Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan frakte barn og utstyr lettest mulig. Overnatting/langtur med telt


friluftspappa87

Anbefalte innlegg

To/ett barn aleine med far

 

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

 

Hvordan får dere med ungene langt?

 

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

 

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

 

 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen :)

 

god tur. Hilsen to turglade gutterimageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93c

20180908_130106.jpg

20180907_161121.jpg

Endret av Simen Schjetne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det høres ut som dere har hatt en flott start på friluftslivet :)

Jeg tenker at når du er alene bør du unngå å gjøre deg avhengig av å måtte bære barna. Tilpass heller avstanden etter barnas evne, og velg korte turmål nå når de er så små. Du skal se at det raskt avanserer, dersom dette er noe du gjør ofte.
De kan også få hver sin sekk hvor de kan bære litt, feks sitt eget skiftetøy og lørdagsgodtet, etc. Ikke tunge ting som soveposer, vent til de er litt større og har mer egnet sekk.
Om sommeren er det fint å kunne leie kano, da får du med deg mye utstyr.
Velg turmål hvor det er drikkevann, så du slipper å bære vannet. 

Ellers er et fint tips å lage en pakkliste på lighterpacksiden og be folk her ta en titt og komme med tips. Da vil du gjerne få luket ut en del unødvendig, og kanskje ser du også hvor vekten er tyngst. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg"

De fleste vil nok si at å sove med primus/kokeapparat i gang  ikke er noe man gjør uansett om man er alene voksen, bare voksne - uansett egentlig...

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simen Schjetne skrev:

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen :)

Bra at du tar det med og leverer til politiet. 

Til informasjon så er det et magasin til en AG-3 som er fylt med rødplast patroner. Relativt ufarlig, smeller som en dårlig kinaputt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simen Schjetne skrev:

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg

Når du fyrer med primus må du være 100% tilstede både fysisk og mentalt. I utgangspunkt skal det ikke fyres i lukkede rom. Så skal du fyre primus inni telt er det viktig å velg rett primus og lufte rikelig. Både at oksygenet blir brukt opp og kullosfaren må tas alvorlig. 

Å sove med en primus igang er total galskap for å si det litt forsiktig!!!!!!

Det er normalt ikke nødvendig å fyre i et telt for å holde varmen, selv om det er kaldt. Jeg har sovet fint i minus 30. 

Skaff gode liggeunderlag og soveposer, og bruk nalgene varmeflasker i bunn av soveposen. Da sover du/dere greit gjennom hele natta. Spis litt varm mat før dere legger dere, og ha varmen i kroppen før dere går til sengs. En sovepose/liggeunderlag tilfører ikke varme, så et bra sovesystem må holde på varmen som dere har i kroppen. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada veit det er farlig. Vokst opp med masse uteliv så veit hva jeg skal gjøre å ikke, men jeg er at tentsile f.eks har en egen hatch det passer å sette noe slags fyring på. 

 

Jeg tenker jo mest på å fyre i forteltet med god ventilasjon. Men må jo være et lukket system som jeg evt kan grave ned i bakkeså det står trgy. 

 

Vi er begge veldig varnblodige så holder jo varmen fint. Helle det motsatte som er problemet. 

 

Vi var ute i dag på dagstur.  Hann gikk kanskje 3-4km så bærte jeg han ca 5km med litt primus å liggeunderlag. 

 

Lagde litt syltetøy i en lavo som står ute her. 

 

Men jeg veit det finnes noe man kan varme i teltet med som er relativt trygt. Min søster brukte det mye på Svalbard og norgr på langs, men husker ikke hva det er. Evt kjøper jeg en lavo med ovn til å sette opp camp... 

 

Lity dårlkg, ringte forsvaret i dag. Du kunne ikke gi en liten finnerlønn en gang. Men jeg kjøper en pakke kinderegg til minime.  Må oppmuntre ærlighet når man kan :D20180909_134848.thumb.jpg.6c60a12f7a32efd77db0b0fdfe2acec2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv undret og delvis irritert meg over manglende bagasjekapasitet på bæremeis. Vurderte noen såkalte Balance Pockets for å feste fremme, de gir en del liter ekstra volum 

https://www.aarnpacks.com/pivoting-balance-pockets

Endte med å heller gå såpass korte turer at poden kunne gå selv. Problemet var mer merkbart på lengre dagsturer. Senest nå i helga lå vi i telt, men da med 20 minutts gange fra bilen. Tipset om å slippe bære vann er gull verdt, utrolig hvor mye mer vann det går når man er to + litt mer hygienebehov hos en 3-åring enn hos meg ;-) 

Fordelen med korte turer er også at man sjelden blir så gjennomsvett at skift innerst er nødvendig = vekt og plass spart. Jeg får greit plass i en 80-liters sekk til det jeg og guttungen trenger for ei natt rundt frysepunktet. Da er luksus som kosebamse, bok og lørdagsgodt på plass.

