Gå til innhold
  • Bli medlem

Revolusjonerende ryggsekk?


uppis

Anbefalte innlegg

Annonse

Så videoen og litt sånt her forleden dag,  og først ble jeg litt "Ha! Kult! Dette virket jo spennende, alltid gøy med nye designelementer" men det ble fort til "Hmmm.. hvor lenge holder det? Hvor utsatt er det for å ta med seg på tur i skau og drittvær? Hvor lett er mekanismen å vedlikeholde om noe skjer? Fikse på tur? Lager det mye lyd?" Det er absolutte ting jeg må ha gode svar på før jeg kunne vurdert det til tur-bruk, men sånn " i hverdagen", gitt at det funker såpass bra, ser jeg et større argument for. Der står jeg foreløpig. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energibesparelsen ligger i at opp-ned bevegelsen i sekkens svingeampliitude reduseres. Samtidig øker sekkene vekt. 
 
I og med at kroppsvekten er større enn sekkevekten vil kroppen miste mer høyde pr tidsenhet enn sekken i «ned-skrittene» og vice versa i «opp-skrittene». Energibesparelsen blir da differansen mellom kroppens og sekken svingeamplitude. Hvis denne energibesparelsen er større enn energien som kreves for bære fjæringssystemet vil systemet lønne seg. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at utviklingen av dempesystem på sykler beskriver bra hva som må til for å få det praktisk: 

-En fjær (elastisitet) som må tilpasses en vekt (justering av denne - "sag") for å ha ett mest mulig gunstig "midtpunkt".

- Ett dempesystem (olje/gass/gummi) for å stoppe sving og hindre "bunning",  spesielt om egenresonans oppstår.

-Kunne endre returhastighet for å kunne tilpasse systemet til fart og underlag.

- Og låsing av system ved stigning eller når man står å tråkker... .

Så legg til litt biomekanikk, varierende sekkevekt, bevegelse og frekvens så kommer i hvert fall ikke jeg til å kjøpe første generasjon som kommer på markedet :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.