Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til bruk i vindutsatt høyfjell


kbruaz

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har selv et NatureHike Cloud-UP 3 som jeg har benyttet i kuling med godt resultat. Uansett hvilket telt du velger er et godt tips å benytte de medfølgende snorene til å bardunere teltet godt og i en gunstig retning ift. den meldte vindretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke finner et passende telt for kvalitet, plass, vekt og lommebok på tarptent.com, finner du det aldri. Scarp er blant annet brukt i kastevinder på 40 m/s. Søk på Tarptent på Google og du finner alle svar. Egen hundeplass kom de med i fjor til og med. Mange her på forumet bruker dem. Meg inklusiv. 

Endret av 4jazz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdaget nettopp at Helium Dome er på tilbud hos G-Sport, kun 3999 kr, så jeg slo til og bestilte det. Når det er bra nok for Cecilie Skog på Sydpolen, regner jeg med det skal være bra nok på høyfjellet her på Nordvestlandet, uansett årstid. Jeg gikk og tenkte på dette teltet da jeg var på fjellet (dagstur) tidligere i dag, i sterk kuling og med enda sterkere kastevinder, og det slo meg at dette været egentlig er ganske normalt på fjellet her, mesteparten av året. Så da konkluderte jeg med at jeg faktisk trenger noe som tåler en skikkelig storm. Så får det heller våge seg at det veier litt, og at det kanskje er vanskelig å sette opp for 1 person alene. (Jeg skal trene mye på det på plenen hos foreldrene mine, så det går seg forhåpentligvis til.) Har lest en rekke anmeldelser av dette teltet, og de fleste ser ut til å være overveiende positive. Og 3999 kr må da være en ganske hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, uendelig skrev:

jeg faktisk trenger noe som tåler en skikkelig storm. 

Cecilie Skog gikk vel ikke alene på sydpolen. Dometype telt, er ganske krevende å sette opp alene i sterk vind. De står utrolig bra når du har/vis du kan fø det opp alene. Er du alene er et tunneltelt mye enklere, enn stenger på kryss og tvers. 

@whistler har vel erfaringer med dette teltet. 

14 timer siden, uendelig skrev:

, i sterk kuling og med enda sterkere kastevinder

Det er veldig krevende å slå opp telt under slike forhold, du bør trene på et sted som gjør at du faktisk ikke trenger å få det opp. Og det bør være minst like mye kastevind/vind som du forventer. En høststorm er fin og øve i.

edit: Ei som mener det er umulig i sterk vind for en person

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terka skrev:

Hva er argumentene for dette?

Kanskje litt uklart formulert, men kryssende stenger som må tres inn når teltet ligger, blir mye mere krevende enn et par rett frem stenger. Unntaket er de som har clipssystem slik som Hilleberg Staika etc. 

Jeg testet tnf ve25 i vind, og det oppsettet var ikke så enkelt i mye vind, men stod som en påle når det var oppe. 

Jeg ente opp med å bytte det ut til et tunneltelt med dobble stenger, utrolig mye enklere og raskere og sette opp i vind. 

Men det var et utrolig bra telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som det påpekes at Helium Dome kan være litt krevende å sette opp alene i sterk vind, men det er ikke noen umulighet. Jeg byttet det ut primært for å få større fortelt. Teltet i seg selv er meget bra, til en meget bra pris.
Når du skal sette det opp i sterk vind gjelder samme prinsipper som alle andre telt. La vinden jobbe for deg. Plugg siden mot vinden før du begynner å tre stenger. Da retter vinden ut teltet og det går mye lettere å tre. Når du skal klipse på ytterteltet gjelder samme prinsipp. Begynn i enden mot vinden så legger duken seg over innerteltet. En del "fanboys" påstår at du kan ha inner og ytterdel klipset sammen, men det fungerer dårlig etter min erfaring. Innerteltet er vanntett i seg selv så det er ikke noe problem, egentlig.

24220975059_6dd4147953_k.thumb.jpg.543466b9bdb2e866202b929845991bdf.jpg

Endret av whistler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whistler skrev:

Når du skal sette det opp i sterk vind gjelder samme prinsipper som alle andre telt. La vinden jobbe for deg.

