Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på gåstaver+


Terka

Anbefalte innlegg

Etter helgas turer med vondt kne i fra retur på Uranostind (bratt steinur), og ny tur med vondt kne dagen etter, så har jeg fått sterke anbefalinger om å bruke gåstaver for spare de velbrukte knærne mine. 

Da melder det selvsagt seg noen spørsmål...

- Lengde. Hva slags lengde bør man ha? Til albuehøyde, eller lengre? På toppturer bruker jeg staver juster til 140 cm når jeg går og 120 cm når jeg kjører. Er 175 cm selv. (Disse stavene et ikke aktuelle som gåstaver.) Føler at stavlengden på ski ikke samsvarer med stavlengde for gåstaver.

- Justerbare vs fast lengde. Fordeler og ulemper? Ser f.eks at noen staver med fast lengde kan pakkes ned til under 40 cm mens justerbare ofte er lenger sammenpakket. Dette er relevant når stavene skal i/på sekken i klyve/klatrepartier i fjellet hvor man ikke ønsker at ting stikker opp eller ned fra sekken.

- Vekt: Hva er akseptable vekt på staver som skal brukes / bæres på sekk hvor man har dagsture/etapper på 12+ timer?

Kom gjerne med anbefalinger på konkrete staver også. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt McKinley Explorer 200 de tre siste årene. Rimelige staver som jeg kjøpte hos G-sport.De er tredelt med variabel høyde justering. Ulempen er at de ved belastning kan sige sammen. Har opplevd det et par ganger, men jeg tryna ikke. Det kan nok lønne seg å legge noen ekstra kroner i låsemekanismen, eller kjøpe noen som er tre delte, men som har fast høyde. Jeg er 187cm og stiller høyden på 135cm. Høyde på disse sammenslått er 65 cm.Vekt betyr ikke noe for meg da de er i bruk hele tiden, bruker de også som teltstenger til Hilleberg Tarp 5. Som du er inne på, de avlaster knærne, gir bedre vektfordeling og balanse når en går med sekk.Fjellsport har en artikkel om dette.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også benyttet McKinley staver med suksess i mange år, og de er også lette. Jeg tror at de kanskje har sluttet å selge staver av dette merket? Det har vært nevnt tidligere  at dette er vanskelig å finne nå på Intersport o.l, men mulig jeg tar feil. Skrulåsen på disse hadde en tendens til å slutte å fungere når de tørker, og låsen er ikke 100% til å stole på om man legger mye vekt på staven i tungt terreng, men dette kan også berge staven fra å brekke. 

Uansett - vi skulle ha et nytt par staver i sommer og kjøpte da Black Diamond Trail. Disse stavene har så langt fungert veldig godt, og med Flick Lock justering er dette helt kurante staver. Bruker forskjellig lengde etter som om jeg går nedover eller oppover, så justeringsmuligheter er et must..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har justerbare leki Carbon staver, samme paret i 10 år. Meget God kvalitets og kundeservice, siger ikke sammen, men er veldig dyre i innkjøp. Justerer lengden opp og ned, avhengig av hvor jeg går. Putter de i sekken på flat vei. Brukes også som teltstenger på Duplex teltet. Ville aldri ha kjøpt et sett med fast lengde. Justere mellom 120 cm som teltstenger og 125-135 cm når jeg går. Er 194 cm lang. 

De avlast veldig bra, men er litt trening å bruke de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstav skal være kortere enn skistav. Mener anbefalinga er ca 90 graders vinkel i albuen på flatmark. Jeg justerer dem lengre når jeg går nedover og kortere dersom det er bratt og jeg bruker dem til å dra meg opp. Fastlengde ville vært helt uaktuelt. Flick-Lock med strammemuligheter er et must. 3-delt for kortest mulig nedpakking. Som på skistav er det lurt med forlenget grep nedover staven for å slippe å justere lengden for kortere stigninger.

Er selv fornøyd med mine Black diamond Trail Pro (Woman), men har ikke prøvd andre merker (eller prioritert å kjøpe dyrere og lettere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver er en rar ting. Det anbefales å bruke staver på gåtur for å øke forbrenning og gi bedre treningseffekt, og samtidig anbefales de på tur for å minske belastning og gjøre turen lettere. Jeg ser absolutt poenget med å kunne avlaste knær i bratt terreng, men det å gå med staver på hele turen vil etter min mening gjøre turen tyngre. Så jeg vil slå et slag for den gamle vandrestaven, eller kjeppen. En kjepp til skulderhøyde er veldig effektiv i bratt nedstigning, fordi man kan sette den langt under seg, og legge mye vekt på den. Den er også uovertruffen til vading.

Og så ser det mye kulere ut..!  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Lompa said:

......

Så jeg vil slå et slag for den gamle vandrestaven, eller kjeppen. En kjepp til skulderhøyde er veldig effektiv i bratt nedstigning, fordi man kan sette den langt under seg, og legge mye vekt på den. Den er også uovertruffen til vading.

