Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell fra Hattfjelldal


virrma

Anbefalte innlegg

Vi skal på tur til Børgefjell i høstferien, og jeg studerer kart og ser på alternative ruter. Er det noen som har gått fjellryggen fra Hattfjelldal? Altså Nerlifjellet, Skinnfjellet, Storklumpen og Golvertind?  Det ser greit ut på kartet, men jeg finner ingen turrapporter. Alltid moro md noen nytt. :)

Planen er å fortsette sørover og avslutte med båtskyss fra Viermanesset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en uke på oss, og er ikke nødvendigvis ute etter minste motstands vei. ;) 

Jeg tror dette er et lite brukt område, og prøver derfor å gjøre en skikkelig vurdering på forhånd. En del informasjon f er vanskelig å finnen på et kart, og det er derfor jeg spør her. Høydemetrene og avstandene er en ting, det klarer vi i utgangspunktet. En annen sak er hvor lett eller tungt det er å gå. Vi var utslitte etter å ha tilbakelagt 2-3km i luftlinje på en hel dag i Lomsdal Visten for et par år siden, så hvis det er så vanskelig terreng er denne ideen helt ugjennomførbar. Hvis det bare diger blokkmark, så kan det nok også bli tungt. Hvis det er vanlig, variert fjellterreng, så tror jeg nok det skal går greit. 

Rutevalget er på ingen måte fastlagt, og all erfaring tilsier at det skjer endringer underveis også. Hovedsaklig handler det ganske enkelt om å følge terrenget, delvis ved å følge rygger og ved å krysse ned der det er relativt slakere. Nå viser ikke Børgefjell Nord-kartet det nordligste stykket, av ruta men ut fra Norgeskart.no tenker jeg sti fra Kolmyra til Nerlifjellet, ned i skaret, enten ryggen opp til Skinnfjellet eller litt lenger vest hvis det ser bedre ut, ryggen ut rett sørover (og inn på Børgefjell-nord-kartet). Passerer vannet på 934 på østsiden, og i utgangspunktet legge ruta øst for Storklumpen og gå opp Storvegskaret. Deretter sør og vestover til Laupskardet og ryggen mot Golvertind. Sør-vestover den første biten etter det, og så krysse østover når terrenget tillater for å krysse Golverskarelva høyes mulig. Herfra videre til vestenden av Simsakdvatnet. Derfra må vi ta et valg om vi skal gå øst eller vest for Kvigtind. på vei sørover Jeg heller mot å ta østsiden for å unngå større elvekrysninger, men kan vurdere hvor mye vann det er i fjellet underveis. Fra Måsskardvatnan og sørover er vi godt kjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende rutevalg. Jeg frykter dere vil få snø i høyden der da. Det er i hvertfall en viss risiko for det. 

Trondheim TT Fjellsportgruppe hadde et år en vintertur med oppstart Hattfjelldal  der de gikk til  Thomasvatn. Husker rutevalget de hadde for vinterturen godt. Over toppen av Skinnfjellet. Men så gikk de på en måte langs med terrenget på østsiden av fjellene. Når man ser i kartet er det en åpenbar trase for dette, og dess nærmere man kommer Børgefjell dess likere terreng blir det. Dette var en vårtur på ski, og de gjennomførte den, men muligens et år eller to senere. Finner ikke igjen info om turen nå. Det var i hvertfall trøndere. 

Golvertinden har mye ur, og det kan du forvente her ellers også, men ikke stor ur. Bare mindre steiner. Er du under 1000 moh er der mer mose osv..Lettere å ferdes.. Lenger ned er det ofte bekkefar i moreneryggene, og å krysse dette er veldig mye opp og ned. Sjekk spesielt kotene ved bekkefarene, om det er morenemasser er det veldig mye opp og ned..

Har opplevd at selv om kotene sier at det kan være farbart, så er steinen så løs at ferdsel er uforsvarlig. Spesielt der snøen ligger lenge - nordvendte skråninger spesielt..

Fint ved 1000 m her for en ukes tid siden..

IMG_0061 (1).JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg er også litt bekymret for snø, men tenker at jeg legger en plan og så tilpasser den hvis værmeldingene tilsier at det er lurt.

Interessant rutevalg. Østsiden av fjellene ser jo ut som et enklere alternativ, men jeg gjetter at det kan være en utfordring å krysse Lapskardelva til fots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, virrma skrev:

men tenker at jeg legger en plan og så tilpasser den hvis værmeldingene tilsier at det er lurt

Absolutt, og det originale turforslaget ditt vil jeg tro du vil bruke en del mer tid i starten. Når du passerer Golvertinden må du uansett ganske langt ned i Golverskardet og da ville jeg selv vurdert å ta inn i Simskardhytta (åpen - gratis) og gå opp Biseggskardet og videre sørover. Det er i hvertfall en enkel snarvei med broer over elvene som du vet.

Uansett må du ta kontakt om du trenger hjelp eller noe, men jeg frykter dere har høstferie samtidig som oss, og da er vi kanskje et annet sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
30 minutter siden, Hammer skrev:

Skal ikke kjimse av Trøndelag altså 😂

Absolutt ikke! I denne sammenhengen holder vi oss i Trøderlags-delen av Børgefjell, men jeg har en hel del turideer igjen i resten av Trønderlag også. Syntes bare ruta fra Hattfjelldal så artig ut, men Golvertind går vel ikke sin vei. Vi prøver igjen et annet år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Absolutt ikke! I denne sammenhengen holder vi oss i Trøderlags-delen av Børgefjell, men jeg har en hel del turideer igjen i resten av Trønderlag også. Syntes bare ruta fra Hattfjelldal så artig ut, men Golvertind går vel ikke sin vei. Vi prøver igjen et annet år. ;)

Har sagt i 3-4 år nå "Neste år så går turen til Børgefjell!" ... får se til neste år nå da :P
evt. om man skulle renne på seg en lengere dispans fra hus og hjem, og en periode fri fra jobb så kan det jo være muligheter i vinter også.

Kos dere på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 12.9.2018 den 10.15, virrma skrev:

Vi skal på tur til Børgefjell i høstferien, og jeg studerer kart og ser på alternative ruter. Er det noen som har gått fjellryggen fra Hattfjelldal? Altså Nerlifjellet, Skinnfjellet, Storklumpen og Golvertind?  Det ser greit ut på kartet, men jeg finner ingen turrapporter. Alltid moro md noen nytt. :)

Planen er å fortsette sørover og avslutte med båtskyss fra Viermanesset. 

Ble denne turen gjennomført? Ideen var i hvert fall original og spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TL skrev:

Ble denne turen gjennomført? Ideen var i hvert fall original og spennende :-)

Nei, dessverre. Vi har ikke vært på barmarkstur i Børgefjell siden høstferien i -18, og da droppet vi denne turen pga værmelding. Det viste seg å være flaks, for vi hadde mye utstyrsutfordringer også den turen. Turen står fortsatt på lista over interessante muligheter. Kanskje til sommeren?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.