Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan får dere teltet tørt?


tshansen

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men ser før meg at stiv kropp moglegens er ei utfordring, spesielt i telt med låg takhøgde /fotende

Liten og myk er nok veien å gå, men når du best kan beskrives som 2 meter vinkeljern blir ting litt værre. Når jeg står på knær og hender, er jeg 90 cm høy, og det er før jeg løfter hode. Så alt under en meter er lavt.....

Så å ta ut innerteltet gjør jeg bare når jeg er hjemme og skal tørke det separat. Både jeg og innertelt blir vått før jeg er ferdig med prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Terka skrev:

Sånn omtrent motsatt 😄 Det er 99% sikkert at eg med min elegante og smidige kropp hadde fått duken i innerteltet borti yttetteltet med ein eller annen kroppsdel, enten når eg  tok ned innerteltet eller når eg hekta det opp igjen. Vått hadde det blitt uansett.

På tide med yogaen? 😁

Her er du faktisk inne på et veldig godt poeng... Det er ikke mulig å unngå at innerteltet tar ani ytterltelt når du skal henge det opp i en fei! Det er jo begrenset hvor god tid man skal ta seg til denne typen "jobb"... Spørs om det ikke er noe man bare må godta at "det bare er sånn" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det treng ikkje  berre vere slek. 

Eg har ingen fasit men eg sette opp ytterteltet først for deretter legge jervenduken på bakken(footprint gjer sikkert same nytten) klipser på innerteltet til slutt  . Pakker ned att kvar for seg , trur det hjelper litt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort problem er dette egentelig? Spør fordi jeg selv ikke har hatt noen problemer med vått telt men mulig dette blir et problem om man er på tur over 4-5 dager med bare regn?

Har vært på turer hvor mitt superlight har vært vått ved nedpakking 2-3 dager på rappen men kan ikke si jeg har opplevd noen problemer med det. Jeg rister bare hele teltet godt før jeg stapper det vått ned i posen sin. Dvs det eneste jeg passer på ved nedpakking er at innerteltet "pakkes" inn i ytterteltet riktig slik at den våte ytterduken ikke rulles mot innerduken direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klipser av innerteltet. Har dere alltid tørr bunn? Tørr bakke har vi opplevd en gang de siste 30 årene og det var i mai/juni i år.  Er ikke mye en får ristet innerteltet inne i ytterteltet mens man pakker ned i regnvær?

Jeg tror egentlig det eneste som fungerer sånn noen lunde mens man er på tur er å riste av så mye som mulig, å så tørke teltet når man setter det opp igjen for kvelden. F.eks. med brenner. Jeg synes det er vel så utfordrende å få tørket det hjemme etter tur. Det er ikke alle som er velsignet med en svær, tørr garasje, eller lagerrom spesiallaget for tørking av gjenstander på mange kvadratmeter.

NB ikke putt teltet i mikrobølgeovnen. Det tørker ikke så godt der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Prebb said:

Jeg synes det er vel så utfordrende å få tørket det hjemme etter tur. Det er ikke alle som er velsignet med en svær, tørr garasje, eller lagerrom spesiallaget for tørking av gjenstander på mange kvadratmeter.

Det et blant annet derfor man bygger lekerom for små (og store) barn. 😁

20180911_152336.png.617a2f59aec44813cf5484a16cc00f5c.png

20180911_152314.thumb.png.07e5720c7e8a8955e9b23a19ba73c076.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå det koker ned til

A) Plukk ned innerteltet hvis man har helse og kropp til det..

B ) Kjør på med brenner i innertelt. Tak og vegg tørker fort, gulvet tar litt mer tid. Ta med en klut for å få fortgang på gulvet?

C ) Vær kreativ, legg ting du vil ha tørre i/på pakkposer, ta med et ekstra lite tøyseunderlag  til å ha ting på eller skaff dere et tynt heldekkende underlag til innerteltet.