Ja, dette er et godt råd. Jeg erfarte faktisk at det var meget enkelt å rigge ned Cloud-UP 3 da jeg brukte det sist, nettopp fordi det var såpass sterk vind. Jeg stilte meg med ryggen mot vinden, og det gikk kjappere å folde sammen både ytter- og innertelt enn det hadde gjort ved vindstille forhold, nettopp fordi jeg lot vinden jobbe for meg. (Vinden tok tak i dukene, hvorpå jeg foldet dem sammen som om det skulle stått en person i andre enden. Jeg slapp altså bøye meg.)

En helt annen sak: Andre som syns det er pussig at Helium Dome koster 8000 kr i Bergans' egen nettbutikk, mot 4000 kr hos G-Sport? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Memento mori said:

Kanskje litt uklart formulert, men kryssende stenger som må tres inn når teltet ligger, blir mye mere krevende enn et par rett frem stenger. Unntaket er de som har clipssystem slik som Hilleberg Staika etc. 

 

 

Men stengene på f.eks. Helsport Spitsbergen og Svalbard tres jo rett fram selv om to tres i kryss på Svalbard?

Jeg gjør som @whistler nevner, plugger ned enden mot vinden (og evt motsatt ende), og trer deretter inn alle stengene før jeg starter å spenne opp stengene.

Opplever ikke noen stor forskjell på å sette opp de to teltene jeg nevnte tidligere,  eller eldre modeller jeg har hatt. 

F.eks. MH EV2 med stenger utvendig og hemper, eller Salewa Litetrek med stangkanaler kun nederste 40 cm på endene og hemper på resten er noe annerledes å sette opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer denne fra en post for 1 år siden. Enda her blåser det ikke så veldig mye. Så oppfordringen må være å teste det teltet du skal ha på høyfjellet i vind, så du vet omtrent hva du kan vente deg. Det gjelder uansett telttype. 

F8E09428-B309-401D-9458-504ADE3015F6.thumb.png.c83c9babcc1493f85913eaa23ea88687.png

Anbefaler alle som skal på telttur i vinter og se i hvertfall de første 10 sekundene av Vinterdrømmen på NRK. Bilde er skjermdump fra NRK, fant ikke annen måte å lenke det på. 

Her ser du helt tydelig hvor viktig det er å sikre teltet i pulken. Hadde han hatt et tau i andre enden også, hadde han sluppet mye blafring, men ikke fått så kule bilder 😂

Forøvrig anbefales serien, beste på lenge.  

Endret av Memento mori
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd, glem Helium Dome. Når teltet står så har det ett kjempeflott innertelt. Stortrivdes med den høye takhøyden, men jeg måtte ligge på tvers i midten pga min lengde (196) Må ha vært trangt i teltet med Cecilie og Truls på tur. Veldig lav inngang i forteltet, litt spesiell følelse å måtte rydde bort skiskoene for å få plass til primusen, forteltet er latterlig lite til å være ett ekspedisjonstelt, likte vinduet da, kjekt å kunne se ut. MEN, jeg blir aldri å kjøpe ett telt igjen hvor man må sette opp innerteltet først, for så å sette på ytterduken. Alt for knotete, og alene i litt i vind??? Hadde tatt med ett annet telt...

Allak eller Staika fra Hilleberg er mitt tips...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 1.20, Memento mori skrev:

Kopierer denne fra en post for 1 år siden. Enda her blåser det ikke så veldig mye. Så oppfordringen må være å teste det teltet du skal ha på høyfjellet i vind, så du vet omtrent hva du kan vente deg. Det gjelder uansett telttype. 

F8E09428-B309-401D-9458-504ADE3015F6.thumb.png.c83c9babcc1493f85913eaa23ea88687.png

Anbefaler alle som skal på telttur i vinter og se i hvertfall de første 10 sekundene av Vinterdrømmen på NRK. Bilde er skjermdump fra NRK, fant ikke annen måte å lenke det på. 

Her ser du helt tydelig hvor viktig det er å sikre teltet i pulken. Hadde han hatt et tau i andre enden også, hadde han sluppet mye blafring, men ikke fått så kule bilder 😂

Forøvrig anbefales serien, beste på lenge.  

Vet ikke hvor reelt det er, men min Web Of Trust plugin i Chrome blokkerte meg fra å gå inn på den video lenken da siden er listet som en potensiell scam side.

