Gå til innhold
  • Bli medlem

Det ideelle Trangia oppsettet


Memento mori

Anbefalte innlegg

Måtte teste nettbutikken til Trangia, selv om de bare sender innen Sverige til å begynne med. Valge de beste delene etter min mening. Gassbrenner har jeg i oppsettet med omnilite ombygging og/eller en ren gassbrenner. Kjøper du gassbrennerne på eBay koster den 120kr.65A2B513-A88E-433E-9B0B-E326A5638AC0.thumb.jpg.05e15d5c31fbe72839a5210afb6b60fe.jpg

Totalprisen for et slik evigvarende sett syns jeg ble bra. Omgjort i NOK blir det 1335kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i stort sett alt, men jeg hadde ikke hatt bruk for 2 kjeler(holdt med en) og jeg hadde nok skippa kaffekjelen også da jeg kun bruker Nescafé pulverkaffe. Videre er jeg ikke overbegeistret for non-stick stekepannene til trangia heller! Hadde ei non-stick panne til Trangia mini og den var ikke veldig glad i min Pocket Rocket 2. 4 gangen med relativt forsiktig bruk så begynte teflon belegget å flasse av. Har dog ikke prøvd noen av de andre stekepannene de har. Har ei Gsi Pinnacle 8 panne som jeg er så fornøyd med at jeg bruker den fast på hytta itillegg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

holdt med en) og jeg hadde nok skippa kaffekjelen også da jeg kun bruker Nescafé pulverkaffe. Videre er jeg ikke overbegeistret for non-stick stekepannene til trangia

Da gjorde jeg om med en kjele, bytte ut panna til duossal, tok vekk trekket. Havnet på 1142 SEK eller 1043 NOK. 

MSR pocket Rocket 2 passer bare til å varme vann, noe den er god på. Utrolig konsentrert flammebilde. Har bare brukt opp en nonstick panne på ti år, men passer på å kun bruke trespade i den, og alltid ha i nok smør. Så jeg er faktisk imponert over hvor lenge den panna har holdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

Nei nettopp, hadde alle vært enige så behøvde vi ikke valgmuligheter!

Har et gammelt duossal-sett som ligger på hytta og blir brukt til dagsturer, men panna bytta jeg ut med en nonstick fordi at jeg likte den bedre.  (Det setter seg fort fast i duossal-panna) Levetiden på nonstick-panna er beskjeden, men holder fort en del år med den bruken.

Hjemme har jeg et komplett non-stick sett. Det er snart 20 år gammelt (tror jeg) der har jeg bytta panne 1 gang, men det hadde nok blitt flere hvis jeg ikke hadde brukt Optimus Nova med Ikea-panne så mye som jeg gjør.  Trangia og stekepanne er kanskje det svakeste leddet i hele systemet.

Jeg drar på kaffekjelen, men etter å ha lest denne tråden på nytt lurer jeg litt på om jeg like gjerne kan kutte den ut og klare meg med den lille kjelen. 

Til slutt så er det jo viktig å tenke på at dette er laget for spritbrenner med moderat effekt, og når vi fyrer på med gassbrenner, multifuel, eller Soto Muka stove så stresser vi nok kjeler og panner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Memento mori said:

Tok å testet litt i kveld!

8D414770-9895-4034-B79D-889B0F682680.thumb.jpeg.46897ae44bed26765e61f884a581a0b0.jpeg

Slik ser flammebilde ut på full guffe. Ikke mye spredning. Har laget en liten test med de 3 toppmonterte gassbrenneren jeg har. 

Hjelper med noe oppå som sprer varmen.

20180830_230908.thumb.jpg.2a4ad3422de17d505fd27fb861d63231.jpg

Aksepterer også at andre har andre meninger en meg @Memento mori 😊 Det handler om å finne noe man selv er fornøyd med.

Her er forresten noen andre som også er fornøyd med PR2:

Tuna-steaks-on-campng-stove.jpg.361d2ab77dabb80b574ef97d97f2efaa.jpg

https://coolofthewild.com/gear/msr-pocketrocket-2-review

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Terka skrev:

Aksepterer også at andre har andre meninger en meg @Memento mori 

Det gjør jeg, men sjekker du bildene på brenneren i testen over, ser du at den så å si ikke har vært i bruk...... Blir en "kjøpt" test i mine øyne.😇 Og har ingen verdi.

