Gå til innhold
  • Bli medlem

Boblejakke


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

JA! Patagonia sin Puff Jacket her helt rå!

Bruker den til hverdags samt som varmejakke etter (og under pauser på) skitur. Veldig varm i forhold til vekt og pakkvolum.

Holdt meg f.eks. god og varm i en 1/2 time mens jeg ventet på et tog i -20 kun iført svette skiklær og Puff. Kan stappes i egen "pakkelomme" blir på str. med en fotball.

www.patagonia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare lurer, ettersom jeg stort sett bruker dun jakke om vintern... Når blir det for kaldt med skallbekledning med Gore Tex og fleece blir for kaldt? Har en dunjakke, men begynner bli gammel. Så lurer litt på om jeg klarer meg med skallbekledning i skibakken, eller om jeg trenger no mer dun! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme meget langt uten dun. Selv har jeg min mest ekstreme erfaring fra klatring på Aconcagua i Argentina. Der hadde vi på første toppforsøk under -50 grader (termometeret ble bunnet på -50). I tillegg sterke vind. Ingen av oss hadde dun. Bare flere lag med fleece under Gore-tex. Gikk greit det. Høres kanskje drøyt ut, men det er fakta.

PS! Vi nådde toppen et par uker senere i kjempevær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er egentlig litt farlig. Har man først blitt hektet er det ingen vei tilbake :wink: . Jeg "måtte" kjøpe dunbukser tilslutt også... Sinnsykt digg.

Jeg har ingen lette varianter å anbefale. Jeg klinte til den verste North Face jakken. Kostet skjorta og jeg led i månedsvis etterpå, men den holder forhåpentligvis i 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg utdype litt i svaret jeg gav ovenfor.

Spørsmålet var om du egentlig trengte dun, og jeg mente at du klarer deg godt uten.

La det også være sagt at dersom du har råd så virker det skikkelig digg. Jeg har faktisk også tenkt å invester i den dunjakke i år. Har bare ikke fått bestemt meg hvilken.

Jeg var nettopp over å jobbet i London. Stoppet inn Rock & Snow og prøvet masse forskjellige Rab, North Face etc. Sinnsykt mye billigere enn her hjemme, og siden jeg ikke hadde trengt å få det tilsendt så hadde jeg sluppet frakt og toll. Angrer noe helt utrolig på at ikke jeg kjøpte. Men tror jeg skal over igjen snart, og da blir det handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte:

Er det stor forskjell på merkene når det gjelder dun ? Veldig mange bruker North Face eller Rab på de høyeste toppene i himalaya osv. Men det kan like gjerne være fordi man bruker utstyret til de som sponser turen?

Har en Marmot Parbat membrain, og kan egentlig vanskelig forestille meg at noe kan være vesentlig mye bedre.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Vel... mye kommer av Fillpower... Dvs kvalitet eller hvor mye dun det er i jakka...

Av det jeg har sett kjappt virker det som du får rundt 600 til 650 fillpower til rundt 2000kr.. Dette er et tall som jeg veit er grensa for syntetisk foring.. Hvertfall når det kommer til soveposer.. En dunpose der må ha over 650 fillpower for å være "bedre" enn de syntetiske posene..

North Face sine jakker ser jeg har noen jakker med 700+ fillpower, som gjør at sikkert prisen er litt dyr. Og kanskje grunnen til man ser folk med slike jakker på fjella. Må nok ha noe mer enn 650. Marmots bedre dunjakker har sikkert 700+ oxo.

Ellers kommer det jo an på kvalitet og funksjoner. Om det er hette eller ikke.. Om lommene er foret eller ikke... Anbefaler en jakke som er stor nok til å få over evt. GTX jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Noen som har erfaringer med North Face sin Baltoro dunjakke?

Ser den koster ca. 5-6000 i butikkene i Norge.....

Det var den jeg kjøpte. Funker meget bra etter 2-3 sesonger og med moderat bruk (kun de verste vinterturene :) ) varer den forhåpentligvis i 20 år. Nå har ikke jeg erfaring med andre dunjakker, men jeg hadde nok kjøpt den om igjen.

Man skal ikke se bort fra at en tykk fleecegenser+en noe kjipere dunjakke gjør samme jobben men til halv pris. Man får da mer fleksibilitet - men "pakken" veier mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare kvaliteten på dunen, men også tykkelsen på den og utformingen på selve jakka som teller. Viktig at overgangen mellom hetta og resten er godt foret.

Dessuten er detaljer som glidelås og snøringsmuligheter på hetta viktig.

Prisen på dunjakker er veldig høy. Det går endel tusenlapper ganske fort. Er min jakke som er relativt billig egentlig dårligere enn noe som er dobbelt så dyrt ? Er bruksområdet begrenset ? Skrekkhistorier om at ting går i filler eller mer eller mindre begrunnete teorier om at dyrere ting er bedre enn billigere overbeviser i hvert fall ikke meg.

Lurer også på hva folk egentlig skal bruke dunjakke til. Jeg har i hvert fall erfaring for at uansett hvor kaldt det er ute er dunjakke for varmt når man beveger seg. Sikkert greit hvis man ser på skøyteløp i Januar eller driver med isfiske eller noe sånt, men hvem gjør vel det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var salgsprisen, og hvor kjøpte du den?

På Sportsnett til under 5000 i sin tid. Jeg ville tatt runden innom sportsbutikker som Skandinaviske, Oslo Sportslager osv for å sjekke om de har noe på tilbud. Hadde jeg kjøpt boblejakke i dag ville jeg også sjekket utenlandske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tora

Det er svært sørgjeleg om du døyr av mangel på dunjakke. Det jeg ikke forstår er dette med standplass. Såvidt jeg vet har det noe med skyting å gjøre. Det er en stillestående hobby som bråker en masse.

Altså: La standplass være standplass og ta en tur på fjellet istedet. Da holder man seg i bevegelse og slipper å døy av dunjakkemangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Lena

Etter 8 år i Tromsø kan jeg ikke annet enn være enig. Dunjakke er helt nødvendig sommer som vinter. Den bør helst være vann og vindtett og festet til kroppen med superlim og det som verre er. Og skal man utendørs er kanskje ikke dunjakke nok engang.

Forresten angrer jeg veldig på alle toppene jeg ikke gikk på der oppe. Hamperokken, f.eks må jo være helt rå hvis forholdene er gode. Ellers er det jo litt av hvert på Kvaløya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Panda!

Den bør helst være vann og vindtett og festet til kroppen med superlim og det som verre er. Og skal man utendørs er kanskje ikke dunjakke nok engang

... håper du husket dunbukse under dongerien når du skulle ut å ta en kopp kaffe på Mirage :wink:

Hamperokken, f.eks må jo være helt rå hvis forholdene er gode

Jepp! Når du kommer kjørende sørover fra Tromsø og fjellet plutselig bare dukker opp midt på Breivikeidet... Tromsøs eget lille Matterhorn :wink: Blir helt rusa bare jeg tenker på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på Jesting sport på Alnabru lørdag og da hadde de noen Norh Face Summit dunjakker til 40% av 3999,- Ikke helt Baltoro, men med en fillpower på 700 tror jeg den holder for de fleste.

Samme jakke koster 4250,- på sportsnett med en oppgitt førpris på 4499,-

2400.- er derfor etter min mening en ganske god pris for en varm dunjakke til litt over normalen turbruk vinterstid, selv om den kanskje ikke er førstevalget på himalaya?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.