Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped DownMat HL Winter - glatt overflate ?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å erstatte min delaminerte downmat 7M med ‘lettvekt’-versjonen, men hører at den har glatt overflate og skal lite til at man sklir av underlaget. Jeg har ikke opplevd det som problem med downmat 7M.

Har noen erfaring med downmat HL winter? Er glatte overflaten en saga blott idag? Spesifikasjonen til underlaget skryter av ‘anti gli belegg’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Terje Melbye skrev:

Bestilte 9M-versjonen for et par dager siden. Kan komme med tilbakemelding når jeg har testet den.

Takk, gjør gjerne det.

11 minutter siden, Memento mori skrev:

Det er en egen tråd på disse lette underlagene, flere av dem har ikke dun/isolasjon i de ytre kanalene for å spare vekt. 

Var ikke klar over det, takk for tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er glatte ja, på samme måte som chairkiten til Exped er ganske glatt. Jeg har med meg en liten rull antiskli så puta mi ikke sklir bort på tur, har hørt at man kan smøre på noe antiskli rett på matta også. Antisklien veier lite og tar lite plass. Kommer sikkert litt ann på soveposen du har også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å bruke det primært vinterstid ville jeg styrt unna UL og HL varianter. De ekstra hundregrammene for vanlig versjon er etter min mening vært det.
- Mindre glatt
- Større og mer komfortabelt å ligge på
- Mer isolasjon (ref. lite eller ingen isolasjon i ytterste kamre på HL)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar fram denne igjen:

Folket må selvsagt gjøre egne vurderinger på hva som passer dem. Ikke sikker på om dette caset gjelder for liggeunderlag som er nevnt innledningvis heller, men verdt å sjekke opp. 😊

Jeg konkluderte bare at de ikke passer vårt behov ut frå informasjon jeg ikke hadde før etter kjøp, og har landet på standard Exped Downmat 9 LW for hele familien for komfort og de kaldeste vinterdagene og Thermarest Xtherm L/R som pakkevillig lettvekts (lett nok) liggeunderlag uten isolasjond fyll som likevel har oppitt bruksområde ned til -23°C.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.