En kombinasjon av alternativ B og C er også en mulighet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dager med intens nedbør har jeg brukt en lettpressening fra biltema til tarp som dekker akkurat over ender telt og litt mer over sider/inngang, hjelper mye mot gjørme osv inn i fortelt og kan sitte under presenning ikke bare inne i telt. Pakker bare alt inner og ytterduk klipset sammen er tørt innertelt kommer hjem. Legger telt ut på bad og bruker avfukter til tørke så tørt på noen timer. Avfukter er noe av bedre har kjøpt brukt på alt fra tur klær, mcklær, telt , bil og båt tørker effektivt og skånsomt kjekt få tørke mc klær osv kjapt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Dere som klipser av innerteltet. Har dere alltid tørr bunn? Tørr bakke har vi opplevd en gang de siste 30 årene og det var i mai/juni i år.  Er ikke mye en får ristet innerteltet inne i ytterteltet mens man pakker ned i regnvær?

Jeg tror egentlig det eneste som fungerer sånn noen lunde mens man er på tur er å riste av så mye som mulig, å så tørke teltet når man setter det opp igjen for kvelden. F.eks. med brenner. Jeg synes det er vel så utfordrende å få tørket det hjemme etter tur. Det er ikke alle som er velsignet med en svær, tørr garasje, eller lagerrom spesiallaget for tørking av gjenstander på mange kvadratmeter.

NB ikke putt teltet i mikrobølgeovnen. Det tørker ikke så godt der.

En sånn på badet om teltet ligger delvis pakket pga plass men tørker alikevel fort, hendig sak https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/SDH20L13E/sandstrom-avfukter-sdh20l13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilke erfaringer andre har gjort seg, men min erfaring med Fjellheimen Camp 3. Er at det blir veldig "tunge skyer" innvendig ved normalt bruk for en person. Det dugger til tider noe helt sinnsykt på høst/vår. 

Riste av vannet går ikke.... Du får av noe men ikke alt. Som igjen gjør innerteltet dasse vått når du pakker teltet sammen.

Bunnen på teltet blir alltid litt våt uten footprint, mitt blir hvertfall det. Spesielt der jeg har madrassen og lagt med press hele natten. 

Å klipse av innerteltet når ytterteltet er vått vil alltid resultere i at man er borti en plass eller to, og dermed får "vått" innertelt. Selv om det ikke blir like vått som å pakke det ned vått. Nei, jeg tror nok en kombinasjon av tørke med klut, brenner og lufting er løsningen for meg og mitt bruk :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Prebb skrev:

Dere som klipser av innerteltet. Har dere alltid tørr bunn?

Det er ikke mange gangene det er så vått at dette er nødvendig synes jeg, men de gangene det skjer så tørker jeg bunnen med klut først. Så hekter jeg av innerteltet oppe. Jeg kryper på duken innover mens jeg hekter av "krokene". Deretter tar jeg bunnen, innenfra og utover. Under innerteltet er bakken normalt tørr, så jeg bretter sammen innerteltet der, og stryker av så mye bøss osv som jeg kan. Er det fuktig under, så tar jeg kluten der også.

Dette gjelder tunneltelt, og med klut mener jeg det lille mikrofiberhåndkleet jeg pleier å ha med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Miamaria said:

Her trodde jeg at jeg skulle finne svaret på hvordan jeg kan slutte å hate (og derfor unngå) å sette opp og ta ned telt i regnvær. Den gang ei. 

Når det regner, slå opp teltet i stua med åpningen mot TV'en. Sett deretter på opptak av Monsen - minutt for minutt, og legg deg inn i teltet og nyt turen. 😁

Alternativt finn på noe helt annet når værmeldingen mener det er utrygt ift regn? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

Når det regner, slå opp teltet i stua med åpningen mot TV'en. Sett deretter på opptak av Monsen - minutt for minutt, og legg deg inn i teltet og nyt turen. 😁

Alternativt finn på noe helt annet når værmeldingen mener det er utrygt ift regn? 🤔

