Gå til innhold
  • Bli medlem

Bunnskruen på ny Polaris Optifuel sitter fast


Jonas Paulsen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Optimus Polaris Optifuel i går, tenkte jeg skulle teste den med adapter til stormkjøkken, men skruen i bunnen sitter så hardt fast at når jeg prøver å skru den løs så blir det merker i skruen (og hvis jeg tar i mer regner jeg med jeg drar i stykker hele driten) heller enn at den løsner.

Noen som har støtt på samme problem, og som har noen tips? 

 

Et annet spørsmål: Hva slags drivstoff foretrekker dere på denne brenneren?

Og enda et: er det bare jeg som synes vindskjermen er merkelig og at åpningene ikke passer som de burde? Jeg har googlet bilder og det er samme vindskjerm som på de jeg ser, så jeg har ikke fått feil.

Endret av Jonas Paulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, Jonas Paulsen skrev:

Jeg kjøpte en Optimus Polaris Optifuel i går, tenkte jeg skulle teste den med adapter til stormkjøkken, men skruen i bunnen sitter så hardt fast at når jeg prøver å skru den løs så blir det merker i skruen (og hvis jeg tar i mer regner jeg med jeg drar i stykker hele driten) heller enn at den løsner.

Noen som har støtt på samme problem, og som har noen tips? 

 

Et annet spørsmål: Hva slags drivstoff foretrekker dere på denne brenneren?

Og enda et: er det bare jeg som synes vindskjermen er merkelig og at åpningene ikke passer som de burde? Jeg har googlet bilder og det er samme vindskjerm som på de jeg ser, så jeg har ikke fått feil.

Jeg har bare erfaring med Nova, men antar det er samme konsept med bunnskrue. Sikker på du bruker riktig del av det medfølgende verktøyet? Den sitter godt første gang du løsner den, men så lenge verktøyet sitter riktig skal du ikke runde sporet i skruen.

Renset bensin! Ingen tvil. Biltemas 4-takt miljøbensin er billig og bra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonas Paulsen skrev:

Noen som har støtt på samme problem, og som har noen tips? 

Jeg har Nova, Nova+ og Optifuel. Alle bruker samme dysa som @whistler trodde.

IMG_0204.thumb.JPG.1cdc8b030b7021f92be97dbf28ff9f39.JPG

Den pleier å sitte fast, så det beste er å finne en stor god skrutrekker som passer 100% i sporet. Den er også mye lettere å skru ut når brenneren er varm. Men du må ikke skru dysa hardt til hvis dysa er kald og huset varmt, da får du det ikke frahverandre igjen.

Veldig lurt å rense og se over brenneren men den er ny. Da blir du kjent med den, til du må reparere den i felten, det er ikke snakk om hvis men når om du bruker den mye. Optimus sin dyserenseløsing er markedets beste etter min mening, du kan rense selv når den er i bruk.

1 time siden, Jonas Paulsen skrev:

Hva slags drivstoff foretrekker dere på denne brenneren?

Den funker best på bensin, på gass er det redusert effekt. Flott brenner men mangler dessverre dysebytte.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig planer om å brenne parafin på den, men ser det nevnt flere steder at bensin er best, må vel også si at jeg synes parafinen "fappet" litt mer enn det jeg likte også. Burde kanskje lest her før jeg kjøpte, men da har jeg lært det :)

 

Er renset bensin det samme som alkylatbensin? Og hvor stor er egentlig forskjellen på renset og vanlig blyfri bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jonas Paulsen skrev:

egentlig planer om å brenne parafin på den

Har du kjøpt den på et sted med angrerett ala xxl, burde du returnere den. XXL er ikke spesielt flink på brennere, men billigst hvis du vet hva du skal ha. På "Multifuel" plakatene står det at mulitifuel brenner det meste inkl diesel og rødsprit. Diesel går såvidt på noen brennere, men er siste valget. Rødsprit er det ingen av dagens multifuelbrenner som virker på. 

Hvis du ønsker å bruke parafin, og vill ha litt tips, så i i fra. Skal du bruke den til matlaging? Inne i telt? Jo flinkere du er til å spesifisere, jo bedre råd får du her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Memento mori skrev:

Har du kjøpt den på et sted med angrerett ala xxl, burde du returnere den.

Så lenge man vet hva som funker så klarer jeg meg, men det var jo i utgangspunktet muligheten til å brenne flere typer fuel uten dysebytte som var salgsargumentet, så det er jo litt irriterende når akkurat det ikke funker så bra som det kanskje burde.

Bruken er tiltenkt matlaging i hvedsak, og på det så virker jo "simmer control"-en på polarisen å være fin, men da blir det primært bensin og sekundært parafin. Synes den funket greit nok når den fikk litt varme i seg og når den brant med middels varme, så overlever nok.

