Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Whisperlite Universal, dårlig effekt?


Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt meg en ny brenner og valget falt på MSR Whisperlite Universal, grunnen var at den er stille og kan brenne med gass langt ned på minusgrader. Tallene på koketid for vann var også gode. Da jeg skulle teste brenneren med bruk av gass så syntes jeg koketiden var lang, for å gjøre det litt mer "vitenskapelig" testet jeg den inne på kjøkkenet og tok tiden på tid for koking av 1 liter vann, til sammenligning benyttet jeg en Primus Omnifuel. Tallene for MSR var nedslående, jeg brukte nesten 6 minutter på å koke 1 liter vann, mens Omnifuel brenneren brukte litt under 4 minutter. begge brennerne brukte samme gass flaske og jeg varmet opp begge brennerne før jeg satte på vannet og startet tiden. Oppgitt koketid for Whisperlite Universal med gass er: 3,75 minutt. Hva kan være galt, jeg har sjekket at jeg benyttet rett dyse og gassen jeg benyttet var Primus Power Gas. Kan jeg ha fått en brenner som ikke er bra eller er det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, Torbjørn Tobiassen skrev:

jeg prøvde gassboksen begge veier og fikk ikke store forskjellen

Da hadde jeg tatt ut shaker rensenåla. Trippel sjekket alle dysene du har, og den med størst hull er til gass. Noen av disse dysene kan være vonde å se merkinga på. Rens dysa, så du er 110% sikker på at de er OK. Hadde testet 4 ganger, med bensindysa og boksen vanlig og i oppned modus. Det samme med gassdysa. Ta tida på alle og sammenlign. Da blir du kjent med primusen også. Har vært borti at ny dyse ikke var riktig boret. 

IMG_0154.PNG.86697d2df25dc4186bda1deb284c2f93.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

Da hadde jeg tatt ut shaker rensenåla. Trippel sjekket alle dysene du har, og den med størst hull er til gass. Noen av disse dysene kan være vonde å se merkinga på. Rens dysa, så du er 110% sikker på at de er OK. Hadde testet 4 ganger, med bensindysa og boksen vanlig og i oppned modus. Det samme med gassdysa. Ta tida på alle og sammenlign. Da blir du kjent med primusen også. Har vært borti at ny dyse ikke var riktig boret. 

IMG_0154.PNG.86697d2df25dc4186bda1deb284c2f93.PNG

Ok ,takk for tips. da får jeg teste litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan være årsak, og de riktig gamle whisperlite folka sier at når shakerjet ble introdusert ble effekten lavere og justeringen vanskeligere.

Dette burde egentlig ikke være årsak til det du beskriver, så jeg heller mer mot at du ikke har fått åpnet ventilen i gassboksen helt. Noen gassbokser er slik, d.v.s. følsomme for litt kort nål i ventilen du skrur på. Forsøk å skru litt hardere på boksen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, dsk skrev:

Det er flere ting som kan være årsak, og de riktig gamle whisperlite folka sier at når shakerjet ble introdusert ble effekten lavere og justeringen vanskeligere.

Dette burde egentlig ikke være årsak til det du beskriver, så jeg heller mer mot at du ikke har fått åpnet ventilen i gassboksen helt. Noen gassbokser er slik, d.v.s. følsomme for litt kort nål i ventilen du skrur på. Forsøk å skru litt hardere på boksen.
 

Jeg skruvet så hardt som det var mulig og i tillegg testet jeg en Primus ominfuel på samme gassflaske og det var ikke noe problem med denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Torbjørn Tobiassen skrev:

Jeg skruvet så hardt som det var mulig

@dsk Er meget kyndig på primuser, og har lang erfaring. 

For å teste ut om nåla er litt kort, åpner du krana på whisperliten, og så skrur inn gassboksen, da hører du når ventilen i boksen åpner. Sjekk avstand/ hvor mye du må skru for at boksen bunner. Du kan også gjøre det samme på Omnifuelen. Da vet du ca hvordan det ligger an. Har opplevd dette på colman gassbokser at de ikke åpner/må skrus alt for hardt for å få ut gass. 

Normalt bør du ikke skru hardt, da sliter du ut gjengene på primusen og det blir utett. I dette tilfellet er ikke hardere bedre, tvert imot. Pakningen blir også fortere ødelagt.

Du får legg ut hva du finner og om du fant feilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan det være rusk og rask i brenneren og slangen, selv på ny brenner. Det kan ligge igjen rusk etter produksjon og jeg anbefaler deg å rense brenneren som vist på denne videoen. 

Min whisperlite Universal fungerer utmerket på gass, bensin og parafin 😊

Som en liten avsporing opplevde jeg noe som gjorde meg betenkt mtp gass (igjen). På en ukestur opplevde jeg at en 240 grams gassboks fra Coleman varte i fem dager. Når den var tom skiftet jeg til en 230 grams gassboksfra Primus som ble oppbrukt på kun to dager. Jeg skulle riktig nok være bare en uke på tur, så det gikk bra. Jeg brukte min Whisperlite Universal på turen og med gassen fra Primus brant den urent og «hostet». Prøvde med en annen gassboks når jeg kom hjem og den brant fint igjen, spekulerer i at det var noe galt med gassblandingen i boksen fra Primus🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg teste litt videre og vi kan "friskmelde" MSR Whisperlite Universal :) I dette tilfelle er det nok jeg som ikke har fulgt prosedyren godt nok. Jeg hadde ikke gassboksen stående lenge nok "rett" vei før jeg snudde den på hodet. Da jeg gjorde dette ble resultatet bra :) så da er det mysteriet løst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Torbjørn Tobiassen skrev:

Da har jeg teste litt videre og vi kan "friskmelde" MSR Whisperlite Universal :) I dette tilfelle er det nok jeg som ikke har fulgt prosedyren godt nok. Jeg hadde ikke gassboksen stående lenge nok "rett" vei før jeg snudde den på hodet. Da jeg gjorde dette ble resultatet bra :) så da er det mysteriet løst.

Hvor lenge er "lenge nok"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.