Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoleturer og rødsprit brennere


Memento mori

Anbefalte innlegg

Det ligger litt info på NordlysBrannvesenet sier: Utenfor min fatteevne at skolene ikke kvitter seg med rødspritbrennere.

Samme sak på  NRK : " To elever fra Tromsdalen videregående skole behandles fortsatt ved Universitetssykehuset Nord-Norge for lettere til moderate skader etter en ulykke på en klassetur onsdag."

Det er mange saker fra Barnehager og skolesystemet, hvor flere skader seg samtidig på rødspritstormkjøkken. Uerfarne, og flammer du ikke ser er en dårlig kombo.

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekka begynner å bli lang, skole og barnehage går igjen. Her er det jeg fant ved søk på nettet. Tipper det bare er en liten del av tilfellene.

31. jul. 2002 - To personer er kjørt til sykehuset i Tønsberg med brannskader etter en eksplosjon i et stormkjøkken i en båt på Tjøme.

22. jun. 2006 - Et stormkjøkken eksploderte i en barnehage i Morvik i Åsane i 12-tiden torsdag. En voksen kvinne og tre unger mellom fem og seks år ble fraktet til Haukeland med ambulanse. De har brannskader

6. aug. 2009 - Tre SFO-ansatte ble brannskadet i eksplosjonen. De er ikke livstruende skadd, opplyser sykehuset.

23. nov. 2012 - Et medbrakt stormkjøkken eksploderte rett i ansiktet på seksåringen og to av hans klassekamerater. I all hast ble alle tre brakt til sykehus og for Melvin var det så alvorlig at han ble lagt i respirator.

4. jun. 2013 - Her ble det testet en primus. En flaske rødsprit, som ble brukt til å forvarme primusen, eksploderte. Hvordan dette skjedde, er foreløpig uklart, opplyser fungerende kommunikasjonssjef for Hæren,  ...

27. mai 2014 - En skoleelev fra Tromstun skole i Tromsø ble mandag brannskadd da et stormkjøkken eksploderte under en skoletur i Kaldfjord på Kvaløya

16. August 2017 - Et barn og en voksen skadet på fjorda. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle...

22. august 2017 En elev ved Kristiansand katedralskole Gimle pådro seg alvorlige brannskader på en klassetur, da rødspriten til et stormkjøkken tok fyr. Gutten er innlagt på sykehus 

5 September 2018 - To elever fra Tromsdalen videregående skole behandles fortsatt ved Universitetssykehuset Nord-Norge for lettere til moderate skader etter en ulykke på en klassetur onsdag.
 
Får håpe at noen ser et system i dette og tar tak i problemstillingen på en konstruktiv måte. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for de som blir rammet av en slik ulykke. Det går på (for) dårlig opplæring om farene ved bruk. Gass er det eneste rette til skolebruk. Rødsprit har lav effekt, dårlig reguleringsmuligheter og faren med etterfylling i varm skål eller i værste fall skål som fortsatt brenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det fleire stader er referert til at stormkjøken ekspoderte. Rødsprit er ein alkohol som ikkje er eksplosiv men brenn sakte. Eg antar at eksplosjon her er at det er tømt rødsprit oppi glovarm brennar som gjer at det tek umiddelbart fyr i denne. Uansett om ein skal bruke gass eller rødsprit så er det essensielt at det er litt kunnskap om bruken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang leder for en gruppe URK (Ungdommens Røde Kors) og vi skulle reise på landsleir til et sted nord for Oslo som hette Evenstad. I invitasjonen stod det at alle skulle bruke gassbrennere til matlaging, men siden vår gruppe kun hadde parafinbrennere, primus, så ga vi blaffen i denne beskjeden og tok med det utstyret som medlemmene var vandt til å bruke. Inne på leirområdet var det satt opp et felles kjøkken med gassbrennere av den typen som brukes på hytter etc, og over kjøkkenet var det laget et halvtak med tre vegger av presenning. Jeg tror det var tredje eller fjerde dagen så smalt det på kjøkkenet. Noen med manglende erfaring og kvalifikasjoner hadde skiftet gassbeholder og da blusset skulle tennes så smalt det. De som hadde skiftet gassbeholder hadde tydeligvis sluppet ut så mye gass at det hadde dannet seg en gassky inne på kjøkkenet. Denne tok fyr og resultatet ble en person til sykehus med lettere brannskader.        