Edit: Disclaimer: Cool of the Wild received this product free in return for an honest review. We only recommend gear that we love from companies we trust and we are under no obligation to give a positive review. All thoughts and opinions are that of the reviewer and we are in no way influenced by the brand or company.

Endret av Memento mori
La til disclamer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Jeg har 2 MSR PR2 brennere og en tilsvarende på 99g. De to førstnevnte ligger i ett 1 persons oppsett og et 2 persons oppsett med kokekar og kopper, skåler, gass, brenner og skjeer inne i kokekaret. Begge mindre  volum og lettere en f.eks. Jetboil Zip. 

Men til helgen blir det MSR Radiator på tur og Optimus Vega i leir for min del. Dvs MSR PR2 passer ikke inn i tenkt bruk denne gangen.

Har også Trangia gassbrenneren GB- 74 som fungerer helt ok i Trangia base+vindskjerm, for å spore tilbake til Trangia i tråden. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Alt til sitt bruk.

Tema her er vel PR2 og bruk på tynne steikepanner, i dette tilfelle trangia. PR2 er en av de beste toppmonterte brennerne jeg har testet. Men til steikepanne er den ikke mye tess etter min mening. 

Og legge ut et bildebevis fra "testen" på at den er bra til å steike, med noe som ikke er stekt, den går ikke jeg på..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Memento mori said:

Tema her er vel PR2 og bruk på tynne steikepanner, i dette tilfelle trangia. PR2 er en av de beste toppmonterte brennerne jeg har testet. Men til steikepanne er den ikke mye tess etter min mening. 

Selvsagt er den ikke optimal, det er ingen brennere så lenge avgitt flamme/varme har mindre diameter en bunnen på panna, men det er få andre som også er. Sammen med f.eks. alu pannene til Trangia har jeg klart å brenne ting i bunnen uansett brenner.

 Et triks for å minimere dette er å forvarme pannen litt slik at den ikke bare er varm i midten, bruke liten flamme/simering (dette funker greit å justere på mine PR2). Og gjerne starte med vann/smør/flytende ingrediens av det du skal lage. Forsåvidt gjeldene for mange andre brennere også dette

Denne testen er av MSR Micro (som er veldig lik ift brennerhodet) bekrefter jo det du skriver om flammespredning og varmt punkt på panna. Men dem viser også at den likevel er litt tess å steke med då lenge man har hensyn til akkurat det.

https://adventuresinstoving.blogspot.com/2012/01/msr-microrocket-cooking-report.html?m=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen PR2 fungerer med ei stekepanne har da ikke bare med med brennerhode vidde og gjøre, vil si at matrialet panna er laget av er vel så viktig, hvor bra panna sprer varmen. Kan fint bruke min 20cm gsi panne med PR2 selv om det ikke er optimalt, med ei titan panne derimot ville jeg definitivt brukt en annen bredere brenner for å få fordelt varmen i pannen bedre! Mitt poeng var at non-stick pannene til Trangia ikke er noe særlig bra, ikke at du ikke kunne bruke PR2 på ei stekepanne.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er ikke helt fornøyd med standard X2 brenneren.  Med litt pådrag blir det mye gul flamme og bunnen på kaffekjelen blir sotete.

Har derfor tatt ut flamme sprederen og satt inn en stillebrenner ( Den samme som brukes til Polarisen)

Det gjør susen, men ser at flammen pulserer.  

Uansett; dagens tips i fra meg er at jeg bruker Primus håndtaket-"Baksiden" og det kan fint brukes til tang for å løfte litt på stillebrenneren så den ikke setter seg fast. 

20181111_093802.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til mine Trangia kjøkken har jeg byttet ut den tradisjonelle Trangia tangen med MSR sin "LiteLifter" tang. 30g og tar liten plass:
www.msrgear.com/ie/cookware/camp-kitchen-and-utensils/litelifter/321182.html
WEB_Image%20MSR%20LiteLifter%20Kjeleklyp

(Er dog greit med hansker på om man bruker denne med stekepanna og det spruter litt. Er jo forholdsvis liten/kort)

En enda lettere gryteklipe får man med klypa som følger med Mini-Trangia settet, men som man også får "i løs vekt".  shop.trangia.se/sv/reservdelar/handtag-mini-trangia.html.
Funker fint med lette gryter denne, bare man klyper og holder når man løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.