Gå til innhold
  • Bli medlem

Renset Parafin VS Renset bensin.


Jona

Anbefalte innlegg

Ikkje anntent nei. Skal du rense opp røyra må du kjøre gjennom bensin (eller anna drivstoff) utan dyse, gjerne 1dl eller så. Bare å helle det i ein kopp/beholder. Bruk imidlertid ikkje denne bensinen etterpå.

Reint generelt kan dette også fikse andre uforklarlige problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ikkje anntent nei. Skal du rense opp røyra må du kjøre gjennom bensin (eller anna drivstoff) utan dyse, gjerne 1dl eller så. Bare å helle det i ein kopp/beholder. Bruk imidlertid ikkje denne bensinen etterpå.

Reint generelt kan dette også fikse andre uforklarlige problem

Ok da kan jeg kanskje prøve med tennvæska igjen da... :P

Takk for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hva som gir mest varme, Bensin eller Parafin.

Jona skrev:

ja, men det spørs hvordan man måler det. Liter, eller Kg.

Bensin : 1 liter 0,75 kg = 32,9 MJ Energi

Parafin : 1 Liter 0,8 kg = 34,8 MJ Energi.

Imin tekniske regnetabell står det at Lett fyringsolje, altså parafin, har en spesifik varmekapasitet ved 0-100 grader Celsius på 2000 J/kg K og bensin har 2100. Brennverdien for parafin er oppgitt, med øvre og nedre verdi, til 45000 og 42000 kj/kg og bensin til 46000 og 43000kj/kg.

Av det leser jeg at bensin er en bedre energibærer enn parafin. Det er vel også det de fleste erfarer på sin multifuel brenner.

Det ble et sted i tråden nevnt renset bensin og renset parafin. Går man på apoteket selges renset bensin under betegnelsen Heptan og koster i nærheten av 100 kroner pr. liter. Renset parafin er til medisinsk bruk og går dårlig på primusen.

Jeg fikk en gang en kanne med helikopterdrivstoff, eller Jet 1 som det visst heter på flyplassen. Det er den reneste parafinen som kan fremskaffes og brenner fantastisk på primusen. Jeg har også forsøkt rødfarget avgiftsfri parafin, men denne bør ikke prøves innendørs. Den gir en avgass / eksos som angriper øyne, nese og hals og man blr nødt til å evakuere rommet ganske fort.

Ellers brenner jeg Lampeparafin eller Lampeolje. Den soter lite og brenner bra. Forbruket mitt er ikke så høyt at prisforskjellen gjør nevneverdig innhugg i økonomien.

Jeg har også en Buddy elbil med parafinfyrt varmeapparat. På denne brenner jeg også lampeparafin. Den lukter også noe mindre enn vanlig parafin.

Et lite tips til slutt: (På bakgrunn av egen erfaring.)

Får du bensinlekkasje i sekken så kan du bare tørke klær etc. og fortsette turen, men lekker det parafin så kan du regne med at turen er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvorfor bruke bens i stedet for parafin o.l.

1.) Det er mye lettere å tenne opp. Spesielt når det er kaldt. Skal du fyre med paraffin, bør du ha f.eks. rødsprit eller paste for sikkerhets skyld.

2.) Mye færre problemer mtp. på å tette seg, sot o.l.

3.) Bensin fordamper så fort at det ikke blir noe luktproblemer av det.

4.) Tilgjengelig over hele verden til en billig penge. Bare gå på bensinstasjonen.

5.) Mye enklere å bli kvitt hvis du f.eks. skal tømme det ut ifb. med flytur o.l. bare hell på bakken og slipp en fyrstikk. borte ila av sekunder.

6.) Det er litt farligere når den er i gang, men i sekken er det nesten en fordel, fordi hvis det i verste fall skulle lekke, fordamper bensen så kjapt at det raskt blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Tester og erfaringer tilsier nå at man får veldig god effekt med bruk av bensin som drivstoff. Alikevel er det viktig å vurdere hvordan type brenner man har dette på. Har man brenner med kort drivstoffslange, eller bare kort drivstoffrør må man være meget forsiktig da oppvarmet bensin under trykk er farlig. Om slangen er lang og fleksibel er det derimot inget problem, og de tidligere nevnte fordelene kan nytes.

Den mest effektive brenneren på det norske markedet benytter kun gass/bensin uten dyseskift. Effekten ved bruk av bensin er hele 3550 watt, og ingen andre kombibrennere er i nærheten. Koketiden på 1/2 liter vann er kun 1 minutt og 29 sekunder, hele 50 sekunder kjappere enn Omnifuel. Denne igjen er vesentlig raskere enn Nova. (tall fra test i Fjell og Vidde)

Så istedenfor å søle med dyseskift, urent drivstoff, usikre hurtigkoblinger og korte stive drivstoffslanger så ville jeg heller anskaffet en skikkelig bensin/gassbrenner eller holdt meg til et eldre nostalgisk parafinkokeapparat. Har selv boden full av disse og synes det er gøy å mekke og få de til å funke. Men på tur vil man ha lav totalvekt, høy effekt, driftssikkerhet og sikkhet.

Forøvrig var det mange gode svar vedrørende bensin/parafin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har et annet spørsmål som går noe på det samme.

Jeg skal telte noen netter utendørs i påsken og har gått til innkjøp av en Primus Omnifuel.

