet for god ankelstøtte.

Men godt å lese at både du og flere er fornøyde med komboen av WK og tung sekk Truant76.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har det blant annet, og det er svært gode fjellstøvler. Jeg har bred fot, og har hatt Ladakh før også. L er vel gått ut av prod noe som er synd.

Passform, snøring og ankelstøtte er suveren på Glittertind. 

På en av de første turene med disse skoene gikk jeg med i en sur myr, og skoene ble sure. De tørker jo generellt sakte disse goretex skoene som er foret, så jeg har bare akseptert at skoene er sure. Har de på hytta. Jeg har lest meg opp på diverse tråder om eddik, nedfrysing ol, men glemmer det og sokkene er rett og slett gallesure etter en dag med de skoene. Det er nok ikke produsenten sin feil, men heller en brukerfeill

 

Takk for innspill. Ja, synd at Ladakh ikke er i prod lenger. Mulig jeg må teste et par glittertind opp mot Walk King. Og da mest pga noe ekstra høyde i skaft, feste for leddede stegjern er ikke noe must for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, KimH skrev:

Mellom 400-550 har jeg betalt for resåle, da 2 forskjellige skomakere østland og vestland men like godt resultat 😊 Ikke alltid lett finne støvler som passer godt og når sliter såler pga fotstilling/tråkk så er det greit ennå fins flinke skomakere kan bevare støvlene lenger.

Har noen North Face gtx sko sleit med vond luft prøvde mye i før fikk bort lukt, vasket de da med galletvål, så zalo antibac sko sto i dusjen en stund med blanding i og deretter tørk med mye bytte av avispapir inni så vart de luktfri .

Hjertelig takk for tips! Har forsåvidt god erfaring med å resåle en del klatresko. men må nok innse at disse Ladakhene har nådd pensjonsalder. Det er mer enn sålen som er utslitt selv om passformen fremdeles er ypperlig:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.9.2018 den 21.55, KimH skrev:

Mellom 400-550 har jeg betalt for resåle, da 2 forskjellige skomakere østland og vestland men like godt resultat 😊 Ikke alltid lett finne støvler som passer godt og når sliter såler pga fotstilling/tråkk så er det greit ennå fins flinke skomakere kan bevare støvlene lenger.

Har noen North Face gtx sko sleit med vond luft prøvde mye i før fikk bort lukt, vasket de da med galletvål, så zalo antibac sko sto i dusjen en stund med blanding i og deretter tørk med mye bytte av avispapir inni så vart de luktfri .

Hei

Kan man spørre hvilken skomaker du var fornøyd med på Østlandet/Oslo?? Har fått forsålet et par ganger, men ikke helt fornøyd med opprettingen.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elgen skrev:

Hei

Kan man spørre hvilken skomaker du var fornøyd med på Østlandet/Oslo?? Har fått forsålet et par ganger, men ikke helt fornøyd med opprettingen.

 

Prøv Hilroy skorep på Lillehammer, mange fornøyde der hvis du ser omtale på facebook osv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.