Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelpspakke til hunder


Imp

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror ikke dyrlegen vil skrive ut noe smertestillende. Så kunskaper om vanlig sårbehandling, blir vel mest aktuelt og spessielt for turbruk. Litt anderleses med jakthunder som søker i stort tempo, hele dagene - dag etter dag.

For folk flest (turbruk)kommer en vel langt med sterilt sårvann (eks. Pyrisept), for eventuelt gjøre reint sår for smuss/skitt, eventuelt vanlig sårsalve, bandasjer, sportstape. Da de fleste skader skjer i poter, kan det være aktuelt med potesokker, som er store nok til å tre over en bandasjert pote/fot. For infisert sår, er det også fordel med salve med bakteriedrepende salve. Men er sårstedert infisert, bør en jo komme seg til dyrlege.

På jakt har jeg med noe mer, til og med nål og tråd, for å kunne sy et sår. Men de nålene, får en ikke brukt uten en tang, alla Letherman. Har hatt noe kutt (pote/fot og i bryst) på hundene, som har som trengt sying. Men ikke alvorlig nok, til at jeg har behøvd å sy i terrenget. Så det har vært vanlig behandling i terreng, avbrutt tur/jakt og så til dyrlege.

Ser Jodopax er nevnt, men da bør en også vite litt om hva det er og hva en kan bruke det til.  Det er også sprayplaster å få, som kan være kjekt. Men en bør vite litt om de forskjellige typene og bruksområder. Kan likevel være kjekt å ha med for nedslitte tredeputer, før det blr sår. Og er ikke hundenes tredeputer trent regelmessig på grus (eks; sykling), kan enkelte typer terreng, raskt slite ned huden på tredeputene. Så potesokker kan være lurt å ha med. Så daglig sjekk av poter/fot, så en oppdager skader/slitarsje så raskt som mulig. På jakt bruker jeg også å sjekke potene, ved alle pauser i løpet av dagen. Mine hunder viser skjelden at de er blitt skadet og kan løpe videre så blodet renner. Men ved en rast, slikker ofte hunden på en skade. 

Eneste jeg har fått av dyrlege, er resept til huggorm tabeletter. År med mye huggorm, så har jeg hatt med dette. Er en langt inne i marka, eller fjellet (og med voksen hund), er det bedre å roe ned på stedet, enn å strese til dyrlegen. Er hunden liten nok til å bæres hele veien, ville jeg kanskje vurdert anderledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Tiur 👍🏻

Jeg har dog alltid hatt Metacam tilgjengelig for mine dyr. Fått av flere forskjellige veterinærer. 

Ikke hund, men hest, men før red jeg langtur og førstehjelpsskrinet til hesten bestod i et par bandasjer og en slaktemaske (bolt) 😳😳 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var så heldig at ei venninne fra Sveits fikk med seg smertestillende til hund siste sommer... Hunden min fikk et lite sår på venstre labben pga en metalrist på stien. Det førte til overbelastning av høyre side, slik at han ikke klarte å gå. Vi var langt unna sivilisasjonen, og med smertestillende (1 tablett om dagen) klarte vi å komme oss til tog og veterinær. To uker med ro og han var bra og klar for tur igjen...

Tar alltid med et førstehjelpssett til hund men uten smertestillende. Aner ikke hva jeg ville ha gjort uten smertestillende denne gangen.. Måtte vel få en helikopter til å hente oss... Jeg synes det er alt for dårlig at det er så vanskelig å få tak i tabletter i Norge.. Et friluftsland.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har potesokker, spenol, bandasje, kompress, pinsett, en liten flaske med pyrisept (har kjøpt en bitteliten flaske som jeg har fylt på fra en større), og så har jeg noe smertestillende med (det er tabletter jeg har hatt liggende etter tidligere skader hos hunder, for man får alltid mere enn man trenger :) ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fyrstehjelpsskrin til hunden er vel slikt ein gjerne ikkje tenker på før ein har hatt ein skade og har hatt litt lite med seg. Hunden min fekk ein kuttskade på poten (frå truga mi) i fjor. Ho vart provisorisk lappa saman på fjellet men eg kom meg ikkje til dyrlegen før det vart gått over 24 timer. Ein kjem langt med kompress, sportstape og potesokk. Det er ikkje ideelt. Det er ikkje vakkert. Men det stoppar blødning og beskyttar sår til ein får kome seg til dyrlegen.

No inneheld hundefyrstehjelpsskrinet - både på hytta og heime:
* sterile kompress
* tupfere
* elastisk bomullsbandasje/gipsbandasje
* blodstopp
* manukahonning (medisinsk kvalitet)
* elastisk sjølvklebande støttebandasje
* mesoftkompress
* metacam
* pyrisept
* saltvatn
* sportstape
* saks




I sekken på tur er det med mesoftkompress, sportstape og ekstra potesokkar. I tillegg til kompress, plaster og strips til oss tobeinte.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.