Om jeg skal benytte brenneren til å varme opp teltet i tillegg til å lage mat:

1. Kan jeg da benytte miljøbensin? (leste i et eldgammelt friluftsmagasin at dette kunne man ikke grunnet avgasser, men parafin fungerte derimot meget bra)

2. Hvor mye bensin må jeg ta med på turen? 5 netter, to mennesker, alle netter i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har brukt 4-takt miljøbensin inne i innerteltet i flere år, og lever ennå. Vil ikke påstå at det er helsebringende, men det er det ikke å ferdes blant dieselbilene i Bergen heller.

Når det gjelder forbruk, så spørs det hvor mange timer du satser på å fyre for oppvarming morgen og kveld. Gjelder det kun snøsmelting og matlaging vil nok en halvliter pr. døgn være nok. Siden det ikke er snakk om noen månedstur, ville nok jeg tatt med en liter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra Balle om valg av drivstoff og porsjonering av dette.

Min erfaring er at valg av primus er viktigere enn valg av drivstoff. Velger du rett primus, er det lettere å få en skikkelig og ren forbrenning av god parafin (D60). Fyrer jeg hardt, ville jeg heller brukt en Phoebus 625 på parafin enn Kovea Booster +1 på miljøbensin. Virkelig gode rentbrennende bensinprimuser for tøffe turer som gir akseptable avgasser under alle forhold, vet jeg ikke om... Måtte i så fall være Svea 123R, men den er bare for spesielt interesserte alene på tur i barmarksesongen.

Generelt tips er å bruke brennehoder med direkte forvarming. Da er vi faktisk tilbake til gammel messingprimus ala Primus 210 ol. Optimus 111 bråk er kjempefin.( Men også 111 har faktisk litt CO når du legger på kjele, det har alle primuser...). Coleman 442/533 er fæl på dette. Egentlig en helt genial primus! Den fyrer kjempefint og rent helt til du skal lage mat...

Støtter tanken om en halv liter drivstoff pr. døgn vinterstid. Det er snøsmelting som er kritisk. Blir du værfast og må småfyre "døgnet rundt" for å holde varmen, trenger du bare en liter mer pr. døgn.

I barmarksesongen med "flytende vann" tilgjengelig, er du fort nede i bare 2 dl pr døgn.

Forøvrig; Noen turer er det bare kos. Da reiser vi på tur, ligger stille hele helga og nyter et stort telt med ståhøyde, (Jerven Igloo 3ES). På slike turer tar vi med oss en hel 5 liters dunk full pluss innholdet i primusen. På turen tilbake er dunken tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt tennveske, men det som heter lampeparafin brenner rent og fint på min Omnifuel. Lampeolje skal vist også gå bra, men jeg har erfart at Optimus 111 får problemer med lampeolje. Etter noen minutters brenning så begynner den å fuske for så å slukne og bare blåse gass.

Har også forsøkt Jet A1 eller helikopterfuel. Dette brenner også helt perfekt. (Har ikke prøvd JP-5, men siden den svenske JAS gripen ikke går på dette så går kanskje ikke svenske primuser på dette :) )

Her er en tilsvarende diskusjon.

http://baatplassen.no/i/topic/12984-parafin-white-spirit-lampeolje%3B-forskjellige/

Angående priser så koster lampeparafin kr. 30,- og lampeolje kr. 40,- på Biltema

Ellers fant jeg denne.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1310.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennvæske er sommer fuel!!

Hadde tennvæske i ei parafinlampe i vinter, den var frosset til en isklump! Tror imidlertid det kan være stor forskjell på tennvæske hos de forskjellige leverandører.

Vil primusen ta ivei med bruk av helikopterfuel? finne veien hjem selv?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av lampeolje er et såpass usikkert prosjekt at jeg vil anbefale å ligge unna. Vi risikerer en primus full av voks innvendig. Da blir det stopp. Vanskelig å rense vekk. Filtrene må skiftes.

Noen typer lampeolje fungerer utmerket, men jeg vet ikke hvem...

Nå starter barmarksesongen og tennvæske blir et trygt, billig og rent alternativ. (Tennvæske tykner til om vinteren, kaldere enn minus 15. Fra minus 20 er det frostkrystaller og nesten slutt...) Mitt valg ble Shellsol D60 og er godt fornøyd.

Min hovedregel er å holde meg unna alle tungdestilater med "lampe" i navnet. Jeg vet at jeg går glipp av en del fine ting, men risikerer ikke total driftstopp på fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra alle sammen!

Lampeolje dropper jeg desverre fordi den ofte inneholder mye rart som tetter igjen filteret og generelt brenneren.

Siden tennvæske ikke tåler under 15/20 minus så blir det nok bensin til vinterbruk, når jeg bruker gass på sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor stor er denne faren for stopp med lampeolje/ parafin?

Jeg har fyrt med dette, med noen små unntak (tomt i butikken= diesel el bensin), i alle år, og har aldri opplevd noe trøbbel. Gikk bla de tre norldigste fylkene for noen år siden med tre hunder i feb- april (mye vannkoking!) med bare dette. Er det forskjell på type primus (bruker MSR varianter selv)?

Hilsen nysgjerrig som helst vil unngå å spise tørre havregryn med is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin er helt trygt. Enten det er fritidsparafin, d60, fyringsparafin. Bruk trakt med sil. Lampeolje blir litt gambling. Får du tak i feil merke så blir det stopp. Det er vel ikke så ofte det kun er mulig å få tak i lampeolje så det er like greit å la være å kjøpe det. Om det av en eller annen grunn kun er mulig å få tak i lampeolje så går det antagelig bra. Har de flere slag (lite trolig om dette er eneste alternativ) så mener jeg du bør se etter en som er petroleumsbasert. Dette står det mer om ett eller flere steder i forumet. Eller andre får bekrefte det med petroleum da jeg ikke er 100% sikker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.