Det er jo 100 dager fornøydgaranti, så jeg kan teste en del lenger før jeg eventuelt tar den med tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jonas Paulsen skrev:

Så lenge man vet hva som funker så klarer jeg meg, men det var jo i utgangspunktet muligheten til å brenne flere typer fuel uten dysebytte som var salgsargumentet, så det er jo litt irriterende når akkurat det ikke funker så bra som det kanskje burde.

Bruken er tiltenkt matlaging i hvedsak, og på det så virker jo "simmer control"-en på polarisen å være fin, men da blir det primært bensin og sekundært parafin. Synes den funket greit nok når den fikk litt varme i seg og når den brant med middels varme, så overlever nok.

Det er jo 100 dager fornøydgaranti, så jeg kan teste en del lenger før jeg eventuelt tar den med tilbake.

Om du finner ut at du kun kommer til å bruke den med bare bensin/parafin og ikke gass kan du få igjen noen hundrelapper på å bytte til Nova ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonas Paulsen skrev:

Det er jo 100 dager fornøydgaranti

Skal du lage mat og bruke parafin som første valg, og ønsker mulighet til både bensin og gass er primus omnifuel et godt valg. Gjennomprøvd, og stabil. Har desverre ikke den flotte løsingen med innvendig rensenål, samt at primus har dårlig kundeservice. Men med et repsett kommer du langt. Men en stillebrenner CAP kommer du enda lenger  Link til omni på parafiner stillebrenner cap

Den idelle primus har enda til gode å bli laget, selv om alle elemtene er der i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2018 at 11:19 AM, whistler said:

Det er riktig. Forskjellen er svært stor. Gasser fra vanlig pumpebensin vil du ikke utsette deg for.

Nåvel... Den brenner ikke like fint og det er noen ekstra ting i den, men til fyring utenfor telt i sommerhalvåret kan da ikke være så farlig? På sykkeltur i sommer bruke jeg blyfri fordi en liter med "miljøbensin" kostet nesten 90kr i Eidfjord og ingen Biltema var i sikte. Billig ble det! Jeg sitter her enda uten å ha blitt syk av avgassene, som ikke burde være noe værre, men muligens bedre, enn avgassene fra en bil.

Noen som har forskning å peke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, r.u.mad skrev:

Noen som har forskning å peke til?

Og spare 75kr for å utsette seg for unødvendig risiko hadde ikke jeg personlig gjort. Det ligger en del fakta og studier  Aspen.se 95 oktan er også mere eksplosiv enn miljøbensin uten at jeg kan huske hvor jeg har det fra. Husk også at du får litt av dette i maten/vannet du lager. 

Fakta:

95 oktan blyfri

Inneholder mer enn 100 ulike typer hydrokarboner. 50% av disse er skadelige 

Mer enn 35% aromatiske hydrokarboner

 

Alkylatbensin

Inneholder 10 av de minst skadelige hydrokarbonene 

Mindre enn 1,0 % aromatiske hydrokarboner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, r.u.mad skrev:

Nåvel... Den brenner ikke like fint og det er noen ekstra ting i den, men til fyring utenfor telt i sommerhalvåret kan da ikke være så farlig? På sykkeltur i sommer bruke jeg blyfri fordi en liter med "miljøbensin" kostet nesten 90kr i Eidfjord og ingen Biltema var i sikte. Billig ble det! Jeg sitter her enda uten å ha blitt syk av avgassene, som ikke burde være noe værre, men muligens bedre, enn avgassene fra en bil.

Noen som har forskning å peke til?

Folk gjør som de vil. Jeg bruker ikke vanlig bensin. Utendørs har det som du påpeker mye mindre betydning. 

Google litt så finner du mange grunner til å ta med miljøbensin neste gang 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, whistler said:

Google litt så finner du mange grunner til å ta med miljøbensin neste gang 😃

Har ikke funnet noe vitenskaplig når det gjelder bilbensin brukt i primus. Det lukter nemlig ikke, etter hva jeg kan kjenne, noe annerledes enn alkylatbensin når den forbrennes i en primus, ei heller lukter det eksos, som fra en bil. Jeg er selvfølgelig klar over giftige ting nødvendigvis ikke lukter. Men, hvor farlig/ufarlig er bilbensin i forhold til f.eks parafin(?)

Dessuten har jeg en liten mistanke om noe av alkylatbensinen kan være blandet ut med ting. Jeg kjøpte en kanne med Aspen på en bensinstasjon som det luktet gammel "rotten" diesel av. Det luktet rett og slett vondt! Den brant jo like bra, så jeg gadd ikke bytte den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til opplysning så bytta jeg den inn her om dagen og kjøpte en omnifuel for 1599 på prismatch hos g-sport.

Synes ikke det å slippe å bytte dyse er verdt det når man ikke blir fornøyd. Primusen brenner bedre på alle typene drivstoff, da kan jeg bruke ett minutt på å bytte dyse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.