Det kan virke som om den gamle gode primusen med parafin er litt plundrete å fyre med, men den er i hvert fall mye sikrere enn både gass og rødsprit, og så brenner den under alle forhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, REs said:

Det kan virke som om den gamle gode primusen med parafin er litt plundrete å fyre med, men den er i hvert fall mye sikrere enn både gass og rødsprit, og så brenner den under alle forhold. 

Det kommer jo an på kriteriene du vurderer ut frå det?

Hvordan er forholdstallet "Antall ulykker med gass/antall brukere med gass" vs "Antall ulykker med rødsprit/antall brukere med rødsprit" pr år de siste 10 årene? Og varierer det for ulile aldersgrupper (Enklere for barn med gass eller rødsprit?), osv.

Eksplosjonsfare (gasskjøkken i delvis lukket rom i eksempelet over) vs brannfare (med eksplosiv start om veske heller på varm brenner) med rødsprit, med hva er det enklest å lage gode regler rundt og tilrettelegge for bedt mulige omgivelser rundt?

Edit: Tenkte Gass vs rødsprit. Parafin i lukket beholder for turkjøkken er er nok enda litt annerledes ift de to på punktene over.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, REs skrev:

  Det kan virke som om den gamle gode primusen med parafin er litt plundrete å fyre med, men den er i hvert fall mye sikrere enn både gass og rødsprit, og så brenner den under alle forhold. 

og ikkje minst mykje meir søl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, josteink skrev:

og ikkje minst mykje meir søl...

Det er ikke min erfaring, men så bruker jeg stort sett bare nyere multifuel modeller hvor man kun skifter parafinbeholder. Da slipper du etterfylling med trakt, eller mye søl dersom du har glemt trakten.

diy-grilling-grills-bbq-d-y-cwln2759_low.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, josteink skrev:

Ser at det fleire stader er referert til at stormkjøken ekspoderte. Rødsprit er ein alkohol som ikkje er eksplosiv men brenn sakte. Eg antar at eksplosjon her er at det er tømt rødsprit oppi glovarm brennar som gjer at det tek umiddelbart fyr i denne. Uansett om ein skal bruke gass eller rødsprit så er det essensielt at det er litt kunnskap om bruken.

Er helt klart for mange ulykker med rødspritbrennere, og ikke minst mange nestenulykker som ikke blir omtalt. Er vel ikke helt klart hva som har skjedd her, eller i de andre som omtales. Men det blir ikke mye damp av kald rødsprit, og den eksploderer ikke av seg selv, så i de fleste tilfeller vil jeg tro det er snakk om påfylling av brenner som ikke er kald som gir damp, eller for rask påfylling uten at flammen er helt slukket.

Har selv brukt stormkjøkken med rødsprit i undervisning på leirskole i en del år, og kjenner problemstillingen. Senest for to dager siden hadde vi noen og 50 elever som stekte med rødsprit. 

Å skulle forby rødspritbrennere i skolen eller andre sammenhenger grenser til hysteri. Ingenting er ufarlig eller idiotsikkert, så det gjelder å redusere faren for uhell mest mulig. 

For bruk av kokeapparat, eller annet utstyr i skole og andre sammenhenger med organiserte grupper er det viktig med en god risikoanalyse, og risikoreduserende tiltak. Av tiltak vi bruker er at elever ikke selv får fylle rødsprit på grunn av faren for søl, ekstra brennere for å unngå å fylle opp varm brenner om det slukker, og alltid voksne som er med når det skal tennes opp for å passe på at de ikke har hode over brenneren. 