 

Til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 1.20, Memento mori skrev:

Anbefaler alle som skal på telttur i vinter og se i hvertfall de første 10 sekundene av Vinterdrømmen på NRK. Bilde er skjermdump fra NRK, fant ikke annen måte å lenke det på. 

 

4 timer siden, Truant76 skrev:

Vet ikke hvor reelt det er, men min Web Of Trust plugin i Chrome blokkerte meg fra å gå inn på den video lenken da siden er listet som en potensiell scam side.

 

Til info.

@Truant76 du kan se innslaget her, lenken i posten du henviser til er en større versjon av skjermdumpen.

https://tv.nrk.no/serie/vinterdroemmen/sesong/1/episode/3/avspiller

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte et Hellsport Ringstind SL 2 på reinsjakt nå i høst. Der brakk teltstangen og et bardunfeste røk i noen kastevinder. Var meldt 12-15 m\s.. Synes det egentlig var ganske dårlig. Burde vel tåle mer til tross for at det er et SL?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, endred skrev:

Var meldt 12-15 m\s..

Kartlegging utført av vinden viser at retning og styrke kan variere mye i løpet av kort tid. Skal det sies noe meningsfullt om vindforholdene, må gjennomsnittsverdier benyttes. Gjennomsnittlig vindstyrke og -retning i løpet av 10 minutter benyttes når vind skal observeres. Det samme gjelder når vindforholdene beskrives i et værvarsel. Når det i en værmelding varsles om liten kuling, betyr det at vinden vil variere omkring en gjennomsnittsverdi. Det vil forekomme vindkast betydelig sterkere enn denne verdien og perioder med roligere vindforhold. Kilde

Så kasta kan ha vært betydelig høyere. Ringstind 2 SL er jo et telt med bare en teltstang, og har en ganske så stor flate. Det er et veldig lett telt, og optimal bardunering er viktig for maks styrke. Men selv med 100% bardunering vil det aldri bli  et bra telt i vind etter min opplevelse av enstangstelt. Men har ikke hatt 2, bare Enan, og 1-2 SL. Trolltind SL med 2 stenger står utrolig mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, polar13 skrev:

Mitt råd, glem Helium Dome. Når teltet står så har det ett kjempeflott innertelt. Stortrivdes med den høye takhøyden, men jeg måtte ligge på tvers i midten pga min lengde (196) Må ha vært trangt i teltet med Cecilie og Truls på tur.


Jeg vet ikke om du leste åpningsinnlegget, men jeg er altså under 180 cm. Har riktignok et Synmat 9LW som er 197 cm langt, men skal greie helt fint å ligge på tvers om det blir nødvendig (eller bruke annet underlag, i verste fall). Jf. åpningsinnlegget så er jeg også eneste person som skal bruke teltet (til vanlig), men kommer til å ha med en hund. Tror det skal bli mer enn nok plass. Ang. forteltet så kunne det sikkert godt vært større, men det er ihvertfall vesentlig større enn det jeg er vant til (og har klart meg med) fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, endred skrev:

Jeg brukte et Hellsport Ringstind SL 2 på reinsjakt nå i høst. Der brakk teltstangen og et bardunfeste røk i noen kastevinder. Var meldt 12-15 m\s.. Synes det egentlig var ganske dårlig. Burde vel tåle mer til tross for at det er et SL?

Hva skal man kunne forvente av sånne telt?

Jeg er ny med Ringstind Pro 2 og er ikke helt imponert. Generelt er det vanskelig å få stramme vegger som ikke blafrer i vinden. 

Verre våknet jeg til en overraskelse i Troms i august, meldt regn som istedet ble sterk vind. Dårlig valg av teltplass, flatt og fint da. 😂

Målinger i nærheten sier at jeg opplevde typisk 12-15 m/s med maks litt over 20m/s.

Det ser kanskje tålelig greit ut her men jeg jeg valgte ta det ned når det ble verre. Vinden presser hele teltet mot bakken og det blir ikke noe takhøyde igjen til å være i. Bare et spørsmål om tid før teltstanga knekker/bøyer seg i neste kast.

