Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til dame på høst/vinter-turer


Winger

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har det siste året blitt mer og mer glad i å sove ute og nå som det begynner å bli litt kjøligere på nettene fremover har jeg behov for en ny sovepose til høsten/vinteren.

Jeg har en gaaaammel Ajungilak sovepose som jeg ikke aner hvor kommer fra, men har mitt navn på seg. Den er i fiber, er alt for stor og varmer lite. Men, man tar det man har så selv om comfort for damer sto til +4 ble den med en kald påskenatt i -10. Den natten har jeg ingen gode minner fra og må derfor skynde meg å investere i en ordentlig pose før kulda setter inn. Det står utenpå kompresjonsposen at den skal være 7,2l...

Jeg har Exped Downmat 7 og et annet underlag under der igjen som er med på tur.

Siden noen av turene er alene er jeg avhengig av en sovepose som ikke er for stor og tung. 
Helst en som er ca 1,5kg og så liten som mulig i volum da jeg for tiden har en sekk på 65L image.png.26406e9d30541fa48265dcc77f295ef8.png

https://www.fjellsport.no/osprey-aura-ag-65-challenger-blue.html

Dessverre så er en del av volumet på sekken i topplokket som kan tas av dersom man ønsker en mindre sekk.

Jeg kjøpte nettopp denne soveposen som jeg hentet på posten i går:

https://www.fjellsport.no/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html

Jeg kjøpte den ettersom limits (se under) ser ut til å kunne holde meg varm :) : 

  • T-comfort: -19ºC
  • T-limit: -28,1ºC
  • T-extreme: -52,5ºC
 
Men, når jeg fikk den og stappet den i kompresjonsposen for å se hvor mye plass den tar, så tar den aaaalt for stor plass i sekken :(
Den står beskrevet til å ha 'lavt pakkvolum' så jeg tok en sjans selv om antall liter ikke var oppgitt. På en nettside ser jeg nå at denne står til 11,2l.
 
Er det noen som har tips til en sovepose til dame (er 163cm) som har dunfyll, veier inntil ca 1,5kg og har lavt pakkvolum til max Kr. 5000,-?
 
Setter stor pris på alle tips :D
 
På forhånd, takk :)
 
-Madeleine
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Mountain Hardwears dunsoveposer - har sommer og 3-sesongersposen selv. Ingen av dem går så langt ned i temperatur som den du kjøpte, men de er superlette og pakker smått.
Og det du ser her er fullpris. Følg med på salg rundt omkring; jeg har kjøpt begge mine soveposer til 50 % rabatt.

Mountain Hardwear Phantom Flame. 3-sesongers pose.

Mountain-Hardwear-Phantom-Flame-Sleeping

Mountain Hardwear Phantom Torch. Vintersovepose.

Mountain-Hardwear-Phantom-Torch-Sleeping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke pakkevolum på 11.2 liter er så ille for en sovepose med følgende spec. jeg:

  • T-comfort: -19ºC
  • T-limit: -28,1ºC
  • T-extreme: -52,5ºC
  • Vekt: 1640g
  • Pris: 3299,-

Hvilke andre poser til under 5000,- og T.comfort rundt -20°C har markant mindre pakkevolum en 11 liter? (Vintersoveposen @Shun nevner har T.comfort = -9°C. )  

Hva med en sekk som er noen liter større/evt bruk av pulk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får tilsvarende varm pose med noe merkbart mindre volum en grei pose du har fått i til god pris . Feks Warmpeace viking 1200 med litt dårligere temp rate er oppgitt til 13l 😊

Prøv pakk den om igjen se om får komprimert litt til, eventuelt bytt komprimeringspose til en litt mindre. Xxl har feks https://www.xxl.no/search?q=kompresjonstrekk

Eller så som sier over når går mot kaldere tidere og  varmere/mer utstyr så større sekk eller pulk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Winger skrev:

Helst en som er ca 1,5kg og så liten som mulig i volum

Trikset for å få ned volumer er høyt fill power på duna. Da øker også prisen, men du bør nok satse på en pose med minimum 850 helst 900/950 om volum er viktig. 

Regn ut antall liter med å bruke mål i dm og pi*r*r*h for å sammenligne. 

Det er også lurt å sammenligne dunvekta på de posene du finner, noen produsenter er vel optimistiske i forhold til hva andre er. Er selv glade i WM poser, men er vel posens Ferrari og priser deretter, men kan kjøpes i USA og da også med litt overfill om du ønsker det.

Ellers er soveposer et sted hvor du må sjekke pris og ikke %. Mye falske førpriser ute å går dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Memento mori her blir trikset å gå opp i dunkvalitet, velge et veldig tynt og lett stoff og gå opp i pris. Som en sidenote i soveposejungelen vil jeg nevne at jeg har god erfaring med å IKKE høre på selgere når du skal kjøpe sovepose, de lover alt for mye, snakker gjerne dritt om merker de ikke har selv og overselger soveposene de har. Da ville jeg heller lagt ut link til posen her på fjellforum og høre hva folk tenker. 