Ellers er barn ofte enklere i matveien enn oss voksne, så ikke planlegg for avansert mat. Ser dessuten for meg at man vinner noen ekstra varmegrader ved å twin - zippe soveposene, uten at jeg selv har prøvd dette.  

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du vil ta med barna på overnattingsturer! Det kommer dere alle til å få mye tilbake for i årene som kommer!

Jeg tok selv med mine to jenter på overnattingstur første gang da lillesøster var 2,5 år og storesøster var 5. Jeg bommet på mange av rådene over, hadde alt for liten sekk, måtte bære med 5 liter vann (pluss brus og lørdagsgodteri!), og overambisiøst nok drasset jeg med både klatreutstyr og alt for lite bleier. 

Turen endte opp med å være helt fantastisk. Barna forsto at de måtte gå selv med sine små sekker med klær - pappa hadde jo nok å bære. Det ble mange pauser for slitne små bein (vi brukte 2 timer på knappe 4 kilometer), men gleden var stor da vi kom frem. Ved et lite tjern i skogen fikk barna hjelpe til med å finne teltplass, tenne bål og spise blåbær mens de utforsket skogen. 

Vi timet turen til en lørdagskveld midt på sommeren, og med godt vær trengs lite klær og lette soveposer. Men sånn i ettertid ville jeg heller ha valgt en tur som var kortere å gå og tatt med en større sekk. Verdien for barna (og deg!) er der uansett så snart dere er kommet inn i skogen eller på fjella - enten det er et par hundre meter fra parkeringen eller flere mil unna.

Senere den sommeren sov vi et par netter ute i regnet etter nok en 4-kilometers tur. Da gikk vi dagsturer til små topper i området, og jeg fikk bære minstejenta på nakken opp de bratte bakkene. Funka fint det også!

PS - i tråd med hva de andre skriver her så har jeg aldri hatt behov for å varme opp teltet, og jeg ville aldri turt å bruke en primus inne på kvelden, selv om jeg vet det kan gjøres trygt. Varme klær og gode soveposer er en mye tryggere og koseligere løsning! Nå for tiden sover jentene helst ute i hengekøye, også på iskalde høstkvelder!

Lykke til! :)

 

Fjellfant, familiefar og småaktiv blogger.

https://www.turfamilien.com

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på overnattingstur med min datter fra hun var 3 mnd, men de aller første årene var vi som regel på tur samme med andre voksne nettopp på grunn av logistikken.

Frem til hun fyllte 3 gikk vi innimellom langs god sti/skogsbilvei og fikk på den måten med oss vogn, men som regel bar henne på magen i sjal og hadde sekk med alt utstyr på ryggen. Vinterstid gikk det selvsagt i pulk og kano var et også et fint alternativ på sommeren. Rekkevidden var åpenbart begrenset, men vi fikk mange fine turer. Jeg husker godt den første turen hun gikk hele veien alene. Hun var 2,5 år og det var helt fantastisk! 

Jeg har en gassbrenner (Kovea Fireball) for å varme opp inni teltet, men har kun brukt den på vinterturer og i korte perioder. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha den på mens vi sover. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et magasin til HK416 med rødplast øvingsammunisjon. Flott at det blir innlevert.

Sitat

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen :)

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange gode svar. 2-3km går greit for han å gå nå og enig at man ikke trenger å gå så langt. Har bæret han opp til DNT hytter fra han var liten, men bæremeiser er for dårlig og sitter dårlog på ryggen. Jogger med vektvest på 20-30kg og det er "lett" i forhold til en bæremeis på 20kg. 

 

Skal sjekke ut fireball,  evt kjøre på med den litt før leggetid, morgen.  

 

Magasinet er levert, de kunne ikke gi guttungen en finnerlønn så blir kinderegg kjøpt av meg "via" lensmannen. 

 

Jeg tenker også det viktigste er å komme ut. Får jeg med dama kan jeg gå dagsturer langt noen timer mens de koser seg på hytta å bytte litt på. Men er ofte 8km + der vi bor og det blir for langt å gå så blir nok avhengig av sekk og bæresjal eller noe. 

 

Skulle hatt en bæremeis hvor man kunne festa bagasje foran. Bedre for ryggen også. Vekt-vesten min har like mye vekter å bak slik jeg har innstilt den og det er mye bedre for kroppen føler jeg 

 

 

Men igjen takk for mange gode tips her 

 

Legge de der bilder ut etter tur her eller. Kommer til å bytte Nick her. Litt skeptisk til fullt navn viss man planlegger tur å folk søker deg opp å brekker huset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.