Men rødsprit er ikke idiotsikker. Det er f.eks. fortsatt mulig å velte brenneren slik at rødsprit renner ut. 

Vi bestemte oss også tidligere i høst for at det skal byttes til gassbrennere. Risiko er en grunn, men hovedårsaken er da mulighet for å regulere flamme og at en slipper soten som kommer av enkelte typer rødsprit.

1 time siden, whistler skrev:

Trist for de som blir rammet av en slik ulykke. Det går på (for) dårlig opplæring om farene ved bruk. Gass er det eneste rette til skolebruk. Rødsprit har lav effekt, dårlig reguleringsmuligheter og faren med etterfylling i varm skål eller i værste fall skål som fortsatt brenner. 

Gass har sine fordeler,  særlig muligheten for å regulere effekt. Men bakdelen med gass er at både drivstoff og brenner koster en del mer. For den som bare bruker utstyret noen ganger i året med en klasse eller to er gass helt fint. For den som bruker det ukentlig med 50-60 elever kan gassbrennere vise seg å ha noen svake sider. Gjenger i kobling kan skrus skeivt på og bli slitte, reguleringsventiler som blir behandlet tøft kan få lekasjer, flammespreder som løsner. Rødspritbrenneren er fin på den måten at det ikke er bevegelige deler som kan svikte.

På skoleturer er en reell fare med bruk av gass at noen åpner brenneren og somler med å tenne på. F.eks. på grunn av fyrstikker som knekker. Kan ende med høy gasskonsentrasjon og et stort poff ved påtenning. Lekasje av gass var også årsaken til en meget alvorlig ulykke med en familie i en lavvo for noen år siden.

Gassbrenner er nok å foretrekke, men er fortsatt like viktig med opplæring og oppfølging under bruk, og litt ekstra inspeksjon før/etter bruk for å sjekke at utstyret er i orden. 

12 minutter siden, REs skrev:

Jeg var en gang leder for en gruppe URK (Ungdommens Røde Kors) og vi skulle reise på landsleir til et sted nord for Oslo som hette Evenstad. I invitasjonen stod det at alle skulle bruke gassbrennere til matlaging, men siden vår gruppe kun hadde parafinbrennere, primus, så ga vi blaffen i denne beskjeden og tok med det utstyret som medlemmene var vandt til å bruke. Inne på leirområdet var det satt opp et felles kjøkken med gassbrennere av den typen som brukes på hytter etc, og over kjøkkenet var det laget et halvtak med tre vegger av presenning. Jeg tror det var tredje eller fjerde dagen så smalt det på kjøkkenet. Noen med manglende erfaring og kvalifikasjoner hadde skiftet gassbeholder og da blusset skulle tennes så smalt det. De som hadde skiftet gassbeholder hadde tydeligvis sluppet ut så mye gass at det hadde dannet seg en gassky inne på kjøkkenet. Denne tok fyr og resultatet ble en person til sykehus med lettere brannskader.        

Det kan virke som om den gamle gode primusen med parafin er litt plundrete å fyre med, men den er i hvert fall mye sikrere enn både gass og rødsprit, og så brenner den under alle forhold. 

Parafinbrennere/multifuel er jeg skeptisk til for grupper uten erfaring. Fare for søl ved påfylling og dårlig forvarming som resulterer i høye flammer kan skje. Minst en av sakene @Memento mori linker til er ved forvarming av parafinbrenner med rødsprit. 

 

Konklusjonen min er vel at uansett om det brukes multifuel, gassbrenner eller rødsprit så er det mulig med brukerfeil.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet eksplosjon, brann blir brukt om samme hendelse. Det som normalt har skjedd, er at de etterfyller med en 1L rødspritflaske. Når de da heller det oppi en varm brenner (som kanskje også brenner litt fortsatt), og det tar fyr i flaska, er det en naturlig reaksjon å kaste flaska. Når du kaster en 1L flaske med rødsprit som har så stor kork/åpning blir det brennende rødsprit over et stort område. Som regel skader ikke den som heller seg mest, men de som sitter rundt og får en god dusj med brennende rødsprit på seg. 