PErsonlig har jeg god erfaring med Montbell downhugger 800 eller 950, de er veldig dyre, men veldig bra og har god kvalitet på dunene. Har en downhugger 800exp, men pakkvolumet der er 13 liter så den blir nok litt stor. Det finnes imidlertid bedre kvalitet dun enn dette. Merk at US og EU sin merking av dun er forskjellig så når Montbell selger 800 cuin dunposer er det vel tilsvarende 750 eller noe i forhold til den europeiske skalaen (husker ikke helt hvordan dette var, men noe i den retning). Kanskje det beste alternativet for deg er å kikke på robens eller cumulus? Vet Robens syr på mål så om du oppgir ønsket pakkvolum og comf temp er det mulig de kan komme med et bra tilbud. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler det som @Terka og @kimH sier, posen du har kjøpt virker bra. For å få mindre volum og samme temperaturområde så snakker man fort 8-10 000 kr og da er det bedre å oppgradere til en god "vintersekk", som også gir plass for andre "vintersaker".  Kan nevne at jeg for helgetur i sommerfjellet med telt klarer meg med 46 liters sekk, mens på vintern tar jeg frem 110 litern for å gi ett lite innspill på forskjell for en som ikke er lett-pakker. Alternativt investere i pulk, som jeg personlig foretrekker på alle "flate" turer.

Mer robust telt + lange plugger.

Bensinbrenner i stedet for gass, mer bensin for "komfort" fyring.

Tykkere ligge underlag

Større sovepose.

Mere klær og bivuakk utstyr.

Ski utstyr/smørning/feller

Spade/skredsøker utstyr

Luer, ekstra votter, slalombriller 

osv....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du burde forsøke med en skikkelig kompresjonspose som denne før du tar sorgende på forskudd😉 Denne her er knall til soveposer og er vanntett å relativt lett. Bruker denne i en størrelse under (10~3,3L) og den halverer pakkvolumet. Siden du nevner 11,2L burde denne som tar 14L og komprimerer ned til 4,5L passe. Verdt forsøket da det virket til å være en fin pose 😊

https://bikeshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=146539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kompresjonspose sparer definitivt plass. Vekta hjelper det jo lite på, men jeg bruker pose med både kompresjonsstropper og ventil og tar lufta ut i flere runder. Den blir bra mye mindre i forhold til om jeg kun fikk skvist ut lufta i en runde, ja. Ville også testet det før jeg ga opp en pose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme pose som deg. Den er utrolig varm og god, og i likhet med andre vil jeg anbefale at du ikke gir den opp helt ennå, og eventuelt vurderer større sekk/alternativ kompresjonspose. 

Da jeg skulle kjøpe vinterpose fant jeg ikke noen bedre alternativer (mtp vekt og pakkstørrelse) med liknende spesifikasjoner. De som veide mindre ga meg en betydelig høyere comfort limit. Nå kikket ikke jeg på poser som koster over 4-5000. Men innenfor det prissegmentet er denne posen en bra deal. Jeg tar heller en litt større sekk på kalde dager.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen posten om pakking av wm Badger posen. Den er for 215 personlengde og er ekstra bredde og med 3 oz overfill og går til -10 grader plus ca 8-10 fehrenhet ekstra pga overfill. Det vil si ca -15 grader. 

EB12F7B0-0C2F-4D06-965D-98140DEB7D3D.thumb.jpeg.d43dd50a757a8a815c69f4693ecfdf8f.jpeg

Tok et bilde av posen når den er i transporttrekket. Utrolig hvor liten en sovepose av dun med høy fillpower kan bli. 

044DC2FD-A7B0-49AD-9044-509C314EE671.thumb.jpeg.e23aa680ba59ea129a8d21ec02c1089a.jpeg

Her ligger den på en Downmath 9 LW. Som ser veldig liten ut med denne på!

Orginalposten ligger her Wm Badger sovepose

Med et av kompresjonstrekkene som er over kan du få ned volumet enda mere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Memento mori skrev:

Med et av kompresjonstrekkene som er over kan du få ned volumet enda mere. 

Men spørs om man kommer innenfor kravet om max 5000,- kroner? lager WM i det hele tatt soveposer i den prisklassen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Heriks skrev:

Men spørs om man kommer innenfor kravet om max 5000,- kroner? lager WM i det hele tatt soveposer i den prisklassen :P 

Tja mulig du finner noen pent brukte.....

Men poenget var å vise hva høy FP gjør med volumet. Tanken bak kunne nok vært lagt bedre frem. Men var det eneste jeg hadde for å vise forskjellen. 

Jeg er ikke så opptatt av vekt, men mere av volum selv om det ikke alltid virker slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.