Det er det gjør gjør - ja det siste der altså. 😂 Men jeg så jo for meg et kjempetriks sånn at jeg skulle kunne dra på tur da også. Men jeg blir så utrolig sur av vått telt, at da fortsetter jeg på samme viset når kjempetrikset foreløpig ikke finnes. Dere skal ha takk for ærligheten, da har jeg noe å slå i bordet med også, når folk gjør narr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Det er det gjør gjør - ja det siste der altså. 😂 Men jeg så jo for meg et kjempetriks sånn at jeg skulle kunne dra på tur da også. Men jeg blir så utrolig sur av vått telt, at da fortsetter jeg på samme viset når kjempetrikset foreløpig ikke finnes. Dere skal ha takk for ærligheten, da har jeg noe å slå i bordet med også, når folk gjør narr.

Liker det ikke jeg heller, men man venner seg delvis til det etterhvert. Jeg har funnet ut at det blir vesentlig triveligere om jeg har med tarp. Da pakker jeg alt ut av teltet og legger under tarpen. Løsner teltet og pakker det sammen under tarpen. På samme måte kommer tarpen først opp om det regner ved etablering av leir. Å kunne gjemme seg under tarpen når man holder på gjør det en del triveligere syntes jeg ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns overhodet ikke vått telt er morro, enten det kommer av regn, kondens, eller begge deler. Men etter drøye 45 år med vanlig friluftsliv og telting må jeg erkjenne at sånn er friluftslivet. 

Brukte ikke bunnduk helt i begynnelsen og kan ikke huske når jeg begynte. Men når jeg begynte å bruke bunnduk var det først med plast under teltet, mens jeg i dag syr bunnduken selv.

Når vått telt skal pakkes rister jeg først teltet kraftig og når plugger og stenger er borte får det en ekstra skikkelig risting før det pakkes i posen sin. Siden jeg bruker bunnduk er teltbunnen alltid ren og tørr. Men nedpakking av vått telt fører til at alt etterhvert blir fuktig / vått.

Når teltet så skal opp igjen er det bare å håpe på litt bedre vær. Opp med teltet og opp med alt av dører og luker visst været tillater dette. Visst ikke så tørker jeg det værste i innerteltets bunn og håper på bedre tider. 

Har også "tørke slått opp" teltet i løpet av en mat / fiskepause om været kortvarig er bedre og pakket det ned igjen etter pausen. Dette gjelder forøvrig også sovepose og klær.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha telt.?

Jeg sover i overtrekk til soveposen. Det bar jeg sydd selv, av nylon under, og goretex over. Funker utmerket! Hvis det har regnet i løpet av natten, rister jeg vanndråpene av ( det er impregnert, selvfølgelig), og pakker det ned i kompresjonstrekket. Ingen merkbar kondens. Har gått to uker i Trøndelag med dette, uten at det har blitt for fuktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trond Monkvik skrev:

Må du ha telt.?

Jeg sover i overtrekk til soveposen. Det bar jeg sydd selv, av nylon under, og goretex over. Funker utmerket! Hvis det har regnet i løpet av natten, rister jeg vanndråpene av ( det er impregnert, selvfølgelig), og pakker det ned i kompresjonstrekket. Ingen merkbar kondens. Har gått to uker i Trøndelag med dette, uten at det har blitt for fuktig! 

Men da hadde  du med deg tarp i tillegg ?

Personlig så synes jeg at det er greit i kunne være under "tak" ved regnvær når man kokkelerer, bytter klær etc.

På veg opp til trøndelag i går så ble det en stopp på Lillehammer. Kjøpte der et Aero 2 telt (nedsatt) på G-sport.  Tanken med det er å ta vekk innerteltet og kun bruke ytterteltet = "Tak"med Bivy.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser: Jeg bruker som regel en vanntett poncho som "tarp" hvis det regner når jeg skal ned eller opp av posen/trekket. Dette for å unngå regn i åpningen. Jeg berger som regel soveposen rimelig tørr så lenge jeg ikke tar den ut av overtrekket. Jeg er imidlertid svært enig med deg i at det er fint å sitte tørt og lage mat. Man kan imidlertid ikke få både i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.