IMG_0180.PNG.c3e2fa3f3d943c1d51ce849ef884e86c.PNG

Trangia har en brennstofflaske med sikkerhetskork som lukker seg automatisk. Noen som vet om hva som skjer om du bruker en slik og heller i en brennende brenner? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart utruleg trist at eit barn vert skada, men det skal uvitenheit av dimensjonar til for at dette skal skje. Velte, søle eller mest sannsynleg helle fråden tore flaska i ein varm brenner. Not smart.

Uansett ikkje veldig aktuell for meg med sprit i det hele tatt før vi kan kjøpe reinare ting her i landet. Ein seier at rødsprit er ufarleg, men eg synest både at eg vet svimmel og at maten tek til seg smak. Æsj!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et apropos i denne tråden: Dersom man absolutt vil fomle rundt og bruke stormkjøkken med rødsprit, så kan det være et tips å fylle rødsprittanken med glassull e.l. før man heller i rødspriten. Denne brenner ikke opp og man slipper at rødspriten skvalper dersom man skulle være uheldig å dulte borti stormkjøkkenet. Nå har ikke jeg brukt rødspritbrenner på mange, mange år, men på 80-tallet benyttet jeg dette trikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan jo berre vente litt eller så er jo eit lite beger ein kan helle i først i staden for ei full flaske ei ganske enkel og gratis løysing.

I alle tilfelle, så lenge norsk lov seier at dette er det vi har lov til å bruke, så synest eg ikkje sprit er eit godt alternativ for noko. Har prøv Fin Fyr. Sotar kanskje litt mindre, men stanken er jo minst like ille. 

Fyr opp bål og køyr pølser og pinnebrød, som siviliserte folk. Funka fint når eg gjekk på skulen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2018 at 9:12 AM, josteink said:

og ikkje minst mykje meir søl...

Det kommer litt an på hvor gode rutiner man har med moderne multifuelbrennere. Jeg sølte mye i begynnelsen helt til jeg fikk dreisen på ting. Den mest "renslige" og dermed kanskje den mest sikre brenneren for skolebruk, må være de eldste typene med brennerhodet på hals over drivstofftanken, med trykkpumpe, men uten reguleringsventil. Bruker man rett type drivstoff på disse, er det ikke mye som kan gå galt altså! Problemet er vel heller at de er følsomme for vind. Desverre er det veldig liten nyproduksjon av denne type brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for bra lenker, lite videnskap, mye synsing, muligens et selektivt utvalg av hendelser,  men et ikke ubetydelig grunnlag for å kunne trekke egne konklusjoner. Jeg sendte av likevel en epost til Norsk Forening for Brannskadde før jeg la meg i går kveld, (og før innlegget til Memento mori overog våknet til et svar sendt under en time senere.  Min forståelse av svaret var at det var rødsprit som var den altoverskyggende årsaken til alvorlige brannskader relatert til tur-kokeapparater. De hadde ingen medlemmer som hadde skader fra andre tur-kokeapparater.  (Svaret kom så hurtig at jeg antar at dette bygget hva man husket, og tolker det slik at i det minste er det sjeldent skader forårsaket av apparater som ikke krever etterfylling under kokeprosessen.) Dette var et hurtig svar, og ingen vitenskaplig utledning, men min oppfatning av svaret var at uhellene i det alt vesentlige var knyttet til manglende kunnskap/erfaring og fylling av sprit.

Jeg har oppfordret foreningen til å komme på banen og dele sine erfaringer i fora som dette og ønsker derfor ikke å sitere eller tolke for mye av den tilbakemeldingen jeg fikk.

Vi treffer kanskje ikke så mange brannskadde i dette forumet, men vi har nok mange som lærer opp familie og venner etter beste evne.

 

dsk

Endret av dsk
presisering
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.