Mitt neste telt skal helst tåle litt mer. 

https://www.youtube.com/watch?v=VVmfoXjp2w4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville funnet en grop i terrenget og slått det opp og ikke på et høyt punkt hvis det var meldt sterk vind. Er nok konstruksjonen med store flater som blir vanskelig men tror ikke nødvendigvis Nalloteltet jeg bruker ville sett veldig annerledes ut bortsett fra at to stenger hjelper på totalrommet. Også her presses ytterduken langt inn i innerteltet når vinden blir sterk nok. Med en stang så inngår man endel kompromisser.

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RoyN skrev:

Ville funnet en grop i terrenget og slått det opp og ikke på et høyt punkt hvis det var meldt sterk vind. Er nok konstruksjonen med store flater som blir vanskelig men tror ikke nødvendigvis Nalloteltet jeg bruker ville sett veldig annerledes ut bortsett fra at to stenger hjelper på totalrommet. Også her presses ytterduken langt inn i innerteltet når vinden blir sterk nok. Med en stang så inngår man endel kompromisser.

Når jeg har hatt mitt nallo 3 gt i vind har det ikke sett slik ut. Nå slås det riktenok opp med forteltet mot vinden og dermed blir innerteltet omtrent ikke berørt. Nalloen står utrolig stødig i vind etter min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra kriteriene i trådstarters startinnlegg så kan der virke som om Helium Dome er innafor. Personlig ville jeg likevel vært negativ ift teltvekt på 5.3 kg for et telt dom i hovedsak skal brukes av  1 person + hund. om det skal bæres langt/mange høydemeter i sekk. 5.3 kg sier også noe om pakkevolum. Og det scorer vel ikke helt topp ift å sette opp i sterk vind?

 

Helsport Ringstind er også et telt som er uaktuelt for min del, både pga konstruksjon og innvendig volum/høyde. (Jeg er 175 cm høy). Da hadde jeg heller gått for bivuac for å gå lite/lett, eller gått for ett større telt med flere stenger.

Hva med en mellomting? Ikke for tungt og stort pakkevolum,  men stabilt i vind og nok innvendig volum til at mann og hund kan oppholde seg der i timesvis i drittvær og sitte godt uten teltduken rett forran ansiktet.

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter tidligere forslag om Allak., som i mine øyne er et ideelt vindsterkt telt for 1 + hund.

  • Lett og raskt å sette opp i vind. Fest de 6 hjørnepluggene, da ligger teltetduken i ro mens man fester stengene med clips systemet.
  • 2 fortelt, bra for gjennomlufting/ventilasjon på varme dager, utgang i le på dårlige dager. Et fortelt for sekk/utstyr, et for matlaging. Trenger du mer plass til matlaging kan litt av innerteltet hektes av for å lage større yttertelt.
  • 3,3kg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme opplevelser som Joachim V (over). Vindstyrken var langt innafor kuling, men teltet - et Helsport Ringstind 1-2 SL - sto hele veien. Dvs. til kort etter, da jeg bestemte meg for å returnere. Fordelen med Ringstind'en er jo at det er så velsigna lett, bare ett kilo. Men ikke rette teltet i sterk vind og derover.

Neste sommer vurderer jeg sterkt å gå tilbake til mitt eldre Helsport Børgefjell 1-2 Camping tunneltelt, til tross for sine 2,7 kg. Noe skal man jo fylle opp Bergans Alpinist 110 liters ryggsekken med som er i bestilling. (Denne er forresten å få tak i i nettbutikken hos G-sport for 2 tusen.)

Under sees Ringstinden under blæsten og forholdene ute på vannet. Ustødig kameraføring på siste pga. vinden. 

 

Boergefjell 1-2 Camp.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, uendelig skrev:


Jeg vet ikke om du leste åpningsinnlegget, men jeg er altså under 180 cm. Har riktignok et Synmat 9LW som er 197 cm langt, men skal greie helt fint å ligge på tvers om det blir nødvendig (eller bruke annet underlag, i verste fall). Jf. åpningsinnlegget så er jeg også eneste person som skal bruke teltet (til vanlig), men kommer til å ha med en hund. Tror det skal bli mer enn nok plass. Ang. forteltet så kunne det sikkert godt vært større, men det er ihvertfall vesentlig større enn det jeg er vant til (og har klart meg med) fra før. 

Joda, største ankepunktet er å sette dette opp alene i sterk vind. Har lest om de som har fått det til å sette opp alt i en smell, men hvis du skal holde på med å sette på ytterteltet hver gang du slår leir, velbekomme sier jeg bare. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.