Og så ser det mye kulere ut..!  ;)

Jr har nok skjønt det og drar vel i snitt en slik stav med hjem pr uke. 😅

Men gamlingen her vil også ha den egenskapen på staven(e) at de er lette å få med i/på sekken når man skal passere klyvepartier. Da er den gode gamle vandrestaven litt minde kjekk å bære med seg. 😏

20180902_182101.thumb.jpg.842ef93df7e4c4676b936ea0842a4b28.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt staver i sikkert 15 år nå, ikke fordi jeg egentlig trenger det (fortsatt bra knær - bank i bordet), men fordi jeg helt ifra starten av har følt at det fordeler belastninga bra, særlig i lange motbakker.  Også kan de jo brukes til vading, teltoppsett, bardunering m.m. Jeg har de også med på tinderangling på sekken uten problem.

Ville vektlagt følgende:

- 3 delt med klikklås og/eller flick lock som kan etterstrammes.

- må ha tungsten pigger for å holde og sitte på stein. helst den som er koneformet så den virker alle veier.

- helst med litt vinklet håndtak og justerbar reim for votter. 

- lengde +/- ift albue.

Jeg kjøper ikke for dyre staver, da de som regel knekker nå og da i ura, og går gjerne for de av alu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strippa ned noen gamle 3-ledda Gripon Sherpa skistaver i går kveld siden de ikke brukes på vinteren. 300 g pr stykk og 70 cm sammenslått nå, ikke helt det jeg er ute etter. 🤣 ...men de kan duge til litt lokal uttesting og dekktrening her hjemme.

Flick-lock (med etterstramming) er allerede et must på lengdejusterbare staver for min del. Har hatt nok problemer under tur hvor Twist-lock slutter å fungere i fuktig vær og minusgrader.

Dvs staver med kun flick-lock eller 1flick-lock + click-lock er det jeg tror jeg kommer til å se etter.  De @tklami har linket til i nettbutikken til DNT samsvarer med dette samt treffer med 37cm sammenpakket også på det kriteriet.

>> BLACK DIAMOND "DISTANCE CARBON FLZ" eller staver med tilsvarende teknisk løsning er det jeg tror jeg ønsker meg per nå. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nesten har bestemt deg @Terka, men tipser likevel om de jeg bruker både sommer og vinter.

Bruker disse 3 delte fra Komperdell. Model: explorer contour, med power lock 2.0 

IMG_0779.thumb.JPG.b557a9e43c6ff1cdb1eaa931578b96ce.JPG

Sammenslått er de 65cm og har brukslengde fra 105 til 140cm. Vekta slik som de er på bildet er 485g.

IMG_0781.thumb.JPG.94af662ad964b47226a65ad9711de338.JPG

Tungsten/carbid tupp slitt, men har sittet der siden stavene var nye i 2012 (?)

Veldig fornøyd med bruken og har til dags dato ikke registrert sig når de er strammet korrekt. Trinsene på bildet er til sommerbruk og så fulgte det med større trinser til vinter. Langt håndtak er deilig så en kan variere grepet litt særlig når jeg går på ski med pulken etter.

Samme modell selges idag også men har fått ny utgave av låsen som nå heter power lock 3.0

VP selger disse til 999,- ser jeg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

300 g pr stykk og 70 cm sammenslått nå, ikke helt det jeg er ute etter.

Synd - jeg har faktisk 3 stk som passer ganske bra til den beskrivelsen ;) Leki Photosystem Carbon.

De kan forlenges helt opp til 170 cm (glimrende lengde ifm tarpoppspenning) og har i tillegg mulighet for kameramontering på toppen. Jeg kjøpte etterhvert tre fordi jeg tenker å lage en trekantet aluplate med bøyde hjørner som jeg kan skru stavene inni for å fungere som en (forhåpentligvis) grei tripod med et kulehode på toppen og fordi bankkontoen ga et forrædersk inntrykk av å være uutømmelig etter at skatte- og feriepenger var kommet inn. 3 sånne (de selges ikke i par, pris er pr stk) koster jo det samme som et godt telt på tilbud :( De er altså både dyre og tunge...

Men da er det også gode muligheter for flerbruk: Gåstaver med reservestav. Monopod. Tripod. Tarpstenger. Teltstenger (for "vandrestavtelt"). Skistaver med trinse? (ingen trinse fulgte med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rayun & @a_aa, sikkert knallgode staver det, men vil altså ha noen som man kan bli kortere (forsvinne ned i sekken), og gjerne veie mindre. 

På langtur med storsekken så vil ikke lengde på stavene være kritisk, og vektforskjellen være marginal. Men på dagsturer med klyve/klatrepartier og brekryssing så blir det isøks på sekken, stegjern, klatresele, hjelm, sikringsutstyr og tau i sekken, i tillegg til "vanlig dagstur" pakking. Da ønsker jeg ikke noe som stikker for mye på utsiden av sekken (stavene skal helst inni sekken) og har også litt fokus på vekt når sekken skal bæres i vertikale partier. 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Terka skrev:

forsvinne ned i sekken

Hvor mange cm er dette sånn ca? 

De jeg har er 60 cm når de blir slått sammen, men deler jeg de blir de 48 cm. 

Er enig med Terka at å få de vekk i sekken/ at de ikke stikker ut er viktig når det er litt knotete. 

Vile også lagt merke til hvordan håndtaket er utformet og at stroppen enkelt kan justeres for om du bruker hansker eller ikke. Ikke spar vekt på løsning her ihvertfall. Gnagsår på henda er kjipt på tur, og særlig på klatretur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.