Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste kombo i telt for hund som fryser


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund på rundt 6 kg av rasen Bichon havanese- de har hår og ikke pels/underull. Veldig greit med tanke på allergi, men litt mindre bra ift å holde varmen.

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med å ha med en hund av den typen på overnattingstur i telt, og hva dere da bruker for at det skal holde varmen?

Av erfaring holder hun varmen ganske greit så lenge det er tørt og hun er i bevegelse. Men blir hun våt/vi holder oss i ro, begynner hun fort å skjelve. Har fra før dekken fra blant annet Hurrta, men tror ikke det er nok for overnatting.

Jeg lurer og på om hunder vil våkne på natten dersom de blir for kalde og gi beskjed? Eller kan de bare sovne inn av kulde (mulig jeg er litt hønemor her, hehe)? 

Har vurdert både sovepose til barn og sånn jervenduk til hunder, samt selvfølgelig ha henne i posen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en eldre engelsk setter, og han er kanskje ikke like utsatt for frysing. Men kombinasjon varmedekken og jervenhiet bruker jeg på vintertur, sammen med et celleplastunderlag. Dette bør kunne være tilstrekkelig til din hund sommer/høst? På sommer bruker min kun dekken, og høst kun jervehiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med hunder som med folk: Bruk ull innerst! Mange kjøpedekken er for vide og har tullestoff inn mot huden, og da varmer de ikke godt nok. Du kan lage ettersittende ullgenser til den lille hunden av ei gammel ullstrømpe eller armen på en gammel genser. Eller du kan kjøpe dyrt og fint ulldekken fra f.eks. Canelana. Om du også lar hunden sove i sovepose (i din hvis det er veldig kaldt), så tror jeg den vil holde varmen bra.
Ellers gjelder andre triks også både for hunder og mennesker: skift til tørt ulltøy, spis/drikk noe varmt, gjør noen hopp og sprett og få opp varmen før leggetid, ha et godt og varmt liggeunderlag osv.


https://www.canelana.no/produkt/canelana-thermo-hundedekken/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 9/10/2018 at 1:35 PM, RaKiiS said:

Noen som har erfaring med Jerven vattering til jervehiet? Er ikke akkurat info slik som soveposer angående hvor mye angående hvor god de er mot kulde (komfort, nedre komfort og øvre komfort)

Hei,

Jeg bruker dette. Funker veldig bra selv om det blir en pose i en pose, så kan bli litt balsing å få hundein inno. 

Temperaturmessig vil jeg si at med vatteringen blir det en vinterpose. Har vært på vintertur med min hund(Korthåret Vorsteh) og brukt denne. Han lå da på et vanlig liggeunderlag i tillegg til det som er i selve hiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har bare vært på turer på vår-sommer-høst, 2-3 grader på det kaldeste. Hunden vår er en terrierblanding uten underull. Han har jervehiet nå uten for. Han ble urolig første turen på våren, roet seg ikke før han fikk ligge i soveposen min. 

Søsteren min har en toller, de bruker en barnesovepose når det er kaldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bokhylla skrev:

@Christinek ja ikke utenkelig at min ender opp der og vil jeg tro😂 Har sett en del på vognposer/soveposer på finn.no, ganske mye varmt til en billig pris! Litt usikker på hvor turvennlig alt er ift komprimering og sånt dog 🤔

Bygger nokså mye, så blitt med kun når det skal teltes nærme bil ja..har som nevnt tidligere en skikkelig tjukkull genser til terrieren vår, så han koste seg og slappe av først da den kom på. Lå halvveis nedi posen sin på sommerovernatting. Hadde han ikke med nå i høst, og tror kanskje han blir hjemme fram til neste sommer og gitt🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.