Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen tips til min meny på en uke?


Imp

Anbefalte innlegg

Hei! Noen av dere som kunne tenke dere å ta en titt på min ukesmeny?

Jeg har kladdet meny til en ukes tur i Femundsmarka. Bare håper jeg er frisk til dess, ligger syk med øreverk nå....
Jeg drister meg til litt vekt de første dagene, vil gjerne kose meg med god mat. Skulle gjerne hatt med mer, men begrenset hvor lenge ting holder seg. Håper på fisk, men siden jeg er novise på fiskingen tør jeg ikke satse på det. Men jeg tenker å ikke ha med middag/mat for de siste fire dagene og heller fylle på fra dnthytten. Tror dere det er holdbart?

Det er ikke snakk om å gå mange timer hver dag. Jeg skal bare kose meg, hadde jeg tenkt. 

Ellers noen tips? Redd for at det blir litt ensformig, men tror det skal gå bra. Og skal nok ha med litt kos i tillegg :)
 

Meny 8 dager Femundsmarka

 

Lørdag (kommer frem, planlegger ikke å gå så langt første dagen.)

-       Middag: Real

-       Kvelds: RIK

 

Søndag

-       Frokost: Egg, bacon, brokkoli

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag: Jegergryte

-       Kvelds: RIK

 

Mandag

-       Frokost: Egg, bacon, brokkoli

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag: Jegergryte

-       Kvelds: RIK

 

Tirsdag

-       Frokost: Egg, bacon, brokkoli

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag:

-       Kvelds

 

Onsdag

-       Frokost: Havregrøt?

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag: Real evt fra DNThytta

-       Kvelds:

 

Torsdag

-       Frokost: Havregrøt?

-       Lunsj Knekkebrød med ?

-       Middag: DNThytta

-       Kvelds: RIK


Fredag

-       Frokost: Havregrøt?

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag: Middag fra DNThyta

-       Kvelds: RIK

 

Lørdag

-       Frokost: Havregrøt?

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

-       Middag: DNThytta

-       Kvelds: RIK

 

Søndag

-       Frokost: Havregrøt

-       Lunsj: Knekkebrød med ?

Reiser hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er RIK? 

Du spiser ikke sånn dansk rugbrød? Mer energi på mindre pakkevolum og brødet varer evig. Ellers kan du jo bake proteinscones? 

Ellers er det leverpostei, tubeost og nugattis som funker som pålegg. Kompakt og med en del energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i koppen :)

Nei, ikke rugbrød. Har tenkt å ha med fiberrik knekkebrød, e.l. Har ikke kjøkken for tiden, så har ikke mulighet til å bake. Ok, da blir pålegget som jeg tenkte, blir jo litt søppel, men det er vel ikke til å unngå. Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit å supplere litt fra hytta. Hadde greit utvalg igjen når jeg var innom i starten på august. Den verste trafikken for sommern var vel ferdig da. Her er link til proviantliste over hva som normalt er å få kjøpt. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/19a94be6784d1138435eea631b0430a51f5d14ee.pdf

Bruker ofte knekkebrød på slike turer selv. Pålegg er som regel en tube kaviar, noe salt pølse, noen gaanger syltetøy. De har normalt slike porsjonspakker med syltetøy, leverpostei etc på hytta som du ser i lista. Pleier ikke være så vanskelig å få noe fisk der men det spørs hvor i området du skal. Mark og dupp pleier gi fangst i Krokkåthåen selv om det er en del småørret der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei,tubeost,makrell i tomat, peanøttsmør,flaske syltetøy,kaviar,nutella, polarbrød, tortilla lefser som er gode med fisk og pålegg og ikke minst lage wraps av dem med RT Pulled Pork(ta med en avokado som prikken over I en😉 posestappe til fisk eller pasta skruer som er er godt med tubeost som litt saus. First Price Carbonaren er å vurdere(5dl vann kok 5min👍). Bare real blir kjedelig, men bacon som du tar med er fornuftig å holder seg. Noen stivfrosne biffer vil også holde seg litt. Et stykke spekemat holder seg også noe. Dette er ihverfall ting jeg varierer i 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1, når du ikkje har tenkt å gå langt og du har mulighet til ferskmat ville eg droppa real og rettikoppen. Gå for burger eller biff med gratinerte poteter eller komlamed salta lammekjøt og stappe eller anna kanongodt med rødvin og til kvelds tek du chips og øl eller ferske rundstykker med tomat og salami eller alt saman :-), yte og nyte!

For min smak er det for mykje real og rett i koppen, men eg brukar aldri real på tur uansett. Kan du steike opp kjøttdeig i forkant, evt spekeskinke eller chorizo så kan du lage variert middag med det samen med tørrmat i fleire dager. Eg er glad i fenalår og flatbrød til kveldsgodt eller til lunsj. Frukost er alltid risengrynsgraut. Skal du innom turisthytte så har dei som regel porsjonspakninger med risengryns og havregraut, så du kan jo proviantete her (nb sjekk fyrst).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det med å kose seg første dagen også, men jeg tenkte real pga dette med tidsaspektet og det blir tidlig mørkt osv....Burger da gitt....ja vi får se da, blir jo fristet her!

Hvordan kan jeg sjekke hva slags mat den aktuelle DNT-hytten har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønar tidsadpektet. Kan sei at burger er undervurdert turmat, det er lett og raskt å lage. Før turen, skjær opp agurg/tomat/lauk/sylteagurk eller kva du likar i små biter og putt i pose, del burgerbrød og smør dressing eller ketchup på brødet og legg dobbelt og putt i ny pose (ikkje ha for mykje slik at brødet blir soggy). Det einaste du treng gjera på turen er å steika burgeren på 5-6-7 min (steik i smør!). Kjapt men ikkje så kjapt som real.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, frokost for meg er ca. sånn omtrent litt ginseng, enzym og MSM. 😂

Det vil verte to måltid i løpet av dagen med mykje både fett og protein.

Litt ekstra vil ein kanskje ha på tur, så det vert gjerne litt heimelaga trailmix. Valnøtt, mandel, cacao, goji, tranebær, blåbær, kokosflak...

Forøvrig enig i å ta med frosen mat og la den tine underveis. Du avgjer sjølv i stor grad kor raskt den tinar alt etter korleis den er pakka. 

No har eg forøvrig min eigen relativt problemfire favoritt. Yummy, yummy.

 

spikkjiklubb.jpg

Endret av Odd-Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.